Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf thomassneum » 14. feb 2018, 14:15

Artem skrev:
Sangius skrev:Pjat. Ulve er ikke farlige for mennesker. Og hvilket våben er det lige der beskytter dig mod en elefant? Og hvor mange stammefolk har råd til det?

Jeg medgiver gerne at der ikke er ret mange ulveangreb på mennesker, og endnu færre hvor mennesker blevet dræbt. Men det sker dog bla i Nordamerika. Det er for øvrigt specielt børn og kvinder der bliver angrebet, da ulvene ser dem som lettere ofrer.

Problemet er bare om man kan sammenligne direkte med ulve i Canada og Alaska. For det første er der meget mere vild natur der end vi har, hvorfor ulvene kan leve uforstyrret for mennesker. Her vil de komme tættere på os mennesker, hvor det kan have betydning for deres naturlige sky natur.
En anden forskel at mennesker de steder er vandt til rovdyr i naturen og af samme grund ofte er bevæbnet. Hvor der ikke findes statistik på hvor ofte folk har forsvaret sig mod ulve.


Hvor mange problemer har de i Tyskland?
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4561

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf PerXX » 14. feb 2018, 14:27

thomassneum skrev:
Artem skrev:
Sangius skrev:Pjat. Ulve er ikke farlige for mennesker. Og hvilket våben er det lige der beskytter dig mod en elefant? Og hvor mange stammefolk har råd til det?

Jeg medgiver gerne at der ikke er ret mange ulveangreb på mennesker, og endnu færre hvor mennesker blevet dræbt. Men det sker dog bla i Nordamerika. Det er for øvrigt specielt børn og kvinder der bliver angrebet, da ulvene ser dem som lettere ofrer.

Problemet er bare om man kan sammenligne direkte med ulve i Canada og Alaska. For det første er der meget mere vild natur der end vi har, hvorfor ulvene kan leve uforstyrret for mennesker. Her vil de komme tættere på os mennesker, hvor det kan have betydning for deres naturlige sky natur.
En anden forskel at mennesker de steder er vandt til rovdyr i naturen og af samme grund ofte er bevæbnet. Hvor der ikke findes statistik på hvor ofte folk har forsvaret sig mod ulve.


Hvor mange problemer har de i Tyskland?


Der har været 1 angreb de sidste 100 år. Det var en ulv der var løbet væk fra et cirkus.
Du har langt større risiko for at blive angrebet af en hjort, end af en ulv, og hjorte har vi ingen problemer med at have flere hundredtusindvis af i Danmark.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Artem » 14. feb 2018, 14:54

thomassneum skrev:
Artem skrev:
thomassneum skrev:Jeg forstår folks bekrymring.
Jeg er dog af den overbevisning, at vi bør lære at leve med ulvene.

På samme måde som vi idag kæmper for at lokalbefolkningen andre steder må leve med de vilde dyr.

Du har ret, vi kan starte med at udsætte et par hundred ulve i Klampenborg dyrehave og harreskoven.


Hvis det er et naturligt habitat for dem.

Der er masser af mad af til dem.
Men nej tror ikke de vil trives der, da det er for overrendt af mennesker. Men de vil måske godt kunne leve i den nye nationalpark nordsjælland.
Vi må da håbe i får nogle der op, nu hvor i gerne vil have ulve.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Akehurst2 » 14. feb 2018, 15:21

thomassneum skrev:
Artem skrev:
thomassneum skrev:Jeg forstår folks bekrymring.
Jeg er dog af den overbevisning, at vi bør lære at leve med ulvene.

På samme måde som vi idag kæmper for at lokalbefolkningen andre steder må leve med de vilde dyr.

Du har ret, vi kan starte med at udsætte et par hundred ulve i Klampenborg dyrehave og harreskoven.


Hvis det er et naturligt habitat for dem.


I og med Dyrehaven er en anlagt forlystelsespark for jagtsyge konger kvlificerer den vel ikke til noget som helst, der kan betegnes som "naurligt habitat" i sig selv. Men det taler måske netop for, at der kan udsættes alskens dyr til underholdning.

Vil også give en hel anden kolorit til Hubertusjagten.
1
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4932
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7924

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Nicolait » 14. feb 2018, 20:23

Synes det kunne være fint med ulve i Jylland, hvis vi kan have bisoner på Bornholm, kan vi også have ulve.
Bisonerne på Bornholm kan man komme ret tæt på.

Jeg ved faktisk ikke, hvilket dyr jeg ville være mest nervøs for at møde i naturen.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf landsbytossen » 14. feb 2018, 20:57

Artem skrev:
thomassneum skrev:
Artem skrev:
thomassneum skrev:Jeg forstår folks bekrymring.
Jeg er dog af den overbevisning, at vi bør lære at leve med ulvene.

På samme måde som vi idag kæmper for at lokalbefolkningen andre steder må leve med de vilde dyr.

Du har ret, vi kan starte med at udsætte et par hundred ulve i Klampenborg dyrehave og harreskoven.


Hvis det er et naturligt habitat for dem.

Der er masser af mad af til dem.
Men nej tror ikke de vil trives der, da det er for overrendt af mennesker. [list=]Men de vil måske godt kunne leve i den nye nationalpark nordsjælland[/list].
Vi må da håbe i får nogle der op, nu hvor i gerne vil have ulve.

De vil blive skudt inden nogen når at råbe "Ulven kommer"
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Maria86
Indlæg: 507
Tilmeldt: 3. maj 2016, 16:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 133

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Maria86 » 14. feb 2018, 21:30

hvor mange ulve er der i Danmark. myg tager vi da også livet af med alt muligt
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf ajnaM » 14. feb 2018, 21:36

Akehurst2 skrev:
thomassneum skrev:
Artem skrev:
thomassneum skrev:Jeg forstår folks bekrymring.
Jeg er dog af den overbevisning, at vi bør lære at leve med ulvene.

På samme måde som vi idag kæmper for at lokalbefolkningen andre steder må leve med de vilde dyr.

Du har ret, vi kan starte med at udsætte et par hundred ulve i Klampenborg dyrehave og harreskoven.


Hvis det er et naturligt habitat for dem.


I og med Dyrehaven er en anlagt forlystelsespark for jagtsyge konger kvlificerer den vel ikke til noget som helst, der kan betegnes som "naurligt habitat" i sig selv. Men det taler måske netop for, at der kan udsættes alskens dyr til underholdning.

Vil også give en hel anden kolorit til Hubertusjagten.


:D

Ej, men seriøst, så er Dyrehaven jo et forholdsvis lille og i øvrigt indhegnet stykke park. Det virker fjollet at forestille sig, at der skulle udsættes ulve. Men det sagt, så ville det vel være fint, hvis den kunne opretholde et liv der, uden at smadre det økosystem, der i forvejen skal holdes kunstigt ved lige af skovfogederne.

Hjortene i Dyrehaven er også vilde dyr. Og kan i øvrigt også være farlige. De holder sig på afstand af mennesker, og bliver de tamme, bliver de skudt. I modsætning til hjorteflokke i andre dyreparker - hvor man jo så hvert år hører om børn og voksne, der bliver stanget, fordi man fodrer dem og derfor kan komme for tæt på dem.

På samme måde er ulven et vildt dyr, der garanteret også kan være farlig, hvis man behandler den forkert. Men som udgangspunkt vil den jo sky mennesker i et eller andet omfang, som artiklen i første indlæg i øvrigt også viser. Mig bekendt er der ikke nogen meldinger om ulve, der angriber mennesker, og på den måde er den jo mindre farlig end hjorten, som vi umiddelbart ikke beslutter os for at udrydde foreløbig. ;)
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Artem » 14. feb 2018, 22:01

ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
thomassneum skrev:
Artem skrev:
thomassneum skrev:Jeg forstår folks bekrymring.
Jeg er dog af den overbevisning, at vi bør lære at leve med ulvene.

På samme måde som vi idag kæmper for at lokalbefolkningen andre steder må leve med de vilde dyr.

Du har ret, vi kan starte med at udsætte et par hundred ulve i Klampenborg dyrehave og harreskoven.


Hvis det er et naturligt habitat for dem.


I og med Dyrehaven er en anlagt forlystelsespark for jagtsyge konger kvlificerer den vel ikke til noget som helst, der kan betegnes som "naurligt habitat" i sig selv. Men det taler måske netop for, at der kan udsættes alskens dyr til underholdning.

Vil også give en hel anden kolorit til Hubertusjagten.


:D

Ej, men seriøst, så er Dyrehaven jo et forholdsvis lille og i øvrigt indhegnet stykke park. Det virker fjollet at forestille sig, at der skulle udsættes ulve. Men det sagt, så ville det vel være fint, hvis den kunne opretholde et liv der, uden at smadre det økosystem, der i forvejen skal holdes kunstigt ved lige af skovfogederne.

Hjortene i Dyrehaven er også vilde dyr. Og kan i øvrigt også være farlige. De holder sig på afstand af mennesker, og bliver de tamme, bliver de skudt. I modsætning til hjorteflokke i andre dyreparker - hvor man jo så hvert år hører om børn og voksne, der bliver stanget, fordi man fodrer dem og derfor kan komme for tæt på dem.

På samme måde er ulven et vildt dyr, der garanteret også kan være farlig, hvis man behandler den forkert. Men som udgangspunkt vil den jo sky mennesker i et eller andet omfang, som artiklen i første indlæg i øvrigt også viser. Mig bekendt er der ikke nogen meldinger om ulve, der angriber mennesker, og på den måde er den jo mindre farlig end hjorten, som vi umiddelbart ikke beslutter os for at udrydde foreløbig. ;)

Nu var det mest skrevet for sjov med Dyrehaven.
Men lige som der bliver nævnt i artiklen så virker det som om at det mest er akademikerne i København der mener at vi naturligvis skal have ulve i danmark.
Hvor man som vestjyde der bor i en af de kommuner hvor der er observeret ulve, og hvor man bruge de skove til gåture og løb er mere skepsis over at få sådan en rovdyr så tæt på. Så kan man ikke lade være med at tænke på om akademikerne i København ville have en anden holdning til ulve hvis de rendte rundt i Dyrehaven hvor de tager på weekend udflugt.

Jeg helt med på at der ikke er sket noget med mennesker her i danmark endnu. Men man kan diskutere hvor sky de er over for mennesker.
Hvor jeg mindes et klip fra Tv-midtvest, hvor en mand i en traktor havde filmet 5 ulve der gik på marken og fulgte hans traktor kun omkring 20 meter fra den. Han var så i sikkerhed inde i traktoren. Tilsvarende var der også en børnefamilie på en gåtur i en skov der havde oplevet at en flok ulve fulgte dem tæt.
Som sagt der er ikke er sket noget endnu. Men personligt ville jeg godt nok ikke være tryg ved at blive fulgt af en flok ulve på en løbetur. Det er da faktisk noget der har fået mig til at tænke på at jeg nok ikke vil løbe en tur i en skov alene mere. Kan godt være at det er en overreaktion, men det er sådan jeg har det.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
HerErJeg
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf HerErJeg » 15. feb 2018, 01:21

En anden beretning. Ulven lader sig ikke skræmme.
https://dagbladetringskjern.dk/videbaek ... kel/315855
Her kan man sige at ulven er observerende. Jeg tror ikke vi skal underkende ulvens intelligens, samt det faktum at det er et flokdyr. Ejeren af anlægget vælger fremover at køre den korte afstand fremfor at gå, og det er vel ikke mærkeligt.
Det er ikke utænkeligt at en person før eller siden møder ulven på bar mark, uden mulighed for at forsvare sig. Og hvis der er en, så kan der være flere. En forkert handling kan reelt stemple ham som et muligt byttedyr, en rigtig handling kan holde ulven på afstand.
Jeg tror ulven udvikler sig som tiden går, man tror man ved alt om dyret, men det er farligt at være for skråsikker. Jeg tror den udvikler sig i forhold til det område den færdes i, den lærer simpelthen, og den viden gives langsomt videre til flokken.

Jeg bor lidt ude på landet, her er ingen ulve, men trods alt ikke mere end 20 km. til hvor de bor i dag. Når jeg går tur med hunden om aftenen, så kan jeg vælge cykelstien med lys, eller jeg kan gå ud over naboens mark i mørket. Nu er her ingen ulve, endnu, men hvorfor skal det være rimeligt, at jeg skal overveje det sikre i at gå ud i mørket, hvis jeg bare boede 20 km længere mod vest? Den er så bange for mennesker, jeg tror ikke på det, og hvorfor skulle jeg satse for at finde ud af det?
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf Sangius » 15. feb 2018, 05:37

HerErJeg skrev:
Jeg bor lidt ude på landet, her er ingen ulve, men trods alt ikke mere end 20 km. til hvor de bor i dag. Når jeg går tur med hunden om aftenen, så kan jeg vælge cykelstien med lys, eller jeg kan gå ud over naboens mark i mørket. Nu er her ingen ulve, endnu, men hvorfor skal det være rimeligt, at jeg skal overveje det sikre i at gå ud i mørket, hvis jeg bare boede 20 km længere mod vest? Den er så bange for mennesker, jeg tror ikke på det, og hvorfor skulle jeg satse for at finde ud af det?


Hvorfor er det rimeligt at mine høns og ænder bliver taget af ræven?

Ræven ud af Danmark!
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf landsbytossen » 15. feb 2018, 06:16

Sangius skrev:
HerErJeg skrev:
Jeg bor lidt ude på landet, her er ingen ulve, men trods alt ikke mere end 20 km. til hvor de bor i dag. Når jeg går tur med hunden om aftenen, så kan jeg vælge cykelstien med lys, eller jeg kan gå ud over naboens mark i mørket. Nu er her ingen ulve, endnu, men hvorfor skal det være rimeligt, at jeg skal overveje det sikre i at gå ud i mørket, hvis jeg bare boede 20 km længere mod vest? Den er så bange for mennesker, jeg tror ikke på det, og hvorfor skulle jeg satse for at finde ud af det?


Hvorfor er det rimeligt at mine høns og ænder bliver taget af ræven?

Ræven ud af Danmark!

Må du skyde en ræv ?
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf ajnaM » 15. feb 2018, 07:01

Artem skrev:
ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
thomassneum skrev:
Artem skrev:
thomassneum skrev:Jeg forstår folks bekrymring.
Jeg er dog af den overbevisning, at vi bør lære at leve med ulvene.

På samme måde som vi idag kæmper for at lokalbefolkningen andre steder må leve med de vilde dyr.

Du har ret, vi kan starte med at udsætte et par hundred ulve i Klampenborg dyrehave og harreskoven.


Hvis det er et naturligt habitat for dem.


I og med Dyrehaven er en anlagt forlystelsespark for jagtsyge konger kvlificerer den vel ikke til noget som helst, der kan betegnes som "naurligt habitat" i sig selv. Men det taler måske netop for, at der kan udsættes alskens dyr til underholdning.

Vil også give en hel anden kolorit til Hubertusjagten.


:D

Ej, men seriøst, så er Dyrehaven jo et forholdsvis lille og i øvrigt indhegnet stykke park. Det virker fjollet at forestille sig, at der skulle udsættes ulve. Men det sagt, så ville det vel være fint, hvis den kunne opretholde et liv der, uden at smadre det økosystem, der i forvejen skal holdes kunstigt ved lige af skovfogederne.

Hjortene i Dyrehaven er også vilde dyr. Og kan i øvrigt også være farlige. De holder sig på afstand af mennesker, og bliver de tamme, bliver de skudt. I modsætning til hjorteflokke i andre dyreparker - hvor man jo så hvert år hører om børn og voksne, der bliver stanget, fordi man fodrer dem og derfor kan komme for tæt på dem.

På samme måde er ulven et vildt dyr, der garanteret også kan være farlig, hvis man behandler den forkert. Men som udgangspunkt vil den jo sky mennesker i et eller andet omfang, som artiklen i første indlæg i øvrigt også viser. Mig bekendt er der ikke nogen meldinger om ulve, der angriber mennesker, og på den måde er den jo mindre farlig end hjorten, som vi umiddelbart ikke beslutter os for at udrydde foreløbig. ;)

Nu var det mest skrevet for sjov med Dyrehaven.
Men lige som der bliver nævnt i artiklen så virker det som om at det mest er akademikerne i København der mener at vi naturligvis skal have ulve i danmark.
Hvor man som vestjyde der bor i en af de kommuner hvor der er observeret ulve, og hvor man bruge de skove til gåture og løb er mere skepsis over at få sådan en rovdyr så tæt på. Så kan man ikke lade være med at tænke på om akademikerne i København ville have en anden holdning til ulve hvis de rendte rundt i Dyrehaven hvor de tager på weekend udflugt.

Jeg helt med på at der ikke er sket noget med mennesker her i danmark endnu. Men man kan diskutere hvor sky de er over for mennesker.
Hvor jeg mindes et klip fra Tv-midtvest, hvor en mand i en traktor havde filmet 5 ulve der gik på marken og fulgte hans traktor kun omkring 20 meter fra den. Han var så i sikkerhed inde i traktoren. Tilsvarende var der også en børnefamilie på en gåtur i en skov der havde oplevet at en flok ulve fulgte dem tæt.
Som sagt der er ikke er sket noget endnu. Men personligt ville jeg godt nok ikke være tryg ved at blive fulgt af en flok ulve på en løbetur. Det er da faktisk noget der har fået mig til at tænke på at jeg nok ikke vil løbe en tur i en skov alene mere. Kan godt være at det er en overreaktion, men det er sådan jeg har det.


Sådan tror jeg, de fleste ville have det.

Det interessante er, hvad man så vil gøre ved det. Vi er i Danmark vant til at undgå de situationer fuldstændigt, fordi vi ikke har nogen farlige dyr gående frit omkring. Bevares, man kan blive stanget af en hjort i Dyrehaven, men ellers er det forholdsvis nemt at undgå.

Men i andre lande er mere eller mindre farlige dyr jo en anden sag. Ulve, giftige slanger, store elefanter og hvad der ellers kunne tænkes at skade en. Så hvad gør man ved dem? Er det vejen frem at skyde eller forgifte alt, der kan være farligt?


Jeg tror, ulven vil komme igen, lige meget om vi forsøger at komme af med den. Det er mig bekendt et spørgsmål om klimaforandringer, og det er svært at rykke ved. Derfor kan jeg godt hælde til, at vi måske i stedet lærer mere om ulvens adfærd og lærer, hvordan vi undgår at komme i karambolage med den.


(Og i øvrigt kan man godt være akademiker i København og stadig have et fint forhold til naturen. Jeg er vokset op på en gård i Jylland og ved udmærket, hvordan det kan føles at være bange for et dyr. :D)
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
HerErJeg
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf HerErJeg » 15. feb 2018, 07:07

Sangius skrev:
HerErJeg skrev:
Jeg bor lidt ude på landet, her er ingen ulve, men trods alt ikke mere end 20 km. til hvor de bor i dag. Når jeg går tur med hunden om aftenen, så kan jeg vælge cykelstien med lys, eller jeg kan gå ud over naboens mark i mørket. Nu er her ingen ulve, endnu, men hvorfor skal det være rimeligt, at jeg skal overveje det sikre i at gå ud i mørket, hvis jeg bare boede 20 km længere mod vest? Den er så bange for mennesker, jeg tror ikke på det, og hvorfor skulle jeg satse for at finde ud af det?


Hvorfor er det rimeligt at mine høns og ænder bliver taget af ræven?

Ræven ud af Danmark!


Fordi du vil elske at møde en ræv i hønsegåden bevæbnet med en spade?
Menneske vs. ræv, så er der kun 1 vinder.
Menneske vs. ulv, det vil jeg ikke turde gætte på, med mindre man direkte er bevæbnet.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Nævn en grund til at ulven ikke skal dø?

Indlægaf thomassneum » 15. feb 2018, 07:36

Artem skrev:Der er masser af mad af til dem.
Men nej tror ikke de vil trives der, da det er for overrendt af mennesker. Men de vil måske godt kunne leve i den nye nationalpark nordsjælland.
Vi må da håbe i får nogle der op, nu hvor i gerne vil have ulve.


Ja, det vil ikke gøre mig noget.
Irationel frygt er ikke lige min stærke side. ;)
1
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"