Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
1234
Indlæg: 814
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 30
Likede indlæg: 859

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf 1234 » 21. feb 2018, 19:59

Jeg er helt glad for de sidste par indlæg blev helt bange for mit job var en sjældenhed og at jeg hang på lang transporttid, fordi alternativet ellers var 50 timer om ugen :)
0
TomKah
Indlæg: 1036
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 51
Likede indlæg: 803

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf TomKah » 21. feb 2018, 20:29

Er det internationale arbejdspladser med mange udlændinge?
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Indlæg: 7792
Tilmeldt: 10. aug 2015, 20:39
Kort karma: 1038
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 11293

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf Dikus » 21. feb 2018, 21:40

Jeg ligger ned med arbejde nu - og glæder mig til afspadseringen. Jeg ville slet, slet ikke kunne holde til set arbejde sådan altid. Det er der så heller ingen i min branche, der skal - selvom nogen kan få det til at lyde sådan
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 1447
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 137
Likede indlæg: 965

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf Artem » 21. feb 2018, 22:10

En af grundene til at jeg skiftede fra det private til det offentlige var at jeg var ansat på jobløn, sammen med at der var meget kørsel ud til projekterne rundt om i landet. Havde på den måde en del dage hvor der gik 10-11 timer fra jeg kørte hjemmefra til jeg var hjemme igen, og så havde jeg endda nogle gange brug for at bruge 1-2 timer om aften på at gøre klar til næste dag.
Men der var så også goder ved jobbet som at jeg kunne møde lidt senere eller gå lidt tidligere andre dage. Og når jeg var på tur skete det jo også tit at jeg var ude at handle i butikker osv jeg ellers ikke har her hvor jeg bor. Nu jeg alligevel var forbi, og så lige brugte en halv time på det.

Med hensyn til stress, så har vi en på job en som lige har været gået ned med det, men det har helt klart været en kombination af job og privatliv. Hvor man kan diskutere hvad der har været det udslagsgivende. For ud over at personen var projektleder for flere kollegaer. Så var personen også bogholder for sin partner der er selvstændig. De havde gang i at bygge nyt hus, som personen også mest stod for da partneren rejste ude. Hvor alt i hjemmet med de 2 børn osv var noget denne person ofte skulle stå for alene.
0
Utak er verdens løn
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 30
Likede indlæg: 906

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf FruitFly » 21. feb 2018, 22:33

Artem skrev:Med hensyn til stress, så har vi en på job en som lige har været gået ned med det, men det har helt klart været en kombination af job og privatliv. Hvor man kan diskutere hvad der har været det udslagsgivende. For ud over at personen var projektleder for flere kollegaer. Så var personen også bogholder for sin partner der er selvstændig. De havde gang i at bygge nyt hus, som personen også mest stod for da partneren rejste ude. Hvor alt i hjemmet med de 2 børn osv var noget denne person ofte skulle stå for alene.

Seriøse virksomheder er virkelig obs på om ansatte er ved at gå ned med stress - alle taber, hvis det sker.

Hos os er det 100% ledernes ansvar at sikre (så godt man nu engang kan) at det ikke er arbejdet, som er årsag til at folk går ned, og når det sker, så ser man først på lederen og siger (pardon my french) "Det her er DIT ansvar, hvorfor helvede så du det ikke komme?".

Når det er sagt, så kan man selvfølgelig godt arbejde 50 timer om ugen uden at gå ned med stress, men nu handlede det indlæg jeg svarer på specifikt om stress.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 1447
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 137
Likede indlæg: 965

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf Artem » 21. feb 2018, 22:58

FruitFly skrev:Seriøse virksomheder er virkelig obs på om ansatte er ved at gå ned med stress - alle taber, hvis det sker.

Hos os er det 100% ledernes ansvar at sikre (så godt man nu engang kan) at det ikke er arbejdet, som er årsag til at folk går ned, og når det sker, så ser man først på lederen og siger (pardon my french) "Det her er DIT ansvar, hvorfor helvede så du det ikke komme?".

Når det er sagt, så kan man selvfølgelig godt arbejde 50 timer om ugen uden at gå ned med stress, men nu handlede det indlæg jeg svarer på specifikt om stress.

Nu er det her i en teknisk forvaltning, og kan forstå at der er flere som har været gået ned med stresse de sidste år. Tror og håber dog at det mest er en saga blot, da vi har opmandet en del sidste år (som jeg er 1 af) og også skal gøre det i år.
Men helt generelt har vi virkelig nok at se til i min afdeling, som primært skyldes at vi projekterer rigtig meget selv frem for at sende det ud af huset.

Personligt er jeg selv typen der oftest holder til normalt tid med mindre at byggemøder, tilsyn osv trækker ud. Hvor jeg lidt er af den holdning at jeg når det jeg når. Kan faktisk bedre lidt at have travlt end når det er stille og jeg er i tvivl om hvad jeg skal kaste mig over. Men vi har også masser af ting vi kan lave i stille perioder som at opdatere vores tegnings arkiv.
Senest rettet af Artem 21. feb 2018, 23:47, rettet i alt 1 gang.
0
Utak er verdens løn
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 1247
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 108
Likede indlæg: 2017

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf Tux » 21. feb 2018, 23:45

TomKah skrev:Er det internationale arbejdspladser med mange udlændinge?

For mit vedkommende, Ja.
0
abcd
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 21. sep 2016, 12:18
Kort karma: 120
Likede indlæg: 3768

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf abcd » 22. feb 2018, 05:01

Tit er flekstid/ingen øvre arbejdstid jo afspejlet i lønnen. Jeg tror ikke der er ret mange der tjener 100k om måneden, som kan afspadsere eller har ret mange arbejdsuger på 37 timer. Omvendt er der ikke ret mange der tjener 30k og ikke har øvre arbejdstid.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Indlæg: 7792
Tilmeldt: 10. aug 2015, 20:39
Kort karma: 1038
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 11293

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf Dikus » 22. feb 2018, 07:20

abcd skrev:Tit er flekstid/ingen øvre arbejdstid jo afspejlet i lønnen. Jeg tror ikke der er ret mange der tjener 100k om måneden, som kan afspadsere eller har ret mange arbejdsuger på 37 timer. Omvendt er der ikke ret mange der tjener 30k og ikke har øvre arbejdstid.


I min branche er det nu meget normalt - men et valg. (Økonomi)

I praksis arbejder jeg derfor mindre end 37 timer om ugen, da der kommer tillæg på afspadsering

Det gælder også nu, hvor jeg har jobløn. Jeg skal sådan set bare selv holde øje med det
0
abcd
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 21. sep 2016, 12:18
Kort karma: 120
Likede indlæg: 3768

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf abcd » 22. feb 2018, 07:50

Dikus skrev:
abcd skrev:Tit er flekstid/ingen øvre arbejdstid jo afspejlet i lønnen. Jeg tror ikke der er ret mange der tjener 100k om måneden, som kan afspadsere eller har ret mange arbejdsuger på 37 timer. Omvendt er der ikke ret mange der tjener 30k og ikke har øvre arbejdstid.


I min branche er det nu meget normalt - men et valg. (Økonomi)

I praksis arbejder jeg derfor mindre end 37 timer om ugen, da der kommer tillæg på afspadsering

Det gælder også nu, hvor jeg har jobløn. Jeg skal sådan set bare selv holde øje med det


Jeg har flere gange undret mig over hvilket job det er du har. Det er i det offentlige med en meget høj løn og uden en helt masse timer. Jeg tvivler på der er ret mange af den slags stillinger. Overlæger måske.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Indlæg: 7792
Tilmeldt: 10. aug 2015, 20:39
Kort karma: 1038
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 11293

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf Dikus » 22. feb 2018, 08:02

abcd skrev:
Dikus skrev:
abcd skrev:Tit er flekstid/ingen øvre arbejdstid jo afspejlet i lønnen. Jeg tror ikke der er ret mange der tjener 100k om måneden, som kan afspadsere eller har ret mange arbejdsuger på 37 timer. Omvendt er der ikke ret mange der tjener 30k og ikke har øvre arbejdstid.


I min branche er det nu meget normalt - men et valg. (Økonomi)

I praksis arbejder jeg derfor mindre end 37 timer om ugen, da der kommer tillæg på afspadsering

Det gælder også nu, hvor jeg har jobløn. Jeg skal sådan set bare selv holde øje med det


Jeg har flere gange undret mig over hvilket job det er du har. Det er i det offentlige med en meget høj løn og uden en helt masse timer. Jeg tvivler på der er ret mange af den slags stillinger. Overlæger måske.


Jeg er skiftet tilbage til det private - savnede det faglige niveau, sparring, udvikling og mindre rutine :genert:
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 512
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 39
Likede indlæg: 722

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf TinaW » 22. feb 2018, 08:05

Raenil skrev:
Planten skrev:Jeg tænker, at medarbejderne nogle gange prøver at skyde skylden for stress over på privatlivet, fordi vi så gerne vil kunne leve op til kravene i arbejdet. Vi vil da ikke være dem, der ikke kan overskue jobbet. Vi vil helst være perfekte, effektive medarbejdere.


Selvfølgelig gør vi det. Og vi vil også være perfekte i privatlivet og i parforholdet og som forældre og formænd for ironman klubben.

I sidste ende er der ikke andre end os selv til at gøre noget ved vores forhold - vi kan desværre ikke tørre den af på andre. Nogle af vores omgivelser kan være mere belastende end andre, men hvis vi ikke selv anerkender at noget er hårdt, hvordan skulle ens chef/kone/løbemakker/klassekammeratmor så kunne gennemskue det og hjælpe en ud af situationen?


Men hvis man HAR gjort sin leder/arbejdsgiver opmærksom på at det slet ikke går, og der ikke bliver grebet ind, er det så stadig helt og holdent ens eget ansvar?
På min tidligere arbejdsplads, fik vi overdraget nogle arbejdsopgaver fra en anden afd. på en anden lokation. Det betød at vi skulle ud og ansætte en del nye medarbejdere. Og nye medarbejdere kan jo af åbenlyse årsager, ikke gå ind i jobbet 100 % fra første dag, da de først skal læres op osv. Så udover at have fået flere arbejdsopgaver, så skulle vi også bruge tid på oplæring. De nye startede lidt før vi overtog opgaverne, men var slet ikke selvkørende, da det skete.
Det blev skruen uden ende og indenfor 8 måneder efter at vi havde fået flere opgaver, var vi 5 der gik ned med stress. Og vi HAVDE løbende sagt at situationen var uholdbar.
Arbejdsmedicinsk klinik vurderede det som en arbejdsskade, men kun det er kun PTSD der anerkendes som erstatningsgivende og det var det naturligvis ikke.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 30
Likede indlæg: 906

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf FruitFly » 22. feb 2018, 09:56

TinaW skrev:Men hvis man HAR gjort sin leder/arbejdsgiver opmærksom på at det slet ikke går, og der ikke bliver grebet ind, er det så stadig helt og holdent ens eget ansvar?

Ikke helt og holdent, men en lille smule, ja.

Man accepterer jo at det er forholdene ved at blive på arbejdspladsen? Jeg er klar over at det ikke er et helt frit valg og at man i nogen grad føler sig tvunget til at blive... eller tvunget til at arbejde mere end man er ansat til.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 422
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 25
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 1097

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf Raenil » 22. feb 2018, 10:10

TinaW skrev:
Raenil skrev:
Planten skrev:Jeg tænker, at medarbejderne nogle gange prøver at skyde skylden for stress over på privatlivet, fordi vi så gerne vil kunne leve op til kravene i arbejdet. Vi vil da ikke være dem, der ikke kan overskue jobbet. Vi vil helst være perfekte, effektive medarbejdere.


Selvfølgelig gør vi det. Og vi vil også være perfekte i privatlivet og i parforholdet og som forældre og formænd for ironman klubben.

I sidste ende er der ikke andre end os selv til at gøre noget ved vores forhold - vi kan desværre ikke tørre den af på andre. Nogle af vores omgivelser kan være mere belastende end andre, men hvis vi ikke selv anerkender at noget er hårdt, hvordan skulle ens chef/kone/løbemakker/klassekammeratmor så kunne gennemskue det og hjælpe en ud af situationen?


Men hvis man HAR gjort sin leder/arbejdsgiver opmærksom på at det slet ikke går, og der ikke bliver grebet ind, er det så stadig helt og holdent ens eget ansvar?
På min tidligere arbejdsplads, fik vi overdraget nogle arbejdsopgaver fra en anden afd. på en anden lokation. Det betød at vi skulle ud og ansætte en del nye medarbejdere. Og nye medarbejdere kan jo af åbenlyse årsager, ikke gå ind i jobbet 100 % fra første dag, da de først skal læres op osv. Så udover at have fået flere arbejdsopgaver, så skulle vi også bruge tid på oplæring. De nye startede lidt før vi overtog opgaverne, men var slet ikke selvkørende, da det skete.
Det blev skruen uden ende og indenfor 8 måneder efter at vi havde fået flere opgaver, var vi 5 der gik ned med stress. Og vi HAVDE løbende sagt at situationen var uholdbar.
Arbejdsmedicinsk klinik vurderede det som en arbejdsskade, men kun det er kun PTSD der anerkendes som erstatningsgivende og det var det naturligvis ikke.


Klasseeksmpel på dårlig ledelse.
Og ja, det var chefens ansvar at det gik så galt. Men når han nu ikke gjorde, så er der ikke andre til at hjælpe dig end dig selv. Jeg kan ikke svare dig på hvad i skulle have gjort, men i min virksomhed er der udbredt brug af nejhatten, for som vi siger til hinanden: Der er ingen der klapper dig på skulderen for at gå ned med stress.
Det kan selvfølgelig være sværere at praktisere som sygeplejerske eller børnehavepædagog, men jeg passer altså primært på mig selv, sekundært på min leder.
Alligevel lykkedes det mig at få udemærkede performance reviews, fordi jeg bruger meget tid på at forventningsafstemme.
Jeg er også engang gået fra et arbejde, fordi forholdene ikke var fornuftige, og jeg kunne mærke at jeg sov dårligt. Helt klart et ledelsesproblem - men jeg ville jo ikke få det bedre af at køre ind i mure med henvisning til at min leder havde bedt mig om at køre ind i den.
Jeg havde ikke andet på hånden, men hellere det end dårligt hjerte og vejrtrækningsproblemer.
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 512
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 39
Likede indlæg: 722

Re: Ansatte: Vi får stress på jobbet - Nej, i privatlivet, siger chefen

Indlægaf TinaW » 22. feb 2018, 10:16

FruitFly skrev:
TinaW skrev:Men hvis man HAR gjort sin leder/arbejdsgiver opmærksom på at det slet ikke går, og der ikke bliver grebet ind, er det så stadig helt og holdent ens eget ansvar?

Ikke helt og holdent, men en lille smule, ja.

Man accepterer jo at det er forholdene ved at blive på arbejdspladsen? Jeg er klar over at det ikke er et helt frit valg og at man i nogen grad føler sig tvunget til at blive... eller tvunget til at arbejde mere end man er ansat til.


Du har selvfølgelig ret i, at man stadig har det valg at sige op. Men hvor mange kan det, uden andet på hånden? Og med udsigten til, at det kun er en kortere periode, presset vil være der, så smutter man jo heller ikke bare.
Men når den periode så bliver en del længere end "lovet" så er det jo ikke holdbart.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"