De virkelige parallelsamfund er der, hvor der kun bor rige mennesker

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

De virkelige parallelsamfund er der, hvor der kun bor rige mennesker

Indlægaf Akehurst2 » 16. feb 2018, 10:21

Ja, det synes SFs nye Teknik- og Miljøborgmester: https://politiken.dk/indland/kobenhavn/ ... -mennesker

Som hun udtaler i artiklen:

»Jeg synes, at Mjølnerparken er meget mere mangfoldig. De virkelige parallelsamfund er der, hvor der kun bor rige mennesker, der minder om hinanden og lukker sig enormt meget om sig selv og ikke løfter noget som helst fælles ansvar for samfundet, og som nogle gange endda rejser hegn rundt om deres boligområder. Hvis det er der, statsministeren vil rive ned, så kan vi begynde at snakke om det«.


og om Havnestaden:

Vi kigger os omkring. Her er ingen – som i ingen – mennesker at se. Her er næsten spøgelsesagtigt, bemærker borgmesteren, som igen efterlyser noget erhverv, der kunne give lidt liv.

Har du ikke en romantisk forestilling om, hvad erhverv betyder i København i dag? Vi er jo lige kørt forbi en masse kontorarbejdspladser. De giver da ikke noget liv?

»På Nørrebro, hvor jeg selv bor, vil du jo aldrig kunne finde et sted, hvor du ikke kan se et eneste menneske, som her. Jeg synes, det er vildt mærkeligt at stå midt i en bydel, og lige meget hvor vi kigger hen, kan vi ikke få øje på et eneste menneske. Vi er virkelig de eneste her. Lad os lave bydele, hvor der også er mennesker om dagen, når folk er på arbejde. Det skaber også trygge byer. At der er mennesker, også om aftenen, når vi har fri, og om dagen, når vi er på arbejde«.


Jeg er overhovedet ikke enig med hende og jeg synes, Politken lader hende slippe alt for let omring de påstande.

Et område kun med dyre ejer- og lejeboliger vil aldrig blive parallelsamfund som fx Mjølnerparken af den simple grund, at de fleste beboere der vil være nogen, der har arbejde og derfor ikke kun opholder sig hjemme i "ghettoen". I øvrigt vil de ressorucestærke mennesker i højere grad benytte sig af buens kulturelle tilbud og derfor være mindre låst til deres eget lille område.

Og hvad er det i øvrugt for et fælles ansvar for samfundet, som beboerne i Mjølnerparken løfter i så meget højere grad end andre borgere?

Og så er der et eller andet, der skurrer, når hun er så fornærmet over, at der er stille i dyre kvarterer inden for almindelig kontortid. Det er der også ude i forstædernes parcelhuskvarterer, og det skyldes jo, at folk er i skole og på arbejde. Det, som vi generelt synes, det er en god ide, at folk er. Det er egentlig mere problematisk, hvis størstedelen netop har mulighed for at rende rundt på gader og stræder og hygge sig i arbejdstiden, fordi de IKKE passer arbejde eller uddannelse.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20420
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43836

Re: De virkelige parallelsamfund er der, hvor der kun bor rige mennesker

Indlægaf paint » 16. feb 2018, 10:35

Jeg er i hvert fald enig med vedkommende i, at havneområderne ofte ender som mennesketomme spøgelsesområder. Jeg bor selv lige i nærheden af 'Amerikakaj', Midtermolen og Langelinje-husene. Det er noget af det mest triste område, man kan færdes i. Selv om sommeren, hvor vejret er fint - ser man nærmest ikke et øje i det område (af Østerbro). Et mere blandet byggeri, med bl.a lejligheder for de flestes pengepung, ville formentlig have skabt et langt hyggeligere og livligt område. Men der er vi nok henne i noget med byplanlægning, som ikke baserer sig på udelukkende at bygge ejendomme, som nogen kan score kassen på.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: De virkelige parallelsamfund er der, hvor der kun bor rige mennesker

Indlægaf Slettet bruger » 16. feb 2018, 10:40

Jeg synes godt man kan kalde det parallelsamfund når alle i børnehaven og skolen er børn af velstillede forældre. De stifter aldrig bekendtskab med hvordan flertallet lever. Og jeg synes de velstillede svigter deres ansvar lidt når de sender deres børn i privatskole eller til en anden kommune hvor folkeskolen har en bedre ranking på en eller anden liste.
3
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: De virkelige parallelsamfund er der, hvor der kun bor rige mennesker

Indlægaf Akehurst2 » 16. feb 2018, 10:48

paint skrev:Jeg er i hvert fald enig med vedkommende i, at havneområderne ofte ender som mennesketomme spøgelsesområder. Jeg bor selv lige i nærheden af 'Amerikakaj', Midtermolen og Langelinje-husene. Det er noget af det mest triste område, man kan færdes i. Selv om sommeren, hvor vejret er fint - ser man nærmest ikke et øje i det område (af Østerbro). Et mere blandet byggeri, med bl.a lejligheder for de flestes pengepung, ville formentlig have skabt et langt hyggeligere og livligt område. Men der er vi nok henne i noget med byplanlægning, som ikke baserer sig på udelukkende at bygge ejendomme, som nogen kan score kassen på.


Det er rigtigt, at der er stille i de områder, og der er også ganske lidt udadvendt, borgerrettet erhverv, som ellers er en god måde at skabe liv. MEn samtidig er det vanskeligt at skabe ret meget liv i områder, hvor folk bor og går på arbejde - hvis der skal være mennesker generelt i dagtimerne er det jo enten turister eller folk, der ikke går på arbejde. Og mens turister generelt er velkomne i byer, så gider folk jo netop ikke have dem i boligområderne, og det med folk, der ikke går på arbejde er kilde til helt andre bekymringer.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: De virkelige parallelsamfund er der, hvor der kun bor rige mennesker

Indlægaf Akehurst2 » 16. feb 2018, 10:51

abcd skrev:Jeg synes godt man kan kalde det parallelsamfund når alle i børnehaven og skolen er børn af velstillede forældre. De stifter aldrig bekendtskab med hvordan flertallet lever. Og jeg synes de velstillede svigter deres ansvar lidt når de sender deres børn i privatskole eller til en anden kommune hvor folkeskolen har en bedre ranking på en eller anden liste.


Velstillede folk har det ganske som de fleste andre med at bevæge sig i ganske små cirkler. Det gælder for studerende, pensionister, lønmodtagere, overklassen og den etniske underklasse. Og det er et problem, at folk ikke kender nok til, hvorfor "de andre" gør som de gør, især dem, der sidder med magten til at bestemme over nogen.

Derfra og så til at kalde boligområder med hovedsagligt velstillede for de egentlige parallelsamfund, når der der er tale om folk, der uddanner sig, arbejder, bruger byens faciliteter og kan fungere i det danske samfund overfor boligområder, hvor folk holder langt mere isoleret og end ikke har kontakt til Danmark eller danskere synes jeg er noget vrøvl.
2
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20420
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43836

Re: De virkelige parallelsamfund er der, hvor der kun bor rige mennesker

Indlægaf paint » 16. feb 2018, 11:00

Akehurst2 skrev:
paint skrev:Jeg er i hvert fald enig med vedkommende i, at havneområderne ofte ender som mennesketomme spøgelsesområder. Jeg bor selv lige i nærheden af 'Amerikakaj', Midtermolen og Langelinje-husene. Det er noget af det mest triste område, man kan færdes i. Selv om sommeren, hvor vejret er fint - ser man nærmest ikke et øje i det område (af Østerbro). Et mere blandet byggeri, med bl.a lejligheder for de flestes pengepung, ville formentlig have skabt et langt hyggeligere og livligt område. Men der er vi nok henne i noget med byplanlægning, som ikke baserer sig på udelukkende at bygge ejendomme, som nogen kan score kassen på.


Det er rigtigt, at der er stille i de områder, og der er også ganske lidt udadvendt, borgerrettet erhverv, som ellers er en god måde at skabe liv. MEn samtidig er det vanskeligt at skabe ret meget liv i områder, hvor folk bor og går på arbejde - hvis der skal være mennesker generelt i dagtimerne er det jo enten turister eller folk, der ikke går på arbejde. Og mens turister generelt er velkomne i byer, så gider folk jo netop ikke have dem i boligområderne, og det med folk, der ikke går på arbejde er kilde til helt andre bekymringer.


Måske handler det mere om typen af mennesker, som bor i disse områder. Én af mine venner, er ved at forberede sig på at sælge sin lejlighed på Langelinie Allé. Der er en fantastisk udsigt fra hans lejlighed, men som han siger - så er der heller ikke andet. Ingen forretninger, Ingen caféer. Intet liv - heller ikke i weekenderne. Folk holder sig ekstremt meget for sig selv. Men nu gider han ikke 'tomheden' mere og lurer på en anden lejlighed i det nye Nordhavns-kvarter, hvor man trods alt, har bestræbt sig på at skabe en smule lokalt liv - hvilket egentlig er lykkedes meget godt.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: De virkelige parallelsamfund er der, hvor der kun bor rige mennesker

Indlægaf Slettet bruger » 16. feb 2018, 11:02

Akehurst2 skrev:Velstillede folk har det ganske som de fleste andre med at bevæge sig i ganske små cirkler. Det gælder for studerende, pensionister, lønmodtagere, overklassen og den etniske underklasse. Og det er et problem, at folk ikke kender nok til, hvorfor "de andre" gør som de gør, især dem, der sidder med magten til at bestemme over nogen.

Derfra og så til at kalde boligområder med hovedsagligt velstillede for de egentlige parallelsamfund, når der der er tale om folk, der uddanner sig, arbejder, bruger byens faciliteter og kan fungere i det danske samfund overfor boligområder, hvor folk holder langt mere isoleret og end ikke har kontakt til Danmark eller danskere synes jeg er noget vrøvl.


Ja, enig. Og det er lidt mærkeligt i det hele taget at inddrage de riges parallelsamfund i en debat om ghettoproblemer. Ghettoerne koster en formue, men hvis de havde et parallelsamfund hvor de var en overskudsforretning for samfundet, var der nok ikke nogen der ville bekymre sig ret meget om at de vender sig imod Mekka 5 gange om dagen og ikke taler dansk.
2
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: De virkelige parallelsamfund er der, hvor der kun bor rige mennesker

Indlægaf Juki » 16. feb 2018, 11:10

Akehurst2 skrev:Ja, det synes SFs nye Teknik- og Miljøborgmester: https://politiken.dk/indland/kobenhavn/ ... -mennesker

Som hun udtaler i artiklen:

»Jeg synes, at Mjølnerparken er meget mere mangfoldig. De virkelige parallelsamfund er der, hvor der kun bor rige mennesker, der minder om hinanden og lukker sig enormt meget om sig selv og ikke løfter noget som helst fælles ansvar for samfundet, og som nogle gange endda rejser hegn rundt om deres boligområder. Hvis det er der, statsministeren vil rive ned, så kan vi begynde at snakke om det«.


og om Havnestaden:

Vi kigger os omkring. Her er ingen – som i ingen – mennesker at se. Her er næsten spøgelsesagtigt, bemærker borgmesteren, som igen efterlyser noget erhverv, der kunne give lidt liv.

Har du ikke en romantisk forestilling om, hvad erhverv betyder i København i dag? Vi er jo lige kørt forbi en masse kontorarbejdspladser. De giver da ikke noget liv?

»På Nørrebro, hvor jeg selv bor, vil du jo aldrig kunne finde et sted, hvor du ikke kan se et eneste menneske, som her. Jeg synes, det er vildt mærkeligt at stå midt i en bydel, og lige meget hvor vi kigger hen, kan vi ikke få øje på et eneste menneske. Vi er virkelig de eneste her. Lad os lave bydele, hvor der også er mennesker om dagen, når folk er på arbejde. Det skaber også trygge byer. At der er mennesker, også om aftenen, når vi har fri, og om dagen, når vi er på arbejde«.


Jeg er overhovedet ikke enig med hende og jeg synes, Politken lader hende slippe alt for let omring de påstande.

Et område kun med dyre ejer- og lejeboliger vil aldrig blive parallelsamfund som fx Mjølnerparken af den simple grund, at de fleste beboere der vil være nogen, der har arbejde og derfor ikke kun opholder sig hjemme i "ghettoen". I øvrigt vil de ressorucestærke mennesker i højere grad benytte sig af buens kulturelle tilbud og derfor være mindre låst til deres eget lille område.

Og hvad er det i øvrugt for et fælles ansvar for samfundet, som beboerne i Mjølnerparken løfter i så meget højere grad end andre borgere?

Og så er der et eller andet, der skurrer, når hun er så fornærmet over, at der er stille i dyre kvarterer inden for almindelig kontortid. Det er der også ude i forstædernes parcelhuskvarterer, og det skyldes jo, at folk er i skole og på arbejde. Det, som vi generelt synes, det er en god ide, at folk er. Det er egentlig mere problematisk, hvis størstedelen netop har mulighed for at rende rundt på gader og stræder og hygge sig i arbejdstiden, fordi de IKKE passer arbejde eller uddannelse.

Jeg kan følge jer begge to og jeg er faktisk enig i pointer.

Jeg kender ikke personligt til de nævnte områder, men jeg har opholdt mig en del på andre steder af Nørrebro tidligere. En ting jeg bl.a elsker ved Nørrebro er det med at der altid er liv og alle mulige forskellige typer mennesker. Men ligeså meget som jeg elsker Nørrebro, og København generelt, lige så lidt kunne jeg holde ud til at bo der permanent. Jeg har brug for den ro omkring mig og at man ikke sidder lårene af hinanden som naboer. Jeg ville også hade fx at bo i kollektiv eller i bofællesskab :ad!:

Til gengæld elsker jeg naturen og komme ud og bruge de muligheder der er der. Det synes jeg da i allerhøjeste grad også er en del af samfundet og noget at værne om!

Jeg er selv vokset op i et dårligt kvarter, der har haft et dårligt ry hele vejen op gennem min barndom og ungdom. Og selvom det er vand i forhold til fx Gellerupparken(som er den eneste ghetto jeg har personlig erfaring med) Jeg har aldrig været bange for at gå ud sent om aftenen/natten, selvom jeg havde klassekammerater der ikke turde færdes der og slet ikke alene.

Der er både fordele og ulemper ved at bo sådan et sted. Fx var der altid nogen at lege med og man fik hurtigt en stor omgangskreds. Det var på en måde en meget ukompliceret barndom og sted at vokse op. Fordi der var så mange forskellige mennesker var der altid nogen at spejle sig i, selvom der var nogen der havde det bedre end en selv og andre der havde det værre. Så på den måde var mangfoldigheden en god ting, men der var også mange andre ting, som sker sådan et sted, som børn ikke behøver at blive udsat for. Der var masser af folk med diverse problemer. Alkoholikere, narkomaner, dysfunktionelle familer, børn der burde have været tvangsfjernet, mord, selvmord, pyromaner der hærgede osv.

Det er fint nok at synes vi alle sammen skal være en stor og lige familie, men ret urealistisk eftersom vi ikke alle sammen har de samme ønsker og muligheder for et godt liv i alle andres øjne. Man kunne sagtens bytte rundt på de to grupper af beboere, men der er ingen garantier for at det vil fungere bedre.

Et mangfoldigt samfund er vel ligeså meget at der er forskellige områder, for folk med forskellige behov, i stedet for at vi alle sammen skal passe ned i en bestemt kasse.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: De virkelige parallelsamfund er der, hvor der kun bor rige mennesker

Indlægaf Akehurst2 » 16. feb 2018, 11:26

paint skrev:
Akehurst2 skrev:
paint skrev:Jeg er i hvert fald enig med vedkommende i, at havneområderne ofte ender som mennesketomme spøgelsesområder. Jeg bor selv lige i nærheden af 'Amerikakaj', Midtermolen og Langelinje-husene. Det er noget af det mest triste område, man kan færdes i. Selv om sommeren, hvor vejret er fint - ser man nærmest ikke et øje i det område (af Østerbro). Et mere blandet byggeri, med bl.a lejligheder for de flestes pengepung, ville formentlig have skabt et langt hyggeligere og livligt område. Men der er vi nok henne i noget med byplanlægning, som ikke baserer sig på udelukkende at bygge ejendomme, som nogen kan score kassen på.


Det er rigtigt, at der er stille i de områder, og der er også ganske lidt udadvendt, borgerrettet erhverv, som ellers er en god måde at skabe liv. MEn samtidig er det vanskeligt at skabe ret meget liv i områder, hvor folk bor og går på arbejde - hvis der skal være mennesker generelt i dagtimerne er det jo enten turister eller folk, der ikke går på arbejde. Og mens turister generelt er velkomne i byer, så gider folk jo netop ikke have dem i boligområderne, og det med folk, der ikke går på arbejde er kilde til helt andre bekymringer.


Måske handler det mere om typen af mennesker, som bor i disse områder. Én af mine venner, er ved at forberede sig på at sælge sin lejlighed på Langelinie Allé. Der er en fantastisk udsigt fra hans lejlighed, men som han siger - så er der heller ikke andet. Ingen forretninger, Ingen caféer. Intet liv - heller ikke i weekenderne. Folk holder sig ekstremt meget for sig selv. Men nu gider han ikke 'tomheden' mere og lurer på en anden lejlighed i det nye Nordhavns-kvarter, hvor man trods alt, har bestræbt sig på at skabe en smule lokalt liv - hvilket egentlig er lykkedes meget godt.


Det handler helt sikkert om de mennesker, der bor der og om byplanlægningen. I de kvarterer, du beskriver, arbejder folk meget og har altså mindre tid til bare at være i bydelen, og de laver tit også alt muligt andet og rejser, så de er mindre hjemme,og når de er hjemme vil de have ro og fred. Men er det nødvendigvis problematisk, så længe de ikke generer nogen? Travle arbejdsnarkomaner skal jo også have et sted at bo.

I forhold til byplanlægningen har man jo netop i Nordhavn forsøgt at rette op på de fejltagelser, der er begået ved en hel del af den byudvikling, der har været gennemført i København de seneste år, og fx undladt at gøre noget så sindsporivende dumt som at anlægge en hel ny bydel og så samtidig bygge et kæmpe center, der effektivt forhindrer at der kommer noget osm helst butiks- og caféliv uden for som man gjorde det i ørestaden.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: De virkelige parallelsamfund er der, hvor der kun bor rige mennesker

Indlægaf Akehurst2 » 16. feb 2018, 11:36

I øjeblikket bor jeg i en "ghetto" på kanten af en anden "ghetto" og det giver også lidt anledning til refleksion.

Der, hvor jeg bor er der i overvejende grad kontorbygninger, hoteller rettet mod forretningsrejsende og så lejligheder beboet af sådan nogle som mig, udstationerede, der er meget væk i weekenderne. Her er ekstremt stille om aftenen og i weekenden, stille på en særlig måde som kommer af at der hverken er folk på gaderne eller i husene. Det er bestemt ikke særligt hyggeligt, men det er jo sådan det er, når man har alle EU-institutionerne, der skal fungere effektivt og jeg er fint tilfreds med at bo her - omend jeg aldrig ville vælge det, hvis jeg ikke var her i en kortere periode. Jeg kan ikke synes, det er problematisk at den slags kvarterer findes - det er effektivt og det generer vel ikke nogen, at der er et område af byen, hvor der er stille uden for arbejdstid? Her er jo til gengæld masser af liv i hverdagen i kontortiden, omend de mennesker man ser som regel er på vej fra et sted til et andet.

Ved siden af mig ligger byens tættest befolkede og fattigste kvarter. Der er liv, masser af det og hele døgnet. En del af det skyldes så, at folk ikke har arbejde og derfor har tid til at hænge på vandpibecaféerne, og at folk generelt ikke ønsker at opholde sig lige så meget hjemme, fordi der er tale om små boliger med mange beboere. Ganske som i andre mindre velstillede kvarterer. Er det i sig selv godt, bare det betyder liv på gaden?

Forskellen på mine ghettoer og fx både Mjølnerparken og Amerika Plads er, at de ligger lige op af hinande, de er ikke adskilt fra resten af byen af vand og en større vej som Amerika Plads, eller afskærmet som Mjølnerparken og andre tilsvarende boligområder.

Det er svært at undgå at folk klumper sig sammen, men polikerne og byplanlæggerne kan til gengæld gøre noget for at byen stadig hænger sammen fysisk, så afstanden ikke kommer til at føles større ned den er.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"