Syrienkrigerne er uønskede

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Buccaneer
Indlæg: 35
Tilmeldt: 10. mar 2018, 13:25
Kort karma: 0
Likede indlæg: 21

Re: Syrienkrigerne er uønskede

Indlægaf Buccaneer » 11. mar 2018, 12:28

Jeg mener, a England eller Frankrig, eller begge lande, har givet deres militær ordre til at eliminere egne statsborgere som har deltaget i krigen på IS's side, så disse ikke har mulighed for at returnere til deres respektive lande. Det er naturligvis også den eneste fornuftige måde at adressere problemet på, men det skal div. regler og konventioner iblandet den storartede danske hensynsbetændelse samt generelt ulidelige weltschmerz nok få sat en stopper for
1
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Syrienkrigerne er uønskede

Indlægaf Pax Romana » 11. mar 2018, 15:21

Det kommer godt nok an på under hvilke omstændigheder du dræber disse personer.
Er de kombattanter, så er de lovlige mål. Er de derimod nonkombattanter eller har overgivet sig, så begår du en forbrydelse.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: Syrienkrigerne er uønskede

Indlægaf Nicolait » 11. mar 2018, 16:20

Det kunne være rart, hvis vi kunne sende uønskede elementer til Nordøstgrønland, hvor deres kontakt med omverdenen kunne minimeres.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Buccaneer
Indlæg: 35
Tilmeldt: 10. mar 2018, 13:25
Kort karma: 0
Likede indlæg: 21

Re: Syrienkrigerne er uønskede

Indlægaf Buccaneer » 11. mar 2018, 16:32

Pax Romana skrev:Det kommer godt nok an på under hvilke omstændigheder du dræber disse personer.
Er de kombattanter, så er de lovlige mål. Er de derimod nonkombattanter eller har overgivet sig, så begår du en forbrydelse.


Jeg går ud fra, at det var en kommentar til mit indlæg

Nu har jeg ikke dræbt nogen, men rejser danske statsborgere udenlands for aktivt at støtte en organisation som bekæmper Danmark, eller danske/allieredes interesser, ja så BURDE de være legitime mål. Og så er jeg sådan set lige glad med, om de har en riffel eller en grydeske i hånden. Og vedr. "overgivelse" så må man sørge for at de enten ikke får den mulighed, eller også bare behandle dem som de selv har behandlet deres egne modstandere. Dog ingen tortur, blot klinisk aflivning.
0
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Syrienkrigerne er uønskede

Indlægaf Pax Romana » 12. mar 2018, 07:34

Buccaneer skrev:
Pax Romana skrev:Det kommer godt nok an på under hvilke omstændigheder du dræber disse personer.
Er de kombattanter, så er de lovlige mål. Er de derimod nonkombattanter eller har overgivet sig, så begår du en forbrydelse.


Jeg går ud fra, at det var en kommentar til mit indlæg

Nu har jeg ikke dræbt nogen, men rejser danske statsborgere udenlands for aktivt at støtte en organisation som bekæmper Danmark, eller danske/allieredes interesser, ja så BURDE de være legitime mål. Og så er jeg sådan set lige glad med, om de har en riffel eller en grydeske i hånden. Og vedr. "overgivelse" så må man sørge for at de enten ikke får den mulighed, eller også bare behandle dem som de selv har behandlet deres egne modstandere. Dog ingen tortur, blot klinisk aflivning.
Næ, var ikke rettet til dig som sådan.

Nu er det heldigvis sådan at man ikke kan ringe til os i forsvaret og bestille et lejemord.
Når vi udsendes i verden, så er der altså nogen rules of engagement vi skal overholde.
Og verden er ikke så sort og hvid når man kæmper i et asymmetrisk miljø. Og du får ikke danske soldater til at dræbe en person som klart har overgivet sig. Danske soldaters moral er heldigvis noget højere end de fleste tastaturkrigere.
3
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Buccaneer
Indlæg: 35
Tilmeldt: 10. mar 2018, 13:25
Kort karma: 0
Likede indlæg: 21

Re: Syrienkrigerne er uønskede

Indlægaf Buccaneer » 16. mar 2018, 18:07

Pax Romana skrev:
Buccaneer skrev:
Pax Romana skrev:Det kommer godt nok an på under hvilke omstændigheder du dræber disse personer.
Er de kombattanter, så er de lovlige mål. Er de derimod nonkombattanter eller har overgivet sig, så begår du en forbrydelse.


Jeg går ud fra, at det var en kommentar til mit indlæg

Nu har jeg ikke dræbt nogen, men rejser danske statsborgere udenlands for aktivt at støtte en organisation som bekæmper Danmark, eller danske/allieredes interesser, ja så BURDE de være legitime mål. Og så er jeg sådan set lige glad med, om de har en riffel eller en grydeske i hånden. Og vedr. "overgivelse" så må man sørge for at de enten ikke får den mulighed, eller også bare behandle dem som de selv har behandlet deres egne modstandere. Dog ingen tortur, blot klinisk aflivning.
Næ, var ikke rettet til dig som sådan.

Nu er det heldigvis sådan at man ikke kan ringe til os i forsvaret og bestille et lejemord.
Når vi udsendes i verden, så er der altså nogen rules of engagement vi skal overholde.
Og verden er ikke så sort og hvid når man kæmper i et asymmetrisk miljø. Og du får ikke danske soldater til at dræbe en person som klart har overgivet sig. Danske soldaters moral er heldigvis noget højere end de fleste tastaturkrigere.



Nej, man kan ikke bestille et lejemord, men det burde man kunne. Og hvis man på nogen som helst måde støtter en organisation som eksempelvis IS, har man i den grad trådt ved siden af og aldeles diskvalificeret sig selv som medlem af et civiliseret samfund. Så i det tilfælde er jeg ikke særlig bekymret for, hvor vidt en paragraf eller to overtrædes. Og jeg kender udmærket modargumentet "så er vi jo ikke bedre end vore modstandere" - og svaret er; nej præcis! Men det skisma må man lære at leve med, hvis man ellers er interesseret i at bevare det samfund vi har. Det har dog lidt tunge udsigter, eftersom de seneste generationer, der er vokset op under Bamse og Kylling doktrinen, altovervejende lever efter devisen; hvis bare vi er søde nok ved hinanden, så skal det nok gå alt sammen. Men det gør det ikke.
0
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Syrienkrigerne er uønskede

Indlægaf Pax Romana » 19. mar 2018, 11:29

Buccaneer skrev:Nej, man kan ikke bestille et lejemord, men det burde man kunne. Og hvis man på nogen som helst måde støtter en organisation som eksempelvis IS, har man i den grad trådt ved siden af og aldeles diskvalificeret sig selv som medlem af et civiliseret samfund. Så i det tilfælde er jeg ikke særlig bekymret for, hvor vidt en paragraf eller to overtrædes.
Målet helliger midlet eller hvad?

Du vil bevidst tilsidesætte normale moralbegreber og mene, at det kan forsvares. I et ”civiliseret” retssamfund, er der ikke er nogen retfærdiggørelse for uetisk adfærd - selvom målet måske kan være lovværdigt.

Buccaneer skrev:Og jeg kender udmærket modargumentet "så er vi jo ikke bedre end vore modstandere" - og svaret er; nej præcis! Men det skisma må man lære at leve med, hvis man ellers er interesseret i at bevare det samfund vi har.
At slå et andet menneske ihjel i en ildkamp, er noget som for langt de fleste er temmelig grænseoverskridende og når det foregår tæt på, er det meget voldsomt. . Er du parat til at sende din søn eller datter ned for at udføre sådan en opgave? Kan du leve med det skisma?

Jo, vi skal være bedre end vores modstandere. Militær magt har ringe effekt i counterinsurgency. Det handler om ”hearts and minds"

Buccaneer skrev:Det har dog lidt tunge udsigter, eftersom de seneste generationer, der er vokset op under Bamse og Kylling doktrinen, altovervejende lever efter devisen; hvis bare vi er søde nok ved hinanden, så skal det nok gå alt sammen. Men det gør det ikke.
51 danske soldater har mistet livet under de internationale operationer hvoraf de fleste er unge mennesker. Så kom ikke og sige at min generation ikke har været sit ansvar bevist.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Buccaneer
Indlæg: 35
Tilmeldt: 10. mar 2018, 13:25
Kort karma: 0
Likede indlæg: 21

Re: Syrienkrigerne er uønskede

Indlægaf Buccaneer » 19. mar 2018, 12:29

Pax Romana skrev:
Buccaneer skrev:Nej, man kan ikke bestille et lejemord, men det burde man kunne. Og hvis man på nogen som helst måde støtter en organisation som eksempelvis IS, har man i den grad trådt ved siden af og aldeles diskvalificeret sig selv som medlem af et civiliseret samfund. Så i det tilfælde er jeg ikke særlig bekymret for, hvor vidt en paragraf eller to overtrædes.
Målet helliger midlet eller hvad?

Du vil bevidst tilsidesætte normale moralbegreber og mene, at det kan forsvares. I et ”civiliseret” retssamfund, er der ikke er nogen retfærdiggørelse for uetisk adfærd - selvom målet måske kan være lovværdigt.

Buccaneer skrev:Og jeg kender udmærket modargumentet "så er vi jo ikke bedre end vore modstandere" - og svaret er; nej præcis! Men det skisma må man lære at leve med, hvis man ellers er interesseret i at bevare det samfund vi har.
At slå et andet menneske ihjel i en ildkamp, er noget som for langt de fleste er temmelig grænseoverskridende og når det foregår tæt på, er det meget voldsomt. . Er du parat til at sende din søn eller datter ned for at udføre sådan en opgave? Kan du leve med det skisma?

Jo, vi skal være bedre end vores modstandere. Militær magt har ringe effekt i counterinsurgency. Det handler om ”hearts and minds"

Buccaneer skrev:Det har dog lidt tunge udsigter, eftersom de seneste generationer, der er vokset op under Bamse og Kylling doktrinen, altovervejende lever efter devisen; hvis bare vi er søde nok ved hinanden, så skal det nok gå alt sammen. Men det gør det ikke.
51 danske soldater har mistet livet under de internationale operationer hvoraf de fleste er unge mennesker. Så kom ikke og sige at min generation ikke har været sit ansvar bevist.


Jeg sagde "altovervejen" i betydningen "generelt", og anderkender naturligvis at masser af unge mennesker er deres ansvar bevidst. Desværre har nogle også betalt den højeste pris, lige som mange ikke er blevet mødt med den støtte og anerkendelse de har behov for.
0
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"