Brugerbetaling eller ej

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 123
Likede indlæg: 2293

Brugerbetaling eller ej

Indlægaf Tux » 21. feb 2018, 18:11

I Frederikssund er de lokale utilfedse med, at den nye vel over Roskilde fjord bliver pålagt en afgift for at køre over:
http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2018-02-21 ... 0-om-aaret

I sig er broen faktisk under alle omstændigheder en forbedring i forhold til i dag, da man også fremover vil kunne komme gratis over via den bro der er i dag.

Hvad siger Debatten? Er der fair nok at de lokale selv betaler for den ekstra forbindelse, eller er det fælleskassen der skal betale her?
0
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 222
Likede indlæg: 5841

Re: Brugerbetaling eller ej

Indlægaf Santa » 21. feb 2018, 18:28

Helt grundlæggende er jeg imod brugerbetaling i samfundets almindelige og nødvendige goder såsom veje.
Men ligesom med fx kosmetiske operationer, så er der en grænse et sted.
Fint nok at få fjernet et grimt modermærke eller ar i ansigtet, men DD skålen betaler du selv for.

Om denne bro er nødvendig for de lokale forhold også i fremtidens trafik, kan jeg ikke afgøre. Som jeg læser artiklen, så kunne jeg måske hælde til, at det er helt fint med brugerbetaling lige nu, så længe den gamle bro også dækker området.
Lidt ligesom p-zonen i København blev udvidet sidste år, hvilket betød at jeg nu skal betale for at holde i mit område. Og det uden at der kom flere p-pladser - tværtimod.
0
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 27
Likede indlæg: 1148

Indlægaf Myresluger » 21. feb 2018, 18:40

Så vidt jeg ved kan man fortsætte med at bruge den gamle bro, der sender trafikken ind igennem byen. Så vidt jeg har kunnet læse mig til vil der dog blive stillet på lyssignaler så gennemkørslen bliver endnu dårligere end den er nu. Der er lange køer hver morgen og eftermiddag - folk holder i kø i halve timer. Og mange mennesker der bor i Hornsherred kører neden om roskilde, selvom det egentlig ville være væsentlig kortere at køre via Frederikssund, fordi trafikken over roskilde fjord er ualmindelig ringe.

Hvis vi skal have brugerbetaling må der være ens forhold - hvorfor skal der være brugerbetaling på denne bro og ikke på alle mulige andre - vi taler jo ikke ligefrem en storebæltsbro.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1260
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 20768

Indlægaf LadyFox » 21. feb 2018, 18:45

Jeg er ikke glad for idéen om brugerbetaling på den slags. Jeg synes at man før mam bygger f.eks. en bro må man vurdere om projektet giver mening, og vurdere man at broen er en væsentlig forbedring af området hvor den ligger så synes jeg egentlig at det er ganske rimeligt at fælleskassen betaler. Selvfølgelig skal man ikke bygge en bro bare for at bygge en, men det synes jeg ikke at man skal uanset hvem der betaler den.
1
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 789
Likede indlæg: 11209

Indlægaf dgd2007 » 21. feb 2018, 18:45

Selvfølgelig er det irriterende at skulle have penge op af lommen, når man nu ikke er vant til det.

Principielt har jeg ikke tænkt over, om der burde være mere brugerbetaling for privatbilisme. Det er da muligt ... :gruble:
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 612
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 8872

Indlægaf Delfin » 21. feb 2018, 19:10

Det giver ikke voldsomt meget mening for mig at bygge en ny bro for at løse et meget stort trafikalt problem og så lave brugerbetaling på den nye bro. Javist kan borgerne da blive ved med at køre over den gamle, mens lastbilerne så kan boltre sig på den nye, men så er der jo stadig lige mange personbiler, som skal over den gamle, og det er antallet af personbiler, der er det største problem. Dertil kommer, at man deler en kommune midt over. Det er ikke som at krydse Storebæltsbroen for at besøge tante Agnete. Nej borgere på den anden side af fjorden skal betale tur/retur for at køre over broen, hver gang de skal til Føtex, tandlægen, rådhuset eller svømmehallen.
Det lader til at der kører et sammenligneligt forløb i forhandlingerne 0m en evt 3. Limfjordsforbindelse, så det bliver nok ikke sidste gang, vi kommer til at se det. https://www.tv2nord.dk/artikel/minister ... orbindelse

Måske skal man overveje, at det måske næste gang rammer et andet sted i landet. En ny Langebro måske?
Senest rettet af Delfin 21. feb 2018, 19:12, rettet i alt 1 gang.
2
14 11 14 :banan:
abcd
Kort karma: 136
Likede indlæg: 4481

Indlægaf abcd » 21. feb 2018, 19:11

Jeg synes man så vidt muligt skal undgå den administration der er i brugerbetaling når staten udbyder ting. Vi bliver ikke som helhed rigere af at opkræve 14 kroner pr. tur over en bro, det gør os fattigere at bruge tid og energi på det. I nogle tilfælde kan den udgift opvejes af andre ting, det giver mening at tage penge for at køre over Storebælt. Men det her lyder ikke som et af de tilfælde.
0
Akehurst2
Kort karma: 575
Likede indlæg: 12186

Indlægaf Akehurst2 » 21. feb 2018, 19:20

dgd2007 skrev:Selvfølgelig er det irriterende at skulle have penge op af lommen, når man nu ikke er vant til det.

Principielt har jeg ikke tænkt over, om der burde være mere brugerbetaling for privatbilisme. Det er da muligt ... :gruble:

Man kunne mene, at de stadigt meget høje bilafgifter er brugerbetaling på privatbilisme.
1
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 789
Likede indlæg: 11209

Indlægaf dgd2007 » 21. feb 2018, 19:22

Akehurst2 skrev:
dgd2007 skrev:Selvfølgelig er det irriterende at skulle have penge op af lommen, når man nu ikke er vant til det.

Man kunne mene, at de stadigt meget høje bilafgifter er brugerbetaling på privatbilisme.

Ha he, ja det var også også den, jeg tænkte på ... den har de jo lige sat ned, så måske derfor det skal hentes ind på Frederikssundsbroen :genert:
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 202
Likede indlæg: 1396

Indlægaf Artem » 21. feb 2018, 20:00

Alt ved biler er med høje afgifter som registreringsafgiften, grøn ejerafgift, og høje afgifter på brændstof.
Jeg er principielt modstanden af at vi skal betale for at køre på vejene og passere broer, når vi i forvejen betaler så mange andre afgifter på biler.

Med med hensyn til en ny parallel bro ved Frederikssund, og tilsvarende også med en ny limfjordsforbindelse, hvor de også taler om brugerbetaling. Der kan jeg som sådan bedre gå med til det, da man har valget mellem at betale for at tage den nye hurtige vej, eller køre gratis over den gamle langsomme vej.
Men som sagt så jeg helst at vi slet ikke skulle betale for at køre over broer intern i landet, hvor jeg mener at storebælt burde være gratis, da bruger betaling virker som en toldmor midt i landet.
0
Utak er verdens løn
abcd
Kort karma: 136
Likede indlæg: 4481

Indlægaf abcd » 21. feb 2018, 20:17

Artem skrev:Med med hensyn til en ny parallel bro ved Frederikssund, og tilsvarende også med en ny limfjordsforbindelse, hvor de også taler om brugerbetaling. Der kan jeg som sådan bedre gå med til det, da man har valget mellem at betale for at tage den nye hurtige vej, eller køre gratis over den gamle langsomme vej.
Men som sagt så jeg helst at vi slet ikke skulle betale for at køre over broer intern i landet, hvor jeg mener at storebælt burde være gratis, da bruger betaling virker som en toldmor midt i landet.

Jeg synes det er væsentligt for beslutningen om brugerbetaling om broen konkurrerer med andre transportformer. Hvis man gør broen gratis i sådan en situation, kan alternative transportformer ikke kan konkurrere. Hvis Storebælt blev gratis, ville Molslinjen sikkert lukke.
0
1234
Kort karma: 60
Likede indlæg: 1564

Indlægaf 1234 » 21. feb 2018, 20:37

Artem skrev:Alt ved biler er med høje afgifter som registreringsafgiften, grøn ejerafgift, og høje afgifter på brændstof.
Jeg er principielt modstanden af at vi skal betale for at køre på vejene og passere broer, når vi i forvejen betaler så mange andre afgifter på biler.

Med med hensyn til en ny parallel bro ved Frederikssund, og tilsvarende også med en ny limfjordsforbindelse, hvor de også taler om brugerbetaling. Der kan jeg som sådan bedre gå med til det, da man har valget mellem at betale for at tage den nye hurtige vej, eller køre gratis over den gamle langsomme vej.

Det der sker er jo bare at lastbiler tager den med brugerbetaling og vi andre tager den anden medmindre vores arbejdsgiver vil betale for det.
Det kan jeg ikke rigtig se løser nogle trafikale problemer. Jeg er dog personligt lidt i tvivl om behovet for den tredje limfjordsforbindelse. Jeg krydser den hver dag og har endnu ikke holdt i kø. Jeg krydser den så også i den rigtig retning.
1
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 21. feb 2018, 20:48

abcd skrev:
Artem skrev:Med med hensyn til en ny parallel bro ved Frederikssund, og tilsvarende også med en ny limfjordsforbindelse, hvor de også taler om brugerbetaling. Der kan jeg som sådan bedre gå med til det, da man har valget mellem at betale for at tage den nye hurtige vej, eller køre gratis over den gamle langsomme vej.

Jeg synes det er væsentligt for beslutningen om brugerbetaling om broen konkurrerer med andre transportformer. Hvis man gør broen gratis i sådan en situation, kan alternative transportformer ikke kan konkurrere. Hvis Storebælt blev gratis, ville Molslinjen sikkert lukke.

Jo det vil gå ud over Molslinjen. Men tror stadig den vil være attraktiv for mange lastbiler, som skyldes at de kun kører 2 km/l. Sammen med reglerne om køre/hviletid, hvor chaufførene kan holde pause i mens.

Men det lader til at den største grund til at Storebælt aldrig bliver gratis, at den skal være med til at finansiere Femern forbindelsen, og hvor de er bange for at der ikke vil være nok der vil køre over en dyr Femern bro, hvis man gratis kan tage turen over Storebælt.
0
Utak er verdens løn
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 21. feb 2018, 20:54

1234 skrev:
Artem skrev:Alt ved biler er med høje afgifter som registreringsafgiften, grøn ejerafgift, og høje afgifter på brændstof.

Det der sker er jo bare at lastbiler tager den med brugerbetaling og vi andre tager den anden medmindre vores arbejdsgiver vil betale for det.
Det kan jeg ikke rigtig se løser nogle trafikale problemer. Jeg er dog personligt lidt i tvivl om behovet for den tredje limfjordsforbindelse. Jeg krydser den hver dag og har endnu ikke holdt i kø. Jeg krydser den så også i den rigtig retning.

Det må da trods alt hjælpe en del hvis man på den måde kan fjerne en del af trafikken. Tror faktisk der vil være en del private som godt vil betale hvis man kan spare feks. 10 min hver vej.

Med hensyn til den 3 limfjordforbindelse. Så kan vi godt være enige om at man kan diskutere behovet. Men det ændrer ikke på at tunnellen synker, og har en begrænset levetid. Så om ikke andet skal man have lavet en ny tunnel parallel med den gamle.
0
Utak er verdens løn
Brugeravatar
paint
Kort karma: 321
Likede indlæg: 12953

Indlægaf paint » 21. feb 2018, 21:17

Nu snakker man jo meget om, lige for tiden, at serviceniveauet skal være ens i hele landet - bør det så ikke være sådan, at enten koster det penge at køre over broer i Danmark eller også er det gratis?

Det er jo ikke rimeligt, at de kan køre gratis under Limfjorden eller over Vejlefjord Broen, gratis, mens man i Frederikssund skal betale.

Eller er vi derhenne, hvor det hedder, bare man ikke skal betale der hvor jeg kører over?
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"