Liste på internettet opfordrer til drab på danske politikere

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Liste på internettet opfordrer til drab på danske politikere

Indlægaf annellaII » 22. feb 2018, 16:00

https://www.dr.dk/nyheder/indland/liste-paa-internettet-opfordrer-til-drab-paa-danske-politikere

I en række sider på internettet opfordrer en eller flere ukendte gerningsmænd til at krydse grænserne til Danmark for at opsøge og dræbe en række mål. På siden opremses navne på først statsminister Lars Løkke Rasmussen, samtlige folketingsmedlemmer og en række andre prominente danskere. På siderne er der både tekst og video.

Siderne er meget detaljerede i anvisningerne. Blandt andet linkes der til videoer optaget nær en af statsministerens boliger, ligesom der gives anvisninger til, hvordan man finder hans - og andre politikeres - familiemedlemmer.

I et tilfælde fremgår det desuden, hvordan man kan se ind i lejligheden til en af de udpegede personer, hvis man står et bestemt sted.

Magnus Ranstorp, der er leder af terrorforskningen ved det svenske forsvarsakademi, mener, at opslaget er en klar opfordring til terror mod specifikke mål.

- Og det er meget alvorligt, siger Magnus Ranstorp til P1 Dokumentar.

Han vurderer, at opslaget på nogle områder er mere alvorligt end det, Said Mansour, 'Boghandleren fra Brønshøj', blev dømt for.

Den kongelige familie står også for skud i opslaget og videoen. Dronningen bor kun nogle hundrede meter fra statsministerens hjem, forklarer teksten, mens videoen viser en detaljeret oversigt over den kongelige residens.

Også navnene på alle Folketingets medlemmer fremgår af opslaget. Desuden optræder andre prominente danske familier og en mand, der påstås at være PET-agent, med fuldt navn, adresse og cpr. nr.

P1 Dokumentar har gentagne gange anmeldt opslaget, som ligger flere steder på nettet, til PET og til de internetsider, hvor teksten optræder. Flere af siderne er nu blevet blokeret, men ikke alle.



Det er uhyggelig læsning, men jeg ved ikke, om det er alvorligt ment eller om det blot er dumme drengestreger, jeg håber da, det er en eller flere, der forsøger at 'lave sjov' omend det er meget makaber sjov.

Din mening?
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Liste på internettet opfordrer til drab på danske politikere

Indlægaf vibbsen » 22. feb 2018, 16:26

Jeg synes at det er fuldstændig uhørt. Og jeg er skide ligeglad med om det er ment i alvor eller blot er dumme drengestreger.

For mig den form for "trusler" mod folkevalgte et anslag mod selve vort demokrati. Ja, man kan være uenig med den politik der føres. Ja, man kan være uenig med den enkelte politiker og kalde vedkommende de grimmeste ting man kan finde på. Vi er et demokratisk land og vi har ytringsfrihed. Knock yourself out....Demokrati betyder faktisk at alle er velkomne til at komme til fadet. Til at gøre det bedre. Kom ind i kampen.

Og derfor er det at opfordre til at man griber til vold overfor de mennesker som vi nu en gang på demokratisk vis har valgt til at varetage forvaltningen af vores land, efter min mening fuldstændig utilstedeligt. Og jeg kan ligefrem mærke vreden bobler i mig når jeg læser det.
5
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Liste på internettet opfordrer til drab på danske politikere

Indlægaf Sophies-mor » 22. feb 2018, 16:59

vibbsen skrev:Jeg synes at det er fuldstændig uhørt. Og jeg er skide ligeglad med om det er ment i alvor eller blot er dumme drengestreger.

For mig den form for "trusler" mod folkevalgte et anslag mod selve vort demokrati. Ja, man kan være uenig med den politik der føres. Ja, man kan være uenig med den enkelte politiker og kalde vedkommende de grimmeste ting man kan finde på. Vi er et demokratisk land og vi har ytringsfrihed. Knock yourself out....Demokrati betyder faktisk at alle er velkomne til at komme til fadet. Til at gøre det bedre. Kom ind i kampen.

Og derfor er det at opfordre til at man griber til vold overfor de mennesker som vi nu en gang på demokratisk vis har valgt til at varetage forvaltningen af vores land, efter min mening fuldstændig utilstedeligt. Og jeg kan ligefrem mærke vreden bobler i mig når jeg læser det.

Uanset om det er ment som drengestreger eller i tamme alvor, så er det noget svineri.
Jeg bliver arrig, når jeg læser sådan noget. Det er en uhørt svinestreg.
Det går imod alt, hvad jeg tror på og alt, hvad der hører et demokrati til.
2
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Liste på internettet opfordrer til drab på danske politikere

Indlægaf landsbytossen » 22. feb 2018, 19:11

Jeg undrer mig over, politikerne er overraskede over sådan en liste findes. Listen er ikke værre end, der i vesten også findes lister over personer, som godt må dræbes.

Jeg hørte et interview med DF´s Peter Kofod Poulsen, som selvfølgelig synes, den liste er for meget. Det på trods af, han lige har foreslået, at danske statsborgere, som har kæmpet for IS, skal dræbes.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"