Samtlige præster i jysk kirke nægter at vie fraskilte par

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Samtlige præster i jysk kirke nægter at vie fraskilte par

Indlægaf FruitFly » 26. feb 2018, 20:40

Afskaf de gejstlige's ret til at indstifte ægteskab. Lad det borgerlige samfund have monopol på det og så kan præster, imaner og druider velsigne efter eget ønske eller vie som de vil uden at det kommer resten af os ved =ingen juridisk effekt af de religiøses hokus-pokus.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Samtlige præster i jysk kirke nægter at vie fraskilte par

Indlægaf FruitFly » 26. feb 2018, 21:12

Falstria skrev:
FruitFly skrev:Afskaf de gejstlige's ret til at indstifte ægteskab. Lad det borgerlige samfund have monopol på det og så kan præster, imaner og druider velsigne efter eget ønske eller vie som de vil uden at det kommer resten af os ved =ingen juridisk effekt af de religiøses hokus-pokus.


Afskaf den juridiske effekt.

Lad det handle om tro, kultur eller romantik istedet for jura.

Ah, det er nu smart nok at have en juridisk enhed til familieting.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Samtlige præster i jysk kirke nægter at vie fraskilte par

Indlægaf FruitFly » 26. feb 2018, 21:33

Falstria skrev:
FruitFly skrev:
Falstria skrev:
FruitFly skrev:Afskaf de gejstlige's ret til at indstifte ægteskab. Lad det borgerlige samfund have monopol på det og så kan præster, imaner og druider velsigne efter eget ønske eller vie som de vil uden at det kommer resten af os ved =ingen juridisk effekt af de religiøses hokus-pokus.


Afskaf den juridiske effekt.

Lad det handle om tro, kultur eller romantik istedet for jura.

Ah, det er nu smart nok at have en juridisk enhed til familieting.


Du mener skattefordele?

Arveret, forældremyndighed, hæftelse for gæld og sådan noget. Man kan også bare aftale sig ud af det, men det er så også en sådan aftale som det juridiske ægteskab skal være.

Så kan de religiøse fuldstædigt selv bestemme hvem de velsigner og hvordan og så lade det borgerlige samfund finde ud af hvad der skal gælde juridisk.
2
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Samtlige præster i jysk kirke nægter at vie fraskilte par

Indlægaf FruitFly » 26. feb 2018, 22:15

Falstria skrev:
FruitFly skrev:
Falstria skrev:Gælden er det eneste der ikke gælder regler for uanset, og der er det jo så at skattefordele opvejer noget, men uden det ene har man ikke det andet.

Et ægteskab er en økonomisk konstruktion, den vil jeg egentlig også gerne støtte, hellere den model end en masse enlige mødre og sådan.
Det er bare ikke det man gør nu.
Så ser ikke grund til at ægteskab skal være noget juridisk.

Vi kan sagtens vælge at afskaffe det juridiske ægteskab - that is besides the point.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Samtlige præster i jysk kirke nægter at vie fraskilte par

Indlægaf FruitFly » 26. feb 2018, 22:40

Falstria skrev:
FruitFly skrev:Vi kan sagtens vælge at afskaffe det juridiske ægteskab - that is besides the point.


Det efterlader vel så også pointen, at hvis vi skal bevare det som noget juridisk, så skal det også støttes økonomisk, fordi vi mener der er en god grund til at have det.
Det er der jeg gerne vil hen.

Jeg vil gerne derhen at hvad de end laver i kirken (eller andre steder) så har det ingen juridisk effekt.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Samtlige præster i jysk kirke nægter at vie fraskilte par

Indlægaf FruitFly » 26. feb 2018, 22:56

Falstria skrev:
FruitFly skrev:
Falstria skrev:
FruitFly skrev:Vi kan sagtens vælge at afskaffe det juridiske ægteskab - that is besides the point.


Det efterlader vel så også pointen, at hvis vi skal bevare det som noget juridisk, så skal det også støttes økonomisk, fordi vi mener der er en god grund til at have det.
Det er der jeg gerne vil hen.

Jeg vil gerne derhen at hvad de end laver i kirken (eller andre steder) så har det ingen juridisk effekt.


Det var det første jeg skrev, og det reagerede du så på.

Nu er jeg forvirret :genert:

Ah! Jeg troede du ville afskatte den juridiske effekt af ægteskabet i det HELE TAGET - jeg troede per automatic at du var uenig med mig ;)
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Samtlige præster i jysk kirke nægter at vie fraskilte par

Indlægaf FruitFly » 26. feb 2018, 23:09

Falstria skrev:
FruitFly skrev:
Falstria skrev:
FruitFly skrev:
Falstria skrev:
FruitFly skrev:Vi kan sagtens vælge at afskaffe det juridiske ægteskab - that is besides the point.


Det efterlader vel så også pointen, at hvis vi skal bevare det som noget juridisk, så skal det også støttes økonomisk, fordi vi mener der er en god grund til at have det.
Det er der jeg gerne vil hen.

Jeg vil gerne derhen at hvad de end laver i kirken (eller andre steder) så har det ingen juridisk effekt.


Det var det første jeg skrev, og det reagerede du så på.

Nu er jeg forvirret :genert:

Ah! Jeg troede du ville afskatte den juridiske effekt af ægteskabet i det HELE TAGET - jeg troede per automatic at du var uenig med mig ;)


Mmmmen. Der er jo ikke den store juridiske effekt, udover det med gæld og skat. Det vil jeg afskaffe når der ikke er andet i det end bare dét.

Jeg vil derimod gerne beholde det juridiske hvis der er en tilstrækkelig god grund til at det kan følges op økonomisk. Jeg mener personligt der er en økonomisk fordel ved at folk holder sammen i kernefamilier, det vil jeg gerne belønne dem for at gøre.
Noget af det som de sparer samfundet for skal de selv have fortjenesten af.
Hvis de ikke får dét, er der ingen grund til at ægteskab er noget særligt juridisk.
Medgift osv. benytter man jo ikke længere, det forhindrer skat også.

Det har jeg ingen holdning til. Bare de ceremonier som de gejstlige foretager ingen juridisk effekt har, så kan det borgerlige samfund forholde sig til ægteskab som det vil.
0
#Klimatosse
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Samtlige præster i jysk kirke nægter at vie fraskilte par

Indlægaf HerErJeg » 27. feb 2018, 05:53

Jeg kan faktisk ikke se problemet i at præster nægter.
Det står i bibelen, og det er hele deres grundlag for virke i kirken.

Hvorfor skal ulven ikke skydes, så vi er fri for al dens ødelæggelser? Svaret er åbenbart, at den var her først, og derfor er det sådan.
Hvorfor nægter præster at gifte fraskilte? Svaret må så være at bibelen var her først, og derfor er det sådan.
Mennesker er desværre sådan, at når noget er for egen vindings skyld, så trives dobbeltmoral i allerbedste velgående.
1
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Samtlige præster i jysk kirke nægter at vie fraskilte par

Indlægaf fisken80 » 27. feb 2018, 06:09

Lisva skrev:
fisken80 skrev:
Lisva skrev:Hvis Danmark var sekulært, så kunne præsterne gøre, som det passede dem. Nu er det ikke tilfældet, og derfor bør de efter min mening bare klappe hælene sammen og udføre det arbejde, der ligger inden for folkekirkens rammer.


Hvilket de jo så også gør.


Nå, så har jeg misforstået indlægget. Jeg troede, det drejede sig om enkelte præster, der ikke ville vie fraskilte. Men tidligere ægteskaber er jo heldigvis ikke en hindring inden for folkekirkens nuværende rammer.


Præsterne der siger nej handler jo netop indenfor folkekirkens rammer, hvor de har ret til at sige nej, fordi de er ansat som forkyndere af kristendommen og ikke for at servicere borgerne.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Samtlige præster i jysk kirke nægter at vie fraskilte par

Indlægaf annellaII » 27. feb 2018, 07:18

fisken80 skrev:
Lisva skrev:
fisken80 skrev:
Lisva skrev:Hvis Danmark var sekulært, så kunne præsterne gøre, som det passede dem. Nu er det ikke tilfældet, og derfor bør de efter min mening bare klappe hælene sammen og udføre det arbejde, der ligger inden for folkekirkens rammer.


Hvilket de jo så også gør.


Nå, så har jeg misforstået indlægget. Jeg troede, det drejede sig om enkelte præster, der ikke ville vie fraskilte. Men tidligere ægteskaber er jo heldigvis ikke en hindring inden for folkekirkens nuværende rammer.


Præsterne der siger nej handler jo netop indenfor folkekirkens rammer, hvor de har ret til at sige nej, fordi de er ansat som forkyndere af kristendommen og ikke for at servicere borgerne.


Gør de nu også det, handler indenfor folkekirkens rammer?

Denne for mig interessante udtalelse er ikke fra mig, men jeg tilslutter mig den:

Hvis det skal kaldes en folkekirke, så skal en præst også vie folket - præster er ikke dommere.


Andre interessante spørgsmål er for mig også, må en præst sige nej til at døbe et barn, hvis en eller begge forældre er fraskilte, eller må en præst sige nej til at begrave en fraskilt, selvom fraskilte er medlemmer af Folkekirken?
1
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Samtlige præster i jysk kirke nægter at vie fraskilte par

Indlægaf missme » 27. feb 2018, 07:45

HerErJeg skrev:Jeg kan faktisk ikke se problemet i at præster nægter.
Det står i bibelen, og det er hele deres grundlag for virke i kirken.

Hvorfor skal ulven ikke skydes, så vi er fri for al dens ødelæggelser? Svaret er åbenbart, at den var her først, og derfor er det sådan.
Hvorfor nægter præster at gifte fraskilte? Svaret må så være at bibelen var her først, og derfor er det sådan.
Mennesker er desværre sådan, at når noget er for egen vindings skyld, så trives dobbeltmoral i allerbedste velgående.


Hvis man på den måde skal tage alle biblens ord for pålydende så var der mange ting som skulle være anderledes i den danske folkekirke. Kvinder måtte fx ikke være præster. "Et øje for et øje, en tand for en tand" skulle også være fremherskende i kirkens ånd. Homoseksualitet ville vel være en synd.
Heldigvis har kristendommen rykket sig, og langt de fleste præster er moderate og ikke ortodokse. Men bevares, præster som nægter at anerkende kvindelige kollegaer, vie homoseksuelle og postulere at man kun kan kalde sig kristen hvis man tror på at jesus sådan helt fysisk genopstod (Det var præsten som viede os, klaphat), de er da i deres gode ret dertil, så længe de har menighedsrådets opbakning.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Samtlige præster i jysk kirke nægter at vie fraskilte par

Indlægaf fisken80 » 27. feb 2018, 08:42

annellaII skrev:
fisken80 skrev:
Lisva skrev:
fisken80 skrev:
Lisva skrev:Hvis Danmark var sekulært, så kunne præsterne gøre, som det passede dem. Nu er det ikke tilfældet, og derfor bør de efter min mening bare klappe hælene sammen og udføre det arbejde, der ligger inden for folkekirkens rammer.


Hvilket de jo så også gør.


Nå, så har jeg misforstået indlægget. Jeg troede, det drejede sig om enkelte præster, der ikke ville vie fraskilte. Men tidligere ægteskaber er jo heldigvis ikke en hindring inden for folkekirkens nuværende rammer.


Præsterne der siger nej handler jo netop indenfor folkekirkens rammer, hvor de har ret til at sige nej, fordi de er ansat som forkyndere af kristendommen og ikke for at servicere borgerne.


Gør de nu også det, handler indenfor folkekirkens rammer?

Denne for mig interessante udtalelse er ikke fra mig, men jeg tilslutter mig den:

Hvis det skal kaldes en folkekirke, så skal en præst også vie folket - præster er ikke dommere.


Andre interessante spørgsmål er for mig også, må en præst sige nej til at døbe et barn, hvis en eller begge forældre er fraskilte, eller må en præst sige nej til at begrave en fraskilt, selvom fraskilte er medlemmer af Folkekirken?


Ja, det gør de. For folkekirkens rammer ordnes ved lov og folketinget har besluttet, at en præst ikke skal tvinges til at gå imod sin overbevisning, netop fordi en præst er ansat til at forkynde og ikke til at servicere. Det er de rammer et politisk flertal har besluttet, dermed handler pågældende præster inden for rammerne.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Samtlige præster i jysk kirke nægter at vie fraskilte par

Indlægaf Pax Romana » 27. feb 2018, 09:04

annellaII skrev:Gør de nu også det, handler indenfor folkekirkens rammer?
Præsten har afgivet et præsteløfte om at forkynde Guds ord og hvis han ikke mener at han har mandat til at vie fraskilte så vil jeg mene at det ligger indenfor folkekirkens rammer.

annellaII skrev:Denne for mig interessante udtalelse er ikke fra mig, men jeg tilslutter mig den:

Hvis det skal kaldes en folkekirke, så skal en præst også vie folket - præster er ikke dommere.
Hvis det skal kaldes en folkekirke, så skal den også rumme alle de religiøse fortolkninger man finder hos folket – præster er religiøse forkyndere og skal ikke gå på kompromis med sine holdninger.

annellaII skrev:Andre interessante spørgsmål er for mig også, må en præst sige nej til at døbe et barn, hvis en eller begge forældre er fraskilte, eller må en præst sige nej til at begrave en fraskilt, selvom fraskilte er medlemmer af Folkekirken?
Ja, naturligvis må han det. Når man som præst skal forkynde, så syntes jeg faktisk at præsten har ret til at tolke evangeliet ud fra hans eget livssyn. Det skal ikke omformes til moralisme. Han skal følge Gud bud, så at sige, og ikke lade Gud følge vores.


Jeg er ikke selv et religiøst menneske, men jeg har haft mange lange natlige samtaler med vores feltpræst. Jeg syntes selv jeg efterhånden har en god forståelse for det at tro.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Samtlige præster i jysk kirke nægter at vie fraskilte par

Indlægaf HerErJeg » 27. feb 2018, 09:11

Pax Romana skrev:
annellaII skrev:Gør de nu også det, handler indenfor folkekirkens rammer?
Præsten har afgivet et præsteløfte om at forkynde Guds ord og hvis han ikke mener at han har mandat til at vie fraskilte så vil jeg mene at det ligger indenfor folkekirkens rammer.

annellaII skrev:Denne for mig interessante udtalelse er ikke fra mig, men jeg tilslutter mig den:

Hvis det skal kaldes en folkekirke, så skal en præst også vie folket - præster er ikke dommere.
Hvis det skal kaldes en folkekirke, så skal den også rumme alle de religiøse fortolkninger man finder hos folket – præster er religiøse forkyndere og skal ikke gå på kompromis med sine holdninger.

annellaII skrev:Andre interessante spørgsmål er for mig også, må en præst sige nej til at døbe et barn, hvis en eller begge forældre er fraskilte, eller må en præst sige nej til at begrave en fraskilt, selvom fraskilte er medlemmer af Folkekirken?
Ja, naturligvis må han det. Når man som præst skal forkynde, så syntes jeg faktisk at præsten har ret til at tolke evangeliet ud fra hans eget livssyn. Det skal ikke omformes til moralisme. Han skal følge Gud bud, så at sige, og ikke lade Gud følge vores.


Jeg er ikke selv et religiøst menneske, men jeg har haft mange lange natlige samtaler med vores feltpræst. Jeg syntes selv jeg efterhånden har en god forståelse for det at tro.


Det tror jeg simpelthen ikke han må. Børn er i bibelens definition uskyldsrene, om så forældrene er praktiserende satanister, så kan barnet ikke gøre for det, og kan til enhver tid døbes i folkekirken, hvis forældrene skulle ønske det, uanset hvilket liv de har i bagagen.
"Lad de små børn komme til mig, dem må I ikke hindre" står der i bibelen, så den kan præsten ikke frit fortolke.
1
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Samtlige præster i jysk kirke nægter at vie fraskilte par

Indlægaf annellaII » 27. feb 2018, 09:42

Pax Romana skrev:
annellaII skrev:Gør de nu også det, handler indenfor folkekirkens rammer?
Præsten har afgivet et præsteløfte om at forkynde Guds ord og hvis han ikke mener at han har mandat til at vie fraskilte så vil jeg mene at det ligger indenfor folkekirkens rammer.

annellaII skrev:Denne for mig interessante udtalelse er ikke fra mig, men jeg tilslutter mig den:

Hvis det skal kaldes en folkekirke, så skal en præst også vie folket - præster er ikke dommere.
Hvis det skal kaldes en folkekirke, så skal den også rumme alle de religiøse fortolkninger man finder hos folket – præster er religiøse forkyndere og skal ikke gå på kompromis med sine holdninger.

annellaII skrev:Andre interessante spørgsmål er for mig også, må en præst sige nej til at døbe et barn, hvis en eller begge forældre er fraskilte, eller må en præst sige nej til at begrave en fraskilt, selvom fraskilte er medlemmer af Folkekirken?


Ja, naturligvis må han det. Når man som præst skal forkynde, så syntes jeg faktisk at præsten har ret til at tolke evangeliet ud fra hans eget livssyn. Det skal ikke omformes til moralisme. Han skal følge Gud bud, så at sige, og ikke lade Gud følge vores.


Jeg er ikke selv et religiøst menneske, men jeg har haft mange lange natlige samtaler med vores feltpræst. Jeg syntes selv jeg efterhånden har en god forståelse for det at tro.


Hvis en præst nægter at døbe et barn, ville jeg gerne kende hans fortolkning af Jesus ord: "Lad de små børn komme til mig".
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"