Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Akehurst2 » 1. mar 2018, 12:31

Ja, det kan da egentlig godt tåle en tråd for sig selv.

Nogen synes, Elsa bør være lesbisk i Frozen 2. Intruktøren afviser ikke, men er særdeles vag i sine udtalelser og lover bestemt heller ikke noget: https://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/ ... on/7060241

Men er det en god ide, hvis det realiseres? Eller skal Disneyfilm spejle en traditionel, konventionel tilgang til kærlighed og parforhold?

Jeg synes, det kun er godt, hvis også Disneyfilm midt i deres selvsagt rimelig urealistiske verden med levende snemænd og talende heste ikke udelukkende reproducerer kønsstereotyper, men det skal komme naturligt. Ikke med sådan en påklistret homoseksuel, der introduceres i historien alene med den funktion at være homoseksuel. Og Elsa virker egentlig som et meget godt bud, hvor homoseksualitet kunne inkluderes på naturlig vis.
4
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Hunkat » 1. mar 2018, 12:40

OK med mig, i det hele taget synes jeg også det er fint at der er begyndt at komme "klassiske" disneyfilm hvor hele omdrejningspunktet ikke er parforholdet. Viana f.eks. Ingen romantisk optakt whatsoever og det passer mig fint.

Men det giver selvfølgelig heller ikke mening at begynde at gøre dem alle sammen a -eller homoseksuelle. I et "naturligt" omfang må være passende (naturligt = ca. lige med hvor mange procent en minoritet udgøre i samfundet, for homoseksuelle mener jeg det svinger mellem 10-15%).

Og så er der jo nogle historier hvor det ikke giver mening at ændre det. Altså, snehvide er jo en klassiker med en prins og en prinsesse. Det ville være sært at begynde at lave om. Lidt ligesom når de prøver at fjerne titlen negerhøvding fra pippi's far. Sådan er den jo skrevet oprindeligt.
4
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Bimmerdyret » 1. mar 2018, 12:44

Der har været homo..referencer i Disney tegnefilm i årtier...
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5924
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 833
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14743

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 1. mar 2018, 12:46

Jeg ville ikke være kæmpe fan af at Disney begynder at lave film hvor hovedpersonerne er homoseksuelle, transkønnede eller hvad de ellers kunne finde på. Jeg har ikke noget i mod det og synes også at det har sin plads i samfundet på lige fod med heteroseksualitet, men jeg ville simpelthen ikke gide at se en Disney film hvor hovedpersonen er homoseksuel eller transkønnet.

Disney er et meget simpelt, magisk univers og som voksen er det for mig noget hvor jeg kan koble ud og ikke skulle tænke over og tage stilling til alt muligt. Hvis man pludselig begynder at inddrage seksualitet og lignende er det pludselig ikke simpelt mere. Derudover hvorfor er der et behov for at drage seksualitet ind i film der primært henvender sig til børn? Det kan jeg simpelthen ikke se fidusen i.
7
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Akehurst2 » 1. mar 2018, 12:47

TakeAChanceOnMe skrev:Jeg ville ikke være kæmpe fan af at Disney begynder at lave film hvor hovedpersonerne er homoseksuelle, transkønnede eller hvad de ellers kunne finde på. Jeg har ikke noget i mod det og synes også at det har sin plads i samfundet på lige fod med heteroseksualitet, men jeg ville simpelthen ikke gide at se en Disney film hvor hovedpersonen er homoseksuel eller transkønnet.

Disney er et meget simpelt, magisk univers og som voksen er det for mig noget hvor jeg kan koble ud og ikke skulle tænke over og tage stilling til alt muligt. Hvis man pludselig begynder at inddrage seksualitet og lignende er det pludselig ikke simpelt mere. Derudover hvorfor er der et behov for at drage seksualitet ind i film der primært henvender sig til børn? Det kan jeg simpelthen ikke se fidusen i.


Men mange især ældre Disneyfilm er jo centreret utrolig meget om kærlighed og parforhold, uanset at de henvender sig til børn?
4
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4561

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf PerXX » 1. mar 2018, 12:48

Disney (og alle andre film) må selvfølgelig have præcist lige så mange forskellige sexualiteter, køn, hudfarver osv som de ønsker. Det har jeg det helt fint med.
Så længe de laver nye karakterer. Jeg har det mere stramt med hvis de f.eks gjorde Den Lille Havfrue lesbisk.
3
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Persnikedy » 1. mar 2018, 12:48

Jeg kan ikke se problemet i at en eller flere disney figure er Gay?

Fx filmen ParaNorman som i usa har en PG rating denne scene (ikke en disney, i know)



Intet tidliger i filmen havde vist Mitch som homo og det ændrede intet i hans figur at han så sagde at han havde en "boyfriend". Jeg forventer at Disney - hvis de følger trop - vil køre den samme stil og lade personer være personer også sexualitet være sekundært

jeg læste engang at den generation som kommer frem nu er den "gayeste nogensiden", men som i at de acceptere og på ingen måde ser homoseksualitet som et stigma elelr tabu længer. Og jeg har intet problem med at den udvikling fortsætter
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Slettet bruger » 1. mar 2018, 12:49

Hvis de skal have lesbiske, så skal de vel også til at have transseksuelle, polyamorøse osv. med i det. Jeg synes det bliver for meget, jeg synes det skal være et simpelt, ukompliceret univers, og alverdens forskellige seksualiteter komplicerer det.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Hunkat » 1. mar 2018, 12:54

abcd skrev:Hvis de skal have lesbiske, så skal de vel også til at have transseksuelle, polyamorøse osv. med i det. Jeg synes det bliver for meget, jeg synes det skal være et simpelt, ukompliceret univers, og alverdens forskellige seksualiteter komplicerer det.


De har også lavet film om de ret komplicerede følelser unge gennemgår i deres pre-teen år, det kunne jo også bare være afskrevet som ukompliceret og alle er glade hele tiden. Men sådan er verden jo ikke?
4
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5924
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 833
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14743

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 1. mar 2018, 12:58

Akehurst2 skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Jeg ville ikke være kæmpe fan af at Disney begynder at lave film hvor hovedpersonerne er homoseksuelle, transkønnede eller hvad de ellers kunne finde på. Jeg har ikke noget i mod det og synes også at det har sin plads i samfundet på lige fod med heteroseksualitet, men jeg ville simpelthen ikke gide at se en Disney film hvor hovedpersonen er homoseksuel eller transkønnet.

Disney er et meget simpelt, magisk univers og som voksen er det for mig noget hvor jeg kan koble ud og ikke skulle tænke over og tage stilling til alt muligt. Hvis man pludselig begynder at inddrage seksualitet og lignende er det pludselig ikke simpelt mere. Derudover hvorfor er der et behov for at drage seksualitet ind i film der primært henvender sig til børn? Det kan jeg simpelthen ikke se fidusen i.


Men mange især ældre Disneyfilm er jo centreret utrolig meget om kærlighed og parforhold, uanset at de henvender sig til børn?


Meget simpelt stadig though - der er jo ikke fokus på det problematiske i forhold eller seksualitet. Jo der er da referencer, men det er meget underspillet og fokusset er mere på eventyrs versionen af kærlighed. Ikke den realistiske up and down ikke-alt-er-perfekt kærlighed.

Du har også film hvor romantisk kærlighed slet ikke er hovedtemaet - Moana, Brave, Lilo & Stitch, Big Hero 6 ...
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Hunkat » 1. mar 2018, 13:01

TakeAChanceOnMe skrev:
Akehurst2 skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Jeg ville ikke være kæmpe fan af at Disney begynder at lave film hvor hovedpersonerne er homoseksuelle, transkønnede eller hvad de ellers kunne finde på. Jeg har ikke noget i mod det og synes også at det har sin plads i samfundet på lige fod med heteroseksualitet, men jeg ville simpelthen ikke gide at se en Disney film hvor hovedpersonen er homoseksuel eller transkønnet.

Disney er et meget simpelt, magisk univers og som voksen er det for mig noget hvor jeg kan koble ud og ikke skulle tænke over og tage stilling til alt muligt. Hvis man pludselig begynder at inddrage seksualitet og lignende er det pludselig ikke simpelt mere. Derudover hvorfor er der et behov for at drage seksualitet ind i film der primært henvender sig til børn? Det kan jeg simpelthen ikke se fidusen i.


Men mange især ældre Disneyfilm er jo centreret utrolig meget om kærlighed og parforhold, uanset at de henvender sig til børn?


Meget simpelt stadig though - der er jo ikke fokus på det problematiske i forhold eller seksualitet. Jo der er da referencer, men det er meget underspillet og fokusset er mere på eventyrs versionen af kærlighed. Ikke den realistiske up and down ikke-alt-er-perfekt kærlighed.

Du har også film hvor romantisk kærlighed slet ikke er hovedtemaet - Moana, Brave, Lilo & Stitch, Big Hero 6 ...


Men der er vel heller ikke nogen der har sagt at en homoseksuel Elsa skal have et problematisk parforhold. Om hun holder en prins eller en prinsesse i hånden mens hun vinker til folk fra balkonen og så går handlingen videre er vel ligemeget?
Og lige præcis den film har da en hel sang om at folk ikke er perfekte og at man skal give lidt af sig selv for at få et forhold til at fungere? (den med stentroldene)
5
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3079
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8027

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Charly » 1. mar 2018, 13:04

Men et homoseksuelt forhold behøver jo ikke være det primære omdrejningspunkt. Det kan jo være en sidebemærkning, hvor det passer ind. Elsa der ender med at stå med en kvinde i hånden og vinke til folket, eller en mand, hvis kæreste by the way er en anden mand.

Der kommer jo hele tiden nye Disney karakterer til, og det giver da fint mening, hvis nogle af de karakterer var homoseksuelle.
Senest rettet af Charly 1. mar 2018, 15:46, rettet i alt 1 gang.
7
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Slettet bruger » 1. mar 2018, 13:05

Hunkat skrev:
abcd skrev:Hvis de skal have lesbiske, så skal de vel også til at have transseksuelle, polyamorøse osv. med i det. Jeg synes det bliver for meget, jeg synes det skal være et simpelt, ukompliceret univers, og alverdens forskellige seksualiteter komplicerer det.


De har også lavet film om de ret komplicerede følelser unge gennemgår i deres pre-teen år, det kunne jo også bare være afskrevet som ukompliceret og alle er glade hele tiden. Men sådan er verden jo ikke?


Jeg tror en del af mit problem med det er proportionsforskellen imellem hvor ofte jeg støder på homoseksualitet i min hverdag, og hvor ofte jeg møder det i medier og fiktion. Hver gang vi låner et batch børnebøger på biblioteket, er der mindst et par stykker som gør et nummer ud af at rumme en eller anden alternativ familieform. Jeg synes selvfølgelig det er fint med alternative familieformer, men når man bor i et helt almindeligt provins-parcelhus-kvarter, er de ting bare overhovedet ikke en del af hverdagen, og vi behøver måske ikke en gang om ugen læse om et barn med homoseksuelle forældre. Og nu skal Disney-figurer så også til at være homoseksuelle. Det bliver bare lidt meget, synes jeg.
Senest rettet af Slettet bruger 1. mar 2018, 13:06, rettet i alt 1 gang.
4
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Akehurst2 » 1. mar 2018, 13:06

Hunkat skrev:
abcd skrev:Hvis de skal have lesbiske, så skal de vel også til at have transseksuelle, polyamorøse osv. med i det. Jeg synes det bliver for meget, jeg synes det skal være et simpelt, ukompliceret univers, og alverdens forskellige seksualiteter komplicerer det.


De har også lavet film om de ret komplicerede følelser unge gennemgår i deres pre-teen år, det kunne jo også bare være afskrevet som ukompliceret og alle er glade hele tiden. Men sådan er verden jo ikke?


Ja, og tager man Frozen, så bliver to ret små børn forældreløse, lever nærmest indespærret, den ene kan ikke styre sine magiske kræfter og stikker af, den anden drager på en farefuld færd for at redde hende og så videre. Det er ikke et særligt ukompliceret liv eller univers :-D
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Må Disney-prinsesser være lesbiske?

Indlægaf Slettet bruger » 1. mar 2018, 13:07

Charly skrev:Men ikke homoseksuelt forhold behøver jo ikke være det primære omdrejningspunkt. Det kan jo være en sidebemærkning, hvor det passer ind. Elsa der ender med at stå med en kvinde i hånden og vinke til folket, eller en mand, hvis kæreste by the way er en anden mand.

Der kommer jo hele tiden nye Disney karakterer til, og det giver da fint mening, hvis nogle af de karakterer var homoseksuelle.


Men giver det så ikke også mening hvis nogle af dem skifter køn undervejs?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"