Angreb i Paris.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf FruitFly » 14. nov 2015, 09:29

kidkomb skrev:Det er en aften, som i aften, at jeg bliver taknemmelig over, at have fravalgt at få børn. Min kæreste og jeg snakkede om det på vej hjem. Dette er ikke en verden jeg vil efterlade mit afkom og deres afkom og fremtidige generationer i.

Hvorfor? Fordi der er en lille-bitte chance for at de dør i et terrorangreb, eller fordi der er ondskab i verden? Det ER der, men livet er også smukt. Blandt andet fordi det er så sårbart.

:ae:
1
#Klimatosse
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. nov 2015, 09:30

Så har jeg skrevet en høflig privatbesked til Søren Pape med den hidsige opdatering vedhæftet.
Jeg synes virkerlig ikke, at sådan noget klæder Det Konservative Folkeparti, og afsender bruger vel og mærke sin officielle Facebook-side.
7
Brugeravatar
Faceless
Indlæg: 752
Tilmeldt: 15. sep 2015, 07:23
Kort karma: 57
Likede indlæg: 888

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf Faceless » 14. nov 2015, 09:40

Jeg er også dybt forfærdet over det der er sket i Paris.
Jeg opdagede det først sent i går aftes, og udsatte at gå i seng pga. det.
Det var den samme følelse der fyldte min krop, som da jeg hørte om angrebet på USA i 2001.
Tomhed. Forfærdelse. Sorg.

Jeg ved godt de siger, vi var udsat for et terrorangreb herhjemme i februar. Men jeg skal ærligt indrømme, at det aldrig vækkede de samme følelser hos mig, fordi det virkede så sølle at kalde det et terrorangreb, sat op imod angreb som det der nu (igen) har ramt Paris.

Og netop fordi Paris allerede har været ramt, undre det mig ekstra meget, at det franske politi og efterretningstjenesten ikke opdagede at noget var under opsejling. Det skrammer mig nok mere end noget andet.
For dette var ikke en enkelt galning ala angrebet her hjemme. Men noget hvor en form for kommunikation, som må have været mulig at opfange, er foregået. Og alligevel er det lykkes for disse hjernevaskede galninge at slå til med så store, forfærdelige konsekvenser.

Det er ikke et udtryk for en kritik af politiet, men min egen forfærdelse over, at de har formået at planlægge og slå til uden at blive opdaget, før det er for sent. For hvad kan det så ikke betyde for vores egen sikkerhed?
Jeg skal blank erkende, at jeg ligger al min tillid til, at vores eget politi beskytter os mod et angreb som det der ramte Paris i aftes. Og når de alligevel har kunne udføre en terrorhandling af den størrelse, et sted, som man må gå ud fra, de er ekstra opmærksomme efter angrebet i januar, så gør det mig enorm utryg—mere en noget andet—i forhold til vores egen sikkerhed.
1
Mine drenge M'08/M'09/E'12/M'12/E'13/E'15/P'16/A'19 :lun:

Billede
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2663

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf Venus222 » 14. nov 2015, 09:57

Det kommer ikke bag på mig at det er sket, sådan rationelt set. Men derfor er jeg alligevel fuld af sorg, frustration og en følelse af magtesløshed. Vreden kommer nok på et tidspunkt også.....

Magtesløsheden kommer af at jeg simpelthen ikke kan se hvordan situationen skal løses, og hvordan vi kommer af med terror. Om det er Islamisk stat der står bag, eller andre.

Jeg tror ikke at løsningen er krig mod IS, det har vi jo ligsom prøvet..... Jeg tænker mere man skal have fat om roden på problemet, og at det ikke kan nytte noget at grave en endnu dybere kløft mellem Vesten og Mellemøsten.

Men måske er jeg naiv.....
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf icelady » 14. nov 2015, 10:05

IS har påtaget sig ansvaret.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. nov 2015, 10:24

Jeg har hørt fra Søren Pape.
Han skriver bl.a., at følelserne løber af med nogen i en situation som denne, så de går over stregen. Han kan ikke overvåge alle folketingskandidater, men giver mig ret i, at det er klædeligt at tænke sig om.

Fint svar, synes jeg :gogo: Og hurtigt.

Vores lille beskedveksling er i øvrigt, synes jeg, er udmærket eksempel på, at det er muligt at kommunikere stille og roligt om de her ting.
Jeg gætter på, at han bl.a. har sat pris på, at jeg ikke i harme vendinger udbasunerede min undren ud over hele hans side.
6
Gniske
Permanent bortvist
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. okt 2015, 14:58
Kort karma: 1
Likede indlæg: 9

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf Gniske » 14. nov 2015, 10:39

Dejligt, at der stadig findes så meget naivitet. Uden den ville de jo være på herrens mark.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. nov 2015, 11:02

Ballademager skrev:Polen siger nu stop for flygtninge efter angrebet.


Det ville de nok under alle omstændigheder have gjort, efter deres nye regering er kommet til.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. nov 2015, 11:05

Jeg er lidt bekymret. Min veninde (og mor til mit gudbarn) er fransk gift, og jeg har bemærket, at hverken hun eller hendes mand endnu har skrevet noget om angrebet på Facebook, hvilket de hurtigt gjorde sidst.
Jeg håber ikke, at der er sket noget med nogen, de kender i Paris :( De har meget familie og mange venner der.

Edit: Min veninde og hendes mand bor i København, så det er deres pårørende, jeg er bekymret for.
Senest rettet af DetSorteCirkus 14. nov 2015, 11:17, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf kidkomb » 14. nov 2015, 11:12

FruitFly skrev:
kidkomb skrev:Det er en aften, som i aften, at jeg bliver taknemmelig over, at have fravalgt at få børn. Min kæreste og jeg snakkede om det på vej hjem. Dette er ikke en verden jeg vil efterlade mit afkom og deres afkom og fremtidige generationer i.

Hvorfor? Fordi der er en lille-bitte chance for at de dør i et terrorangreb, eller fordi der er ondskab i verden? Det ER der, men livet er også smukt. Blandt andet fordi det er så sårbart.

:ae:

For min egen skyld. (Og dermed også mine børns) Min frygt ville være tusindfold stærkere, hvis jeg havde børn. Jeg ville bekymre mig usigeligt over global opvarmning, verdensøkonomi, velfærdsstaten og i særdeleshed vold, krig og terror.
Jeg kan godt rumme de ting for mig selv, men jeg ville ikke kunne det for mine børn. Derfor.
De børn jeg "har" er rigeligt.
Og ja, livet er smukt i sin mangfoldighed. Jeg synes nu ikke altid, at livet er smukt.
Nok om mig.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. nov 2015, 11:15

Rakel skrev:Ja. Signalværdien stinker bare. Det havde klædt den at optræde anderledes lige nu.

Det besynderlige er, at der er lande, der så gerne vil være med - men ansvar tager de ikke. Kan vi leve med det? Det er en anden diskussion og alligevel ikke.


Det er helt sikkert et stort europæisk problem, at mange østeuropæiske lande idag ledes af religiøse fanatikere, antisemitter, kryptofascister og gammelkommunister. Især fordi befolkningen i disse lande i forvejen er demokratiske nybegyndere.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf hotlips » 14. nov 2015, 11:15

jeg er nu ikke synderligt bekymret mht børn og fremtiden,nogen af de værste terrorangreb fra bla rote armee fraktion skete da jeg var lille og der har været adskillige flykapringer og alt muligt andet inden jeg var samme alder som min dreng er nu,det fortsatte til jeg var præ-ten sådan cirka,jeg kan godt huske lockerbie og en flykapring hvor de skød gidslerne med mellemrum og smed dem ud,aviserne bragte billeder af nærmest alt.

det der er vigtigt nu og som gør en forskel er ikke at det er en terroraktion i større skala end de fleste det har været efter terrorismen igen kom til den vestlige verden 11 september,det der gør en forskel nu er hvordan Frankrig vælger at reagere,mon ikke det i første omgang bliver noget med større beføjelser til myndigheder og efterretningstjenesten,jeg har i hvert fald svært ved at forestille mig de kaster sig ud i decideret krig.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf Wizzze » 14. nov 2015, 11:23

DetSorteCirkus skrev:
Rakel skrev:Ja. Signalværdien stinker bare. Det havde klædt den at optræde anderledes lige nu.

Det besynderlige er, at der er lande, der så gerne vil være med - men ansvar tager de ikke. Kan vi leve med det? Det er en anden diskussion og alligevel ikke.


Det er helt sikkert et stort europæisk problem, at mange østeuropæiske lande idag ledes af religiøse fanatikere, antisemitter, kryptofascister og gammelkommunister. Især fordi befolkningen i disse lande i forvejen er demokratiske nybegyndere.


Jeg tror i bund og grund der mere er tale om økonomi end politiske eller religiøse årsager. Østeuropa er nu kommet derop hvor de har noget at miste, folk har fået en ok økonomi, og det ser man nu truet af "belastning" der kommer udefra, dels i form af direkte udgifter, dels i form af at EU/Europa skifter sin økonomiske støtte fra udvikling i øst, til flygtninge indsatsen.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. nov 2015, 11:28

Wizzze skrev:Jeg tror i bund og grund der mere er tale om økonomi end politiske eller religiøse årsager. Østeuropa er nu kommet derop hvor de har noget at miste, folk har fået en ok økonomi, og det ser man nu truet af "belastning" der kommer udefra, dels i form af direkte udgifter, dels i form af at EU/Europa skifter sin økonomiske støtte fra udvikling i øst, til flygtninge indsatsen.


Helt sikkert, men hele ideen om, at det kan lade sig gøre at låse sig hermetisk inde og selv håndsortere hvem, man vil have indenfor, hvis nogen, ser jeg klart som et mentalt levn fra sovjettiden.
2
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf FruitFly » 14. nov 2015, 11:31

DetSorteCirkus skrev:Helt sikkert, men hele ideen om, at det kan lade sig gøre at låse sig hermetisk inde og selv håndsortere hvem, man vil have indenfor, hvis nogen, ser jeg klart som et mentalt levn fra sovjettiden.

Hvor har Danmark det så fra?
1
#Klimatosse

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"