Besparelser i DR

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43971

Besparelser i DR

Indlægaf paint » 16. mar 2018, 15:48

Har du en mening om nedenstående?

Ifølge aftalen indgået mellem regeringen og DF, skal DR spare 20%, hvilket svarer til 740 mio kr.

"I omegnen af 740 millioner kroner skal DR spare over de næste 5 år. Beløbet svarer til, hvad mediehuset i dag samlet set bruger på at producere flere tv-kanaler og radiostationer til danskerne."

"Således vil det ud fra DR’s egne økonomiske nøgletal ikke være nok at slukke for signalet på DR 2 og DR 3. Der skal mere til, hvis DR skal leve op til det sparekrav på 20 procent, som regeringen og Dansk Folkeparti efter lange forhandlinger i Finansministeriet er blevet enige om."

https://politiken.dk/kultur/medier/art6 ... -lidt-mere

Der er to ting i dette her:

Regeringens Forhandlingstaktik: Hvis andre politiske partier, vil have indflydelse på besparelserne, skal de på forhånd 'æde' budgetrammen på 20%.
Det andet er, at der IKKE kan komme mere dansk indhold på DR, med disse besparelser, idet ikke engang hvis DR skrottede alt udenlandsk indhold, ville det kunne dække besparelserne.

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Besparelser i DR

Indlægaf Zoxa » 16. mar 2018, 15:56

Jeg syntes at det er på høje tid, men bare ALT for lidt - undskyld men deres produktioner er så totalt lige gyldige og intet sigende at det nærmest gør ondt.

Kors hvor det glæder mig at det så også bliver lagt over på skatten hvad der er langt mere retfærdigt og meget lettere at regulere på sigt.

Men helt ærlig - for "folke oplysning" er der dybest set kun behov for en tv og en radio kanal - de andre kanaler sender alligevel ikke andet end genudsendelser 80 % af tiden....
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Besparelser i DR

Indlægaf Slettet bruger » 16. mar 2018, 15:59

Det var bedre hvis de 20% var det de fik lov at beholde, og de skulle spare 80%.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Besparelser i DR

Indlægaf Artem » 16. mar 2018, 16:00

Min umiddelbare tanke er at DR1 ikke er så mange flere penge værd end andre kanler. bla. DR2 Hvorfor man godt kunne spare meget på DR1

Men ellers vil jeg lukke de følgende kanaler. DR3 DRK DR Ultra og P2 som giver 745 mio.
Senest rettet af Artem 16. mar 2018, 16:03, rettet i alt 1 gang.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: Besparelser i DR

Indlægaf bralle » 16. mar 2018, 16:02

Generelt synes jeg at DR producerer et fint og varieret indhold. Niveauet for genudsendelser er også fint for mig, det giver mulighed for at falde over nogle programmer man ellers ikke ville få set. Og det koster vist ikke alverden at genudsende.
Men der er ikke umiddelbart nogen kanaler eller udsendelser, som jeg ikke kan leve uden. Så fint med mig.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43971

Re: Besparelser i DR

Indlægaf paint » 16. mar 2018, 16:03

Zoxa skrev:Jeg syntes at det er på høje tid, men bare ALT for lidt - undskyld men deres produktioner er så totalt lige gyldige og intet sigende at det nærmest gør ondt.

Kors hvor det glæder mig at det så også bliver lagt over på skatten hvad der er langt mere retfærdigt og meget lettere at regulere på sigt.

Men helt ærlig - for "folke oplysning" er der dybest set kun behov for en tv og en radio kanal - de andre kanaler sender alligevel ikke andet end genudsendelser 80 % af tiden....


Retfærdigt. Mener du det?

"Den største besparelse går som ventet til enlige. I stedet for en årlig licensregning på 2343 kroner slipper enlige markant billigere. Den årlige besparelser bliver ifølge regeringen på 1242 kroner med den nye model.

For et LO-par vil besparelsen blive 166 kroner. Det lavere beløb skyldes, at både far og mor får beskåret deres personfradrag."
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Besparelser i DR

Indlægaf Rapfisk » 16. mar 2018, 16:04

På den ene side synes jeg, det er fremragende. Jeg synes, DR fylder alt for meget i et mediebillede, der bør være varieret.

På den anden side er jeg bekymret. Tidligere tiders sparerunder har ikke givet mig nogen forhåbninger om, at DR kan finde ud af at skære de steder, der kan undværes.
3
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Besparelser i DR

Indlægaf Artem » 16. mar 2018, 16:06

paint skrev:Retfærdigt. Mener du det?

"Den største besparelse går som ventet til enlige. I stedet for en årlig licensregning på 2343 kroner slipper enlige markant billigere. Den årlige besparelser bliver ifølge regeringen på 1242 kroner med den nye model.

For et LO-par vil besparelsen blive 166 kroner. Det lavere beløb skyldes, at både far og mor får beskåret deres personfradrag."

Med tanke på at vi bliver flere og flere enlige husstande, så er det jo mere retfærdigt. Det er en af de ting jeg altid har været mest utilfreds med at jeg som enlig skal betale det samme som en hel familie.
7
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Besparelser i DR

Indlægaf Akehurst2 » 16. mar 2018, 16:08

paint skrev:
Zoxa skrev:Jeg syntes at det er på høje tid, men bare ALT for lidt - undskyld men deres produktioner er så totalt lige gyldige og intet sigende at det nærmest gør ondt.

Kors hvor det glæder mig at det så også bliver lagt over på skatten hvad der er langt mere retfærdigt og meget lettere at regulere på sigt.

Men helt ærlig - for "folke oplysning" er der dybest set kun behov for en tv og en radio kanal - de andre kanaler sender alligevel ikke andet end genudsendelser 80 % af tiden....


Retfærdigt. Mener du det?

"Den største besparelse går som ventet til enlige. I stedet for en årlig licensregning på 2343 kroner slipper enlige markant billigere. Den årlige besparelser bliver ifølge regeringen på 1242 kroner med den nye model.

For et LO-par vil besparelsen blive 166 kroner. Det lavere beløb skyldes, at både far og mor får beskåret deres personfradrag."


Det gør jeg i hvert fald.

Det er da pløkurimeligt at den enlige studerende uden fjernsyn betaler det samme i licens bare for at kunne have adgang til internettet som en familie med tre børn og både fjernsyn og radio.
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Besparelser i DR

Indlægaf Slettet bruger » 16. mar 2018, 16:10

Akehurst2 skrev:Det gør jeg i hvert fald.

Det er da pløkurimeligt at den enlige studerende uden fjernsyn betaler det samme i licens bare for at kunne have adgang til internettet som en familie med tre børn og både fjernsyn og radio.


Enig. Men i den nye model er børn vel gratis. Familien med 3 børn betaler det samme som parret uden børn. Er det retfærdigt? Hos andre kulturinstitutioner er børn normalt halv pris.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43971

Re: Besparelser i DR

Indlægaf paint » 16. mar 2018, 16:12

Rapfisk skrev:På den ene side synes jeg, det er fremragende. Jeg synes, DR fylder alt for meget i et mediebillede, der bør være varieret.

På den anden side er jeg bekymret. Tidligere tiders sparerunder har ikke givet mig nogen forhåbninger om, at DR kan finde ud af at skære de steder, der kan undværes.


Enig i at DR ikke har været gode til at håndtere besparelser. De har kørt alt for meget med grønthøsteren. Men min bekymring går på, at dette er politisk motiveret. DR, er en kulturinstitution, som binder os sammen som befolkning. Nogle mener tilsyneladende at det kultursyn som DR fremviser, er venstreorienteret, hvilket er noget fordrukkent sludder, som bunder i en binær logik, der gå på at hvis DR ikke er nationalistiske eller liberalistiske, så må de nødvendigvis være røde lejesvende - rent vrøvl.

DR, er også den største leverandør af objektiv kritisk journalistik. TV2, har ikke vist nogle tegn på at kunne løfte den opgave, tværtimod er de sensationsprægede, Ekstrablads-agtige og med en lettere borgerlig hældning.

Men ledelsesstrukturen på DR, kunne man sagtens pille en hel del ved. Mette Bock fra LA, fik en gyldent håndtryk på godt 2 mio da hun forlod DR. Dén slags kunne man sagtens spare på.
Senest rettet af paint 16. mar 2018, 16:16, rettet i alt 1 gang.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43971

Re: Besparelser i DR

Indlægaf paint » 16. mar 2018, 16:14

Akehurst2 skrev:
paint skrev:
Zoxa skrev:Jeg syntes at det er på høje tid, men bare ALT for lidt - undskyld men deres produktioner er så totalt lige gyldige og intet sigende at det nærmest gør ondt.

Kors hvor det glæder mig at det så også bliver lagt over på skatten hvad der er langt mere retfærdigt og meget lettere at regulere på sigt.

Men helt ærlig - for "folke oplysning" er der dybest set kun behov for en tv og en radio kanal - de andre kanaler sender alligevel ikke andet end genudsendelser 80 % af tiden....


Retfærdigt. Mener du det?

"Den største besparelse går som ventet til enlige. I stedet for en årlig licensregning på 2343 kroner slipper enlige markant billigere. Den årlige besparelser bliver ifølge regeringen på 1242 kroner med den nye model.

For et LO-par vil besparelsen blive 166 kroner. Det lavere beløb skyldes, at både far og mor får beskåret deres personfradrag."


Det gør jeg i hvert fald.

Det er da pløkurimeligt at den enlige studerende uden fjernsyn betaler det samme i licens bare for at kunne have adgang til internettet som en familie med tre børn og både fjernsyn og radio.


Der er trods alt en vis forskel på 1242 kr og så 166 kr
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43971

Re: Besparelser i DR

Indlægaf paint » 16. mar 2018, 16:19

Udover ovenstående, vil en licensbetaling over skatten komme i berøring med Finansloven. Dermed vil man, teoretisk set, kunne 'straffe' DR, hvis de ikke sender det man ønsker fra politisk side. Er det ikke en smule betænkeligt?
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Besparelser i DR

Indlægaf Lys » 16. mar 2018, 16:20

paint skrev:
Akehurst2 skrev:
paint skrev:
Zoxa skrev:Jeg syntes at det er på høje tid, men bare ALT for lidt - undskyld men deres produktioner er så totalt lige gyldige og intet sigende at det nærmest gør ondt.

Kors hvor det glæder mig at det så også bliver lagt over på skatten hvad der er langt mere retfærdigt og meget lettere at regulere på sigt.

Men helt ærlig - for "folke oplysning" er der dybest set kun behov for en tv og en radio kanal - de andre kanaler sender alligevel ikke andet end genudsendelser 80 % af tiden....


Retfærdigt. Mener du det?

"Den største besparelse går som ventet til enlige. I stedet for en årlig licensregning på 2343 kroner slipper enlige markant billigere. Den årlige besparelser bliver ifølge regeringen på 1242 kroner med den nye model.

For et LO-par vil besparelsen blive 166 kroner. Det lavere beløb skyldes, at både far og mor får beskåret deres personfradrag."


Det gør jeg i hvert fald.

Det er da pløkurimeligt at den enlige studerende uden fjernsyn betaler det samme i licens bare for at kunne have adgang til internettet som en familie med tre børn og både fjernsyn og radio.


Der er trods alt en vis forskel på 1242 kr og så 166 kr



Er det ikke fair nok at betalingen fordeles på personer frem for på husstande uanset størrelse? Forskellen i besparelsen handler jo om, at er par i dag betaler det halve pr person i forhold til en enlig.

Børn med skattepligtig indtægt kommer vel også til at betale?

Min største bekymring er i øvrigt, at regeringen med DF i hånden kommer til at se stort på armslængdeprincippet og gør DR til en post blandt alle de andre på finansloven. DF er ikke ligefrem den største vogter af det princip i forvejen.
4
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Besparelser i DR

Indlægaf Lys » 16. mar 2018, 16:20

paint skrev:Udover ovenstående, vil en licensbetaling over skatten komme i berøring med Finansloven. Dermed vil man, teoretisk set, kunne 'straffe' DR, hvis de ikke sender det man ønsker fra politisk side. Er det ikke en smule betænkeligt?


JO!
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"