Zwarte Piet - Racistisk?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Zwarte Piet - Racistisk?

Indlægaf Kattefjæs » 22. nov 2015, 13:47

adagio skrev:Jeg skrev tidligere at det væsentlige er hvordan det påvirker dem der er "ofre" for traditionen. Katte er ligeglade med om vi tegner et billede af dem og slår på det, men hvis det var et billede af en sort person vi slog på, ville det nok være noget andet. Det ville selvfølgelig ikke være i orden at indføre en tradition hvor vi slår på rigtige katte.


Du skal nu nok kunne finde en masse dyreaktivister som ville tage det meget personligt. :P

Jeg holder ved at jeg synes at det er en principiel diskussion og at man ikke kan gradbøje diskrimination med mindre man oprigtigt mener at noget menneskes (eller dyrs) lidelse er vigtigere eller mere værd end andres. Og det mener jeg grundlæggende er forkert at gøre sig til dommer over.

Anyway, vi behøver ikke tæske mere rundt i det, jeg tror vi begge to har forklaret hvad vi mener, og jeg forstår godt din pointe selvom jeg ikke er enig med dig. :)
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Zwarte Piet - Racistisk?

Indlægaf Akehurst2 » 23. nov 2015, 12:13

Rakel skrev:
Hvis du ser Shakespeare på The Royal Shakespeare Theatre i Stratford-upon-Avon, hvor Shakespeare blev født, så har skuespillerne alle mulige baggrunde. Der vil du snildt kunne møde en hvid Otello eller kineser eller bolivianer. Så jo også 400 år gamle tekster/skuespil fortolkes i dag. Godt nok ikke dansk, men stadig pointen er stort set lige god.


Ja, og det samme gælder opsætninger af The Shakespeares Globe i London.

Hvilket vist har skabt noget debat tidligere, men nu er helt naturligt. Og det gør det da lidt interessant at se deres opsætninger, for man ser så få skuespillere i på Det kongelige teater i Danmark (eller i teateret i Danmark i det hele taget) med anden etnisk baggrund, og slet ikke sorte. Så en opsætning i London af King John, hvor Constance blev spillet af en sort kvinde - uagtet af hendes søn Arthur blev spillet af en ganske hvid mand. Lige først skulle jeg lige se forbi det pudsige i, at en sort kvinde referer til sin søn, når der ikke er nogen sort man på scenen - men det er jo ligegyldigt, når musikken spiller.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"