Kattegatbro for biler

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Kattegatbro for biler

Indlægaf Artem » 21. mar 2018, 21:06

Regeringen genopliver ideen om en Kattegatbro, da en ny rapport viser at billisterne selv kan betale en bro for biler alene på 32 år.
Hvor ideen ellers blev lagt i graven for 2 år år siden med en pris på 118 mia for en kombineret bil og tog bro, og en meget lang tilbagebetalingstid. Men da det er toget som er en underskudsforretning, vil det se helt anderledes ud med en ren bilbro.
https://www.dr.dk/nyheder/politik/blaat ... r-kattegat

Hvad tænker i andre om det?

Personligt har jeg hele tiden kunne lide ideen om en Kattegatbro, da den kan være med til at modvirke problemerne med trængsel over Fyn og Vejlefjordbroen. Sammen med at den givere kortere transporttid fra det nord og midtjyske til og fra Sjælland.
Jeg havde også håbet på en meget hurtig togforbindelse mellem Århus og København, da det kunne være med til at binde danmark sammen på en anden måde. Men jeg er godt klar over at tog generelt er en underskudsforretning der kun kan køre rundt med tilskud, og så er billetterne endda stadig alt for dyre.
På den måde giver det meget god mening bare at bygge en ren bilbro, som der er økonomi i.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Artem » 21. mar 2018, 22:26

Falstria skrev:Det er en fremragende idé!

Jeg havde ikke drømt om at togforbindelse udgjorde halvdelen af budgettet i det oprindelige projekt, når man alligevel er ude og sætte bropiller op, det lyder vildt.
Men priserne for togsignaler er jo også helt vilde.
Prisen for elektrificering af eksisterende togstrækninger er helt vild.
Så i sidste ende kunne det sikkert give budgetoverskridelser hvis der også skulle køre tog.

Så det giver god mening alt i alt, at det kun bliver for biler, indtil vi har styr på udgifterne i togsektoren som er helt vanvittige.
Man kan vel i en vis udstrækning forberede sådan en bro, til at der måske senere kan hæftes nogle togskinner på den.

Hvis man ser på Storebælt er det jo også 2 helt separate forbindelse. Hvor der er bygget 2 lavbroer ved siden af hinanden, en til biler, og en til tog, og videre fra Sprogø, er det så en højbro til biler og en tunnel til tog.

Femern forbindelsen er jo heller ikke meget anderledes med de tunnel elementer, som godt nok er lavet som et stort element både til biler og tog, men der fylder tog jo næsten også halvdelen, og vil også gætte på at tog udgør halvdelen af udgiften der.

Men nej man kan ikke bare hægte togskinner på siden. Er sikker på at det vil gøre broen meget dyrere hvis den skal være forberedt til det. Men der er naturligvis ingen som udelukker man en dag kan lave en parallel tunnel forbindelse til tog.
Stigningen på broen bliver sikkert også for stejl i forhold til hvad tog kan klare. Som vist er en af grunden til at vi normalt aldrig ser tog på højbroer.
Senest rettet af Artem 21. mar 2018, 23:17, rettet i alt 1 gang.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf paint » 21. mar 2018, 23:06

Hvis bilisterne selv betaler for en bro i form af broafgift, inden for en overskuelig årrække, må de for min skyld bygge en bro til England. Men der skal ikke gives fem flade ører fra Statskassen.

Jeg tror bare ikke på ideen. Partierne er allerede nu gået i valgkamp-mode, og jeg tror at lanceringen af ideen er rent valgflæsk. Efter et valg,vil den stille og roligt afgå ved døden. Den tidligere transportminister fra Venstre, gjorde nærmest grin med ideen, sidst Venstre udtalte sig om ideen. Og den holdning tror jeg stadig at de har.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf vibbsen » 21. mar 2018, 23:36

Det er en fremragende ide. Aldeles FREMRAGENDE. På den betingelse at der bliver en afkørsel på Samsø.

Sidstnævnte vil binde Samsø effektivt til fastlandet, og uden tvivl "løfte" øen fra at være udkantsdanmark til at være et særdeles attraktivt område i Østjylland.

Jeg er ikke Samsing og kunne i princippet være ligeglad. Men uanset hvordan man vender og drejer det. Så vil det løfte Samsø gevaldigt at blive "brofast" med Jylland.

For mig personligt vil det betyde at jeg ville kunne tilbagelægge turen til Århus egnen hvor jeg kommer fra LANGT hurtigere end det er tilfældet idag.
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf paint » 21. mar 2018, 23:43

vibbsen skrev:Det er en fremragende ide. Aldeles FREMRAGENDE. På den betingelse at der bliver en afkørsel på Samsø.

Sidstnævnte vil binde Samsø effektivt til fastlandet, og uden tvivl "løfte" øen fra at være udkantsdanmark til at være et særdeles attraktivt område i Østjylland.

Jeg er ikke Samsing og kunne i princippet være ligeglad. Men uanset hvordan man vender og drejer det. Så vil det løfte Samsø gevaldigt at blive "brofast" med Jylland.

For mig personligt vil det betyde at jeg ville kunne tilbagelægge turen til Århus egnen hvor jeg kommer fra LANGT hurtigere end det er tilfældet idag.


Tror du at dem på Samsø, mener det samme om at blive forvandlet til en bropille. Det tvivler jeg stærkt på. Men omvendt der bor ikke så mange på Samsø, så det er nok begrænset hvad man mister af stemmer der, i forhold til hvad man sikkert regner med at kunne hale hjem af stemmer i Jylland.

Jeg har heller ikke den store tiltro til regeringens beregninger, når noget skal passe ind i deres planer (Landbrugspakken, var et klasseeksempel) En anden ting er, at et så stort offentligt projekt, skal komme alle til gode og det gør en separat bilbro ikke.

I øvrigt skal man nok lige hæfte sig ved Transportministeriets udtalelse:
"I første omgang skal der dog yderligere undersøgelser til, inden der kan træffes politisk beslutning om at bygge en bro over Kattegat.", som kun bestyrker mig i min formodning om valgflæsk.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Artem » 21. mar 2018, 23:51

Falstria skrev:På Femern forbindelsen skal den største del af arbejdet jo udføres uanset om der også er plads til tog. Derfor regner jeg ikke med man kunne spare halvdelen ved at undlade tog, hvis det er tilfældet bekræfter det ihvertfald bare det jeg skrev.

Hvis der var taget udgangspunkt i 2 separate men sideløbende broer, er det klart at forholdet nok er 50/50.

Med at forberede til evt. senere at indføre tog, tænker jeg f.eks. at projektere efter en 6 sporet vej, så kan 2 spor senere inddrages til tog.
Mer-omkostningen til det må være rimeligt begrænset, i forhold til måske senere at bygge en ekstra bro ved siden af.

Den her forbindelse er en hel del længere end storebælt, så stigningen bør ikke blive den samme, i så fald skulle man måske hellere lave det hele som en sænketunnel og virkelig få noget stordrift fordele ud af alle Femern forberedelserne.

Der skal laves dobbelt så meget for at gøre plads til tog. Det er jo heller ikke sådan at m2 prisen på et hus bliver meget lavere fordi man bygger 200 m2 frem for 100 m2. Ja og når vi går over i etagebyggeri, så bliver m2 prisen faktisk højere jo højere bygningen er.

Det kan ikke direkte overføres på vejprojekter. Men 1 km motorvej koster mellem 50 og 100 mio. Alt efter om det er åbent landskab, eller tæt på en by og hvor der skal bygges mange broer.
En dobbelt sporet jernbane ender også omkring de 100 mio pr. km efter det jeg har kunne finde.
Og det ændrer ikke rigtigt på prisen at ligge de to ting ved siden af hinanden, da der i sidste ende er tale om en m2 pris.

Det overrasker mig faktisk lidt at de på Femern forbindelsen vil lave det som en stor tunnel element med 4 rør. Frem for 2, 3 eller 4 separate rør.
For beton arbejder og vil lave svindrevner og jo større felter/elementer jo større er det problem. Sammen med at et stort element er mere besværligt og dyrt at håndtere både på landjorden ved støbningen, og når den skal sejles ud og sænkes ned på havbunden.
Hvor prisen nærmest er den samme om de vælger den ene eller anden løsning.

Med at gøre en bro klar til tog, så afhænger det jo lidt af om den også skal kunne bære godstog, for de er vildt tunge og laver nogle voldsomme vibrationer. Er sikker på at du tager fejl med at det ikke vil være ret meget dyrere. For store konstruktioner er ikke billigere end små. Faktisk lige modsat når man ser på m2 pris.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf IrmaPigen » 22. mar 2018, 07:17

Enig. God ide. Også selvom det kun bliver for biler.
1
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf lulu-p » 22. mar 2018, 18:03

Fantastisk ide. Håber det bliver en realitet.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Artem » 22. mar 2018, 19:39

Falstria skrev:Du kan ikke sammenligne det med at bygge et hus Artem.

Der var tale om at tunnelelementer kunne laves helt ude i Kina og sejles hertil, så det giver god mening der ikke er 3-4 gange flere af dem.
Der skal graves ud til dem uanset, når man alligevel er igang og har alt specialudstyret fremme, så er det ikke dobbelt så dyrt at lave en 50% bredere rende.
Det vil det heller ikke være at lave en 50% bredere bro.

Glem m2 pris, det her ikke et husbyggeri.

Hvis du ser de tunnel elementer skal renden ikke være 50% bredere men nærmere 75% bredere. Når de så er sænket ned skal man nærmest kun ligge noget asfalt og vi har en vej (plus ventilation og lys) Der er jernbanen dyrere når der også skal ligges skinner og laves kørestrøm sammen signaler.
På den måde koster 1 spor jernbane det samme som 2 bilspor.

Hvis man ser på priserne er de jo nærmest også det samme med både biler og tog.
Fermenforbindelsen 18 km plus landanlæg pris 64 mia = 3,5 mia pr km.
Kattegatbro 38 km plus landanlæg. pris 118 mia = 3,1 mia pr km.
Ja og hvor prisen på en kattegatbro uden tog ender på 60 mia = 1,6 mia pr km.
Er sikker på at jernbanen også udgør halvdelen af prisen ved Fermenforbindelsen. Sådan er det når man ser på alle de store broprojekter.

Med hensyn til at beregne pris så er det nu ikke så forskelligt om det er et hus eller en bro. Det er stadig m2 m3 og meter man regner i og ligger sammen.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf DenBruneMunk » 22. mar 2018, 20:09

Synes det lyder som en fin idé men har de nu også husket at alle disse budgetter sprænges halvvejs inde, så 60 milliarder bliver lige 20-30% dyrere når de er ved at lægge de første sten, og så er der ballade som altid og endnu en godkendelse og nu er der så ingen besparelse mere, og til sidst så ligger den færdige bro så langt ude at så kører biler ikke bare på el, så har de få små jet motorer om 30 år, at broen begynder at samle støv og borgere må betale regningen fordi den manglende trafik er svundet ind til antikke biler og de gøres hurtigt ulovlige at køre i, så broen bliver lavet om til noget andet, og wupti, 30-35 år fremme og broen er ikke mere den bro vi alle håbede og dem som stemte for den, er døde og deres sidste tur bliver måske en tur i kiste over broen ;(

Så fin idé men helst inden for 5-10 år, ellers er det bare død fisk.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Artem » 22. mar 2018, 22:21

Falstria skrev:Jeg fatter ikke vi skal have den diskussion her.

En bropille er en bropille om så den kun skal bære en cykkelsti, noget af arbejdet på den bropille er det samme (især alt det indledende arbejde) uanset.
Hvis den så skal bære mere, så kommer flere m3 materiale i spil.
Forskellen på om den bære skal 4 spor vej, eller 6 spor vej, udløser nogle procent flere m3 materiale, men ikke hverken 50% mere eller det dobbelte.


Så er der de vilde priser i togsektoren som jeg selv var den første til at påpege, de priser er helt i skoven og man kan vente med at etablere togbane til der er styr på dét, hvis blot man har forberedt sig på at det måske kommer.

Ok vi forudsætter at du har ret, man kan nemt udvide en vejbro eller tunnel med baner til tog, som kun fordyrer vejprojektet med feks. 25%
For det er vil det du siger der kan lade sig gøre?

Hvorfor er det så at både Storebæltbroen og Øresundbroen reelt er lavet som 2 helt selvstændige bro og tunnelprojekter til biler og tog? For der er ingen tvivl om at jernbane forbindelsen i de projekter har kostet lige så meget som vejforbindelse. For sådan er det nu en gang om du tror på det eller ej.
Men det har jo været vildt spild af penge at de har valgt at lave de projekter på den måde, når man i følge dig nemt bare kunne have klistret den jernbane på vejprojektet til en brøkdel af prisen. Hvorfor har de så valgt den dyre løsning?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Artem » 22. mar 2018, 23:11

Falstria skrev:Jeg sætter ikke procent på, men 25% er et rimeligt bud ja.

Du har selv givet forklaring på højbroen på storebælt og det samme gælder vel øresund, at de er så korte at stigningen bliver for voldsom for tog?
Skibe skal jo kunne sejle under de broer.

Disse to kattegat broer er meget længere, stigningsprocenten kan derledes holdes lavere hvis man designer broen efter det.
Man kunne også lave det hele under havbunden istedet, og f.eks. få optimal udnyttelse af alle forberedelserne fra Femern projektet.
Genbrug er godt, det sparer nogle milliarder kroner alene i forberedelser.

Ja mindes at godstog kun kan klare en stigning på 2% Så det er et problem i forhold til højbroer.

Men vi kan se på Storebælt der er lavbroen lavet som en helt selvstændig jernbanebro og vejbro med hver sine betonpiller de står på. Hvor de to broer ligger helt parallelet med hinanden med 1,5 meters afstand. Jeg er ikke klar over hvorfor de har valgt den løsning. Men tvivler da på at de har gjort det for at bruge unødvendigt mange penge.

Jeg vil ikke gøre mig selv til bro-ekspert, men har da en vis interesse, og har jo haft arbejdet en del år som anlægsentreprenør, hvor jeg også har fungeret som beregner. Så synes da selv jeg har lidt ide om hvad ting koster.

Kan også sagtens følge din tankegang, som jeg også selv havde inden jeg arbejde mere med området. For har før set beregninger på broprojekter. Hvor en af de gennemgående konklusioner er at det nærmest koster det samme om man vælger en tunnel eller bro, om man vælger at lave det som en kombineret bro/tunnel, eller om man laver det som flere separate broer/tunneller.
Vi er som sådan enige i at det ikke giver mening, at der ikke er nogen besparelse ved den kombinerede løsning. Men tror det skyldes at projektet bliver mere kompliceret af det, hvor der er flere ting man skal tage hensyn til med vibrationer osv.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Artem » 22. mar 2018, 23:35

DenBruneMunk skrev:Synes det lyder som en fin idé men har de nu også husket at alle disse budgetter sprænges halvvejs inde, så 60 milliarder bliver lige 20-30% dyrere når de er ved at lægge de første sten, og så er der ballade som altid og endnu en godkendelse og nu er der så ingen besparelse mere, og til sidst så ligger den færdige bro så langt ude at så kører biler ikke bare på el, så har de få små jet motorer om 30 år, at broen begynder at samle støv og borgere må betale regningen fordi den manglende trafik er svundet ind til antikke biler og de gøres hurtigt ulovlige at køre i, så broen bliver lavet om til noget andet, og wupti, 30-35 år fremme og broen er ikke mere den bro vi alle håbede og dem som stemte for den, er døde og deres sidste tur bliver måske en tur i kiste over broen ;(

Så fin idé men helst inden for 5-10 år, ellers er det bare død fisk.

Men hvor hurtigt går ting?
For jeg husker da også film fra 80'erne med hvordan det ville være her i 2000 og et eller andet. Hvor de troede vi ville have flyvende biler, fysiske robotter osv.
Reelt er der jo sket meget lidt ud over med internettet. Vores huse, biler osv ser stadig ud på samme måde.

Lidt nyere kan jeg huske i 2008 da den nye generation af elbiler med lithium batterier var på vej. Der så jeg det virkelig også som fremtiden, og troede jeg selv skulle eje sådan en bil om nogle få år.
Nu her 10 år senere er der nærmest intet sket. Jo der er ved at være nogle ok elbiler at vælge imellem. Men de har stadig nogle store begrænsninger som at de ikke må slæbe en anhænger, som gør at de er ubrugelig for mig. Sammen med at der er den store usikkerhed med levetiden på de meget dyre batterier.
Men medgiver gerne at det går i den retning, og om 10 år mere kan jeg måske købe en elbil der opfylder mit behov.

Ideen om at flyve tror jeg ganske simpelt ikke på, det kræver alt for meget energi i forhold til noget der kører på jorden, og det er jo ikke sådan at vi kan spare alle veje væk, vi skal jo stadig have et sted at lande og parkere. Men jeg tror på føreløse biler, busser og lastbiler. Tror dog at der vil gå en 10 år før det er gennemprøvet nok til at de kan køre lovligt rundt og teknikken bliver så billig at den er i almindelige biler.
Hvor førerløse busser vil være en god erstatning for tog. Som gør at der også stadig vil køre kollektiv trafik over en ny bro som denne.
Jeg er faktisk sikker på at der vil være masser af busser over broen. Da det generelt er meget billigere at køre med bus frem for tog, og med en mere direkte forbindelse her vil det både være meget billigere og hurtigere.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf DenBruneMunk » 22. mar 2018, 23:40

Artem skrev:
DenBruneMunk skrev:Synes det lyder som en fin idé men har de nu også husket at alle disse budgetter sprænges halvvejs inde, så 60 milliarder bliver lige 20-30% dyrere når de er ved at lægge de første sten, og så er der ballade som altid og endnu en godkendelse og nu er der så ingen besparelse mere, og til sidst så ligger den færdige bro så langt ude at så kører biler ikke bare på el, så har de få små jet motorer om 30 år, at broen begynder at samle støv og borgere må betale regningen fordi den manglende trafik er svundet ind til antikke biler og de gøres hurtigt ulovlige at køre i, så broen bliver lavet om til noget andet, og wupti, 30-35 år fremme og broen er ikke mere den bro vi alle håbede og dem som stemte for den, er døde og deres sidste tur bliver måske en tur i kiste over broen ;(

Så fin idé men helst inden for 5-10 år, ellers er det bare død fisk.

Men hvor hurtigt går ting?
For jeg husker da også film fra 80'erne med hvordan det ville være her i 2000 og et eller andet. Hvor de troede vi ville have flyvende biler, fysiske robotter osv.
Reelt er der jo sket meget lidt ud over med internettet. Vores huse, biler osv ser stadig ud på samme måde.

Lidt nyere kan jeg huske i 2008 da den nye generation af elbiler med lithium batterier var på vej. Der så jeg det virkelig også som fremtiden, og troede jeg selv skulle eje sådan en bil om nogle få år.
Nu her 10 år senere er der nærmest intet sket. Jo der er ved at være nogle ok elbiler at vælge imellem. Men de har stadig nogle store begrænsninger som at de ikke må slæbe en anhænger, som gør at de er ubrugelig for mig. Sammen med at der er den store usikkerhed med levetiden på de meget dyre batterier.
Men medgiver gerne at det går i den retning, og om 10 år mere kan jeg måske købe en elbil der opfylder mit behov.

Ideen om at flyve tror jeg ganske simpelt ikke på, det kræver alt for meget energi i forhold til noget der kører på jorden, og det er jo ikke sådan at vi kan spare alle veje væk, vi skal jo stadig have et sted at lande og parkere. Men jeg tror på føreløse biler, busser og lastbiler. Tror dog at der vil gå en 10 år før det er gennemprøvet nok til at de kan køre lovligt rundt og teknikken bliver så billig at den er i almindelige biler.
Hvor førerløse busser vil være en god erstatning for tog. Som gør at der også stadig vil køre kollektiv trafik over en ny bro som denne.
Jeg er faktisk sikker på at der vil være masser af busser over broen. Da det generelt er meget billigere at køre med bus frem for tog, og med en mere direkte forbindelse her vil det både være meget billigere og hurtigere.
Elon Musk? Bedre rækkevidde end 2000/2008 . Flyvende biler? De eksisterer og er da allerede lavet i nogle byer, dog kun taxi løsninger, og nok ikke billige men de er der.

Vigtigt er om den udvikling vi ved vil ske, er på plads om 20 år eller 50 år, og går broen hen og bliver dyrere end først antaget så er de 34km? nok rimelig dyre at vedligeholde. Samme er allerede igang med Fermern tunnel, budgettet skrider, og betalingen holder ikke, allerede før de går igang.

Men enig, det er rimelig fiktions agtigt men det er vel mere om valgflæsk går hen og bliver en realitet som efter mange år går igang, og når den gør så ryger budgettet da behovet måske forsvinder stille og roligt.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kattegatbro for biler

Indlægaf Artem » 22. mar 2018, 23:59

DenBruneMunk skrev:Elon Musk? Bedre rækkevidde end 2000/2008 . Flyvende biler? De eksisterer og er da allerede lavet i nogle byer, dog kun taxi løsninger, og nok ikke billige men de er der.

Vigtigt er om den udvikling vi ved vil ske, er på plads om 20 år eller 50 år, og går broen hen og bliver dyrere end først antaget så er de 34km? nok rimelig dyre at vedligeholde. Samme er allerede igang med Fermern tunnel, budgettet skrider, og betalingen holder ikke, allerede før de går igang.

Men enig, det er rimelig fiktions agtigt men det er vel mere om valgflæsk går hen og bliver en realitet som efter mange år går igang, og når den gør så ryger budgettet da behovet måske forsvinder stille og roligt.

Ja vi kan mange ting, men er det normalt endnu? og hvad vil det kræve at betjene en flyvende bil?

Med budgettet. Så stiger ting jo hele tiden. Lige nu taler vi feks om lønstigninger på 7-8% over de næste 3 år. Så ja de 60 mia vil naturligvis være en del mere når broen står færdig. Det vigtigste er dog at de kan holde tilbagebetalingstiden på under 40 år, og med 32 år som det står til i dag bør det aldrig blive et problem, og lige den her bro tror jeg på der vil generer mere trafik med tiden end man først har antaget som vil være positiv for økonomien i projektet.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"