Artem skrev:Thomas31 skrev:Det er et korttidsfænomen. Jernbanen i danmark - udenfor københavn - er vel lige nu på et absolut nulpunkt, samtidig med, at det trods alt er gået op for selv danske politikere, hvor altafgørende den bliver i fremtiden, hvorfor der er investeret mere i den end nogensinde før siden grundlæggelsen i 1800-tallet. Både røde og blå stue er med. Og det skyldes kun en ting. Der er ingen alternativer.
Problemet er, at intet er færdigt endnu. Derofr kan statistikker vise lidt af hvert.
Det særlige ved jernbanen i stærk kontrast til biler, er at jo flere der bruger den, jo bedre bliver den. Op til visse grænser selvfølgelig. Derfor kan investeringer, der presser banen ind i en positiv cirkel få selvforstærkende effekter. Jeg tror opfattelsen af banen for alvor begynder at ændre sig, når strækningen til ringsted åbner sammen med metro-ringen i kbh. Meget pludseligt vil store dele af sjælland få en helt anden nærhed til det indre københavn. Jeg tror det får afsmittende effekter i den forstand, at vælgere i viborg, herning osv vil kræve bedre tog til Aarhus, og så kører toget.
Som vi før har talt om fungerer tog rigtig fornuftigt omkring Storkøbehavn. Hvor det giver mere mening end at tage bilen, da det ikke er til at komme frem og parkere. At udvide den cirkel til at dække det meste af sjælland er kun godt.
Tilsvarende kan der være noget fornuft i tog i det østjyske i en kombination med busser og deres sporvogne.
Men i resten af landet giver tog bare ikke nogen mening.
Personligt kører jeg aldrig i tog mere. Men busser sker dog et par gange om året til arrangementer hvor der er direkte busser.
Hvis jeg skal på tværs af landet og det kun er mig. Ville jeg tage en af de busser der kører mellem de store byer. Både fordi det næsten er lige så hurtigt og kun koster under det halve.
Som fik mig til at tænke på at jeg hellere lige måtte tjekke op på om det nu er rigtigt. Som det var.
Hvis vi siger at jeg skal til et løb i København søndag den 22 april, og vil der over dagen før for at kunne være frisk til løbet.
Så kan jeg tage toget her fra lørdag formiddag hvor den hurtigste forbindelse tager 5:46 Der er også dårligere forbindelser som tager over 6 og 7 timer. Turen med tog til koste 420 kr.
Alternativt. Kan jeg tage feks. Flixbus der tager turen 6:20 min altså en halv time mere. Men til gengæld koster billetten kun 139 kr. Som er 1/3 del pris.
Jeg kan også fylde bilen op med andre løbere og køre der over på 4½ timer. Hvis jeg ikke skal helt ind i centrum vil det generelt være meget hurtigere da man kan køre direkte fra A til B. Hvor løsningen med bus og tog kræver noget transport i begge ender. I rene udgifter til diesel og bro vil det koste omkring 500 kr. og med 4 i bilen vil det blive 125 kr pr næse.
Bilen er på den måde den klart mest fleksible løsning. Bus er billig men lidt langsomt og ikke med så mange afgange. Tog er dyrt og ufleksibelt.
Som sagt kan jeg sagtens følge dig i forhold til de store byer og hvor der er problemer med den megen trafik og at finde p-pladser til alle de biler.
Jeg kan bare ikke se hvordan tog nogensinde skal blive konkurrencedygtig i forhold til bilen? Med mindre at vi vælger at brandbeskatte bilen med 400% afgift ved køb, og en grøn ejerafgift på mindst 24.000 kr om året. P-licens i byerne til 1000 kr om måneden osv...
For jo det vil flytte nogle fra bil til tog, og hvor man kan bruge alle de penge man får ind til at sætte togbilleterne ned. For det er nu en gang problemet med tog. De er ikke rentable og konkurrencedygtige.
Men igen vurderer du toget ud fra de nuværende omstændigheder, der må betragtes som et absolut nulpunkt. Der er store forbedringer undervejs vedtaget af meget brede flertal. Toget bliver utvivlsomt langt bedre i fremtiden.
Omvendt med bilen. Her ignorerer du trængselsproblemet. Det virker til at være en typisk ting hos mange bilentusiaster og måske en væsentlig grund til, at jeg er uenig med dem, selvomnjeg selv kører meget. Trængsel er uløseligt og skræmmende. Vi bygger stadig flere veje og planlægger endnu vildere projekter. Alligevel falder fremkommeligheden. Det er et pyramidespil, hvor vi bare venter på sammenbruddet. Medmindre flere får et bedre alternativ. Du kommer ikke hurtigere til kbh med en kattegatbro. Kun Aarhus får en relevant kortere tur. For andre vil det være marginalt og blive opvejet af at flere bilister fra Aarhus nu blokerer indfaldsvejene til kbh.
Jeg er ikke i tvivl om togets potentiale. Intet andet kan transportere så mange, så hurtigt, i så høj kvalitet og på så lidt plads og så endda til og fra centrum af byer, men selv hvis man ønsker at køre overalt er løsningen stadig at investere i jernbane, nu bare for at få de andre væk fra vejene.
Og jo toget kan da sagtens være rentabelt. Hvis det drives ordentligt. I England er jernbanen privatiseret og statstilskud stort set udfaset. Den årlige vækst i passagerer er over 100 millioner.