Falstria skrev:vibbsen skrev:Ideen bag er helt sikkert god nok. Men selve forslaget er totalt hul i hovedet....Man vil pålægge kommunerne at pålægge dem som lejer sig ind i de kommunale reklamestandere at de skal pålægge deres kunder at de skal pålægge dem som producerer deres reklamer at mærke disse såfremt de er retoucherede...
Og hvem havde de så tænkt sig skulle håndhæve den regel ? Og hvordan ? Hvordan havde man forestillet sig at den enkelte kommune skulle tjekke op på om de reklamer der hænger i deres busstandere benytter sig af retouchede billeder eller ej ??? Det er jo decideret dumt.....Kommunerne har sgu andre og vigtigere ting at bruge deres tid og penge på....
Det lugter i mine øjne langt væk af "vi-er-bare-så-med-på-noderne" symbolpolitik. Det er totalt in at have en holdning om at gøre op med kropsfikseringen i vort samfund......Men at komme med et forslag som pålægger kommunerne at pålægge deres lejere at pålægge deres kunder at pålægge deres producenter.....Det er simpelthen for plat. Istedet for at tage noget ordentligt ansvar. Og så arbejde for en løsning hvor vi springer de 2 første led over og går direkte efter kunderne....Det nytter da et hul i jorden at H & M's reklamer med skinny langbenede modeller i busstanderen er forsynet med et "Denne model er retoucheret" mærke....Når der ikke er krav om at nogen af de andre kanaler hvor unge bliver bombarderet med H & M skinny langbenene modeller omfattet af et sådant. Så har busstander reklamer vist heller ikke mere magt....Reklamerne er fuldstændig de samme
Det er meget muligt at man skal starte et sted....Men jeg er sikkert på at man godt kan finde et lidt mere ambitiøst sted at gøre det...
Altså når kommuner opretter reklamestandere for at tjene penge på det, så må de jo underlægges fuldstændigt de samme regler som hvis det var en privat person/virksomhed.
Det kan jeg ikke se noget galt i.
Kommuner kan jo bare vælge ikke at forsøge at tjene penge på den slags.
De beder selv om administrativt bøvl når de bedriver kommerciel virksomhed for vores fælles penge.
Kommunerne, opretter ikke reklamestandere for at tjene penge på det - ikke isoleret set, i det mindste. Bus-ventepladserne, bliver opsat gratis, mod at reklamefirmaer kan sælge reklamepladser i disse busskure. Det sparer f.eks Københavns Kommune for en hel del penge, idet reklamefirmaet helt og aldeles står for driften og vedligeholdelsen. Det tjener Kommunen på sin vis penge på, i form af besparelser.
Det er da også på/i disse busskure/ventesteder, at Kommunen ikke vil acceptere reklamer med retoucherede billeder, hvilket Kommunen er i deres gode ret til, idet busholdepladserne er kommunale. Det er i øvrigt det samme man har besluttet i London, Paris og i Stockholm.