Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
ajnaM
Indlæg: 10019
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27358

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf ajnaM » 16. apr 2018, 21:01

abcd skrev:
ajnaM skrev:
LaScrooge skrev:Jeg synes der lyder fint. Faktisk ville det være godt med både anmærkning af modellens alder og et retoucheringsmærke.


Enig.

Jeg havde en bekendt, der arbejdede som model, da vi var yngre. Hun blev i starten af 20'erne bedt om at optræde som mor for en måske 12-årig pige på en reklame. :stoned:


Men angivelse af alderen kan vel også have den omvendte effekt. Når en kvinde på 40 ligner en på 25.

Og mht. retouchering: Jeg forestiller mig at fotografer kan være rigtigt dygtige til at udnytte lyset, make-up og lignende hvis det er nødvendigt for at undgå "retoucheret"-mærkatet. Så kan man ikke længere sige til sig selv "hun ser godt nok smuk ud, men pyt, billedet er nok retoucheret", man har et manglende mærkat der angiver at det ikke er retoucheret.


Jeg tror lidt oftere, det forekommer, at reklamebureauerne bruger en 25-årig - eller en 18-årig for den sags skyld - til at ramme de 40-årige end omvendt. :genert:
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20476
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43942

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf paint » 16. apr 2018, 21:38

Falstria skrev:
vibbsen skrev:Ideen bag er helt sikkert god nok. Men selve forslaget er totalt hul i hovedet....Man vil pålægge kommunerne at pålægge dem som lejer sig ind i de kommunale reklamestandere at de skal pålægge deres kunder at de skal pålægge dem som producerer deres reklamer at mærke disse såfremt de er retoucherede...

Og hvem havde de så tænkt sig skulle håndhæve den regel ? Og hvordan ? Hvordan havde man forestillet sig at den enkelte kommune skulle tjekke op på om de reklamer der hænger i deres busstandere benytter sig af retouchede billeder eller ej ??? Det er jo decideret dumt.....Kommunerne har sgu andre og vigtigere ting at bruge deres tid og penge på....

Det lugter i mine øjne langt væk af "vi-er-bare-så-med-på-noderne" symbolpolitik. Det er totalt in at have en holdning om at gøre op med kropsfikseringen i vort samfund......Men at komme med et forslag som pålægger kommunerne at pålægge deres lejere at pålægge deres kunder at pålægge deres producenter.....Det er simpelthen for plat. Istedet for at tage noget ordentligt ansvar. Og så arbejde for en løsning hvor vi springer de 2 første led over og går direkte efter kunderne....Det nytter da et hul i jorden at H & M's reklamer med skinny langbenede modeller i busstanderen er forsynet med et "Denne model er retoucheret" mærke....Når der ikke er krav om at nogen af de andre kanaler hvor unge bliver bombarderet med H & M skinny langbenene modeller omfattet af et sådant. Så har busstander reklamer vist heller ikke mere magt....Reklamerne er fuldstændig de samme

Det er meget muligt at man skal starte et sted....Men jeg er sikkert på at man godt kan finde et lidt mere ambitiøst sted at gøre det...


Altså når kommuner opretter reklamestandere for at tjene penge på det, så må de jo underlægges fuldstændigt de samme regler som hvis det var en privat person/virksomhed.

Det kan jeg ikke se noget galt i.

Kommuner kan jo bare vælge ikke at forsøge at tjene penge på den slags.
De beder selv om administrativt bøvl når de bedriver kommerciel virksomhed for vores fælles penge.


Kommunerne, opretter ikke reklamestandere for at tjene penge på det - ikke isoleret set, i det mindste. Bus-ventepladserne, bliver opsat gratis, mod at reklamefirmaer kan sælge reklamepladser i disse busskure. Det sparer f.eks Københavns Kommune for en hel del penge, idet reklamefirmaet helt og aldeles står for driften og vedligeholdelsen. Det tjener Kommunen på sin vis penge på, i form af besparelser.

Det er da også på/i disse busskure/ventesteder, at Kommunen ikke vil acceptere reklamer med retoucherede billeder, hvilket Kommunen er i deres gode ret til, idet busholdepladserne er kommunale. Det er i øvrigt det samme man har besluttet i London, Paris og i Stockholm.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20476
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43942

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf paint » 16. apr 2018, 21:47

Det er i øvrigt ikke kun i København, at det samme multinationale reklamefirma laver finten med at betale buskure mod at kunne reklamere.

Busskur København
Billede

Busskur London
Billede

Busskur New York
Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf Slettet bruger » 17. apr 2018, 04:44

ajnaM skrev:Jeg tror lidt oftere, det forekommer, at reklamebureauerne bruger en 25-årig - eller en 18-årig for den sags skyld - til at ramme de 40-årige end omvendt. :genert:


Det gør de måske.

I film og serier gør man det vist ofte omvendt. Skuespillerne der skal forestille at være 16-17 år og gå i high school, er som regel i 20'erne.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf dgd2007 » 17. apr 2018, 08:42

paint skrev:Det er i øvrigt ikke kun i København, at det samme multinationale reklamefirma laver finten med at betale buskure mod at kunne reklamere.
[...]

Det er i øvrigt højst uheldigt med de uigennemsigtige gavle: en sidevej lige efter sådan et stoppested, og dit udsyn til hvad der kommer fra venstre bliver alvorligt begrænset, når du skal ud på den store vej. :boo:
0
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf Seladon » 17. apr 2018, 10:10

måske lidt off topic

Forslaget fik mig til at mindes om en gammel engelsk talemåde med en god pointe: " Hell is paved with good intentions" ...
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf dgd2007 » 17. apr 2018, 10:41

Jeg er helt enig i, at det blive meget bøvlet at skulle bevise/modbevise at noget er/ikke er photoshoppet.

Men at afvise den slags tanker bare fordi det er "symbolpolitik" er en smule letkøbt. Symboler er da vigtige, og hvis den ultimative "symbolpolitik" er vel photoshoppede damer på plakater? :gruble:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf Slettet bruger » 18. apr 2018, 04:13

dgd2007 skrev:Jeg er helt enig i, at det blive meget bøvlet at skulle bevise/modbevise at noget er/ikke er photoshoppet.

Men at afvise den slags tanker bare fordi det er "symbolpolitik" er en smule letkøbt. Symboler er da vigtige, og hvis den ultimative "symbolpolitik" er vel photoshoppede damer på plakater? :gruble:


Man skal starte med at definere hvad det præcis betyder at noget er photoshoppet. Vejen fra lys der rammer kameraets linse, til farve på en plakat er temmelig lang. Kameraet kan indstilles på mange forskellige måder, og hvilke af kameraets indstillinger hører under "retouchering"? Hører alle filtre i Photoshop og lignende programmer under retouchering, eller er det o.k. f.eks. at ændre lysets farve som man også kunne have gjort med kameraet?

Og så tænker jeg stadig at hvis det bliver universelt, så bliver det bare en konkurrence om at have den smukkeste ikke-retoucherede model i sine reklamer for at undgå mærkatet. Og de kan helt sikkert komme rigeligt langt med andre fif end retouchering til at gøre enhver kropsbevidst teenager akkurat lige så utilfreds med sin krop som hun er i dag. En ikke-retoucheret model i et ideelt fotografi-setup er jo stadig længder smukkere end den gennemsnitlige teenager nogensinde kan håbe at blive.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"