Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf annellaII » 15. apr 2018, 07:01

https://www.bt.dk/danmark/klar-ikke-laest-1er-vaek-med-de-perfekte-kroppe-politikere-vil-maerke-retouchrede

De er unge og smukke. Stram mave, fast talje og en hud der glinser i lyset. Modellerne i alverdens reklamer fremstiller et kropsideal, der ofte er langt fra virkeligheden. For selvom modellerne i sig selv kan være gudeskønne, bliver langt de fleste af dem redigeret til at fremstå endnu mere uimodståelige.

Men det er et problem, mener flere medlemmer af Københavns borgerrepræsentation. Derfor foreslår man nu, at redigerede modelbilleder, der hænger på kommunens reklamestandere, skal have et specielt mærke, der indikerer, at de er retoucherede.

Det skriver TV2 Lorry.

»Det er kommunens opgave at sørge for, at borgerne trives, og mange piger lider under de urealistiske kropsidealer, der fremstilles på blandt andet reklamestandere, så derfor er jeg meget positiv over for sådan en regulering,« fortæller Fanny Broholm fra Alternativet.



Hvad mener du om forslaget?


For mig er det et ligegydigt forslag, da reklamer ikke har min interesse, skulle mit blik streife en reklame med unge og smukke, som beskrevet i artiklen, ville jeg slet ikke tænke over, om de er retoucherede, derudover mener jeg, at politikere har vigtigere ting at beskæftige sig med end retoucherede reklamer.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf Slettet bruger » 15. apr 2018, 07:16

Lyder latterligt. Problemet er ikke de perfekte billeder.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf LaScrooge » 15. apr 2018, 07:23

Jeg synes der lyder fint. Faktisk ville det være godt med både anmærkning af modellens alder og et retoucheringsmærke.
5
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf Wizzze » 15. apr 2018, 07:27

Jeg tror det kommer an på mærkets størrelse og placering, bliver det bare en *notits som med så mange andre reklamer, så har det ingen effekt, bliver det bredt banner på tværs af reklamen, så vil det ændre ædfærd.
Men jeg tror ikke på det sidste, så nej tror ikke det vil ændre noget.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf kidkomb » 15. apr 2018, 07:50

Jeg synes egentlig godt om forslaget, men jeg tror ikke at det vil ændre ret meget.
Det bliver, som Wizzze siger, meget hurtigt "hverdag" og ikke noget der lægges mærke til.
Men det kan jo ikke skade, så hvorfor ikke.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf Slettet bruger » 15. apr 2018, 07:57

Skal det specifikt gælde reklamer, eller skal det også gælde kunstværker? Hvad hvis jeg tager et billede af mig selv, retoucherer det og lægger det på Instagram og Facebook og hvor det nu ellers skal være hvis jeg vil promovere mig selv og mit perfekte udseende? Hvad hvis Sofie Amalie på 14 psyker sine veninder med perfekte billeder?
1
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf Seladon » 15. apr 2018, 08:02

»Det er kommunens opgave at sørge for, at borgerne trives, og mange piger lider under de urealistiske kropsidealer, der fremstilles på blandt andet reklamestandere, så derfor er jeg meget positiv over for sådan en regulering,« fortæller Fanny Broholm fra Alternativet.

Forslaget er et i en lang række af typisk "symptombehandlinger", som politikere er blevet eksperter i.
Det skal nok hjælpe lige som de andre.
1
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43830

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf paint » 15. apr 2018, 08:06

I og med at man med mærkningen, prøver at gøre noget ved et konkret problem; nemlig at en hel del unge kvinder får urealistiske forestillinger om, hvordan andre kvinder ser ud, og herefter kaster sig ud i alverdens, både kirurgiske og andre indgreb for at leve op til et ideal, som er fake - synes jeg ideen er fin nok.
Tiltaget findes i øvrigt også i andre europæiske storbyer. Både i London og Paris, er der enten en mærknings-ordning eller et direkte forbud mod retoucherede billeder i det offentlige rum.
7
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf dgd2007 » 15. apr 2018, 08:20

Umiddelbart positivt - men det må være lovlig svært at administrere og føre til en masse vanskelige bevisbyrder. :gruble:
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf FruitFly » 15. apr 2018, 08:34

Det er en god idé. Det fixer ikke problemet, men gør opmærksom på det og skader ikke.
8
#Klimatosse
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf Mirabella » 15. apr 2018, 08:39

Hvis Ida Marie, skal bekræftes i hendes negative selvbillede, så finder hun inspiration i hvad som helst hun har til rådighed - den kønnere klasseveninde, de smarte jeans som er 3 størrelser mindre end hendes egne - reklamer er bare en nål i en høstak og løser ikke det bagvedliggende problem som nok skal bryde ud på en eller anden måde.
2
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf Rullegardinia » 15. apr 2018, 12:52

Jeg synes det er en god idé. Og jeg synes faktisk, at det er rart at se politikere, der for en gangs skyld ikke kommer bragende med bål og brand, og nu skal satme fikse alting med et knips med fingrene, effektivt og virksomt eller ej. For jeg er da med på, at dette her ikke løser noget som helst lige her og nu, men det er et skridt på vejen mod det problem, at rigtig mange piger og kvinder ligger under for urealistisek kropsidealer.
1
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf Precaseptica » 15. apr 2018, 15:45

Alt hvad der kunne tænkes at gøre reklamer mindre manipulative ville da være positivt. Lad os prøve det og se om ikke det kunne give en effekt.
0
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf Vixen » 15. apr 2018, 19:44

Jeg synes, det lyder rigtig fornuftigt. Et lille tiltag med stor symbolværdi og måske starten på en bevægelse - hvis man kunne mindske mængden af promoveringen af urealistiske kropsidealer bare en smule, ville det være godt, synes jeg.
2
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Væk med de perfekte kroppe: Politikere vil mærke retoucherede reklamer

Indlægaf Animi » 15. apr 2018, 19:49

abcd skrev:Skal det specifikt gælde reklamer, eller skal det også gælde kunstværker? Hvad hvis jeg tager et billede af mig selv, retoucherer det og lægger det på Instagram og Facebook og hvor det nu ellers skal være hvis jeg vil promovere mig selv og mit perfekte udseende? Hvad hvis Sofie Amalie på 14 psyker sine veninder med perfekte billeder?


Ja
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"