Hvad er det politik gør ved almindelige mennesker?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
HerErJeg
Indlæg: 4192
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Hvad er det politik gør ved almindelige mennesker?

Indlægaf HerErJeg » 17. apr 2018, 06:35

Vi er nok ikke ret uenige om, at det omtrent samtlige korps af politikere er noget nær uden jordforbindelse. Måske ikke de små partisoldater, men når man får en kasket på, så sker der noget.
Tag nu bare overenskomstforhandlingerne, eller de talrige besparelser, skæren ind til benet, prestigeprojekter og mulighed for egne fingeraftryk. Jeg tænker faktisk at de alle sammen har været helt fornuftige folk med en god mavefornemmelse for hvornår ting er rimelige eller urimelige. Nogle som ville høre på synspunkter og rette ind hvis der blev argumenteret godt nok.
Altså lige indtil det politiske liv fik dem lokket i fælden.

Jeg kender det fra familien, en person er kommet lidt op i graderne i det kommunalpolitiske system, og pludselig sker der det, at kommunens beslutninger forsvares med næb og klør, og nogle mennesker er så uheldige at de for evigt er fanget i en håbløs spiral, som f.eks dem blottet for arbejdsevne og nu bliver nægtet førtidspension til evig tid. For få år siden ville der da være medfølelse over for dem der er i klemme, nu er attituden rigtig kold og kommunens beslutning er altid den rigtige.
Hvad er det der sker når man bliver sådan? Er det kun på grund af indsigt hele vejen ind i systemet, eller er det personen som simpelthen ændrer karakter og bliver urørlig?
Fra gamle dage har jeg ladet mig fortælle, at ministrene have kontortid til helt almindelige mennesker som kunne komme forbi og fremlægge deres sager og synspunkter. En fantastisk tankegang, som fik politikere ned i øjenhøjde. Den ordning har så været død i mange år, men jeg kan rigtig godt lide tankegangen.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er det politik gør ved almindelige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 17. apr 2018, 07:43

Der er trods alt ca. 10.000 der får tildelt førtidspension om året i Danmark, så det er ikke ligefrem umuligt. Jeg synes ofte der kan være en retorik i befolkningen at systemet er uendeligt hårdt, og man kan ingenting få, men hvis man kigger lidt nærmere på det, så passer det jo bare ikke. Jeg forestiller mig at man med lidt indsigt i systemet kan blive træt af at høre om hvor uendeligt hårdt livet er i Danmark.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er det politik gør ved almindelige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 17. apr 2018, 07:50

Tamara skrev:
abcd skrev:Der er trods alt ca. 10.000 der får tildelt førtidspension om året i Danmark, så det er ikke ligefrem umuligt. Jeg synes ofte der kan være en retorik i befolkningen at systemet er uendeligt hårdt, og man kan ingenting få, men hvis man kigger lidt nærmere på det, så passer det jo bare ikke. Jeg forestiller mig at man med lidt indsigt i systemet kan blive træt af at høre om hvor uendeligt hårdt livet er i Danmark.


Man skal ikke arbejde længe i systemet fir at se svigt på svigt af mennesker uden nogen realistisk mulighed for selvforsørgelse. Desværre.


Men hvem er de 10.000 så? Og hvor mange burde få pension i forhold til de 10.000?
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20420
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Hvad er det politik gør ved almindelige mennesker?

Indlægaf paint » 17. apr 2018, 08:10

vulpesVelox skrev:Jeg tror dit udgangspunkt er forkert; det er ikke magten, der gør mennesket til psykopat, det er psykopaten, der skaffer sig magt, dernæst folder sin psykopati ud.


Hvis vi generaliserer lidt, så er jeg enig. Der var engang en klog gammel græker, der sagde at "dem der ikke ønskede magten, skulle have den"
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
HerErJeg
Indlæg: 4192
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Hvad er det politik gør ved almindelige mennesker?

Indlægaf HerErJeg » 17. apr 2018, 08:12

Jeg tænker også på dem der gang på gang fanges med fingrene i kagedåsen, i et forsøg på at rage til sig.
I en verden med alt muligt aktindsigt alle steder, så burde man kunne sige sig selv, at det vil blive opdaget, hvis huset bliver malet "sort" af en illegal flygtning eller køber rødvin til flere tusind kroner flasken.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20420
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Hvad er det politik gør ved almindelige mennesker?

Indlægaf paint » 17. apr 2018, 08:18

abcd skrev:
Tamara skrev:
abcd skrev:Der er trods alt ca. 10.000 der får tildelt førtidspension om året i Danmark, så det er ikke ligefrem umuligt. Jeg synes ofte der kan være en retorik i befolkningen at systemet er uendeligt hårdt, og man kan ingenting få, men hvis man kigger lidt nærmere på det, så passer det jo bare ikke. Jeg forestiller mig at man med lidt indsigt i systemet kan blive træt af at høre om hvor uendeligt hårdt livet er i Danmark.


Man skal ikke arbejde længe i systemet fir at se svigt på svigt af mennesker uden nogen realistisk mulighed for selvforsørgelse. Desværre.


Men hvem er de 10.000 så? Og hvor mange burde få pension i forhold til de 10.000?



Måske kunne man i første omgang, sørge for lige vilkår i hele landet. Derved ville vi have noget mere at fordele, de steder hvor det stort set er umuligt at få førtidspension - som f.eks i København

"Førtidspensioner

Her bliver der tildelt flest førtidspensioner:
Bornholm: 64,5
Norddjurs: 60,6
Guldborgsund: 55,8
Frederikshavn: 52,1
Ringkøbing-Skjern: 51,6


Her bliver der tildelt færrest førtidspensioner:
Fanø: 5,4
Ærø: 8,7
København: 9,2
Rebild: 11,2
Holstebro: 12,1
Tallet angiver antal personer pr. 10.000 indbyggere i den arbejdsdygtige alder (15-66 år), der i 2017 fik tilkendt førtidspension.
Tallene for Ærø og Fanø skal tages med forbehold, da der er så få indbyggere.

Kilde: Ugebrevet A4
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er det politik gør ved almindelige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 17. apr 2018, 08:27

vulpesVelox skrev:- Hvorfor må man ikke sige, at systemet leverer et lorteprodukt, når det nu vitterligt er tilfældet at så mange af "forbrugerne" synes, at det er sådan fat? Når vi gør det samme med Gustodoro® tomatsauce, er det jo helt i orden; ingen skriver debatindlæg om hvor skrækkeligt det er, at forbrugerne sådan er på nakken af Gustodoro®. Warum?


Det må man også gerne. Men hvis jeg får job i Bilka og oplever at 99 ud af 100 kunder får en fornuftig behandling, men min nabo kalder Bilka den værste lortebutik på Jorden fordi de nægtede at bytte hans plæneklipper, så er jeg skeptisk over for naboens brok. Også selv om han måske har ret i at Bilka har behandlet ham dårligt.

Og jeg synes tit kritikken af systemet bliver meget ensidig og overdrevet. Det er 100% noget lort, der er ingen formildende omstændigheder. Der er voldsomt mange mennesker på førtidspension i Danmark, de skal tælles i hundredetusindevis. Hvordan hænger det sammen med at det skulle være helt umuligt at få førtidspension? Det gør det ikke.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er det politik gør ved almindelige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 17. apr 2018, 08:31

paint skrev:
abcd skrev:
Tamara skrev:
abcd skrev:Der er trods alt ca. 10.000 der får tildelt førtidspension om året i Danmark, så det er ikke ligefrem umuligt. Jeg synes ofte der kan være en retorik i befolkningen at systemet er uendeligt hårdt, og man kan ingenting få, men hvis man kigger lidt nærmere på det, så passer det jo bare ikke. Jeg forestiller mig at man med lidt indsigt i systemet kan blive træt af at høre om hvor uendeligt hårdt livet er i Danmark.


Man skal ikke arbejde længe i systemet fir at se svigt på svigt af mennesker uden nogen realistisk mulighed for selvforsørgelse. Desværre.


Men hvem er de 10.000 så? Og hvor mange burde få pension i forhold til de 10.000?



Måske kunne man i første omgang, sørge for lige vilkår i hele landet. Derved ville vi have noget mere at fordele, de steder hvor det stort set er umuligt at få førtidspension - som f.eks i København

"Førtidspensioner

Her bliver der tildelt flest førtidspensioner:
Bornholm: 64,5
Norddjurs: 60,6
Guldborgsund: 55,8
Frederikshavn: 52,1
Ringkøbing-Skjern: 51,6


Her bliver der tildelt færrest førtidspensioner:
Fanø: 5,4
Ærø: 8,7
København: 9,2
Rebild: 11,2
Holstebro: 12,1
Tallet angiver antal personer pr. 10.000 indbyggere i den arbejdsdygtige alder (15-66 år), der i 2017 fik tilkendt førtidspension.
Tallene for Ærø og Fanø skal tages med forbehold, da der er så få indbyggere.

Kilde: Ugebrevet A4


Den statistik kan jo også dække over at folk der ikke kan arbejde, flytter ud af København til f.eks. Lolland og får tilkendt førtidspension der. Så der er flere uarbejdsdygtige på Lolland end i København. Men jeg er da enig i at det bør være samme system i hele landet.
0
HerErJeg
Indlæg: 4192
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Hvad er det politik gør ved almindelige mennesker?

Indlægaf HerErJeg » 17. apr 2018, 08:31

paint skrev:
abcd skrev:
Tamara skrev:
abcd skrev:Der er trods alt ca. 10.000 der får tildelt førtidspension om året i Danmark, så det er ikke ligefrem umuligt. Jeg synes ofte der kan være en retorik i befolkningen at systemet er uendeligt hårdt, og man kan ingenting få, men hvis man kigger lidt nærmere på det, så passer det jo bare ikke. Jeg forestiller mig at man med lidt indsigt i systemet kan blive træt af at høre om hvor uendeligt hårdt livet er i Danmark.


Man skal ikke arbejde længe i systemet fir at se svigt på svigt af mennesker uden nogen realistisk mulighed for selvforsørgelse. Desværre.


Men hvem er de 10.000 så? Og hvor mange burde få pension i forhold til de 10.000?



Måske kunne man i første omgang, sørge for lige vilkår i hele landet. Derved ville vi have noget mere at fordele, de steder hvor det stort set er umuligt at få førtidspension - som f.eks i København

"Førtidspensioner

Her bliver der tildelt flest førtidspensioner:
Bornholm: 64,5
Norddjurs: 60,6
Guldborgsund: 55,8
Frederikshavn: 52,1
Ringkøbing-Skjern: 51,6


Her bliver der tildelt færrest førtidspensioner:
Fanø: 5,4
Ærø: 8,7
København: 9,2
Rebild: 11,2
Holstebro: 12,1
Tallet angiver antal personer pr. 10.000 indbyggere i den arbejdsdygtige alder (15-66 år), der i 2017 fik tilkendt førtidspension.
Tallene for Ærø og Fanø skal tages med forbehold, da der er så få indbyggere.

Kilde: Ugebrevet A4


Det som ikke kan læses er hvor lang tid man typisk er på førtidspension, før man alligevel bliver folkepensionist. Jeg tror da mange sager forhales og udskydes i det uendelige, indtil person er godt forbi de 60 år, og yderligere forsøg på alverdens aktivering trods alt virker nyttesløs.
Gad vide hvad sagsbehandlingen koster hos kommunen i et forsøg på at undgå at tildele pension. I en verden hvor alting værdisættes til absurde summer, så skal ingen bilde mig ind at det er en gratis omgang at forhindre førtidspension.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er det politik gør ved almindelige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 17. apr 2018, 08:52

vulpesVelox skrev:Men nu er det jo ikke bare din nabo og hans plæneklipper, det drejer sig om. Det drejer sig om en anseelig mængde mennesker, hvilket du jo egentlig også selv pointerer, når du skriver, at der er (for) mange, som brokker sig.

Det er mere normalt, at man beklager sig end at man roser. Denne tendens gør sig gældende på de fleste niveauer af virkeligheden. - Man kan endda strække sig og påstå, at det netop er det, der gør, at vi har et højt kvalitativt niveau her i Norden; fordi vi er eksperter i at finde fejl i systemer.

Og nu synes jeg, vi skal aflive den! Du sidder fast i en muligt/umuligt-argumentationen, og overser fuldstændigt, at udtrykket "umuligt" ikke bliver anvendt som et bool'sk udtryk i denne sammenhæng. - Lidt på samme måde som at man kan sige "det er umuligt at blive milliardær" kan man sige "det er umuligt at få tildelt førtidspension". Ingenlunde en eksakt retorik, men alligevel meget alment anvendt, hmm? :)


Det er ikke fordi jeg vil underkende at nogle mennesker har noget at brokke sig over. Jeg kan bare godt sætte mig ind i at når man ser noget fra indersiden, kan man hurtigt blive lidt træt af unuanceret brok fra ydersiden. Jeg forestiller mig at det sagtens kan være en faktor hos kommunemanden fra oplægget. Hvor meget brok skal man mon lægge ører til alle vegne hvis man siger man sidder i kommunen?
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er det politik gør ved almindelige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 17. apr 2018, 09:12

vulpesVelox skrev:
abcd skrev:
Det er ikke fordi jeg vil underkende at nogle mennesker har noget at brokke sig over. Jeg kan bare godt sætte mig ind i at når man ser noget fra indersiden, kan man hurtigt blive lidt træt af unuanceret brok fra ydersiden. Jeg forestiller mig at det sagtens kan være en faktor hos kommunemanden fra oplægget. Hvor meget brok skal man mon lægge ører til alle vegne hvis man siger man sidder i kommunen?

Tilstrækkeligt? Lige tilpas? Jeg er ikke sikker på, hvad det er, du spørger om...
- Skal vi droppe at beklage os over den dér skrækkelige topskat, nu vi er ved emnet "unødvendig brok"?


Du og andre må brokke jer alt det I vil. Tråden handler om hvorfor kommunemanden ikke er så lydhør for brok over kommunen længere. Det har jeg givet et bud på.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er det politik gør ved almindelige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 17. apr 2018, 10:23

vulpesVelox skrev:Lad os prøve med et andet eksempel, der rigtig kan slå et søm i, hvorfor Bilka-eksemplet er så ringe, nemlig kirurger. Hvis en kirurg begår fejl i 10% af operationerne, så brokker vi os også voldsomt over kirurgen. Problemet med din nabos plæneklipper som eksempel er, at der er tale om et objekt; en død ting. Hvis de ikke vil bytte plæneklipperen i Bilka, bliver din nabo formentlig ikke hjemløs, psykisk/somatisk syg, mister sit grundlag etc etc. Det er der straks større risiko for, hvis din nabo bliver fejlbehandlet i systemet - og så glemmer han nok hurtigt at plæneklipperen også er itu.


Selv de bedste kirurger begår vel fejl. Det er klart at der er mere på spil end med en plæneklipper, men jeg kan ikke se at princippet er anderledes. Hvis man er kirurg på et hospital og ved at man har dygtige kollegaer, vil kritik der prøver at generalisere fra en dårlig enkeltoplevelse til at hospitalet er det værste skodhospital i verden, nok også prelle lidt af.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er det politik gør ved almindelige mennesker?

Indlægaf Slettet bruger » 17. apr 2018, 11:00

vulpesVelox skrev:
abcd skrev:
vulpesVelox skrev:Lad os prøve med et andet eksempel, der rigtig kan slå et søm i, hvorfor Bilka-eksemplet er så ringe, nemlig kirurger. Hvis en kirurg begår fejl i 10% af operationerne, så brokker vi os også voldsomt over kirurgen. Problemet med din nabos plæneklipper som eksempel er, at der er tale om et objekt; en død ting. Hvis de ikke vil bytte plæneklipperen i Bilka, bliver din nabo formentlig ikke hjemløs, psykisk/somatisk syg, mister sit grundlag etc etc. Det er der straks større risiko for, hvis din nabo bliver fejlbehandlet i systemet - og så glemmer han nok hurtigt at plæneklipperen også er itu.


Selv de bedste kirurger begår vel fejl. Det er klart at der er mere på spil end med en plæneklipper, men jeg kan ikke se at princippet er anderledes. Hvis man er kirurg på et hospital og ved at man har dygtige kollegaer, vil kritik der prøver at generalisere fra en dårlig enkeltoplevelse til at hospitalet er det værste skodhospital i verden, nok også prelle lidt af.

Ja, det gør de af og til. Det er derfor, der føres kvalitets-kontrol og supervision i det hele taget, og det er derfor, at det er helt legitimt at sige "det fungerer ikke", når der er noget, der ikke fungerer.

Du synes meget fokuseret på tanken om "enkeltoplevelsen" og du cementerer nu enkeltoplevelsen som værende den gyldige sandhed. Enkelte ville nok vrænge på næsen over sådan en retorik, hvis det var en rigtig debatklub, vi befandt os i, og ikke bare et liret forum på nettet.


Igen: Jeg forholder mig til at kommunemanden virker kølig over for brok. Jeg giver et bud på hvorfor. Der er ikke andet i det. Jeg er usikker på hvad det er du vil diskutere.
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Hvad er det politik gør ved almindelige mennesker?

Indlægaf Tux » 17. apr 2018, 12:33

HerErJeg skrev:Vi er nok ikke ret uenige om, at det omtrent samtlige korps af politikere er noget nær uden jordforbindelse. Måske ikke de små partisoldater, men når man får en kasket på, så sker der noget.
Tag nu bare overenskomstforhandlingerne, eller de talrige besparelser, skæren ind til benet, prestigeprojekter og mulighed for egne fingeraftryk. Jeg tænker faktisk at de alle sammen har været helt fornuftige folk med en god mavefornemmelse for hvornår ting er rimelige eller urimelige. Nogle som ville høre på synspunkter og rette ind hvis der blev argumenteret godt nok.
Altså lige indtil det politiske liv fik dem lokket i fælden.

Jeg kender det fra familien, en person er kommet lidt op i graderne i det kommunalpolitiske system, og pludselig sker der det, at kommunens beslutninger forsvares med næb og klør, og nogle mennesker er så uheldige at de for evigt er fanget i en håbløs spiral, som f.eks dem blottet for arbejdsevne og nu bliver nægtet førtidspension til evig tid. For få år siden ville der da være medfølelse over for dem der er i klemme, nu er attituden rigtig kold og kommunens beslutning er altid den rigtige.
Hvad er det der sker når man bliver sådan? Er det kun på grund af indsigt hele vejen ind i systemet, eller er det personen som simpelthen ændrer karakter og bliver urørlig?
Fra gamle dage har jeg ladet mig fortælle, at ministrene have kontortid til helt almindelige mennesker som kunne komme forbi og fremlægge deres sager og synspunkter. En fantastisk tankegang, som fik politikere ned i øjenhøjde. Den ordning har så været død i mange år, men jeg kan rigtig godt lide tankegangen.

Jo det er vi uenige om..
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvad er det politik gør ved almindelige mennesker?

Indlægaf 1234 » 17. apr 2018, 13:35

Tux skrev:
HerErJeg skrev:Vi er nok ikke ret uenige om, at det omtrent samtlige korps af politikere er noget nær uden jordforbindelse. Måske ikke de små partisoldater, men når man får en kasket på, så sker der noget.
Tag nu bare overenskomstforhandlingerne, eller de talrige besparelser, skæren ind til benet, prestigeprojekter og mulighed for egne fingeraftryk. Jeg tænker faktisk at de alle sammen har været helt fornuftige folk med en god mavefornemmelse for hvornår ting er rimelige eller urimelige. Nogle som ville høre på synspunkter og rette ind hvis der blev argumenteret godt nok.
Altså lige indtil det politiske liv fik dem lokket i fælden.

Jeg kender det fra familien, en person er kommet lidt op i graderne i det kommunalpolitiske system, og pludselig sker der det, at kommunens beslutninger forsvares med næb og klør, og nogle mennesker er så uheldige at de for evigt er fanget i en håbløs spiral, som f.eks dem blottet for arbejdsevne og nu bliver nægtet førtidspension til evig tid. For få år siden ville der da være medfølelse over for dem der er i klemme, nu er attituden rigtig kold og kommunens beslutning er altid den rigtige.
Hvad er det der sker når man bliver sådan? Er det kun på grund af indsigt hele vejen ind i systemet, eller er det personen som simpelthen ændrer karakter og bliver urørlig?
Fra gamle dage har jeg ladet mig fortælle, at ministrene have kontortid til helt almindelige mennesker som kunne komme forbi og fremlægge deres sager og synspunkter. En fantastisk tankegang, som fik politikere ned i øjenhøjde. Den ordning har så været død i mange år, men jeg kan rigtig godt lide tankegangen.

Jo det er vi uenige om..

Jeg er enig med Tux. De fleste politikere jeg har mødt personligt har virker ganske fornuftig. Selv dem jeg er politisk uenig med. Tilgengæld er medierne gode til at få dem til at fremstå helt skøre.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"