Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf kidkomb » 20. apr 2018, 08:25

Denne artikel var der en gammel gymnasiekammerat der delte på Facebook.
Jeg forstår til fulde hendes nedslåethed over mødet med "Systemdanmark" men jeg er ikke sikker på at jeg har forstået hendes galde omkring at der ikke er nogen jobs i Dk at få for hende. Hvordan gør det Danmark snævertsynet?
Hvorfor mener hun at udenlandserfaring og selvstændighed skal være værdier som danske firmaer vægter højt?
Måske har de ikke ret god erfaring med det?
Jeg synes at det er et spændende emne, men jeg synes godt nok hun er lidt øffende.

I denne guldgrube af mennesker herinde skal der nok være nogle der kan forklare mig bedre hvad hun mener, så det håber jeg at der er nogen der vil tage sig tid til :D

http://www.kamikposten.gl/2018/04/18/%F ... ark-dkpol/
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf Daine » 20. apr 2018, 08:30

Jeg studser pt over hun skriver soen når hun mener søn - for det er det eneste sted hun ikke bruger ø. I resten af artiklen bruges både æ,ø og å. Det irriterer mit øje lidt :genert:

Derudover har jeg ikke de store kommentarer, jeg har ikke erfaring med udlandsophold og det at vende retur. Hvor gammel er hun nu?
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf Neenah » 20. apr 2018, 08:36

Daine skrev:Jeg studser pt over hun skriver soen når hun mener søn - for det er det eneste sted hun ikke bruger ø. I resten af artiklen bruges både æ,ø og å.

Der er en del fejl med danske bogstaver i artiklen - jeg tror det er noget formatering der er kikset.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf Daine » 20. apr 2018, 08:37

Neenah skrev:
Daine skrev:Jeg studser pt over hun skriver soen når hun mener søn - for det er det eneste sted hun ikke bruger ø. I resten af artiklen bruges både æ,ø og å.

Der er en del fejl med danske bogstaver i artiklen - jeg tror det er noget formatering der er kikset.

Dét er selvfølgelig en mulighed :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf Daflo » 20. apr 2018, 08:59

Jeg kan ikke forklare hvorfor Danmark er snævertsynet. Men hun arbejder i en branche der i Danmark er meget lille, fuld af nedskæringer og hvor der generelt ikke er nogen jobs at få. Jeg tror det er hendes problem, ikke hendes udlandserfaring. Det virker som om hun havde forventet en heltemodtagelse i branchen med hendes erfaring, så hendes attitude har måske heller ikke hjulpet hende.
9
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf kidkomb » 20. apr 2018, 09:04

Daflo skrev:Jeg kan ikke forklare hvorfor Danmark er snævertsynet. Men hun arbejder i en branche der i Danmark er meget lille, fuld af nedskæringer og hvor der generelt ikke er nogen jobs at få. Jeg tror det er hendes problem, ikke hendes udlandserfaring. Det virker som om hun havde forventet en heltemodtagelse i branchen med hendes erfaring, så hendes attitude har måske heller ikke hjulpet hende.

Det var også den fornemmelse jeg sad tilbage med efter at have læst artiklen, men fordi jeg reelt set ikke ved noget om emnet, så fór jeg straks herind for at lade bedre vidende oplyse mig :D

Det er en af de fede ting ved debatten. Her kan man stille alle mulige spørgsmål og blive klogere og derved ikke virke så dum ude i det virkelige liv :devil:
4
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. apr 2018, 09:29

Daflo skrev:Jeg kan ikke forklare hvorfor Danmark er snævertsynet. Men hun arbejder i en branche der i Danmark er meget lille, fuld af nedskæringer og hvor der generelt ikke er nogen jobs at få. Jeg tror det er hendes problem, ikke hendes udlandserfaring. Det virker som om hun havde forventet en heltemodtagelse i branchen med hendes erfaring, så hendes attitude har måske heller ikke hjulpet hende.


Det er jeg enig i. Det er en lille bitte branche og det er svært i Dk. Min veninde i er i UN og der er ikke mange nye der kommer ind

Vi lever selv ret meget et expatliv og har gjort det i 10, i dk 2 og afsted igen om et par måneder. Jeg valgte at studere i de her 2 år istedet for at tage et arbejde, det har været fint. Eller, jeg har et 4-5 vagter om måneden i en butik og jeg elsker det. Men jeg havde ikke tænkt mig at tage et fast job. Mit CV er ikke sådan top imponerende efter 10 år ude og det jeg ville lave ville jeg næppe få tilbudt. Af samme årsag.

Jeg må sige at de fleste danske expats jeg kender gider ikke rigtig til Dk. Men får ofte så meget mere i udlandet end hjemme på alle mulige planer og fælles for mange er, at de efter en del år ude, har svært ved at finde sig til rette og acceptere at man ikke er Guds gave til menneskeheden- meget groft sagt. Men i de lande hvor vi f.eks. bor, der er det at være hvid bare noget der gør at man pr automatik har en hel del privilegier. Det kan man godt blive vant til. Trust me :lol:

Så det er da svært og jeg glæder mig ret meget til at komme afsted igen, både fordi jeg elsker at være ude, men også fordi den der priviligerede tilværelse da er klart sjovere end det er at være fru hvem-som-helst.

Så jeg tror at det er en kombi af en masse der spiller ind for skribenten. Hun er yngre end jeg, troede ellers lige at jeg kunne finde noget på hende nu når vi har gået på samme skole :D
2
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf Seladon » 20. apr 2018, 09:43

Daflo skrev:Jeg kan ikke forklare hvorfor Danmark er snævertsynet. Men hun arbejder i en branche der i Danmark er meget lille, fuld af nedskæringer og hvor der generelt ikke er nogen jobs at få. Jeg tror det er hendes problem, ikke hendes udlandserfaring. Det virker som om hun havde forventet en heltemodtagelse i branchen med hendes erfaring, så hendes attitude har måske heller ikke hjulpet hende.


Enig i at der ikke er mange jobs at få i hendes branche, men vi skal ikke glemme at mange andre brancher stadig er ramt af nedskæringer eller døjer med recessionens efterdønninger.

Nyhederne informerer dårlig om situationen på jobfronten, jeg hører også at der boomer med jobs i Danmark, hvilket ikke altid er tilfældet, og jeg undrer mig over at veluddannede og velbatalte journalister ikke "opdager" hvordan landet ligger i virkeligheden. Måske er det noget med en anden agenda?
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf A 7 » 20. apr 2018, 18:40

Altså, DK boomer jo, og beskæftigelsen er rekordhøj. Det lyder mærkeligt, at danske expats generelt skulle have svært ved at få job, når udlændinge i stor stil bliver hentet til landet for at arbejde. Jeg er også lidt loren ved hendes attitude, må jeg indrømme.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf Madam Pomfrey » 20. apr 2018, 19:18

A 7 skrev:Altså, DK boomer jo, og beskæftigelsen er rekordhøj. Det lyder mærkeligt, at danske expats generelt skulle have svært ved at få job, når udlændinge i stor stil bliver hentet til landet for at arbejde. Jeg er også lidt loren ved hendes attitude, må jeg indrømme.


Det handler vel om at have attraktive kompetance, der matcher det markeret søger, og at virksomheden der søger finder at man er rette person til at blive ansat og kollega på stedet...


Jeg læste lidt af fb kommentar sporet til artiklen, og bliver lidt forundret over hvor meget fribillet expats/udenlands danskere forventer at der er når man er dansk statsborger. Fx en ældre dame 80+ bosiddende i USA, der forventede at kunne flytte på plejehjem i dk. Nu havde hun betalt sig fra en plads, men havde kun råd til 4 år, og hvad så? Tænker dels at damen sgu nok slet ikke er ældet i en sådan grad at hun i dk ville være berettiget til en plads på plejehjem.
Men jeg undrer mig også over forventningen om at dk er et sikkerhedsnet, når man ikke har betalt skat i landet i mange herrens år - ligesom hende der "millionæren" tv2 har lavet programmer om.
Senest rettet af Madam Pomfrey 20. apr 2018, 19:47, rettet i alt 1 gang.
8
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf Wizzze » 20. apr 2018, 19:47

A 7 skrev:Altså, DK boomer jo, og beskæftigelsen er rekordhøj. Det lyder mærkeligt, at danske expats generelt skulle have svært ved at få job, når udlændinge i stor stil bliver hentet til landet for at arbejde. Jeg er også lidt loren ved hendes attitude, må jeg indrømme.


Det kommer fuldstændig an på dine kvalifikationer! Kan du betjene en CNC maskine, kan du få job i morgen. Var hun kemiker, forsker, læge, ingeniør eller lign. så havde hun heller ikke oplevet problemer, men ligesom at der ikke skriges efter ufaglærte, så er der ikke mange liberale og humaniora stillinger som står ledige, og budgetterne bag stillingerne er typisk offentligt styret, og her har grønthøsteren jo kørt lystigt i årevis.
Jeg synes det skinner meget igennem at hendes verden hidtil har været meget nordamerikansk, hvor der findes myriader af den slags organisationer som hun har arbejdet med, med den slags findes nærmest ikke i DK.
Jeg synes umiddelbart at hun har været lidt naiv, og ikke forberedt sig godt nok. Men man må så også sige at hendes oplevelser med jobcenter og a-kasse, matcher alle mine fordomme, og alt jeg har hørt. De organisationer handler jo ikke om at få folk i job, bare om at holde pæne statistikker og sørge for at kun de "rigtige" får penge, og ikke en øre for meget!
4
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf Wizzze » 20. apr 2018, 19:51

Madam Pomfrey skrev:
A 7 skrev:Altså, DK boomer jo, og beskæftigelsen er rekordhøj. Det lyder mærkeligt, at danske expats generelt skulle have svært ved at få job, når udlændinge i stor stil bliver hentet til landet for at arbejde. Jeg er også lidt loren ved hendes attitude, må jeg indrømme.


Det handler vel om at have attraktive kompetance, der matcher det markeret søger, og at virksomheden der søger finder at man er rette person til at blive ansat og kollega på stedet...


Jeg læste lidt af fb kommentar sporet til artiklen, og bliver lidt forundret over hvor meget fribillet expats/udenlands danskere forventer at der er når man er dansk statsborger. Fx en ældre dame 80+ bosiddende i USA, der forventede at kunne flytte på plejehjem i dk. Nu havde hun betalt sig fra en plads, men havde kun råd til 4 år, og hvad så? Tænker dels at damen sgu nok slet ikke er ældet i en sådan grad at hun i dk ville være berettiget til en plads på plejehjem.
Men jeg undrer mig også over forventningen om at dk er et sikkerhedsnet, når man ikke har betalt skat i landet i mange herrens år - ligesom hende der "millionæren" tv2 har lavet programmer om.


Sådan var Danmark sikkert i 60'erne og 70'erne da omtalte Dame forlod DK, men meget er jo sket siden, ikke mindst DF :tie:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf A 7 » 21. apr 2018, 09:27

Tamara skrev:Jeg kan ikke gennemskue, hvad hun søger job som, men udbud og efterspørgsel er jo virkeligheden uanset, hvor hun er kommet hjem fra. Og hun lyder ikke til at ville tage, hvad der er af job (inkl ringe løn) - hvad jeg kender akademikere, der har måtte gøre.


Hun søgte 400 job på et år, så hun må have søgt ret bredt. Men hvis man søger job i Netto med sit flotte CV med alle de flotte ting, man har bedrevet i udlandet, men samtidig signalerer tydeligt, at et job i Netto ville være røvsygt, så bliver man altså fravalgt til fordel for den (uuddannede) ansøger, der synes, at stable varer og sidde ved kassen og snakke med kunder ville være megafedt. Noget af det vigtigste for en arbejdsgiver er at medarbejderne er motiverede.
1
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf A 7 » 21. apr 2018, 09:29

Wizzze skrev:
A 7 skrev:Altså, DK boomer jo, og beskæftigelsen er rekordhøj. Det lyder mærkeligt, at danske expats generelt skulle have svært ved at få job, når udlændinge i stor stil bliver hentet til landet for at arbejde. Jeg er også lidt loren ved hendes attitude, må jeg indrømme.


Det kommer fuldstændig an på dine kvalifikationer! Kan du betjene en CNC maskine, kan du få job i morgen. Var hun kemiker, forsker, læge, ingeniør eller lign. så havde hun heller ikke oplevet problemer, men ligesom at der ikke skriges efter ufaglærte, så er der ikke mange liberale og humaniora stillinger som står ledige, og budgetterne bag stillingerne er typisk offentligt styret, og her har grønthøsteren jo kørt lystigt i årevis.
Jeg synes det skinner meget igennem at hendes verden hidtil har været meget nordamerikansk, hvor der findes myriader af den slags organisationer som hun har arbejdet med, med den slags findes nærmest ikke i DK.
Jeg synes umiddelbart at hun har været lidt naiv, og ikke forberedt sig godt nok. Men man må så også sige at hendes oplevelser med jobcenter og a-kasse, matcher alle mine fordomme, og alt jeg har hørt. De organisationer handler jo ikke om at få folk i job, bare om at holde pæne statistikker og sørge for at kun de "rigtige" får penge, og ikke en øre for meget!


Jeg skriver meget tydeligt ud fra en generel betragtning, og ikke hendes specifikke situation, så nej.
0
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det her -om udenlandsdanskere/expats

Indlægaf Seladon » 22. apr 2018, 07:30

A 7 skrev:
Tamara skrev:Jeg kan ikke gennemskue, hvad hun søger job som, men udbud og efterspørgsel er jo virkeligheden uanset, hvor hun er kommet hjem fra. Og hun lyder ikke til at ville tage, hvad der er af job (inkl ringe løn) - hvad jeg kender akademikere, der har måtte gøre.


Hun søgte 400 job på et år, så hun må have søgt ret bredt. Men hvis man søger job i Netto med sit flotte CV med alle de flotte ting, man har bedrevet i udlandet, men samtidig signalerer tydeligt, at et job i Netto ville være røvsygt, så bliver man altså fravalgt til fordel for den (uuddannede) ansøger, der synes, at stable varer og sidde ved kassen og snakke med kunder ville være megafedt. Noget af det vigtigste for en arbejdsgiver er at medarbejderne er motiverede.


Hun signalerede at et job i Netto ville være røvsygt? Hvor har du fået det fra?
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"