Trend får turister til at blæse på kirkegårds gravsteder: 'Det er mangel på respekt'

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Trend får turister til at blæse på kirkegårds gravsteder: 'Det er mangel på respekt'

Indlægaf LaScrooge » 28. apr 2018, 19:25

LadyFox skrev:
LaScrooge skrev:
LadyFox skrev:
LaScrooge skrev:
LadyFox skrev:Jeg synes folk har været væsentlig bedre til at opføre sig ordentligt i år, frem for de sidste par år. Men der er selvfølgelig stadig plads til forbedring.

Og så undre det mig lidt at det nævnes at det et turister der blæser på kirkegårdens grave. Det er da i højere grad Københavnere der gør det.


Hvis man ikke enten kommer der for at sørge eller fordi man på anden vis har sin nærved daglige gang der, men kun kommer for at se kirsebærtræer er man en turist i mine øjne.

Gælder det kun kirkegårde eller sådan generelt?

Er jeg også turist når jeg en sommerdag tager til langelinje for at spise en is, se om den lille havfrue stadig er der og kigge på vandet bare fordi jeg ikke gør det særlig ofte?


Nej. Så synes jeg du er en der bor i byen og bruger den på en hverdagsagtig måde.

Kirkegårde er særlige steder, skabt med et særligt formål. Kan ikke sammenlignes med Langelinje.


Jamen.. Så hvis jeg tager på Statens Museum for kunst? Der kommer jeg da ind i mellem, men altså ikke hvert år, der er jo også er særligt formål, som jeg nogen gange kommer for at se?


Har du virkelig så svært ved at skelne, eller er du bare polemisk fordi du ikke ved bedre?
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Trend får turister til at blæse på kirkegårds gravsteder: 'Det er mangel på respekt'

Indlægaf LadyFox » 28. apr 2018, 19:36

LaScrooge skrev:
LadyFox skrev:
LaScrooge skrev:
LadyFox skrev:
LaScrooge skrev:
LadyFox skrev:Jeg synes folk har været væsentlig bedre til at opføre sig ordentligt i år, frem for de sidste par år. Men der er selvfølgelig stadig plads til forbedring.

Og så undre det mig lidt at det nævnes at det et turister der blæser på kirkegårdens grave. Det er da i højere grad Københavnere der gør det.


Hvis man ikke enten kommer der for at sørge eller fordi man på anden vis har sin nærved daglige gang der, men kun kommer for at se kirsebærtræer er man en turist i mine øjne.

Gælder det kun kirkegårde eller sådan generelt?

Er jeg også turist når jeg en sommerdag tager til langelinje for at spise en is, se om den lille havfrue stadig er der og kigge på vandet bare fordi jeg ikke gør det særlig ofte?


Nej. Så synes jeg du er en der bor i byen og bruger den på en hverdagsagtig måde.

Kirkegårde er særlige steder, skabt med et særligt formål. Kan ikke sammenlignes med Langelinje.


Jamen.. Så hvis jeg tager på Statens Museum for kunst? Der kommer jeg da ind i mellem, men altså ikke hvert år, der er jo også er særligt formål, som jeg nogen gange kommer for at se?


Har du virkelig så svært ved at skelne, eller er du bare polemisk fordi du ikke ved bedre?

Jamen, undskyld jeg spørger ind til det du skriver til mig. Det skal jeg så sandelig nok lade være med en anden gang.
0
...
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Trend får turister til at blæse på kirkegårds gravsteder: 'Det er mangel på respekt'

Indlægaf Annione » 28. apr 2018, 20:51

Hvis jeg vidste, at der ville være rigtig, rigtig mange mennesker, i omkring 14 dage om året - så ville jeg undlade at besøge min fars grav i de dage. Så længe de ikke vader rundt på hans grav og stjæler blomster og vælter sten rundt - så er jeg sikker på, min far også ville have synes det ville være fint.
Når jeg besøger min fars grav, så er det for at sørge. Det ville godt kunne vente de 14 dage. Hvis det nu var.

I Japan synes jeg de har et mere tåleligt forhold til grave. Der er det ganske normalt, at tage en picnic ved graven. Om det er for at hygge om de døde, det ved jeg ikke - men jeg synes det er noget mere rart, end stille andagt.

Anyways. Jeg var ude på Bispebjerg kirkegård i dag - jeg synes altså folk opfører sig pænt derude. Jeg så i hvert fald ikke nogen opførsel, der chokerede mig.
4
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Trend får turister til at blæse på kirkegårds gravsteder: 'Det er mangel på respekt'

Indlægaf Annione » 28. apr 2018, 20:54

mariannaa skrev:Jeg forstår så slet ikke at man har appetit til at spise, når man ved at der 3 meter under en ligger et (måske rådende lig, alt efter hvornår vedkommende er begravet).

Jeg har både en bror/far/mor/3 kusiner/ 1 veninde og 2 venner begravet på forskellige kirkegårde, og jeg synes at det er upassende, både over for mig og de andre pårørende at en kirkegård bruges til andre formål end at mindes de døde. Jeg har aldrig været på omtalte kirkegård, så jeg ved ikke hvor slemt det står til, men hvis det bare er for at nyde synet at de smukke træer stille og roligt, så synes jeg at det er fint nok, men picnic, leg og solbadning mellem gravene finder jeg upassende. Jeg mener da heller ikke at jeg har hørt om fænomenet andre steder end i København.


Det er helt almindeligt på Assistens kirkegården også. Solbading, picnic og sådan. Folk cykler rundt derinde eller ligger hygger sig i solen.
4

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"