Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf HappyPaww » 29. apr 2018, 07:09

Synes i hvert fald det burde være lovpligtigt for børn (fx under 12 eller 15 år).
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf Artem » 29. apr 2018, 07:24

ajnaM skrev:Jeg er enig et stykke hen ad vejen. Men samtidig har et lovkrav en positiv signalværdi. Det har det eksempelvis også for motorcykel- og knallertførere, der jo også skal bruge hjelm. Det er også kun for deres egen skyld, men noget langt de fleste accepterer uden større issues.

Og så ville jeg ikke have noget imod et påbud for børn. Børn bør ikke selv have lov at vælge, og det bør ikke være forældrene, der bestemmer, om deres børn skal bruge hjelm eller ej. Så jeg mener faktisk godt, man kunne indføre lovkrav om hjelm for børn og unge, som står på skateboard, rulleskøjter osv.

Ja en signalværdi om at folk ikke har noget personlige ansvar som paint skriver. Hvis bare man følger lovgivningen.

Har du tænkt over at de fleste motorcyklister bruger meget mere sikkerhedsudstyr end loven kræver med hjelm? Hvor de fleste også bruger handsker, støvler og motorcykeltøj med indlagt beskyttelse de rigtige steder. Som man gør både for at beskytte mod fartvinden og for at undgå asfalteksem hvis det går galt. Så hvis man fjernede kravet om styrthjelm vil det ikke få motorcyklisterne til at droppe hjelmen.
Ud over på en helt stille og rolig cruise tur i byen eller langs stranden en varm sommerdag.

Med cykelhjelm er den bare bøvlet hele tiden at huske at få med sig, og man mangler ofte et sted sted at ligge den fra sig på sin destination. Som er sådan noget der kan få folk til at droppe cyklen og tage bilen i stedet.
Som sagt synes jeg det er fornuftigt nok at bruge den, men er meget imod at kriminalisere folk fordi de har glemt deres hjelm, eller ikke vil have den med sig på cyklen til en aften hvor de skal ud at spise med vennerne.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf LadyFox » 29. apr 2018, 08:54

fisken80 skrev:
Juki skrev:
Tamara skrev:Hvis man kan trække den fra i skat. Ej. Pjat. Det må folk selv bestemme. Og er der overhovedet ressourcer til at følge det op at gøre det obligatorisk? Politiet er vel presset nok?

Om politiet skal skrive en ekstra bøde i forbindelse med en kampagne, eller lignende, for at tjekke om folk alligevel bruger ordentlige cykellygter, har lovpligtige reflekser, ringklokke osv. tager nok ikke meget ekstra tid.

Jeg tror sagtens det kunne have en præventiv effekt, folk kan jo bare løbe risikoen alligevel. Det gør mange alligevel med så mange ting i dag, fx når de ikke køber billet til offentlig transport, holder ulovligt parkeret, kører uden lys osv.

Jeg har ikke nogen holdning til om brugen af cykelhjelme skal være lovpligtig eller ej, men med ovenstående in mente så tror jeg ærlig talt ikke at folk begynder at cykle mindre eller ligefrem fravælger en cykeltur frem for sofaen :gruble: Så meget koster en ordentlig cykelhjem trods alt heller ikke.

Forslaget om at gøre det lovpligtigt for børn og unge under 18 år synes jeg faktisk er fint. Især fordi mange teenagere ikke har et forhold til døden og derfor ikke forholde sig til de eventuelle konsekvenser. Men selvfølgelig er det forældrenes ansvar at lære deres børn hvordan man opfører sig sikkert og ordentligt, så de får indlært nogle gode vaner.


Det er dælme da ikke prisen, der gør at jeg ikke vil køre med hjelm. Jeg hader bare at have den på. Og det ville ret sikkert få mig til at cykle mindre, hvis jeg skulle bøvle med en hjelm hver gang.

Skulle man endelig forbyde noget i forbindelse med cyklister så kunne man starte med et forbud mod musik eller lydbøger i ørerne mens man cykler. Dét er nemlig pissefarligt, og jeg har hørt folk sige, at de jo kører med hjelm, så derfor kan de godt have lyd i ørerne mens de cykler...

Jeg er dog generelt imod for mange forbud.


For mig er det heller ikke prisen der er problemet. Jeg har allerede en cykelhjelm jeg kunne tage på hvis jeg fik lyst. Problemet er at jeg ikke har lyst til at have cykelhjelm på. Om vinteren vil jeg langt hellere have hue på, og om sommeren vil jeg gerne slippe for at have noget på hovedet, og langt det meste tid vil jeg gerne slippe for at have cykelhjelms-hår, og jeg vil også gerne slippe for at have en hjelm med på slæb. Det handler udelukkende om manglende lyst, og en risikovurdering der siger at jeg er villig til at tage chancen. Blev det påbudt pr. Lov ville jeg enten cykle mindre eller bryde loven.
1
...
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf kidkomb » 29. apr 2018, 09:00

Rent faktisk, hvis jeg kunne få en hjelm med ordentlig plads til håret (knold eller hestehale), så ville jeg bruge hjelm. Men det kan man ikke, så det sker ikke her. Jeg sveder rigeligt i forvejen. Det er også et problem når jeg står på ski. Jeg HADER at have hår ned ad nakken/på halsen.
De hjelme der findes ser død-besværlige ud at bruge, så ellers tak.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf FruitFly » 29. apr 2018, 10:31

Akehurst2 skrev:Og så kom jeg i øvrigt til at tænke på den her fra Listen i sin tid: https://politiken.dk/ibyen/klummer_ibye ... tler%C2%AB

Flertalskrav

Lovpligtige cykelhjelme

Hvad med alle os, der hellere vil sidde og savle ned i en metalbakke med overkogte grøntsager på Center for Hjerneskade end at ødelægge vores hår? Skal der ikke være plads til os i jeres perfekte utopia?

Bestemt! Bare I selv betaler for plejen ;)
1
#Klimatosse
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf kidkomb » 29. apr 2018, 10:34

FruitFly skrev:
Akehurst2 skrev:Og så kom jeg i øvrigt til at tænke på den her fra Listen i sin tid: https://politiken.dk/ibyen/klummer_ibye ... tler%C2%AB

Flertalskrav

Lovpligtige cykelhjelme

Hvad med alle os, der hellere vil sidde og savle ned i en metalbakke med overkogte grøntsager på Center for Hjerneskade end at ødelægge vores hår? Skal der ikke være plads til os i jeres perfekte utopia?

Bestemt! Bare I selv betaler for plejen ;)

Altså hvis det er det vi er ude i, så burde det absolut være forbudt at stå på ski. Og løbe på rulleskøjter.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf FruitFly » 29. apr 2018, 10:37

kidkomb skrev:
FruitFly skrev:
Akehurst2 skrev:Og så kom jeg i øvrigt til at tænke på den her fra Listen i sin tid: https://politiken.dk/ibyen/klummer_ibye ... tler%C2%AB

Flertalskrav

Lovpligtige cykelhjelme

Hvad med alle os, der hellere vil sidde og savle ned i en metalbakke med overkogte grøntsager på Center for Hjerneskade end at ødelægge vores hår? Skal der ikke være plads til os i jeres perfekte utopia?

Bestemt! Bare I selv betaler for plejen ;)

Altså hvis det er det vi er ude i, så burde det absolut være forbudt at stå på ski. Og løbe på rulleskøjter.

Ja, det var også mest for sjov. Men der ER jo en pointe i at diskutere om man virkelig skal have lov til selv at bestemme om man vil løbe en risiko om vi andre (også) skal betale regningen for.

Jeg bruger altid cykelhjem - jeg er ikke så klog at jeg kan undvære hovedet - men jeg er ikke tilhænger af et forbud. Jeg forstår at folks frisure er meget vigtig!
0
#Klimatosse
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf landsbytossen » 29. apr 2018, 11:25

En hjelm, der ikke er spændt eller ikke sidder ordentligt, kan gøre større skade end gavn. Derfor er det en dårlig ide at gøre det til lovkrav, at børn skal køre med hjelm.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf LadyFox » 29. apr 2018, 11:28

FruitFly skrev:
kidkomb skrev:
FruitFly skrev:
Akehurst2 skrev:Og så kom jeg i øvrigt til at tænke på den her fra Listen i sin tid: https://politiken.dk/ibyen/klummer_ibye ... tler%C2%AB

Flertalskrav

Lovpligtige cykelhjelme

Hvad med alle os, der hellere vil sidde og savle ned i en metalbakke med overkogte grøntsager på Center for Hjerneskade end at ødelægge vores hår? Skal der ikke være plads til os i jeres perfekte utopia?

Bestemt! Bare I selv betaler for plejen ;)

Altså hvis det er det vi er ude i, så burde det absolut være forbudt at stå på ski. Og løbe på rulleskøjter.

Ja, det var også mest for sjov. Men der ER jo en pointe i at diskutere om man virkelig skal have lov til selv at bestemme om man vil løbe en risiko om vi andre (også) skal betale regningen for.

Jeg bruger altid cykelhjem - jeg er ikke så klog at jeg kan undvære hovedet - men jeg er ikke tilhænger af et forbud. Jeg forstår at folks frisure er meget vigtig!


Hvor går grænsen for den pointe så?
3
...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf Delfin » 29. apr 2018, 11:32

Jeg købte en hjelm sammen med min el-cykel, da jeg tænkte at det nok var en god ide, når farten kom op. Jeg tror jeg brugte den en uge, og nu ligger den og griner af mig ovenpå skabet. Jeg hader ganske enkelt at havde den på, og jeg er endda vant til at bruge hjelm på scooter, men den hjelm er langt mere behagelig at have på. Jeg ved selvfølgelig godt, at hjelmen vil gøre en forskel, hvis jeg virkelig en dag knalder hovedet i jorden, men når jeg ser tilbage på, hvor mange gange jeg er væltet på cykel i mine 58 år, så regner jeg heller ikke risikoen så stor, at jeg vil plage mig selv med en hadet hjelm hver eneste dag. Måske hvis jeg skulle deltage i alles kamp mod alle på de Københavnske cykelstier, men her har man stort set cykelstien for sig selv langt størstedelen af tiden.

Mit barn endte i sin tid også med at køre uden cykelhjelm, så kan man sikkert med rette kalde mig en dårlig mor, men det var nærmest umuligt at få den til at sidde rigtigt ovenpå sådan en høstak, der ovenikøbet normalt var sat i en hottentot ovenpå hovedet for at holde bare lidt styr på det på et barnehoved. Hvis hjelmen ikke sidder rigtigt kan det være lige meget, så er den til mere skade end gavn.
Googlefoto
Billede
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf Juki » 29. apr 2018, 13:30

fisken80 skrev:
Juki skrev:
Tamara skrev:Hvis man kan trække den fra i skat. Ej. Pjat. Det må folk selv bestemme. Og er der overhovedet ressourcer til at følge det op at gøre det obligatorisk? Politiet er vel presset nok?

Om politiet skal skrive en ekstra bøde i forbindelse med en kampagne, eller lignende, for at tjekke om folk alligevel bruger ordentlige cykellygter, har lovpligtige reflekser, ringklokke osv. tager nok ikke meget ekstra tid.

Jeg tror sagtens det kunne have en præventiv effekt, folk kan jo bare løbe risikoen alligevel. Det gør mange alligevel med så mange ting i dag, fx når de ikke køber billet til offentlig transport, holder ulovligt parkeret, kører uden lys osv.

Jeg har ikke nogen holdning til om brugen af cykelhjelme skal være lovpligtig eller ej, men med ovenstående in mente så tror jeg ærlig talt ikke at folk begynder at cykle mindre eller ligefrem fravælger en cykeltur frem for sofaen :gruble: Så meget koster en ordentlig cykelhjem trods alt heller ikke.

Forslaget om at gøre det lovpligtigt for børn og unge under 18 år synes jeg faktisk er fint. Især fordi mange teenagere ikke har et forhold til døden og derfor ikke forholde sig til de eventuelle konsekvenser. Men selvfølgelig er det forældrenes ansvar at lære deres børn hvordan man opfører sig sikkert og ordentligt, så de får indlært nogle gode vaner.


Det er dælme da ikke prisen, der gør at jeg ikke vil køre med hjelm. Jeg hader bare at have den på. Og det ville ret sikkert få mig til at cykle mindre, hvis jeg skulle bøvle med en hjelm hver gang.

Skulle man endelig forbyde noget i forbindelse med cyklister så kunne man starte med et forbud mod musik eller lydbøger i ørerne mens man cykler. Dét er nemlig pissefarligt, og jeg har hørt folk sige, at de jo kører med hjelm, så derfor kan de godt have lyd i ørerne mens de cykler...

Jeg er dog generelt imod for mange forbud.

Jeg er også imod for mange forbud.

Det er da også fint at man selv er en god cyklist, der kører ordentligt osv. Det hjælper jo bare ikke noget hvis alle andre i trafikken ikke er det.

Musik i ørerne imens man cykler er idiotisk, uanset om det er lovpligtigt at bruge hjelm eller ej, men det kan ikke rigtig holdes op mod hinanden på den måde. At det er dumt at cykle usikkert, cykle uden begge hænder på styret, lytte til musik imens man cykler, sende sms'er imens eller hvordan folk nu opfører sig uhensigtsmæssigt på cykel negligerer da ikke at det kan være en god idé at bruge cykelhjelm, hvis den kan forhindre kraniebrud og hjerneskader fx.

Og nej, selvfølgelig hverken kan eller skal man lovgive om alt.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf ajnaM » 29. apr 2018, 13:39

kidkomb skrev:Rent faktisk, hvis jeg kunne få en hjelm med ordentlig plads til håret (knold eller hestehale), så ville jeg bruge hjelm. Men det kan man ikke, så det sker ikke her. Jeg sveder rigeligt i forvejen. Det er også et problem når jeg står på ski. Jeg HADER at have hår ned ad nakken/på halsen.
De hjelme der findes ser død-besværlige ud at bruge, så ellers tak.


Jeg har sådan en cykelhjelm-krave, det fungerer så fint med min kroniske knold.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf Slettet bruger » 29. apr 2018, 13:43

FruitFly skrev:Ja, det var også mest for sjov. Men der ER jo en pointe i at diskutere om man virkelig skal have lov til selv at bestemme om man vil løbe en risiko om vi andre (også) skal betale regningen for.


Samfundet skal vel betale regningen uanset om loven er der eller ej. Eller vil du nægte folk adgang til sygehusene hvis de har kørt uden cykelhjelm?
1
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf fisken80 » 29. apr 2018, 13:57

FruitFly skrev:
kidkomb skrev:
FruitFly skrev:
Akehurst2 skrev:Og så kom jeg i øvrigt til at tænke på den her fra Listen i sin tid: https://politiken.dk/ibyen/klummer_ibye ... tler%C2%AB

Flertalskrav

Lovpligtige cykelhjelme

Hvad med alle os, der hellere vil sidde og savle ned i en metalbakke med overkogte grøntsager på Center for Hjerneskade end at ødelægge vores hår? Skal der ikke være plads til os i jeres perfekte utopia?

Bestemt! Bare I selv betaler for plejen ;)

Altså hvis det er det vi er ude i, så burde det absolut være forbudt at stå på ski. Og løbe på rulleskøjter.

Ja, det var også mest for sjov. Men der ER jo en pointe i at diskutere om man virkelig skal have lov til selv at bestemme om man vil løbe en risiko om vi andre (også) skal betale regningen for.

Jeg bruger altid cykelhjem - jeg er ikke så klog at jeg kan undvære hovedet - men jeg er ikke tilhænger af et forbud. Jeg forstår at folks frisure er meget vigtig!


Nej der er ikke. Eller jo, hvis du vil indføre private sundhedsforsikringer, hvor selskaberne selv kan skrive forbehold og bgrænsninger ind, så er der, men hvis du vil bibeholde et offentligt sundhedsvæsen med lige adgang for alle, så er der ikke. For det er umuligt, ganske enkelt. Og det tror jeg egentlig også godt du ved...
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf Akehurst2 » 29. apr 2018, 14:18

FruitFly skrev:
kidkomb skrev:
FruitFly skrev:
Akehurst2 skrev:Og så kom jeg i øvrigt til at tænke på den her fra Listen i sin tid: https://politiken.dk/ibyen/klummer_ibye ... tler%C2%AB

Flertalskrav

Lovpligtige cykelhjelme

Hvad med alle os, der hellere vil sidde og savle ned i en metalbakke med overkogte grøntsager på Center for Hjerneskade end at ødelægge vores hår? Skal der ikke være plads til os i jeres perfekte utopia?

Bestemt! Bare I selv betaler for plejen ;)

Altså hvis det er det vi er ude i, så burde det absolut være forbudt at stå på ski. Og løbe på rulleskøjter.

Ja, det var også mest for sjov. Men der ER jo en pointe i at diskutere om man virkelig skal have lov til selv at bestemme om man vil løbe en risiko om vi andre (også) skal betale regningen for.



Det kan du mene, men den diskussion skulle vel så i givet fald starte et sted, hvor omkostningerne er langt højere. For så mange hovedskader er der jo ikke, og så dyre er de ikke, særligt ikke sammenholdt med sundhedsfordelene ved motionen, miljøfordelen ved mindre biltransport og de økonomiske gevinster ved formindsket trængsel i byerne.

Hvis du vil indføre forbud og lave regler, hvor det virkelig batter på samfundsøkonomien, så skal du forbyde folk at drikke og tvinge dem til at ryge.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"