Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf Akehurst2 » 27. apr 2018, 08:16

paint skrev:Nej! Jeg mener ikke at en hjelm skal gøres lovpligtig. Jeg cykler selv og jeg ville ikke drømme om at bruge en hjelm. Hvis andre vil bruge en, er det helt fint med mig. I stedet burde man opdrage lidt (eller meget) på cyklisterne, for her i København kører mange som vanvittige. Der drikkes kaffe, tales i mobil, høres musik, cykles på fortove, i fodgængerfelter, på gågader. Derudover køres der rundt med kæmpestore børne-cykelvogne - nogle af dem minder om en halv campingvogn, som spærrer cykelstierne og tvinger andre til at overhale hasarderet etc. etc.



Tamara skrev:Og er der overhovedet ressourcer til at følge det op at gøre det obligatorisk? Politiet er vel presset nok?


Der er nemlig lige præcis nok at tage fat på i forhold til at gøre cyklismen mere sikker, som politiet heller ikke har ressourcer til, så at pålægge dem en yderligere opgave virker som det glade vanvid.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf Purple Haze » 27. apr 2018, 08:46

Guilded_Lily skrev:Nej. Jeg kræver godt nok, mine børn bærer hjelm, og jeg har selv endelig fundet én, der ikke får mit i forvejen lange hoved til at se dobbelt så langt ud, så jeg kan forsvare at køre med mine børn i forhold til hjelmkravet til dem. Jeg skal også på cykeltur med min kommende klasse efter sommerferien, og når vi nu kræver hjelm dér, er jeg nødt til at have én.

Men jeg tror - ærligt talt - at det er vigtigere, at børn (udover at bære hjelm) lærer at cykle uden for matriklen. Så sent som i sidste uge fik en kollega en svinermail fra en flok forældre, fordi deres 13-14-årige havde cyklet alene uden voksenopsyn til stadion 700 m fra skolen. En rute med effing cykelsti HELE vejen. Og den historie er langt fra enestående. Det er mere reglen end undtagelsen, at børn ikke kender deres egen by (her er tale om en alm. provinsby), fordi de bliver kørt fra A til B altid. Dét er sgu problematisk.

Vi har cyklistprøve i 6. klasse i samarbejde med politiet, inden da følger en-to lærere altid med på selv korte ture. Den trafikansvarlige lærer kæmper hvert eneste år med at sørge for, at eleverne i 6. klasse lærer selv de mest basale ting ved bycykling - han fortæller hver gang om, hvor lidt børnene kan på forhånd.

Børn, der møder tillid fra de voksne og lærer at begå sig i trafikken, er i min optik en bedre løsning end lovpligtig hjelm.


Det synes jeg er en god poeinte.
Voksede godt nok op i en lille bitte landsby, men vi cyklede da allesammen til og fra skole hver dag (uden cykelhjelm) fra børnehaveklasse og op efter da vi var ca 6 år.

Vores cykelist “prøve” var vist nok i 3 klasse.
Så vil mene at vi lærte at cykle.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf Akehurst2 » 27. apr 2018, 08:51

Og så kom jeg i øvrigt til at tænke på den her fra Listen i sin tid: https://politiken.dk/ibyen/klummer_ibye ... tler%C2%AB

Flertalskrav

Lovpligtige cykelhjelme

Hvad med alle os, der hellere vil sidde og savle ned i en metalbakke med overkogte grøntsager på Center for Hjerneskade end at ødelægge vores hår? Skal der ikke være plads til os i jeres perfekte utopia?
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf girl_beat » 27. apr 2018, 09:22

Ja! For børn og unge under 18 år. Som voksen må det være op til den enkelte at forvalte sin egen sikkerhed/fornuft/risiko :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf RavenClaw » 28. apr 2018, 14:23

abcd skrev:
Studsgaard skrev:
abcd skrev:
Studsgaard skrev:Så det med at Danmark er sikker at cykle i giver jeg ikke noget for. For ulykken kan ske selv på sikre steder og selv ved langsom kørsel.


Den kan også ske selv om du slet ikke cykler. Det kan være du falder i badet eller bliver kørt ned når du er ude at gå en tur. Har du hjelm på i de situationer? Og hvis ikke, hvorfor ikke?

Det er ud fra en risikovurdering af hver situation. Der er immervæk flere der vælter på cykel og slår hovedet, end der er folk der falder i badet og slår hovedet.


Måske. Men fodgængere lever faktisk livet farligere end cyklister: https://jyllands-posten.dk/indland/ECE8 ... koere-bil/:

"Og så er det en lille smule farligere at være fodgænger end cyklist, viser tallene fra DTU."

Burde fodgængere ikke have hjelm på?


Nej, de burde til gengæld have lys på. Som minimum brugbare reflekser.
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf LadyFox » 28. apr 2018, 14:43

Nej. Jeg synes der er grænser for hvor langt starten skal blande sig i den enkeltes sikkerhed. Hvis vi skal lovgive os ud af alt der kan være lidt farligt, så er det skruen uden ende. Jeg vurdere personligt slet ikke cykling uden hjelm som så farligt at det er et sted vi bør gribe ind.

Til gengæld ser jeg cykling som en ting der har en masse fordele både for den personlige sundhed og for miljøet, så jeg ser mange fordele ved at motiverer folk til at tage cyklen på de ture hvor det giver mening, at påbyde hjelm vil jeg se som et demotiverende element hos mange, og hvis jeg vejer fordele for at cykle, kontra risiko ved at cykle uden hjelm så vejer fordelene højere.
Hvis man er voksen synes jeg også man er gammel nok til selv at vurdere om man vil bruge hjelm eller ej.

Der er en risiko ved alt. Personligt falder jeg ofte.. Når jeg går, fordi jeg åbenbart har en dårlig vane med ikke at løfte fødderne særlig meget, og på de skæve fliser vi har her i København er det jo faktisk semi-farligt, men.. Ja, jeg løber gerne risikoen. Ligesom jeg løber risikoen på cykel, det er virkelig sjældent jeg vælger på min cykel, især i forhold til hvor meget jeg bruger den, og når det endelig er sket har det været i situationer jeg vurdere er farlige på linje med at falde uden cykel.

Ja uheld sker, og det kan det også for mig på min cykel. Men så farligt er det altså heller ikke at køre på cykel.
1
...
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf fisken80 » 28. apr 2018, 15:00

Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst er væltet på min cykel, til gengæld faldt jeg i sidste uge, og havde min taske ikke taget af for faldet kunne jeg let have slået hovedet.

Jeg synes overhovedet ikke, at risikoen er stor nok til at man skal lovgive sig ud af det.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf ajnaM » 28. apr 2018, 21:10

Artem skrev:NEJ!!!!!

Danmark er totalt overreguleret i forvejen, hvor der nærmest ikke findes den ting der ikke er love og regler om.

Jeg er som sådan ikke uenig i at det er fornuftigt nok at bruge cykelhjelm, og det er der også flere og flere som gør. Så hvorfor gøre det til et lovkrav? Lad nu folk selv bestemme over deres liv, og hvor skal vi stoppe? Der er også mange ældre som falder og slår hovedet, skal det også være et lovkrav at de bruger hjelm? Hvad med børn og unge som står på skateboard, inlines osv. Lovkrav om hjelm?
Hvad med generelt bare at forbyde alt sport man kan komme til skade ved.


Jeg er enig et stykke hen ad vejen. Men samtidig har et lovkrav en positiv signalværdi. Det har det eksempelvis også for motorcykel- og knallertførere, der jo også skal bruge hjelm. Det er også kun for deres egen skyld, men noget langt de fleste accepterer uden større issues.

Og så ville jeg ikke have noget imod et påbud for børn. Børn bør ikke selv have lov at vælge, og det bør ikke være forældrene, der bestemmer, om deres børn skal bruge hjelm eller ej. Så jeg mener faktisk godt, man kunne indføre lovkrav om hjelm for børn og unge, som står på skateboard, rulleskøjter osv.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf kidkomb » 28. apr 2018, 21:30

Skal vi lovgive om at lemlæste spædbørn? -Nej, det hjælper jo ikke med forbud. Dialoooooog....

Men hjelme? Åbenbart.

:stoned:
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43830

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf paint » 28. apr 2018, 21:40

Jeg tror, generelt, at man skal passe meget på med at fratage mennesker deres personlige ansvar, og underkende menneskers evne til selv at vurdere, hvad der er/kan være risikabelt. Vi kan ende i en situation, hvor mennesker tror, at hvis noget ikke er forbudt, er det fordi det er ufarligt eller ikke risikabelt.
Når man hører om mennesker, som f.eks har spillet alle deres penge ( plus evt også andres) op, sidde og beklage sig over at der ikke er nogen der har grebet ind og standset dem; at man ikke har forbudt spil om penge, når det nu kan føre til personlig bankerot og livslang gæld, så tager jeg mig til hovedet. Disse mennesker tror vitterligt at fordi 'noget' ikke er forbudt, så må det være fordi det er ufarligt eller at der ingen risiko er forbundet med det.

Det siger, synes jeg, lidt om hvad det kan føre til hvis man fjerner det personlige ansvar. Menneskets evne til at vurdere de ting man kan komme ud for, forringes simpelthen proportionalt med mængden af forbud og regulativer.
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf Juki » 28. apr 2018, 23:49

Tamara skrev:Hvis man kan trække den fra i skat. Ej. Pjat. Det må folk selv bestemme. Og er der overhovedet ressourcer til at følge det op at gøre det obligatorisk? Politiet er vel presset nok?

Om politiet skal skrive en ekstra bøde i forbindelse med en kampagne, eller lignende, for at tjekke om folk alligevel bruger ordentlige cykellygter, har lovpligtige reflekser, ringklokke osv. tager nok ikke meget ekstra tid.

Jeg tror sagtens det kunne have en præventiv effekt, folk kan jo bare løbe risikoen alligevel. Det gør mange alligevel med så mange ting i dag, fx når de ikke køber billet til offentlig transport, holder ulovligt parkeret, kører uden lys osv.

Jeg har ikke nogen holdning til om brugen af cykelhjelme skal være lovpligtig eller ej, men med ovenstående in mente så tror jeg ærlig talt ikke at folk begynder at cykle mindre eller ligefrem fravælger en cykeltur frem for sofaen :gruble: Så meget koster en ordentlig cykelhjem trods alt heller ikke.

Forslaget om at gøre det lovpligtigt for børn og unge under 18 år synes jeg faktisk er fint. Især fordi mange teenagere ikke har et forhold til døden og derfor ikke forholde sig til de eventuelle konsekvenser. Men selvfølgelig er det forældrenes ansvar at lære deres børn hvordan man opfører sig sikkert og ordentligt, så de får indlært nogle gode vaner.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf Slettet bruger » 29. apr 2018, 05:26

ajnaM skrev:
Artem skrev:NEJ!!!!!

Danmark er totalt overreguleret i forvejen, hvor der nærmest ikke findes den ting der ikke er love og regler om.

Jeg er som sådan ikke uenig i at det er fornuftigt nok at bruge cykelhjelm, og det er der også flere og flere som gør. Så hvorfor gøre det til et lovkrav? Lad nu folk selv bestemme over deres liv, og hvor skal vi stoppe? Der er også mange ældre som falder og slår hovedet, skal det også være et lovkrav at de bruger hjelm? Hvad med børn og unge som står på skateboard, inlines osv. Lovkrav om hjelm?
Hvad med generelt bare at forbyde alt sport man kan komme til skade ved.


Jeg er enig et stykke hen ad vejen. Men samtidig har et lovkrav en positiv signalværdi. Det har det eksempelvis også for motorcykel- og knallertførere, der jo også skal bruge hjelm. Det er også kun for deres egen skyld, men noget langt de fleste accepterer uden større issues.


Hjelm på motorcykel og knallert burde heller ikke være lovpligtige. Jeg har kørt meget motorcykel, og jeg ville da meget gerne have haft lov til at køre en tur langs vandet med vinden i håret, men nej, det er åbenbart for farligt for mig, og jeg kan ikke selv bestemme hvilken risiko jeg vil tage. Jeg kunne forstå det hvis jeg udsatte andre for fare, men det gør jeg ikke, det handler udelukkende om mig selv.

En motorcykelhjelm er varm og tung, og den bidrager negativt til oplevelsen når man bare vil cruise en stille tur og nyde det gode vejr.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf LaScrooge » 29. apr 2018, 05:47

Jeg synes man skal indføre cykelkørekort i stedet. Det virker som om der er mange, der ikke kender færdselsreglerne og rigtig mange kører usikkert på vejene. Derudover virker det totalt hasarderet at turister, hvoraf mange er helt uvante som cyklister, kan trække en el-cykel i en automat. Jeg har oplevet tilpas mange farlige situationer allerede til at frygte sommerens øgede aktivitet.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf LaScrooge » 29. apr 2018, 05:57

Et cykelkørekort kunne være en teoretisk prøve man kan bestå over nettet og som skal fornys hver 5. år, fx. Man skal have gyldigt cykelkørekort på sig og udeladelse udløser bøde. Turister kan trække et i en automat samme sted som de lejer cykler, ved at svare rigtigt på de vigtigste færdselsregler og kortet skal scannes inden man kan få adgang til en cykel - og der kan kun lejes en cykel pr kort. Kortet kunne koste fx 100 kr i depositum som man får tilbage ved aflevering af kortet.
0
And we both know: I will be delicious
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Overlæge på neurologisk afdeling: Gør brugen af cykelhjelm lovpligtig

Indlægaf fisken80 » 29. apr 2018, 07:06

Juki skrev:
Tamara skrev:Hvis man kan trække den fra i skat. Ej. Pjat. Det må folk selv bestemme. Og er der overhovedet ressourcer til at følge det op at gøre det obligatorisk? Politiet er vel presset nok?

Om politiet skal skrive en ekstra bøde i forbindelse med en kampagne, eller lignende, for at tjekke om folk alligevel bruger ordentlige cykellygter, har lovpligtige reflekser, ringklokke osv. tager nok ikke meget ekstra tid.

Jeg tror sagtens det kunne have en præventiv effekt, folk kan jo bare løbe risikoen alligevel. Det gør mange alligevel med så mange ting i dag, fx når de ikke køber billet til offentlig transport, holder ulovligt parkeret, kører uden lys osv.

Jeg har ikke nogen holdning til om brugen af cykelhjelme skal være lovpligtig eller ej, men med ovenstående in mente så tror jeg ærlig talt ikke at folk begynder at cykle mindre eller ligefrem fravælger en cykeltur frem for sofaen :gruble: Så meget koster en ordentlig cykelhjem trods alt heller ikke.

Forslaget om at gøre det lovpligtigt for børn og unge under 18 år synes jeg faktisk er fint. Især fordi mange teenagere ikke har et forhold til døden og derfor ikke forholde sig til de eventuelle konsekvenser. Men selvfølgelig er det forældrenes ansvar at lære deres børn hvordan man opfører sig sikkert og ordentligt, så de får indlært nogle gode vaner.


Det er dælme da ikke prisen, der gør at jeg ikke vil køre med hjelm. Jeg hader bare at have den på. Og det ville ret sikkert få mig til at cykle mindre, hvis jeg skulle bøvle med en hjelm hver gang.

Skulle man endelig forbyde noget i forbindelse med cyklister så kunne man starte med et forbud mod musik eller lydbøger i ørerne mens man cykler. Dét er nemlig pissefarligt, og jeg har hørt folk sige, at de jo kører med hjelm, så derfor kan de godt have lyd i ørerne mens de cykler...

Jeg er dog generelt imod for mange forbud.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"