Forbuddet mod kunstig befrugtning af kvinder over 46 år skal væk

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Forbuddet mod kunstig befrugtning af kvinder over 46 år skal væk

Indlægaf annellaII » 30. apr 2018, 04:23

https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/angelabrink/ECE10558775/forbuddet-mod-kunstig-befrugtning-af-kvinder-over-46-aar-skal-vaek/

Staten forbyder kvinder at få kunstig befrugtning efter de er fyldt 46 – selv hvis de selv betaler.

I følge loven må der nemlig ikke udføres barnløshedsbehandling i Danmark efter kvinden er fyldt 46 år.



Er det rimeligt, at staten forbyder kvinder, der er fyldt 46 år, at få kunstig befrugtning (i Danmark)?

Det er ikke rimeligt, det er heller ikke noget staten skal blande sig i, og hvad nytter det, da kvinder kan tage til udlandet og blive kunstig befrugtet bl.a. kan det lade sig gøre i Polen og Italien.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Forbuddet mod kunstig befrugtning af kvinder over 46 år skal væk

Indlægaf Sangius » 30. apr 2018, 04:28

Tjah. Ligestilling på dette område er jo umuligt. Og måske er det ok med en grænse? Skal vi tillade en kvinde på 70 ægdonation? Hvis grænsen ikke er 46, hvad skal den så være?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Forbuddet mod kunstig befrugtning af kvinder over 46 år skal væk

Indlægaf 1234 » 30. apr 2018, 04:55

Sangius skrev:Tjah. Ligestilling på dette område er jo umuligt. Og måske er det ok med en grænse? Skal vi tillade en kvinde på 70 ægdonation? Hvis grænsen ikke er 46, hvad skal den så være?

Jeg synes sådan set ikke der skal være en grænse, så længe folk selv betaler.
Tilgengæld synes jeg det okay man laver en grænse for hvornår statskassen vil betale ud fra sandsynligheden for behandlingen virker og risikoen for komplikationer for barn og mor.
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forbuddet mod kunstig befrugtning af kvinder over 46 år skal væk

Indlægaf Slettet bruger » 30. apr 2018, 05:25

1234 skrev:
Sangius skrev:Tjah. Ligestilling på dette område er jo umuligt. Og måske er det ok med en grænse? Skal vi tillade en kvinde på 70 ægdonation? Hvis grænsen ikke er 46, hvad skal den så være?

Jeg synes sådan set ikke der skal være en grænse, så længe folk selv betaler.
Tilgengæld synes jeg det okay man laver en grænse for hvornår statskassen vil betale ud fra sandsynligheden for behandlingen virker og risikoen for komplikationer for barn og mor.


Med den nuværende teknologi er det måske ikke nødvendigt med en grænse, men hvis man på et tidspunkt kan befrugte en kvinde på 70, synes jeg ikke det bør være tilladt. Og ja, så ved jeg godt at mænd på 70 nogle gange kan få børn, det synes jeg heller ikke de burde, men det er svært at forbyde dem.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Forbuddet mod kunstig befrugtning af kvinder over 46 år skal væk

Indlægaf Sangius » 30. apr 2018, 06:17

abcd skrev:
1234 skrev:
Sangius skrev:Tjah. Ligestilling på dette område er jo umuligt. Og måske er det ok med en grænse? Skal vi tillade en kvinde på 70 ægdonation? Hvis grænsen ikke er 46, hvad skal den så være?

Jeg synes sådan set ikke der skal være en grænse, så længe folk selv betaler.
Tilgengæld synes jeg det okay man laver en grænse for hvornår statskassen vil betale ud fra sandsynligheden for behandlingen virker og risikoen for komplikationer for barn og mor.


Med den nuværende teknologi er det måske ikke nødvendigt med en grænse, men hvis man på et tidspunkt kan befrugte en kvinde på 70, synes jeg ikke det bør være tilladt. Og ja, så ved jeg godt at mænd på 70 nogle gange kan få børn, det synes jeg heller ikke de burde, men det er svært at forbyde dem.


Man kan sagtens befrugte en kvinde på 70. Det kræver blot ægdonation - hvilket er en del af fertilitetsbehandlingen i DK.

Jeg synes ikke vi bare skal give folk lov til alt muligt, fordi de selv kan betale. Jeg synes det er ganske fint med en aldersgrænse. Om 46 er den rette grænse, det ved jeg ikke lige på stående fod.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8237

Re: Forbuddet mod kunstig befrugtning af kvinder over 46 år skal væk

Indlægaf Fru Himmelblå » 30. apr 2018, 06:28

Jeg er for et forbud mod kunstig befrugtning når man når en hvis alder. Stod det til mig, måtte den gerne sættes ned til 40 år, men 46 går an.

Der har været tilfælde i udlandet, hvor hvor kvinder om mod 70 har født. Det er simpelthen alt for sent. Personligt mener jeg, at man som voksen har et ansvar overfor sig selv og potentielle børn for, at vurdere hvornår sidste salgsdato er overskredet.
På et tidspunkt er risikoen for, at blive dårlig tidligt i barnets liv for stor. Og ja, der er altid en risiko for, at man dør eller får dårligt helbred. Nej man kan ikke forudsige livet. Men risikoen stiger gevaldigt jo ældre man er som fødende. Det er på ingen måde ansvarligt at få et barn når man er over 50. Mange mænd får børn der, men det er rimelig svært at forhindre. Til gengæld er det nemt at sørge for, at kvinder i det mindste ikke må få lovlig hjælp til det. Hvis en kvinde kan få børn på naturlig vis i en fremskreden alder, så må man tage det med. Men samfundet skal ikke have mulighed for at hjælpe.
3
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21838

Re: Forbuddet mod kunstig befrugtning af kvinder over 46 år skal væk

Indlægaf Purple Haze » 30. apr 2018, 06:30

Kan selvfølgelig godt se at det er frustrerende og hårdt hvis man er 46/47 og klar på et barn og i princippet har fysikken til det. At det så ikke er muligt, hvis man skal have kunstig befrugtning.

Men, det er så bare ærgerligt synes jeg.
Det er ingen hemmelighed at der er en naturlig grænse for, hvornår det simpelthen ikke er muligt eller fornuftigt at få børn længere. Den bliver rykket, men personligt synes jeg det er helt fint der slås en streg. Ikke kun for børnenes skyld, men også indirekte for “forældrene”.

Hvis man har prøvet at få børn i årevis (hvilket jeg forestiller mig man har hvis man ønsker at blive kunstigt befrugtet som 46/47 årig) så har man været igennem n hård process - og tænker det er det bedste hvis der slås en streg i sandet: hertil og ikke længere - nu er det på tide at indstille sig på et liv uden børn, eller at man må “nøjes” med dem man har.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Forbuddet mod kunstig befrugtning af kvinder over 46 år skal væk

Indlægaf Mirabella » 30. apr 2018, 06:51

Tænker lidt det er op til en selv, gennemsnits levealderen for kvinder er omkring 82år - er barnet født af en 46årig mor, så burde "barnet" ikke være helt på herrerens mark hvis denne mister sin mor i en alder af 36år.

Jeg giver heller ikke så meget for den overfladiskhed omkring at man ikke må have "gamle" forældre til ens konfirmation - det er intet synd for barnet i at vokse op i et kærligt hjem uagtet hvor gamle forældrene er, derudover kan en småfed grå rygende kvinde i 40årene hurtig så ældre ud end en velholdt kvinde der er 15år ældre.

Derudover giver jeg heller ikke så meget for hvad andre synes - er overskuddet, engagementet, kærligheden og lysten der, så skal folk egentlig bare passe deres eget.
3
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Forbuddet mod kunstig befrugtning af kvinder over 46 år skal væk

Indlægaf Sophies-mor » 30. apr 2018, 06:55

Purple Haze skrev:Kan selvfølgelig godt se at det er frustrerende og hårdt hvis man er 46/47 og klar på et barn og i princippet har fysikken til det. At det så ikke er muligt, hvis man skal have kunstig befrugtning.

Men, det er så bare ærgerligt synes jeg.
Det er ingen hemmelighed at der er en naturlig grænse for, hvornår det simpelthen ikke er muligt eller fornuftigt at få børn længere. Den bliver rykket, men personligt synes jeg det er helt fint der slås en streg. Ikke kun for børnenes skyld, men også indirekte for “forældrene”.

Hvis man har prøvet at få børn i årevis (hvilket jeg forestiller mig man har hvis man ønsker at blive kunstigt befrugtet som 46/47 årig) så har man været igennem n hård process - og tænker det er det bedste hvis der slås en streg i sandet: hertil og ikke længere - nu er det på tide at indstille sig på et liv uden børn, eller at man må “nøjes” med dem man har.

Jeg er helt enig.
Der er en biologisk grund til, at man på et tidspunkt ikke længere kan få børn.
Og den synes jeg så ikke, at man skal overskride.
I den helt anden boldgade, så synes jeg ikke, at det er en menneskeret at få børn. Og nogle burde måske affinde sig med, at man så fx. adopterer i stedet, fremfor at bruge hele sit fertile liv på at blive gravide og først til sidst adoptere som en "nødløsning".. De psykiske omkostninger er set med mine briller, alt alt for store.
Men det er jo noget, der er svært at diskutere, fordi det er så følelsesladet et emne.
Kender til én, der fik 24 spontane aborter, og der kan man måske diskutere, om ikke der burde have været stoppet for længst? :gruble: Vedkommende fik et barn, og det barn er det mest uselvstændige væsen i dag, fordi mor (og far) er så angste for, at det barn dør eller på anden vis kommer til skade. Nu har de jo kæmpet så længe, for at få guldklumpen.
Er det livskvalitet? Altså for barnet?
3
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8237

Re: Forbuddet mod kunstig befrugtning af kvinder over 46 år skal væk

Indlægaf Fru Himmelblå » 30. apr 2018, 06:59

Mirabella skrev:Tænker lidt det er op til en selv, gennemsnits levealderen for kvinder er omkring 82år - er barnet født af en 46årig mor, så burde "barnet" ikke være helt på herrerens mark hvis denne mister sin mor i en alder af 36år.

Jeg giver heller ikke så meget for den overfladiskhed omkring at man ikke må have "gamle" forældre til ens konfirmation - det er intet synd for barnet i at vokse op i et kærligt hjem uagtet hvor gamle forældrene er, derudover kan en småfed grå rygende kvinde i 40årene hurtig så ældre ud end en velholdt kvinde der er 15år ældre.

Derudover giver jeg heller ikke så meget for hvad andre synes - er overskuddet, engagementet, kærligheden og lysten der, så skal folk egentlig bare passe deres eget.


Men rigtig mange mennesker er jo ikke friske og frejdige til, at de udånder omkring de 82. For rigtig mange er der en overgang, hvor det går mere eller mindre drastisk ned ad bakke. Det kan fandme ikke være sjovt, at stå som 25 årig og bare kunne se, hvordan ens forælder bliver dårligere. Jeg har selv oplevet en nær veninde miste sin forælder i starten af 20'erne. Det er ALT for tidligt! Og risikoen for at det sker, er dælme da forøget, hvis man blev født af en 46 årig.
Jeg synes det er helt ok, at man fra statens side af, sætter en grænse for, hvornår man er for gammel til børn, hvis man ikke kan få dem naturligt. Jeg kan slet ikke forstå, hvorfor man som kvinde mener, at man er berettiget til, at sætte gang i systemet igen (eller udskyde overgangsalderen), for at få et barn. Naturen har sat et endegyldigt punktum. Det bør respekteres.

Jeg ved godt, at fertilitetsbehandling også leger med naturen. Men for debattens skyld, så lad os skille, fertilitetsbehandling generelt og fertilitetsbehandling over en given alder, ad.
Senest rettet af Fru Himmelblå 30. apr 2018, 07:05, rettet i alt 1 gang.
8
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Forbuddet mod kunstig befrugtning af kvinder over 46 år skal væk

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. apr 2018, 07:03

En grænse er også med til at sikre, at ikke begge forældre er langt oppe i årene, og er på den måde efter min mening fornuftig i forhold til barnets tarv.
2
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Forbuddet mod kunstig befrugtning af kvinder over 46 år skal væk

Indlægaf Mirabella » 30. apr 2018, 07:11

Frøken Himmelblå skrev:
Mirabella skrev:Tænker lidt det er op til en selv, gennemsnits levealderen for kvinder er omkring 82år - er barnet født af en 46årig mor, så burde "barnet" ikke være helt på herrerens mark hvis denne mister sin mor i en alder af 36år.

Jeg giver heller ikke så meget for den overfladiskhed omkring at man ikke må have "gamle" forældre til ens konfirmation - det er intet synd for barnet i at vokse op i et kærligt hjem uagtet hvor gamle forældrene er, derudover kan en småfed grå rygende kvinde i 40årene hurtig så ældre ud end en velholdt kvinde der er 15år ældre.

Derudover giver jeg heller ikke så meget for hvad andre synes - er overskuddet, engagementet, kærligheden og lysten der, så skal folk egentlig bare passe deres eget.


Men rigtig mange mennesker er jo ikke friske og frejdige til, at de udånder omkring de 82. For rigtig mange er der en overgang, hvor det går mere eller mindre drastisk ned ad bakke. Det kan fandme ikke være sjovt, at stå som 25 årig og bare kunne se, hvordan ens forælder bliver dårligere. Jeg har selv oplevet en nær veninde miste sin forælder i starten af 20'erne. Det er ALT for tidligt! Og risikoen for at det sker, er dælme da forøget, hvis man blev født af en 46 årig.
Jeg synes det er helt ok, at man fra statens side af, sætter en grænse for, hvornår man er for gammel til børn, hvis man ikke kan få dem naturligt. Jeg kan slet ikke forstå, hvorfor man som kvinde mener, at man er berettiget til, at sætte gang i systemet igen (eller udskyde overgangsalderen), for at få et barn. Naturen har sat et endegyldigt punktum. Det bør respekteres.

Jeg ved godt, at fertilitetsbehandling også leger med naturen. Men for debattens skyld, så lad os skille, fertilitetsbehandling generelt og fertilitetsbehandling over en given alder, ad.


Kan ikke se et godt argument for at man så ikke også skal forbyde folk med eventuelt arvelige sygdomme at få børn, rygere, overvægtige mv - ud fra din logik

Kan heller ikke se noget godt argument for at man ikke må manipulere med kvinders fertilitet når man kan manipulere med så meget andet - ud fra din logik.

Jeg går også ud fra at din veninde ikke begik selvmord, at hun trods alt foretrak livet, selvom hun mistede sin mor i en ung alder.
3
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8237

Re: Forbuddet mod kunstig befrugtning af kvinder over 46 år skal væk

Indlægaf Fru Himmelblå » 30. apr 2018, 07:13

Mirabella skrev:
Frøken Himmelblå skrev:
Mirabella skrev:Tænker lidt det er op til en selv, gennemsnits levealderen for kvinder er omkring 82år - er barnet født af en 46årig mor, så burde "barnet" ikke være helt på herrerens mark hvis denne mister sin mor i en alder af 36år.

Jeg giver heller ikke så meget for den overfladiskhed omkring at man ikke må have "gamle" forældre til ens konfirmation - det er intet synd for barnet i at vokse op i et kærligt hjem uagtet hvor gamle forældrene er, derudover kan en småfed grå rygende kvinde i 40årene hurtig så ældre ud end en velholdt kvinde der er 15år ældre.

Derudover giver jeg heller ikke så meget for hvad andre synes - er overskuddet, engagementet, kærligheden og lysten der, så skal folk egentlig bare passe deres eget.


Men rigtig mange mennesker er jo ikke friske og frejdige til, at de udånder omkring de 82. For rigtig mange er der en overgang, hvor det går mere eller mindre drastisk ned ad bakke. Det kan fandme ikke være sjovt, at stå som 25 årig og bare kunne se, hvordan ens forælder bliver dårligere. Jeg har selv oplevet en nær veninde miste sin forælder i starten af 20'erne. Det er ALT for tidligt! Og risikoen for at det sker, er dælme da forøget, hvis man blev født af en 46 årig.
Jeg synes det er helt ok, at man fra statens side af, sætter en grænse for, hvornår man er for gammel til børn, hvis man ikke kan få dem naturligt. Jeg kan slet ikke forstå, hvorfor man som kvinde mener, at man er berettiget til, at sætte gang i systemet igen (eller udskyde overgangsalderen), for at få et barn. Naturen har sat et endegyldigt punktum. Det bør respekteres.

Jeg ved godt, at fertilitetsbehandling også leger med naturen. Men for debattens skyld, så lad os skille, fertilitetsbehandling generelt og fertilitetsbehandling over en given alder, ad.


Kan ikke se et godt argument for at man så ikke også skal forbyde folk med eventuelt arvelige sygdomme at få børn, rygere, overvægtige mv.

Kan heller ikke se noget godt argument for at man ikke må manipulere med kvinders fertilitet når man kan manipulere med så meget andet.


Et argument kunne være, at du ikke nødvendigvis skal have hjælp som ryger eller indehaver af en arvelig sygdom. Det skal du til gengæld når du når op i den alder. Og læg mærke til, ingen argumentere for, at man ikke må få børn i den alder. Der argumenteres for, at du ikke må få hjælp til det.
1
Vir prudens non contra ventum mingit
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Forbuddet mod kunstig befrugtning af kvinder over 46 år skal væk

Indlægaf Mirabella » 30. apr 2018, 07:17

Frøken Himmelblå skrev:
Mirabella skrev:
Frøken Himmelblå skrev:
Mirabella skrev:Tænker lidt det er op til en selv, gennemsnits levealderen for kvinder er omkring 82år - er barnet født af en 46årig mor, så burde "barnet" ikke være helt på herrerens mark hvis denne mister sin mor i en alder af 36år.

Jeg giver heller ikke så meget for den overfladiskhed omkring at man ikke må have "gamle" forældre til ens konfirmation - det er intet synd for barnet i at vokse op i et kærligt hjem uagtet hvor gamle forældrene er, derudover kan en småfed grå rygende kvinde i 40årene hurtig så ældre ud end en velholdt kvinde der er 15år ældre.

Derudover giver jeg heller ikke så meget for hvad andre synes - er overskuddet, engagementet, kærligheden og lysten der, så skal folk egentlig bare passe deres eget.


Men rigtig mange mennesker er jo ikke friske og frejdige til, at de udånder omkring de 82. For rigtig mange er der en overgang, hvor det går mere eller mindre drastisk ned ad bakke. Det kan fandme ikke være sjovt, at stå som 25 årig og bare kunne se, hvordan ens forælder bliver dårligere. Jeg har selv oplevet en nær veninde miste sin forælder i starten af 20'erne. Det er ALT for tidligt! Og risikoen for at det sker, er dælme da forøget, hvis man blev født af en 46 årig.
Jeg synes det er helt ok, at man fra statens side af, sætter en grænse for, hvornår man er for gammel til børn, hvis man ikke kan få dem naturligt. Jeg kan slet ikke forstå, hvorfor man som kvinde mener, at man er berettiget til, at sætte gang i systemet igen (eller udskyde overgangsalderen), for at få et barn. Naturen har sat et endegyldigt punktum. Det bør respekteres.

Jeg ved godt, at fertilitetsbehandling også leger med naturen. Men for debattens skyld, så lad os skille, fertilitetsbehandling generelt og fertilitetsbehandling over en given alder, ad.


Kan ikke se et godt argument for at man så ikke også skal forbyde folk med eventuelt arvelige sygdomme at få børn, rygere, overvægtige mv.

Kan heller ikke se noget godt argument for at man ikke må manipulere med kvinders fertilitet når man kan manipulere med så meget andet.


Et argument kunne være, at du ikke nødvendigvis skal have hjælp som ryger eller indehaver af en arvelig sygdom. Det skal du til gengæld når du når op i den alder. Og læg mærke til, ingen argumentere for, at man ikke må få børn i den alder. Der argumenteres for, at du ikke må få hjælp til det.


Hvorfor skulle det at få hjælp være en skillelinje - hvor er igen rimeligheden i at diskriminere mod kvinder over 46+ (eller 40 som er dit ønske) når så mange andre får hjælp til andet som heller ikke nødvendigvis er livsnødvendigt.
3
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Forbuddet mod kunstig befrugtning af kvinder over 46 år skal væk

Indlægaf Pax Romana » 30. apr 2018, 07:27

Jeg syntes at det er et svært emne. Der er også noget etik forbundet med det. Er ønsket om at få børn også lig med retten til at få hjælp? Hvor stor vægt skal dit ønske om at få barn have sat op i mod hensynet til de børn, som er et resultat af teknologien? Og hvordan med vores fremtid? Kan teknologien have betydning for vores arvemasse? Kan denne teknologi på sigt påvirke vores syn på det at være menneske? Begrænsning er jo også et etisk spørgsmål, for hvor tunge skal argumenterne være før vi etisk kan bestemme over andre mennesker i deres livsudfoldelse? Jeg ved virkeligt ikke helt hvor jeg står.
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"