Forbuddet mod kunstig befrugtning af kvinder over 46 år skal væk

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Kort karma: 566
Likede indlæg: 11914

Re: Forbuddet mod kunstig befrugtning af kvinder over 46 år skal væk

Indlægaf Akehurst2 » 30. apr 2018, 07:52

DetSorteCirkus skrev:En grænse er også med til at sikre, at ikke begge forældre er langt oppe i årene, og er på den måde efter min mening fornuftig i forhold til barnets tarv.

Men så kunne man jo i stedet stille krav om at mindst en af forældrene er under 46 år.

Uanset hvad, så synes jeg der skal være ligestilling. Ingen hjælp til kvinder over 46 år, ingen hjælp til mænd over 46 år.
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1254
Likede indlæg: 23931

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. apr 2018, 08:47

Akehurst2 skrev:
DetSorteCirkus skrev:En grænse er også med til at sikre, at ikke begge forældre er langt oppe i årene, og er på den måde efter min mening fornuftig i forhold til barnets tarv.

Men så kunne man jo i stedet stille krav om at mindst en af forældrene er under 46 år.

Uanset hvad, så synes jeg der skal være ligestilling. Ingen hjælp til kvinder over 46 år, ingen hjælp til mænd over 46 år.

Jeg skrev af samme grund ikke "en grænse for kvinden", men når det er sagt, vil jeg være åben for en eller anden form for differentieret, kønsbestemt grænse, der er lavere for kvinden, fordi det er hende, der skal være i stand til at klare en graviditet. Det skal dog ikke være i stil med "kvinder: 46, mænd: 80". Igen begrundet i barnets tarv.
Man kan indvende, at staten så går ind og lovgiver imod naturen, fordi mænd stort set kan blive fædre hele livet, men ud fra den tankegang skulle man slet ikke yde hjælp til barnløse.
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 55
Likede indlæg: 1285

Indlægaf Stars » 30. apr 2018, 09:13

DetSorteCirkus skrev:
Akehurst2 skrev:

Jeg skrev af samme grund ikke "en grænse for kvinden", men når det er sagt, vil jeg være åben for en eller anden form for differentieret, kønsbestemt grænse, der er lavere for kvinden, fordi det er hende, der skal være i stand til at klare en graviditet. Det skal dog ikke være i stil med "kvinder: 46, mænd: 80". Igen begrundet i barnets tarv.
Man kan indvende, at staten så går ind og lovgiver imod naturen, fordi mænd stort set kan blive fædre hele livet, men ud fra den tankegang skulle man slet ikke yde hjælp til barnløse.

Men det bliver vel lidt sværere at sætte en grænse for manden?
Hvis parret "bare" er samlevende og ikke gift, kvindens egne æg er brugbare, hun opfylder sin aldersgrænse, men manden ikke gør, så kan hun sige: Jeg er enlig - manden på min bopæl er ikke min partner - det er min lejer :gruble:
0
Brugeravatar
annellaII
Kort karma: 11
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 228

Indlægaf annellaII » 30. apr 2018, 09:25

Frøken Himmelblå skrev:
Mirabella skrev:Tænker lidt det er op til en selv, gennemsnits levealderen for kvinder er omkring 82år - er barnet født af en 46årig mor, så burde "barnet" ikke være helt på herrerens mark hvis denne mister sin mor i en alder af 36år.

Jeg giver heller ikke så meget for den overfladiskhed omkring at man ikke må have "gamle" forældre til ens konfirmation - det er intet synd for barnet i at vokse op i et kærligt hjem uagtet hvor gamle forældrene er, derudover kan en småfed grå rygende kvinde i 40årene hurtig så ældre ud end en velholdt kvinde der er 15år ældre.

Derudover giver jeg heller ikke så meget for hvad andre synes - er overskuddet, engagementet, kærligheden og lysten der, så skal folk egentlig bare passe deres eget.

Men rigtig mange mennesker er jo ikke friske og frejdige til, at de udånder omkring de 82. For rigtig mange er der en overgang, hvor det går mere eller mindre drastisk ned ad bakke. Det kan fandme ikke være sjovt, at stå som 25 årig og bare kunne se, hvordan ens forælder bliver dårligere. Jeg har selv oplevet en nær veninde miste sin forælder i starten af 20'erne. Det er ALT for tidligt! Og risikoen for at det sker, er dælme da forøget, hvis man blev født af en 46 årig..

Du har ret, du kan fandme tro, det er ikke sjovt at stå som 26-årig (som i mit tilfælde) at miste sin far. Der er ingen garanti for, hvor længe 'unge forældre' lever, så for mig er det et dårligt argument, hvornår en kvinde skal have ret til at føde et børn.
0
Brugeravatar
Zorglup
Kort karma: 20
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 372

Indlægaf Zorglup » 30. apr 2018, 13:34

Jeg kan sgu ikke rigtigt sætte mig ind i det. Jeg syntes, at vi som samfund skal hjælpe barnløse i alderen 25 - 35 år. Har man ikke lyst til børn, når man er i den optimale alder, er det et luksusproblem og man må selv betale.
7
>>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<<
Brugeravatar
Frøken Himmelblå
Likede indlæg: 1306

Indlægaf Frøken Himmelblå » 30. apr 2018, 14:18

Tamara skrev:Det giver mening at fjerne det, når kvinder bare kan rejse over et par landegrænser og gå i behandling. Det bør så være egenfinansiering 100%, da chancen for at det lykkes reelt er lille/forpasset og ikke noget samfundet bør opmuntre til, da kvinder fysisk ikke er optimal +46 år for graviditet.

Reelt tror jeg ikke, at der kommer et særligt stort run i antallet af børn født af kvinder +46 år af at reglerne ændres.

Ud fra den logik skal abortgrænsen også sættes til 18 uger (Sverige), 24 uger (Storbritannien) eller nærmest helt fjernes (dele af USA), for man kan jo bare rejse sin vej.
Vi skulle også fjerne loven om, at man ikke må kønssortere ved fertilitetsbehandling, for man kan jo bare rejse.
Vi skulle også fjerne loven om rugemødre, for man kan jo bare rejse.

Du kan rejse for at opnå hvad som helst. Det skal de danske love ikke nødvendigvis tilpasses.
8
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Frøken Himmelblå
Likede indlæg: 1306

Indlægaf Frøken Himmelblå » 30. apr 2018, 16:05

Tamara skrev:
Frøken Himmelblå skrev:
Tamara skrev:Det giver mening at fjerne det, når kvinder bare kan rejse over et par landegrænser og gå i behandling. Det bør så være egenfinansiering 100%, da chancen for at det lykkes reelt er lille/forpasset og ikke noget samfundet bør opmuntre til, da kvinder fysisk ikke er optimal +46 år for graviditet.

Reelt tror jeg ikke, at der kommer et særligt stort run i antallet af børn født af kvinder +46 år af at reglerne ændres.

Ud fra den logik skal abortgrænsen også sættes til 18 uger (Sverige), 24 uger (Storbritannien) eller nærmest helt fjernes (dele af USA), for man kan jo bare rejse sin vej.
Vi skulle også fjerne loven om, at man ikke må kønssortere ved fertilitetsbehandling, for man kan jo bare rejse.
Vi skulle også fjerne loven om rugemødre, for man kan jo bare rejse.

Du kan rejse for at opnå hvad som helst. Det skal de danske love ikke nødvendigvis tilpasses.

Nej. Det skriver jeg så ingen steder. Det må man diskutere for hvert issue. Jeg taler om Det emne, der tages op her.

Jeg er udmærket klar over, at man skal diskutere det for hvert emne. Nu var det for at pointere, at din argumentation ikke holder en meter. Man kan sagtens argumentere for, at alle, uanset alder, skal have lov til at få hjælp til at få et barn - tilskud eller ej, men at sige, at man bør fjerne loven, fordi kvinderne bare kan rejse, er et håbløst argument.
3
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 36
Likede indlæg: 989

Indlægaf FruitFly » 30. apr 2018, 16:57

Zorglup skrev:Jeg kan sgu ikke rigtigt sætte mig ind i det. Jeg syntes, at vi som samfund skal hjælpe barnløse i alderen 25 - 35 år. Har man ikke lyst til børn, når man er i den optimale alder, er det et luksusproblem og man må selv betale.

Ja, jeg må være enig.

Men her handler det jo om at det er FORBUDT også selvom man selv betaler.
0
Brugeravatar
Zorglup
Kort karma: 20
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 372

Indlægaf Zorglup » 30. apr 2018, 17:55

FruitFly skrev:Men her handler det jo om at det er FORBUDT også selvom man selv betaler.

Ja, den del forstår jeg ikke. Det virker absurd.
0
>>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<<
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 512
Likede indlæg: 2654

Indlægaf Falstria » 30. apr 2018, 21:46

Så længe det ikke berører andre mennesker, så skal det offentlige holde snuden for sig selv.

Det gælder stort set alt, også dette.

Det eneste menneske det vil kunne berøre, er barnet, så det må bero på individuelle vurderinger fra sag til sag, om det barn behøver det offentliges hjælp til noget særligt.
Jeg kan ikke sige noget mere generelt om det emne.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"