Finansloven er vedtaget

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf thomassneum » 20. nov 2015, 07:58

Tux skrev:Den danske bilpark er ikke ældre end bilparken i resten af europa..


Det er én ting.
Hvis argumentet for billigere biler er sikkerhed, så burd eman stramme reglerne for sikkerhed. Det er hovedløst bare at gøre det billigere at købe biler, når nu vi har så mange problemer med den voksende private bilpark.
2
Med bov skal man mad lave, men...
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf Firebird » 20. nov 2015, 08:04

Nu giver jeg ikke fem potter bøjet blik for DF, og i et svagt øjeblik kan jeg også overtales til at kalde deres vælgere for "idioterne fra gadekæret".
Når det så er sagt, må man give dem, at de har været istand til at lave nogle slagord som selv den mest retaderede vælger kan forstå.

Det viser så i forstemmende grad hvor hurtigt næsten 20% af vælgerne er til fals for en populisme, der ikke har hold i virkeligheden, men jeg må tilstå at det har overrasket mig, at de tre andre borgerlige partier i den grad har været istand til at rulle Tulle så grundigt ved forhandlingsbordet.

Umidbart skulle man så tro at den shitstorm Tulle er blevet udsat for på sin fb side, ville få ledelsen i DF til at få små nervøse tics, men de ved at en vedvarende verbal tæppebombning med populistisk indhold, nok skal få fårene tilbage i folden.

Spørgsmålet er om de gik for langt denne gang. Jeg glæder mig til at se den næste meningsmåling.
4
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf Kattefjæs » 20. nov 2015, 08:22

Hvis jeg var DF-vælger, så ville jeg simpelthen føle mig så groft taget i røven, og jeg håber at dette kan mærkes i de næste meningsmålinger. Men jeg forsøger ikke at få forventningerne for højt op... Suk.
0
Brugeravatar
momuh
Indlæg: 121
Tilmeldt: 24. sep 2015, 10:00
Kort karma: 3
Likede indlæg: 157

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf momuh » 20. nov 2015, 08:33

DetSorteCirkus skrev:
Tux skrev:Den danske bilpark er ikke ældre end bilparken i resten af europa..


Og derudover - hvad er der galt i, at folk køber mikrobiler? :gruble:


1. Microbiler er mindre sikre
2. Der er stigende tendens til at folk køber to microbiler fremfor en ordentlig bil.
3. Microbiler skaber lige så meget trængsel, som større biler. Og det trængslen der det egentlige problem ved for mange biler.
4. Microbilerne skaber alligevel næsten ingen skatteindtægt til statskassen.

Desuden hvorfor skal en familiebil være 3 gange så dyr som en "singlebil", når prisforskellen i vores nabolande kun er gange to. Det er endnu en enorm ekstraudgift ved at få børn, som man har så travlt med at folk får får lidt af...
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf Wizzze » 20. nov 2015, 08:44

thomassneum skrev:Vi har ikke brug for flere biler og vi mangler i den grad at støtte den offentlige transport. Et af samfundets største trusler, er en støt stigende ulighed, hvilket denne finanslov ikke gør meget, let alene noget for at bekæmpe. Men der er ingen overraskelser og DF faldt til patten som forventet. Man kan jo i tidens tand godt forestille sig at det er let at få listet stramninger ind omkring udlændinge/flygtninge, og så vil DF jo stå med en lille sejr.

Men alt i alt.. uambisiøst, set med økonomiske/sociale øjne.


Vi har ikke brug for flere biler, men vi har i den grad brug for nye biler! både miljømæssigt og sikkerhedsmæssigt. Offentlig transport er kun noget der giver mening i og mellem de større byer, resten af landet er afhængig af bilen som transportmiddel.

Det her er i høj grad en finanslov som tilgodeser den store middelklasse, som er den bredeste befolkningsgruppe, og ja de 2-3% i overklassen får også gevinsten, sådan er det når vi har valgt at indrette et samfund og skatte/afgiftssystem baseret på procenter, så vil dem der bidrager mest, også være dem der får mest tilbage, når man sætter procenterne ned.

Jeg er personligt glædeligt overrasket over at DF ikke skal have mere, jeg havde regnet med mange flere udlændingestramninger, vagttårne ved grænsen, og "danskhedspenge" før de ville gå med til en finanslov.
Nu slap vi med en ældre milliard, og Sigurd Barrett, det kan jeg leve med. Det undrer mig også, at så mange råber op om kontanthjælpsloftet og DF. Fulgte folk ikke med i valget ??? DF sagde de ikke ville røre ved kontanthjælpssatserne, men de har hele tiden været for et kontanthjælpsloft. I deres optik er det jo især indvandrerfamilier, hvor begge er på kontanthjælp, har mange børn og bor i store lejelejligheder, så et kontanthjælpsloft er i DF-optik endnu et middel i indvandrerdebatten, og har altid været det.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf thomassneum » 20. nov 2015, 08:57

Wizzze skrev:
thomassneum skrev:Vi har ikke brug for flere biler og vi mangler i den grad at støtte den offentlige transport. Et af samfundets største trusler, er en støt stigende ulighed, hvilket denne finanslov ikke gør meget, let alene noget for at bekæmpe. Men der er ingen overraskelser og DF faldt til patten som forventet. Man kan jo i tidens tand godt forestille sig at det er let at få listet stramninger ind omkring udlændinge/flygtninge, og så vil DF jo stå med en lille sejr.

Men alt i alt.. uambisiøst, set med økonomiske/sociale øjne.


Vi har ikke brug for flere biler, men vi har i den grad brug for nye biler! både miljømæssigt og sikkerhedsmæssigt. Offentlig transport er kun noget der giver mening i og mellem de større byer, resten af landet er afhængig af bilen som transportmiddel.

Det her er i høj grad en finanslov som tilgodeser den store middelklasse, som er den bredeste befolkningsgruppe, og ja de 2-3% i overklassen får også gevinsten, sådan er det når vi har valgt at indrette et samfund og skatte/afgiftssystem baseret på procenter, så vil dem der bidrager mest, også være dem der får mest tilbage, når man sætter procenterne ned.

Jeg er personligt glædeligt overrasket over at DF ikke skal have mere, jeg havde regnet med mange flere udlændingestramninger, vagttårne ved grænsen, og "danskhedspenge" før de ville gå med til en finanslov.
Nu slap vi med en ældre milliard, og Sigurd Barrett, det kan jeg leve med. Det undrer mig også, at så mange råber op om kontanthjælpsloftet og DF. Fulgte folk ikke med i valget ??? DF sagde de ikke ville røre ved kontanthjælpssatserne, men de har hele tiden været for et kontanthjælpsloft. I deres optik er det jo især indvandrerfamilier, hvor begge er på kontanthjælp, har mange børn og bor i store lejelejligheder, så et kontanthjælpsloft er i DF-optik endnu et middel i indvandrerdebatten, og har altid været det.


Hvis vi skal have mere miljørigtige og sikre biler, så kan man stille krav om dette igennem lov. Man behøver ikke gøre bilparken billigere, så der er flere som vælger denne løsning, frem for den offentlige trafik.

Man behøver heller ikke lave skattelettelser, som procentvist giver en lettelse. Det siger sig selv, at det er en politik som tilgodeser de bedst stillede. Og som igen, intet godt gør for uligheden.
2
Med bov skal man mad lave, men...
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf Akehurst2 » 20. nov 2015, 09:25

thomassneum skrev:Hvis vi skal have mere miljørigtige og sikre biler, så kan man stille krav om dette igennem lov. Man behøver ikke gøre bilparken billigere, så der er flere som vælger denne løsning, frem for den offentlige trafik.

Man behøver heller ikke lave skattelettelser, som procentvist giver en lettelse. Det siger sig selv, at det er en politik som tilgodeser de bedst stillede. Og som igen, intet godt gør for uligheden.


Hvad man efter min mening burde gøre i forhold bilbeskatning var at beskatte forbrug frem for anskaffelse.

Biler er så dyre at købe i Danmark, at folk bruger dem alt for meget - for nu har de dem jo, og så kan det ikke betale sig at lade være. Hvis de i stedet var nogenlunde billige at anskaffe sig, men dyre at bruge, så slap man for meget trængsel, for folk ville køre mindre.
3
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf thomassneum » 20. nov 2015, 09:49

Akehurst2 skrev:
thomassneum skrev:Hvis vi skal have mere miljørigtige og sikre biler, så kan man stille krav om dette igennem lov. Man behøver ikke gøre bilparken billigere, så der er flere som vælger denne løsning, frem for den offentlige trafik.

Man behøver heller ikke lave skattelettelser, som procentvist giver en lettelse. Det siger sig selv, at det er en politik som tilgodeser de bedst stillede. Og som igen, intet godt gør for uligheden.


Hvad man efter min mening burde gøre i forhold bilbeskatning var at beskatte forbrug frem for anskaffelse.

Biler er så dyre at købe i Danmark, at folk bruger dem alt for meget - for nu har de dem jo, og så kan det ikke betale sig at lade være. Hvis de i stedet var nogenlunde billige at anskaffe sig, men dyre at bruge, så slap man for meget trængsel, for folk ville køre mindre.


Biler er et fantastisk frihedsmiddel, specielt når den offentlige transport ikke er særlig optimal. Billige biler, dyre at bruge eller ej, vil forøge anskaffelsen og også brugen, tror jeg.
Skævvridingen ved at regulerer igennem pengepungen, er at de "fattige" jo rammes hårdest, men desværre ser jeg ikke rigtig anden effektive udvej. Andet en at indskrænke folks muligheder igennem, bilgodkendelse efter belastning i ens boligområde, eller lov om max en bil pr husstand, eller noget i den dur.. Det bryder jeg mig ikke helt om.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf girl_beat » 20. nov 2015, 09:55

thomassneum skrev:Vi har ikke brug for flere biler og vi mangler i den grad at støtte den offentlige transport. Et af samfundets største trusler, er en støt stigende ulighed, hvilket denne finanslov ikke gør meget, let alene noget for at bekæmpe. Men der er ingen overraskelser og DF faldt til patten som forventet. Man kan jo i tidens tand godt forestille sig at det er let at få listet stramninger ind omkring udlændinge/flygtninge, og så vil DF jo stå med en lille sejr.

Men alt i alt.. uambisiøst, set med økonomiske/sociale øjne.


Enig i det markerede. Men nu har flere regeringer ikke formået at løfte opgaven, og vores offentlige transport er verdens dyreste og nedslidt, så det næsten er pinligt (prøv at nærstudere standen på et gængst IC3-tog). Der skal vist en større omgang nytænkning til, og inden det sker, forstår jeg faktisk godt at folk foretrækker egen bil, når udgifterne stort set er de samme.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf thomassneum » 20. nov 2015, 10:25

girl_beat skrev:
thomassneum skrev:Vi har ikke brug for flere biler og vi mangler i den grad at støtte den offentlige transport. Et af samfundets største trusler, er en støt stigende ulighed, hvilket denne finanslov ikke gør meget, let alene noget for at bekæmpe. Men der er ingen overraskelser og DF faldt til patten som forventet. Man kan jo i tidens tand godt forestille sig at det er let at få listet stramninger ind omkring udlændinge/flygtninge, og så vil DF jo stå med en lille sejr.

Men alt i alt.. uambisiøst, set med økonomiske/sociale øjne.


Enig i det markerede. Men nu har flere regeringer ikke formået at løfte opgaven, og vores offentlige transport er verdens dyreste og nedslidt, så det næsten er pinligt (prøv at nærstudere standen på et gængst IC3-tog). Der skal vist en større omgang nytænkning til, og inden det sker, forstår jeg faktisk godt at folk foretrækker egen bil, når udgifterne stort set er de samme.


Det er svært at være uenig i. :)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf girl_beat » 20. nov 2015, 11:18

thomassneum skrev:
girl_beat skrev:
thomassneum skrev:Vi har ikke brug for flere biler og vi mangler i den grad at støtte den offentlige transport. Et af samfundets største trusler, er en støt stigende ulighed, hvilket denne finanslov ikke gør meget, let alene noget for at bekæmpe. Men der er ingen overraskelser og DF faldt til patten som forventet. Man kan jo i tidens tand godt forestille sig at det er let at få listet stramninger ind omkring udlændinge/flygtninge, og så vil DF jo stå med en lille sejr.

Men alt i alt.. uambisiøst, set med økonomiske/sociale øjne.


Enig i det markerede. Men nu har flere regeringer ikke formået at løfte opgaven, og vores offentlige transport er verdens dyreste og nedslidt, så det næsten er pinligt (prøv at nærstudere standen på et gængst IC3-tog). Der skal vist en større omgang nytænkning til, og inden det sker, forstår jeg faktisk godt at folk foretrækker egen bil, når udgifterne stort set er de samme.


Det er svært at være uenig i. :)


Jeg er selv én af dem, må jeg indrømme... Der går tålelig offentlig transport til/fra min arbejdsplads, men så længe prisen er så høj, vælger jeg at køre i bil (som i øvrigt blev sized op af samme årsag). Derfor hilser jeg den nedsatte registreringsafgift velkommen. Men hvis parametrene var skruet anderledes sammen, ville jeg med glæde bruge tog og busser :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf girl_beat » 20. nov 2015, 11:26

adagio skrev:Nu har rige mennesker typisk ikke alle deres penge i lommerne, det er en metafor. Men de primære vindere er dem der havde fast ejendom et sted omkring en storby da skattestoppet blev indført.

Ejendomsskat fungerer som et modpendul til prisstigninger og prisfald, det udflader priskurven, det er skidesmart som de seneste års vilde prisudsving viser med al tydelighed, men den mekanisme har man sat ud af kraft. Når boligejere på Frederiksberg begynder at synes at ejendomsskatten bliver for høj, er det jo fordi den har haltet efter prisudviklingen. Der er to slags husejere på Frederiksberg, dem der købte for mange år siden, og dem der har købt for nylig. Dem der har købt for mange år siden, har over de sidste 20 år scoret en gennemsnitlig månedlig, skattefri gevinst på over 20.000,-. Dem der har købt for nylig, har kendt til loftet over grundskylden og hvor meget de kunne forvente den årligt ville stige. Hvis man ikke havde låst ejendomsværdiskatten og lagt loft over stigninger i grundskylden, ville boliger på Frederiksberg ikke i dag være nær det samme værd, og der ville ikke være et problem med stigende grundskyld, problemet er opstået fordi man har ladet priserne galopere, og nu er vi malet op i et hjørne hvor det er svært at komme tilbage til en fungerende normal.


Men er det ikke at beskatte helt almindelige menneskers imaginære penge?
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf thomassneum » 20. nov 2015, 11:32

girl_beat skrev:
thomassneum skrev:
girl_beat skrev:
thomassneum skrev:Vi har ikke brug for flere biler og vi mangler i den grad at støtte den offentlige transport. Et af samfundets største trusler, er en støt stigende ulighed, hvilket denne finanslov ikke gør meget, let alene noget for at bekæmpe. Men der er ingen overraskelser og DF faldt til patten som forventet. Man kan jo i tidens tand godt forestille sig at det er let at få listet stramninger ind omkring udlændinge/flygtninge, og så vil DF jo stå med en lille sejr.

Men alt i alt.. uambisiøst, set med økonomiske/sociale øjne.


Enig i det markerede. Men nu har flere regeringer ikke formået at løfte opgaven, og vores offentlige transport er verdens dyreste og nedslidt, så det næsten er pinligt (prøv at nærstudere standen på et gængst IC3-tog). Der skal vist en større omgang nytænkning til, og inden det sker, forstår jeg faktisk godt at folk foretrækker egen bil, når udgifterne stort set er de samme.


Det er svært at være uenig i. :)


Jeg er selv én af dem, må jeg indrømme... Der går tålelig offentlig transport til/fra min arbejdsplads, men så længe prisen er så høj, vælger jeg at køre i bil (som i øvrigt blev sized op af samme årsag). Derfor hilser jeg den nedsatte registreringsafgift velkommen. Men hvis parametrene var skruet anderledes sammen, ville jeg med glæde bruge tog og busser :)



Se det er jo dig vi skal have fat i.. Så vi børe lægge indsatsen på bedre offentlig transport.
Jeg kan, for the record, godt forstå din prioritering.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf Tux » 20. nov 2015, 13:35

girl_beat skrev:
adagio skrev:Nu har rige mennesker typisk ikke alle deres penge i lommerne, det er en metafor. Men de primære vindere er dem der havde fast ejendom et sted omkring en storby da skattestoppet blev indført.

Ejendomsskat fungerer som et modpendul til prisstigninger og prisfald, det udflader priskurven, det er skidesmart som de seneste års vilde prisudsving viser med al tydelighed, men den mekanisme har man sat ud af kraft. Når boligejere på Frederiksberg begynder at synes at ejendomsskatten bliver for høj, er det jo fordi den har haltet efter prisudviklingen. Der er to slags husejere på Frederiksberg, dem der købte for mange år siden, og dem der har købt for nylig. Dem der har købt for mange år siden, har over de sidste 20 år scoret en gennemsnitlig månedlig, skattefri gevinst på over 20.000,-. Dem der har købt for nylig, har kendt til loftet over grundskylden og hvor meget de kunne forvente den årligt ville stige. Hvis man ikke havde låst ejendomsværdiskatten og lagt loft over stigninger i grundskylden, ville boliger på Frederiksberg ikke i dag være nær det samme værd, og der ville ikke være et problem med stigende grundskyld, problemet er opstået fordi man har ladet priserne galopere, og nu er vi malet op i et hjørne hvor det er svært at komme tilbage til en fungerende normal.


Men er det ikke at beskatte helt almindelige menneskers imaginære penge?


Det er jo ikke imaginært, værdien er bare ikke realisere.

Selvfølgelig skal værdistigninger på fast ejendom beskattes, på samme måde som alle andre indkomster og avancer beskattes. Problemet ligger i den løbende beskatning, men jeg ser umiddelbart ikke noget godt alternativ...
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Finansloven er vedtaget

Indlægaf girl_beat » 20. nov 2015, 13:42

Tux skrev:Det er jo ikke imaginært, værdien er bare ikke realisere.

Selvfølgelig skal værdistigninger på fast ejendom beskattes, på samme måde som alle andre indkomster og avancer beskattes. Problemet ligger i den løbende beskatning, men jeg ser umiddelbart ikke noget godt alternativ...


Netop min pointe! Man burde i stedet overveje en model med beskatning af køb/salg i stedet for at 'straffe' boligejere, der ikke får flere penge mellem hænderne eller på anden måde ser gevinsten, fordi de ønsker at blive boende i den bolig, de nu engang har købt :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"