Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1188
Likede indlæg: 22530

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. maj 2018, 17:12

ajnaM skrev:Jeg synes, det understreger, at der er tale om unge mennesker med nogle problemer i rygsækken, som helt almindelige danskere ikke kan hjælpe med.

http://hjemtilalle.dk/de-unge-hjemloese/portraetter/

Fakta om hjemløse unge i Danmark
Der er ca. 2.300 hjemløse unge i Danmark. Tallet er steget med 104 % siden 2009.
Halvdelen af hjemløse unge har en psykisk sygdom.
Halvdelen af hjemløse unge har mindst et misbrug af alkohol eller stoffer.
En tredjedel af de hjemløse unge har både en psykisk sygdom og et misbrug af enten alkohol og/eller stoffer.

Over halvdelen af hjemløse unge under 23 år kommer fra et middelklassehjem, hvor hverken mor eller far har et misbrug eller en psykisk sygdom.
Op mod halvdelen af de hjemløse unge der har boet på herberg, har været anbragt som børn.
Næsten en fjerdedel af de hjemløse unge er enten indvandrere eller efterkommere.

Enig. Jeg forstår ikke, at Røde Kors finder på sådan noget. Godt nok står der, at de "støtter hele vejen", men det lyder ikke professionelt, for så havde man allerede her pindet ud, hvad det konkret betyder, og man havde ved samme lejlighed præsenteret, hvilken screening interesserede kan forvente at skulle igennem.
For jeg synes, det går begge veje. Værterne skal kunne magte opgaven, men den hjemløse skal altså også kunne stole på, at vedkommende er i kompetente hænder, og der er det ikke nok med et ekstra værelse og lidt støtte.

Samlet set virker det som plejefamilier til voksne baseret på filantropi.
6
Bad Samaritan
Kort karma: 67
Likede indlæg: 999

Indlægaf Bad Samaritan » 9. maj 2018, 08:14

Heldigvis har vi en smadderparat højrefløj, som mener, vi skal hjælpe sårbare danskere først. Er det ikke dét kort, de plejer at spille, når nogen formaster sig til at minde om internationale forpligtelser i forbindelse med flygtningekrisen? :lol:

Anyways, så er det en rimelig halvhjertet/hjernet løsning - men så igen, psykiatrien er efterhånden så afmagret, at initiativer som dem her ligefrem kan overvejes. Men det kan vi takke de danske vælgere for. Ikke Røde Kors...
4
Brugeravatar
vulpesVelox
Kort karma: 98
Geografisk sted: intetsteds og allevegne
Likede indlæg: 1903

Indlægaf vulpesVelox » 9. maj 2018, 08:36

Juki skrev:
Delfin skrev:Jeg har i en begrænset periode haft en ung sofa-hjemløs mand boende. Det var en jeg kendte noget til i forvejen, så jeg var ikke nervøs for det. Jeg så nu ikke voldsomt meget til ham, han sov videre på sofaer i byen i nærheden af hans skole, men adressen gav adgang til at få orden på diverse personlige papirer og komme videre til en egen bolig. Mage til bureaukrati for at få ham tilmeldt på adressen, skal man lede længe efter, så jeg kan godt forstå nogle hjemløse uden bagland giver op på vejen. (I behøver ikke fortælle mig, at man reelt skal bo på adressen for at være tilmeldt, det ved jeg godt i forvejen, men det var udvejen for at få ham videre).

Hvad var problemet i at få ham tilmeldt?

En klassiker ude i kommunerne er at trække adresse-kortet: Man påstår, at borgeren skal have en fast adresse for at blive tilknyttet systemet, imens borgeren typisk behøver at være tilknyttet systemet for at skaffe sig en adresse.
Det passer slet ikke. For at være berettiget til ydelser, skal man blot opholde sig i kommunen. Der kan gå nogen tid før diskussionen borger og kommune imellem ophører (hvis borgeren ikke er bekendt med paragraffen, ikke har overskuddet til at tage kampen op etc), i hvilket tidsrum borgeren egentlig er overladt til sig selv.

Ad spørgsmålet:
Ja, det ville jeg, og ja, det gør jeg. Jeg inviterer folk, jeg kender (og står i godt forhold til), og der er nok at tage af. Det er begyndt at være en hyppigt tilbagevendende problemstilling; der er næsten hele tiden mindst en i vores gruppe/klub/holistiske, langhårede samfund, der er på røven. Sådan var det ikke for en fem-ti år siden.

Jeg bor på klubværelse, men jeg synes der er god plads til en sofagæst alligevel. Hellere det end at skulle spekulere over om en bekendt sidder på en tilfældig kilometersten og er ved at fryse ihjel.
0
"Because that water seeks her own
For five and one half hours she would flow
She had 53 miles to go"

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"