Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf dgd2007 » 8. maj 2018, 11:55

Nej, det ville jeg trods alt ikke. :engel:
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf Akehurst2 » 8. maj 2018, 12:42

ajnaM skrev:
Madam Pomfrey skrev:Det skulle helt klart bæres af en mavefornemmelse, - men absolut ikke udelukket at gøre det.
Årsagen til hjemløshed er for mig væsentlig, jeg kan og vil ikke sætte mig selv og evt familie i en sårbar situation - ved at gøre os selv udsatte.
Så jeg tænker at sådan noget som misbrug er udelukket inden for mine døre, og personen skulle være i en sådan tilstand mentalt, at jeg kan have 100 procent tillid til at vedkommende respekterer mit hjem, mig, min familie.


(...)


Det vil jeg vove at påstå, at de færreste hjemløse er. :genert:

Ej, det kan muligvis være noget andet med unge hjemløse, der rent faktisk udelukkende har brug for en bolig og ikke andre former for hjælp. Jeg vil dog stadig mene, der er tale om en meget lille gruppe.


Lige netop den gruppe tror jeg så, der er flere af pt., hvor de sociale ydelser er sat så voldsomt ned, at unge risikerer at blive hjemløse - uden at de nødvendigvis har andre problemer end hjemløshed.

Men det kan de selvfølgelig hurtigt få, eller mindre problemer kan forværres af hjemløsheden: https://www.vice.com/da/article/9kkvx7/ ... -fordoblet
1
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27070

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf ajnaM » 8. maj 2018, 13:47

Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:
Madam Pomfrey skrev:Det skulle helt klart bæres af en mavefornemmelse, - men absolut ikke udelukket at gøre det.
Årsagen til hjemløshed er for mig væsentlig, jeg kan og vil ikke sætte mig selv og evt familie i en sårbar situation - ved at gøre os selv udsatte.
Så jeg tænker at sådan noget som misbrug er udelukket inden for mine døre, og personen skulle være i en sådan tilstand mentalt, at jeg kan have 100 procent tillid til at vedkommende respekterer mit hjem, mig, min familie.


(...)


Det vil jeg vove at påstå, at de færreste hjemløse er. :genert:

Ej, det kan muligvis være noget andet med unge hjemløse, der rent faktisk udelukkende har brug for en bolig og ikke andre former for hjælp. Jeg vil dog stadig mene, der er tale om en meget lille gruppe.


Lige netop den gruppe tror jeg så, der er flere af pt., hvor de sociale ydelser er sat så voldsomt ned, at unge risikerer at blive hjemløse - uden at de nødvendigvis har andre problemer end hjemløshed.

Men det kan de selvfølgelig hurtigt få, eller mindre problemer kan forværres af hjemløsheden: https://www.vice.com/da/article/9kkvx7/ ... -fordoblet


Det er mit indtryk, at hjemløshed i Danmark stadig i meget vid udstrækning skyldes sociale problemer og ikke økonomi isoleret. Der er mange indsatser for at få hjemløse på ret køl - men det er en gruppe, der er svær at hjælpe, blandt andet fordi hjælpen typisk skal være meget specifik for rent faktisk at gøre en forskel (og fordi det ofte er meget massive problemer).

Jeg kender ikke ret meget til unge hjemløse, men jeg tænker, at det i så fald ville handle mere om, at flere skulle leje et værelse ud til en ung, end at man skal 'tage en hjemløs ind'.

Og så synes jeg i øvrigt, at man burde løse problemerne på boligmarkedet på andre måder end at regne med, at folk skal 'tage hjemløse ind'.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. maj 2018, 14:07

Jeg synes faktisk, det er meget nødvendigt at kunne læse hele artiklen for at kunne give sit besyv med, for sådan et projekt kan være alt fra en gang hattedame-sødsuppe i stil med "køb en pølsevogn til Bonnie" til et ordentlig gennemarbejdet socialpædagogisk initiativ.
6
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf paint » 8. maj 2018, 14:24

Jeg kunne godt. Jeg har pladsen til det - endda et gæsteværelse med badeværelse lige ved siden af ( min lejlighed er to lejligheder, der er slået sammen til én) Men både jeg og kæresten, har venner og bekendte, så der bor jævnligt nogen i værelset.

I princippet er jeg lidt betænkelig ved ideen i det. Det kan nemt udvikle sig til, at man privatiserer samfundsproblemer, og erstatter rettigheder, med privat velgørenhed. Det er jeg til gengæld ikke tilhænger af. I et skattefinansieret velfærdssamfund som vores, bør der være midler til at klare den slags samfundsproblemer på professionel vis.
6
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf Flora » 8. maj 2018, 16:20

Nej, det ville jeg ikke.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf vibbsen » 8. maj 2018, 16:40

Nej, det ville jeg ikke. Heller ikke selvom vi reelt har pladsen.

For rigtig mange af de unge hjemløse har langt mere seriøse problematikker end at de bare mangler et sted at bo. Hjemløsheden er det mindste af det. Det der virkelig vejer på skålen er psykiske lidelser, misbrug og andre langt mere alvorlige problematikker som min familie hverken har kompetence eller ressourcer til at hjælpe dem med.
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf Sangius » 8. maj 2018, 16:47

Jeg har plads. Har faktisk 2-3 værelser som vi ikke bruger pt, og som kunne ryddes lidt.

Men jeg ville stadig ikke. Bryder mig ikke om fremmede, og har min datter og er gravid. Jeg er simpelthen mig selv nærmest her. Jeg har virkelig, virkelig ikke lyst.

Ville heller ikke åbne døren for et familiemedlem. Men det har nok mest at gøre med min familie. For kunne godt huse dele af svigeren, skulle det være nødvendigt.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf Spjaerten » 8. maj 2018, 16:48

Det gør jeg teknisk set allerede. Lejer et værelse ud til en der manglede et sted at bo.

Og ville gøre det igen. Mod at det var en uden misbrug og med job der kunne betale noget leje.
0
Tryk på * :slem:
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27070

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf ajnaM » 8. maj 2018, 17:01

Mistermor skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg synes faktisk, det er meget nødvendigt at kunne læse hele artiklen for at kunne give sit besyv med, for sådan et projekt kan være alt fra en gang hattedame-sødsuppe i stil med "køb en pølsevogn til Bonnie" til et ordentlig gennemarbejdet socialpædagogisk initiativ.


Enig. Jeg har googlet lidt og fundet ud af, at det må være det her projekt, der er tale om; http://hjemtilalle.dk/hjem-til-dig/


Jeg synes, det understreger, at der er tale om unge mennesker med nogle problemer i rygsækken, som helt almindelige danskere ikke kan hjælpe med.

http://hjemtilalle.dk/de-unge-hjemloese/portraetter/


Fakta om hjemløse unge i Danmark
Der er ca. 2.300 hjemløse unge i Danmark. Tallet er steget med 104 % siden 2009.
Halvdelen af hjemløse unge har en psykisk sygdom.
Halvdelen af hjemløse unge har mindst et misbrug af alkohol eller stoffer.
En tredjedel af de hjemløse unge har både en psykisk sygdom og et misbrug af enten alkohol og/eller stoffer.

Over halvdelen af hjemløse unge under 23 år kommer fra et middelklassehjem, hvor hverken mor eller far har et misbrug eller en psykisk sygdom.
Op mod halvdelen af de hjemløse unge der har boet på herberg, har været anbragt som børn.
Næsten en fjerdedel af de hjemløse unge er enten indvandrere eller efterkommere.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf DetSorteCirkus » 8. maj 2018, 17:12

ajnaM skrev:Jeg synes, det understreger, at der er tale om unge mennesker med nogle problemer i rygsækken, som helt almindelige danskere ikke kan hjælpe med.

http://hjemtilalle.dk/de-unge-hjemloese/portraetter/


Fakta om hjemløse unge i Danmark
Der er ca. 2.300 hjemløse unge i Danmark. Tallet er steget med 104 % siden 2009.
Halvdelen af hjemløse unge har en psykisk sygdom.
Halvdelen af hjemløse unge har mindst et misbrug af alkohol eller stoffer.
En tredjedel af de hjemløse unge har både en psykisk sygdom og et misbrug af enten alkohol og/eller stoffer.

Over halvdelen af hjemløse unge under 23 år kommer fra et middelklassehjem, hvor hverken mor eller far har et misbrug eller en psykisk sygdom.
Op mod halvdelen af de hjemløse unge der har boet på herberg, har været anbragt som børn.
Næsten en fjerdedel af de hjemløse unge er enten indvandrere eller efterkommere.


Enig. Jeg forstår ikke, at Røde Kors finder på sådan noget. Godt nok står der, at de "støtter hele vejen", men det lyder ikke professionelt, for så havde man allerede her pindet ud, hvad det konkret betyder, og man havde ved samme lejlighed præsenteret, hvilken screening interesserede kan forvente at skulle igennem.
For jeg synes, det går begge veje. Værterne skal kunne magte opgaven, men den hjemløse skal altså også kunne stole på, at vedkommende er i kompetente hænder, og der er det ikke nok med et ekstra værelse og lidt støtte.

Samlet set virker det som plejefamilier til voksne baseret på filantropi.
3
Bad Samaritan
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. maj 2017, 19:17
Kort karma: 172
Likede indlæg: 3089

Re: Opfordring til danskerne: Åbn dit hjem for en ung hjemløs

Indlægaf Bad Samaritan » 9. maj 2018, 08:14

Heldigvis har vi en smadderparat højrefløj, som mener, vi skal hjælpe sårbare danskere først. Er det ikke dét kort, de plejer at spille, når nogen formaster sig til at minde om internationale forpligtelser i forbindelse med flygtningekrisen? :lol:

Anyways, så er det en rimelig halvhjertet/hjernet løsning - men så igen, psykiatrien er efterhånden så afmagret, at initiativer som dem her ligefrem kan overvejes. Men det kan vi takke de danske vælgere for. Ikke Røde Kors...
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"