Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf LaScrooge » 13. maj 2018, 11:35

Seladon skrev:Man vil meget gerne standardisere lægevirksomheder på lige fod som industrielle virksomheder, jeg tvivler på at det kan være så enkelt.

Men en anden ting som er lige så vigtigt, og måske vigtigere end det:
Hvor er de 200 læger, der kan med kort varsel overtage praksisser, hvor de ældre læge vil gå på pension?


Det er ikke det jeg ser at det handler om. Lægers arbejde er blandt de stillinger, der har det tungeste ansvar overhovedet og størst indflydelse på menneskers liv. Det er ikke forkert at se praksis efter i sømmene og arbejde med fx fortrolighedsproblematikker eller sikkerhed, eller, for den sags skyld, hvordan arbejdsgange og -praksis samt den fysiske indretning af klinikken kan blive bedre, tilpasset den enkelte kliniks forhold.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf Stars » 13. maj 2018, 12:20

Mistermor skrev:
Buller skrev:
Rigtige arbejdsgange bliver ikke sikret af at folk skal bruge tid på at skrive det ned.

De bliver sikret af at folk har tid til at udføre dem. Og det har man sku efterhånden ikke i sundhedsvæsenet fordi vi skal bruge så ekstremt meget tid på at skrive hvordan vi ville have gjort det hvis vi altså havde haft tid til at gøre det.


Men der er altså tale om privatpraktiserende læger - ikke sygehuse. Så de bestemmer fuldstændig selv, hvor travlt de har, og om de har sekretær, sygeplejerske eller andet ansat.

Gør de?
Jeg kan ikke huske, hvor jeg læste det, men jeg mener bestemt, der stod, at en praksis skulle have mellem x og y patienter, og de skulle åbne for tilgang, når de var under et bestemt antal.
Det undrede mig nemlig, de åbenbart ikke frit kunne vælge at have færre patienter.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf Seladon » 13. maj 2018, 15:23

LaScrooge skrev:
Seladon skrev:Man vil meget gerne standardisere lægevirksomheder på lige fod som industrielle virksomheder, jeg tvivler på at det kan være så enkelt.

Men en anden ting som er lige så vigtigt, og måske vigtigere end det:
Hvor er de 200 læger, der kan med kort varsel overtage praksisser, hvor de ældre læge vil gå på pension?


Det er ikke det jeg ser at det handler om. Lægers arbejde er blandt de stillinger, der har det tungeste ansvar overhovedet og størst indflydelse på menneskers liv. Det er ikke forkert at se praksis efter i sømmene og arbejde med fx fortrolighedsproblematikker eller sikkerhed, eller, for den sags skyld, hvordan arbejdsgange og -praksis samt den fysiske indretning af klinikken kan blive bedre, tilpasset den enkelte kliniks forhold.


Det er også det der handler om, synes jeg .

1. Jeg ser helst at lægen prioriterer den rigtige behandling for en patient frem for at hun organiserer klinikken til punkt og prikke som en margarinefabrik. Sat lidt på spidsen, indrømmer.

2. Hvis 200 læger går på pension næste år, bliver svært at finde nye læger der kan overtage deres pladser og sætte sig i journalerne osv.
Til dette kan man tilføje at sundhedsplatformen ikke fungerer ordentligt, så kan man godt forvente mange utilfredse patienter. Men hey, der er ikke nogen politiker der skal mangle læge, vel.
1
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf Buller » 13. maj 2018, 15:47

Mistermor skrev:
Buller skrev:
Rigtige arbejdsgange bliver ikke sikret af at folk skal bruge tid på at skrive det ned.

De bliver sikret af at folk har tid til at udføre dem. Og det har man sku efterhånden ikke i sundhedsvæsenet fordi vi skal bruge så ekstremt meget tid på at skrive hvordan vi ville have gjort det hvis vi altså havde haft tid til at gøre det.


Men der er altså tale om privatpraktiserende læger - ikke sygehuse. Så de bestemmer fuldstændig selv, hvor travlt de har, og om de har sekretær, sygeplejerske eller andet ansat.

Jeg arbejdede selv i børnehave, da der kom krav om, at sikkerhedsrepræsentanten sørgede for, at der var brugsansvisninger til alt. Det virker selvfølgelig tosset i forhold til kaffemaskinen i børnehaven, men det giver jo mening i rigtig mange andre henseender. Min bror har sit eget firma, og det gav også dem rigtig meget arbejde. Og der var områder, hvor man synes, de spildte tiden, men til gengæld er/var det jo godt, at hans personale var sikret, at der var styr på de større maskiner. - Og det er nok ikke muligt at lovgive med så mange undtagelser, som folk kunne ønske.



Man kan let lave patient tilfredsheds undersøgelser og se efter klager og uth. Læger har masser af papirarbejde som det er. Og nej. De praktiserende er måske ikke druknet lige så slemt som hospitalslægerne endnu. Men lad os da stoppe før de gør. De er jo højtuddannede og har aflagt lægeløftet. Lad os give dem lidt plads og tiltro. Ikke kontrollere dem i hoved og røv, det bliver folk sku sjældent bedre af.
2
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf paint » 13. maj 2018, 15:51

Umiddelbart ville jeg mene, at hvis et akkrediteringkrav medfører at 200 læger, ønsker at gå på pension før de ellers ville gøre det, så dur kravet og det arbejde det medfører ikke - i et land, hvor der mangler læger

Der må være alternative måder at kvalitetssikre på, som ikke jager kompetente læger på pension. Samfunds og sundhedsmæssigt set, bør man arbejde i den modsatte retning; få flere læger til at blive i deres praksis.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf Stars » 13. maj 2018, 20:29

Mistermor skrev:
Tamara skrev:
Helt korrekt. I Kbh er normen i overenskomsten nu 1600 patienter per praktiserende læge. På Morsø er det vist er man nu over 2000. https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/i ... ning-2018/


Som jeg læser det her: https://www.dr.dk/nyheder/politik/kv17/ ... ienter-end
er det alle der har 1600 som norm, men den enkelte læge kan vælge at tage flere ind.

Der er så åbenbart også forskel på, hvor tit vi kontakter lægen (det er både ved fremmøde, på mail og pr tlf) mellem 5 og 8 gange om året. https://www.mm.dk/videnbank/artikel/sto ... aegebesoeg

Men hvis de kun kan vælge at tage mere end 1600 patienter og de ikke kan vælge at tage mindre end 1600 patienter, vælger de jo ikke selv, hvor travlt, de har ... kun om de har fuldtidsjob eller har mere end fuldtidsjob. De kan ikke vælge at trappe ned.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21837

Re: Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf Purple Haze » 14. maj 2018, 05:48

Synes det er vildt at læger har pligt til at tage et minimum af patienter & at det antal er så højt.
Jeg kan godt forstå det i forhold til at alle bør have en læge. Men som læge var det ikke forhold jeg ville ønske at arbejde under.

Hvis en læge har mulighed for økonomisk at have en praksis der kører rundt med kun 10 patienter, så burde personen have lov til det.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf paint » 14. maj 2018, 06:48

Tamara skrev:[quote="Purple Haze'']

Hvis en læge har mulighed for økonomisk at have en praksis der kører rundt med kun 10 patienter, så burde personen have lov til det.[/quote]

Det må lægen da gerne. Det er blot uden overenskomst med Sygesikringen.[/quote][/quote]


Præcis. Her er én af dem

http://helbredskonsulenterne.dk/l%C3%A6 ... ation.html
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"