Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf Artem » 12. maj 2018, 21:30

200 læger har søgt om dispensation om at slippe for nye dokumentationskrav mod at gå på pension senest i august næste år. Et kæmpe problem, siger Danske Patienter.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/hov ... uden-laege

Det her virker totalt modstridende, i forhold til at man for et par dage side læste om en pulje på 800 mio til at bygge nye lægehuse for at løse problemet med lægemand, Sammen med at der er meget tale om tillidsreformer om at man bruger for meget tid på dokumentation i det offentlige, og så laver man sådan en ny akkreditering hvor lægerne skal dokumentere kvaliteten af deres arbejde. Som gør at flere nu hellere vil gå på pension før tid.

Hvor jeg tænker få nu stoppet det dokumentations vanvid.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf Artem » 12. maj 2018, 22:47

Mistermor skrev:Da jeg læste om det, var min første tanke, om man ikke kunne nedsætte et team, der kunne tage rundt og hjælpe lægerne i enmands eller tomands praksisser, hvis problemet er, at de har svært ved at klare dokumentationskravet/ at komme igang med at efterleve det nye krav. Men jeg er ikke imod, at der bliver stillet krav og holdt øje med kvaliteten.
Det er selvfølgelig ærgerligt, hvis lægerne stopper, fordi de ikke kan overskue opgaven,(man skulle tro, sekretæren kunne) men måske er der også nogen, der stopper, fordi de har på fornemmelsen, at de simpelthen ikke er omhyggelige nok? Jeg googlede mig lige til, at man får penge til at komme igang;https://www.laeger.dk/akkreditering


Det løser selvfølgelig ikke rigtig lægemanglen. Men vi er jo ikke rigtig bedre hjulpet af uduelige læger.

Min modstand mod det er mest at de åbenbart skal til at bruge mere tid på at dokumentere hvad de laver end at udføre deres egentlige job.
Som jeg ser som et stort problem specielt yderområderne, hvor lægerne har mange patienter og arbejder mange timer.
Tvivler virkelig på at det fører til færre fejl. Det der vil nærmere sker er at folk lader være med at gå til læge da det er håbløst at få en tid, og så venter til det er så alvorligt at de må ringe 112
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf LadyFox » 12. maj 2018, 23:03

Jeg frygter at jeg sagtens kunne være en af de patienter der skal ud og finde en ny læge.
Min læge et oppe i årene, og kunne vist godt have gået på pension for nogle år siden hvis han havde lyst.

Det er en lille praksis, med kun ham og ingen sekretær - jeg har i hvert fald aldrig oplevet at der har været en sekretær. Og jeg ved at han egentlig bare gerne vil have lo til at behandle syge patienter, det snakkede vi om den anden dag da jeg var oppe efter en udtalelse fra ham til kommunen, jeg ved godt det er lidt noget andet - men jeg gætter på at den holdning også gælder mere dokumentation.
0
...
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf Artem » 12. maj 2018, 23:21

Mistermor skrev:Som jeg læser det, handler det ikke kun om dokumentation, men også om at sikre rigtige arbejdsgange osv.

http://www.dbio.dk/Nyheder/Sider/Foerst ... eret-.aspx

Det er selvfølgelig et stort arbejde at komme ind i, og der er sikkert også noget, der er meningsløst, ligesom dengang vi pludselig skulle have indført brugsanvisninger på alt på arbejdspladsen af sikkerhedsmæssige grunde.... Det føltes også lidt skørt i forhold til kaffemaskinen - men med andre ting gav det jo mening, og især nok på andre arbejdspladser end for mit vedkommende en børnehave.

Hmm ok burde måske selv have søgt på hvad det lidt nærmere går ud på. :genert:

For ud fra den artikel ser det mest ud til at være praktiske ting med indretning, hvordan de skal gøre ting rent osv. Som jo alt sammen er fornuftigt nok. For det var mit indtryk at det handlede om en masse dokumentation i forbindelse med behandlingen. Men det lader det heldigvis ikke til at være.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf Buller » 13. maj 2018, 05:42

Mistermor skrev:Som jeg læser det, handler det ikke kun om dokumentation, men også om at sikre rigtige arbejdsgange osv.

http://www.dbio.dk/Nyheder/Sider/Foerst ... eret-.aspx

Det er selvfølgelig et stort arbejde at komme ind i, og der er sikkert også noget, der er meningsløst, ligesom dengang vi pludselig skulle have indført brugsanvisninger på alt på arbejdspladsen af sikkerhedsmæssige grunde.... Det føltes også lidt skørt i forhold til kaffemaskinen - men med andre ting gav det jo mening, og især nok på andre arbejdspladser end for mit vedkommende en børnehave.


Rigtige arbejdsgange bliver ikke sikret af at folk skal bruge tid på at skrive det ned.

De bliver sikret af at folk har tid til at udføre dem. Og det har man sku efterhånden ikke i sundhedsvæsenet fordi vi skal bruge så ekstremt meget tid på at skrive hvordan vi ville have gjort det hvis vi altså havde haft tid til at gøre det.
3
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf Seladon » 13. maj 2018, 07:06

Tamara skrev:Det er decideret dumt nærmest at opfordre læger til at gå pension. Der er jo ingen plan B.


Nemlig, bureaukratiet presset lægerne ud af deres praksiser. I stedet skulle de få hjælp til at blive længere på arbejdsmarkedet.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf Planten » 13. maj 2018, 07:13

Artem skrev:
Mistermor skrev:Da jeg læste om det, var min første tanke, om man ikke kunne nedsætte et team, der kunne tage rundt og hjælpe lægerne i enmands eller tomands praksisser, hvis problemet er, at de har svært ved at klare dokumentationskravet/ at komme igang med at efterleve det nye krav. Men jeg er ikke imod, at der bliver stillet krav og holdt øje med kvaliteten.
Det er selvfølgelig ærgerligt, hvis lægerne stopper, fordi de ikke kan overskue opgaven,(man skulle tro, sekretæren kunne) men måske er der også nogen, der stopper, fordi de har på fornemmelsen, at de simpelthen ikke er omhyggelige nok? Jeg googlede mig lige til, at man får penge til at komme igang;https://www.laeger.dk/akkreditering


Det løser selvfølgelig ikke rigtig lægemanglen. Men vi er jo ikke rigtig bedre hjulpet af uduelige læger.

Min modstand mod det er mest at de åbenbart skal til at bruge mere tid på at dokumentere hvad de laver end at udføre deres egentlige job.
Som jeg ser som et stort problem specielt yderområderne, hvor lægerne har mange patienter og arbejder mange timer.
Tvivler virkelig på at det fører til færre fejl. Det der vil nærmere sker er at folk lader være med at gå til læge da det er håbløst at få en tid, og så venter til det er så alvorligt at de må ringe 112

Dokumentationskravet er jo et problem i hele sundhedsvæsenet (som der også nævnes her i tråden). Men jeg er da glad for, at det her gør, at offentligheden får øjnene op for det, så vi ikke skal råbe om det alene.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24643

Re: Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf LaScrooge » 13. maj 2018, 07:42

Som jeg læser det bliver lægerne ikke opfordret til at gå på pension, men læger der er på vej på pension, kan blive undtaget for akkrediteringen.

Den grad af sikkerhed, fortrolighed og kvalitet som lægehvervet nødvendigvis omfatter og hviler på berettiger i mine øjne til fulde at man engang imellem gennemgår et forløb som dette. Det skal ses (og fungere) som en hjælp til at sikre, at ens praksis lever op til standarderne for sikkerhed og kvalitet. Gør den ikke det er det problematisk og problemerne skal udbedres. Det synes jeg faktisk er både rimeligt og indlysende. Dog håber jeg, at der er stillet ressourcer til rådighed til at understøtte processen, både med kortlægning af processerne i praksis og til udbedring af de problemer der dokumenteres.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf Tux » 13. maj 2018, 08:48

Ja jeg kan selvfølgelig godt se, at vi bare skal lade doktor hansen på 78 fortsætte ud i alt evighed og undtage fra de krav der skal sikre ordentlig kvalitet. Så må vi håbe han har lagt blodiglerne på hylden..
1
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf Seladon » 13. maj 2018, 09:29

De fleste ældre læger har en meget lang uddannelse og +25 år i praksis uden anmærkninger eller klager bag sig. Det skulle gerne være garanti i sig selv for kvalitet og ikke noget papirarbejde.
2
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24643

Re: Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf LaScrooge » 13. maj 2018, 09:35

Seladon skrev:De fleste ældre læger har en meget lang uddannelse og +25 år i praksis uden anmærkninger eller klager bag sig. Det skulle gerne være garanti i sig selv for kvalitet og ikke noget papirarbejde.


Det er ikke "noget papirarbejde". Det er en kortlægning af praksis som anskueliggør om der foregår uhensigtsmæssige ting og hjælper med at belyse unødvendige barrierer for arbejdet og områder hvor man kan indrette sig bedre, så hverdagen bliver nemmere. Det synes jeg faktisk er illustreret ret godt i artiklen om den første akkreditering.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24643

Re: Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf LaScrooge » 13. maj 2018, 09:45

Jeg arbejder selv med kvalitetsledelse efter ISO 2001-standarden og forstår til fulde hvordan det kan opfattes som helt unødvendigt og bureaukratisk. Det er dog kun i den indledende kortlægning og de første versioner af den måde man omsætter standarden på i sin virksomhed, at det er uoverskueligt og kan syne meningsløst. Efter tilpasningen, når man har den rette version tilpasset virksomhedens behov, er det en hjælp. Det luger ud i dysfunktionel praksis, illustrerer mangler og uhensigtsmæssigheder, som det derefter er muligt at forbedre til alles fordel. Det er organisationsanalyse med fokus på effektivitet funderet i trivsel, basalt set.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf Seladon » 13. maj 2018, 10:47

Man vil meget gerne standardisere lægevirksomheder på lige fod som industrielle virksomheder, jeg tvivler på at det kan være så enkelt.

Men en anden ting som er lige så vigtigt, og måske vigtigere end det:
Hvor er de 200 læger, der kan med kort varsel overtage praksisser, hvor de ældre læge vil gå på pension?
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24643

Re: Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf LaScrooge » 13. maj 2018, 11:28

Hvad er konsekvensen, hvis man ikke består akkrediteringen? Påbud om udbedring indenfor x-antal måneder eller år?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24643

Re: Nye krav: Tusindvis af patienter risikerer at stå uden læge

Indlægaf LaScrooge » 13. maj 2018, 11:30

Tamara skrev:
LaScrooge skrev:
Seladon skrev:De fleste ældre læger har en meget lang uddannelse og +25 år i praksis uden anmærkninger eller klager bag sig. Det skulle gerne være garanti i sig selv for kvalitet og ikke noget papirarbejde.


Det er ikke "noget papirarbejde". Det er en kortlægning af praksis som anskueliggør om der foregår uhensigtsmæssige ting og hjælper med at belyse unødvendige barrierer for arbejdet og områder hvor man kan indrette sig bedre, så hverdagen bliver nemmere. Det synes jeg faktisk er illustreret ret godt i artiklen om den første akkreditering.


Men en kæmpe indsats, når der er i forvejen er vanvittigt travlt i en lægepraksis, hvor lægen måske har få år tilbage på arbejdsmarkedet. Mange læger (uanset alder) har allerede temmelig mange flere patienter indskrevet i forhold til få år siden og dermed også en mere presset hverdag..


Bestemt.
0
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"