Støjbergs udspil om statsborgerskab

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 30
Likede indlæg: 902

Støjbergs udspil om statsborgerskab

Indlægaf FruitFly » 16. maj 2018, 09:45

Måske jeg ikke har fået kaffe nok, men Støjbergs nye udspil lyder faktisk rimeligt?

https://www.dr.dk/nyheder/politik/stoej ... atsborgere

Hovedpointerne fra udspillet ifølge artiklen er:
- du kan ikke få statsborgerskab hvis du har en dom for bandekriminalitet
- du skal have forsørget dig selv i to år før du kan få statsborgerskab.

Jeg er nysgerrig efter at høre andres mening. Normalt er jeg altid helt uenig med Støjberg, men her er det svært at se det urimelige.
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 51
Likede indlæg: 1184

Re: Støjbergs udspil om statsborgerskab

Indlægaf Stars » 16. maj 2018, 09:49

Det med bandekriminaliteten KAN være lige hårdt nok: Hvis du som 16-årig får en dom på 30 dage for banderelateret kriminalitet, kan du FOR EVIGT ikke blive dansk statsborger. Det ville måske være mere rimeligt med en (lang) karensperiode + bevis for, at man har lagt bandelivet bag sig?
6
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1804

Indlægaf billiebean » 16. maj 2018, 09:51

Jeg læste det også lige (her i detaljer http://uim.dk/nyheder/2018-05/regeringe ... tatsborger) og var på de fleste områder også ganske enig.

Bortset fra forslaget om, at dagpenge skal tælle som en art manglende selvforsørgelse. Det er totalt en glidebane! Slet, slet ikke enig i den del.

Men omkring kriminalitet og specielt det at mindre færdselsbøder ikke skal forhindre statsborgerskab er jeg meget enig.

Kan dog ikke finde ud af, om jeg er med socdems forslag om at statsborgerskab lettere skal kunne inddrages.. :gruble:
2
Brugeravatar
Pax Romana
Kort karma: 69
Likede indlæg: 1121

Indlægaf Pax Romana » 16. maj 2018, 10:05

Hun er da dum som en dør.
”Det skulle man have tænkt på før”
Måske man skulle se på viljen til at komme ud af bandekriminalitet.
At dømme 15-17 årige helt ude af samfundet er sgu da ikke vejen frem.
5
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.

I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
FruitFly

Indlægaf FruitFly » 16. maj 2018, 10:43

Stars skrev:Det med bandekriminaliteten KAN være lige hårdt nok: Hvis du som 16-årig får en dom på 30 dage for banderelateret kriminalitet, kan du FOR EVIGT ikke blive dansk statsborger. Det ville måske være mere rimeligt med en (lang) karensperiode + bevis for, at man har lagt bandelivet bag sig?

Man kan leve fint her uden statsborgerskab. Ungdommens galskab kan have konsekvenser.
0
Brugeravatar
Brok
Kort karma: 0
Likede indlæg: 36

Indlægaf Brok » 16. maj 2018, 10:48

Jeg ser ikke nogen forandring på retten til statsborgerskab.

Havde der stået kriminelle så var det en meget meget lille stramning,
Men alle hoppe på limpinden som om der strammes op.
0
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 81
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1286

Indlægaf thomassneum » 16. maj 2018, 10:56

Hvis - "Hvis" - det bryder noget for det enkelte bandemedlem om de er statsborgere eller ej. Vil straffen for ungdommens synder så hjælpe denne til at slippe ud af miljøet, eller vil det give ham et entisament til bare at fortsætte?

Jeg har en fornemmelse af dette forslag ikke løser nogen problemer.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1868

Indlægaf Confucius » 16. maj 2018, 11:20

FruitFly skrev:Måske jeg ikke har fået kaffe nok, men Støjbergs nye udspil lyder faktisk rimeligt?

https://www.dr.dk/nyheder/politik/stoej ... atsborgere

Hovedpointerne fra udspillet ifølge artiklen er:
- du kan ikke få statsborgerskab hvis du har en dom for bandekriminalitet
- du skal have forsørget dig selv i to år før du kan få statsborgerskab.

Jeg er nysgerrig efter at høre andres mening. Normalt er jeg altid helt uenig med Støjberg, men her er det svært at se det urimelige.

Jeg har en større beef med indfødsretsprøven. Ikke at de skal kunne svare på spørgsmål om vores kultur og historie, for det er helt på sin plads. Det er ikke for meget forlangt, at man investerer et minimum af interesse i sit kommende lands kultur og historie, hvis man ønsker at blive belønnet med det privilegie, et statsborgerskab er. Og i forhold til de øvrige statsborgerkrav, er det her i den nemme ende.

Men at man kun skal kunne svare rigtigt på 32 ud af 40 spørgsmål, og at 35 af spørgsmålene, kommer fra en pulje af spørgsmål, som er kendte på forhånd. De aktuelle spørgsmål udgør kun 5 spørgsmål, og dem kan man alligevel tillade sig at kikse. Det er helt til grin. Man kan bestå den prøve på simpel udenadslære! Det er ikke værdigt, mener jeg.
0
People, who see something horrible happen and they run to the internet. And they all write down the exact same thing; my thoughts and prayers… Do you know what that’s worth? Fucking nothing! All you were doing is saying: Don’t forget about me today.
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 108
Likede indlæg: 1981

Indlægaf Tux » 16. maj 2018, 11:58

billiebean skrev:Jeg læste det også lige (her i detaljer http://uim.dk/nyheder/2018-05/regeringe ... tatsborger) og var på de fleste områder også ganske enig.

Bortset fra forslaget om, at dagpenge skal tælle som en art manglende selvforsørgelse. Det er totalt en glidebane! Slet, slet ikke enig i den del.

Men omkring kriminalitet og specielt det at mindre færdselsbøder ikke skal forhindre statsborgerskab er jeg meget enig.

Kan dog ikke finde ud af, om jeg er med socdems forslag om at statsborgerskab lettere skal kunne inddrages.. :gruble:

Hvorfor, man er da ikke selvforsørgende på dagpenge?
0
Brugeravatar
Pax Romana
Kort karma: 69
Likede indlæg: 1121

Indlægaf Pax Romana » 16. maj 2018, 12:26

Tux skrev:Hvorfor, man er da ikke selvforsørgende på dagpenge?
Dagpenge er da en frivillig forsikringsordning og så er du da selvforsørgende.
5
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.

I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Tamara
Kort karma: 48
Likede indlæg: 1237

Indlægaf Tamara » 16. maj 2018, 13:11

Banderelateret og grov kriminalitet. Fint med mig.

Dagpenge? Nej. Der har man jo uddannelse/arbejdserfaring og er på vej videre i job.
1
fisken80
Kort karma: 226
Likede indlæg: 7233

Indlægaf fisken80 » 16. maj 2018, 13:19

Tux skrev:
billiebean skrev:Jeg læste det også lige (her i detaljer http://uim.dk/nyheder/2018-05/regeringe ... tatsborger) og var på de fleste områder også ganske enig.

Hvorfor, man er da ikke selvforsørgende på dagpenge?

Dagpengene er en forsikringsordning du selv vælger at betale til.

Men jeg er overhovedet ikke overrasket over, at dagpengene skal spille en rolle. Regeringen forsøger af bagveje at udhule dagpenge og flexsecurity-systemet og det her er bare endnu et tiltag i den retning.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 108
Likede indlæg: 1981

Indlægaf Tux » 16. maj 2018, 14:19

Pax Romana skrev:
Tux skrev:Hvorfor, man er da ikke selvforsørgende på dagpenge?
Dagpenge er da en frivillig forsikringsordning og så er du da selvforsørgende.

En forsikringsordning hvor halvdelen af præmien dækkes over skatten, eller i tilfældet for dimmitender 0%.
1
Brugeravatar
FruitFly

Indlægaf FruitFly » 16. maj 2018, 14:30

Jeg har ikke det store problem med dagpenge-tingen her. Det betyder jo kun at du kommer til at vente lige et par år mere. Mon ikke det går? Det er jo bare for at sikre at dagpengene kun er midlertidige og ikke første skridt på vejen til offentlig forsørgelse.
0
Modesty Blame
Kort karma: 147
Likede indlæg: 2061

Indlægaf Modesty Blame » 16. maj 2018, 15:08

Hvordan defineres bandekriminalitet? Bliver det sådan et elastisk begreb, som kan bruges, når det passer anklagemyndigheden?
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"