Skats direktør bliver i København.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
ajnaM
Kort karma: 227
Likede indlæg: 4685

Re: Skats direktør bliver i København.

Indlægaf ajnaM » 22. maj 2018, 14:11

1234 skrev:Men nu findes der jo andre store byer end København og de flest udflytninger er, da i pendlerafstand fra en universitetsby. Det er jo faktisk noget af det tilhængerne kritiserer den for, at de rigtig udkantskommuner ikke har fået ret mange arbejdspladser og det jo netop sket for sikre rekrutteringen.

... og alligevel har det været svært at rekruttere.

Jeg tror, der er mange årsager. Herunder at det ikke er nok at flytte enkelte arbejdspladser - skal man kunne tiltrække familier, skal der være muligheder for begge parter, og der skal også være mulighed for at skifte job. Det kræver et arbejdsmarked af en vis størrelse, hvis man skal tiltrække et tilstrækkeligt antal dygtige akademikere.

Jeg mener, decentralisering kan være en rigtig god idé inden for nogle områder. Men når man tager statslige arbejdspladser med højtuddannede akademikere, der for mestendels vedkommende er uddannet i Aarhus eller København og efterfølgende har slået sig ned i hovedstaden, er det op ad bakke. Det ville give meget bedre mening at tage det stille og roligt, føre flere uddannelser ud i landet og opbygge lokale arbejdsmarkeder og lokalsamfund, der sikrer en vis bredde. Det mener jeg, man skulle have gjort, hvis man virkelig ville have positiv effekt. Men man kunne da som minimum have indført nogle overgangsperioder, hvor erfarne medarbejdere kunne oplære nye medarbejdere, og central viden dermed ikke i samme omfang ville gå tabt.

Men det har man ikke gjort, og i mine øjne ligner det, at man har undladt disse modeller, fordi det skal se handlekraftigt ud. Københavner-djøfferne må gerne lide lidt, så længe jyske V-borgmestre er nogenlunde tilfredse, og udkants-segmentet tror, der er noget, der kommer dem til gode.
3
1234
Kort karma: 30
Likede indlæg: 870

Indlægaf 1234 » 22. maj 2018, 14:29

ajnaM skrev:
1234 skrev:Men nu findes der jo andre store byer end København og de flest udflytninger er, da i pendlerafstand fra en universitetsby. Det er jo faktisk noget af det tilhængerne kritiserer den for, at de rigtig udkantskommuner ikke har fået ret mange arbejdspladser og det jo netop sket for sikre rekrutteringen.

... og alligevel har det været svært at rekruttere.

Jeg tror, der er mange årsager. Herunder at det ikke er nok at flytte enkelte arbejdspladser - skal man kunne tiltrække familier, skal der være muligheder for begge parter, og der skal også være mulighed for at skifte job. Det kræver et arbejdsmarked af en vis størrelse, hvis man skal tiltrække et tilstrækkeligt antal dygtige akademikere.

Jeg mener, decentralisering kan være en rigtig god idé inden for nogle områder. Men når man tager statslige arbejdspladser med højtuddannede akademikere, der for mestendels vedkommende er uddannet i Aarhus eller København og efterfølgende har slået sig ned i hovedstaden, er det op ad bakke. Det ville give meget bedre mening at tage det stille og roligt, føre flere uddannelser ud i landet og opbygge lokale arbejdsmarkeder og lokalsamfund, der sikrer en vis bredde. Det mener jeg, man skulle have gjort, hvis man virkelig ville have positiv effekt. Men man kunne da som minimum have indført nogle overgangsperioder, hvor erfarne medarbejdere kunne oplære nye medarbejdere, og central viden dermed ikke i samme omfang ville gå tabt.

Men det har man ikke gjort, og i mine øjne ligner det, at man har undladt disse modeller, fordi det skal se handlekraftigt ud. Københavner-djøfferne må gerne lide lidt, så længe jyske V-borgmestre er nogenlunde tilfredse, og udkants-segmentet tror, der er noget, der kommer dem til gode.

Jeg har så hørt det modsatte, at folk har været overrasket over hvor mange kvalificeret der var. Hvad der er sandt er nok svært at få en helt objektiv vurdering af.

Men jeg er enig, så langt at det havde givet meget mere mening at gøre det i et ordentligt tempo med nogen bedre overgangsordninger.

Og hvad mener du egentlig med at føre flere uddannelser ud i landet? Aalborg har landets højest dimittendledighed. Jeg ser ingen grund til skabe flere byer med den slags problemer før man har skabt et bredere akademiker arbejdsmarked. Jeg har virkelig mange venner der er flyttet til København for at arbejde, fordi der simpelthen ikke var jobs i Jylland, men de fik et på en uge i København.
2
Akehurst2
Kort karma: 552
Likede indlæg: 11613

Indlægaf Akehurst2 » 22. maj 2018, 15:11

ajnaM skrev:
Vil man have decentralisering, kunne man passende se andre steder hen. Eksempelvis har man centraliseret seminarerne, der tidligere sikrede en lokalt forankret folkeskolelæreruddannelse, der gav lærere til hele landet - nu samler man på store campus-centre og har store rekrutteringsproblemer i udkanterne. Der er helt sikkert lignende eksempler fra andre områder. Her kunne man passende decentralisere.

Det er jo lige præcis det.

Strukturreformen, retskredsreformen, sygehusreformen, politireformen og reformer af uddannelser har udhulet den brede, generelle adgang til jobs, også for højtuddannede, og skabt Udkantsdanmark.

Det var godt for en større provinsby at have et rådhus, måske en amtsgård, et sygehus, et seminarium, en politistation, en kaserne og en domstol. Det gav både akademikerarbejdspladser, og en flerhed af andre jobs, og det skabte grundlag for skoler, handel og foreningsliv.

Det kan man ikke reparere med en afdeling af Skat eller en Natyrstyrelse.
4
abcd
Kort karma: 120
Likede indlæg: 3782

Indlægaf abcd » 22. maj 2018, 15:53

Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:
Vil man have decentralisering, kunne man passende se andre steder hen. Eksempelvis har man centraliseret seminarerne, der tidligere sikrede en lokalt forankret folkeskolelæreruddannelse, der gav lærere til hele landet - nu samler man på store campus-centre og har store rekrutteringsproblemer i udkanterne. Der er helt sikkert lignende eksempler fra andre områder. Her kunne man passende decentralisere.

Strukturreformen, retskredsreformen, sygehusreformen, politireformen og reformer af uddannelser har udhulet den brede, generelle adgang til jobs, også for højtuddannede, og skabt Udkantsdanmark.

Det var godt for en større provinsby at have et rådhus, måske en amtsgård, et sygehus, et seminarium, en politistation, en kaserne og en domstol. Det gav både akademikerarbejdspladser, og en flerhed af andre jobs, og det skabte grundlag for skoler, handel og foreningsliv.

Hvad mener du med større provinsby? I Jylland tænker jeg på byer som Vejle, Fredericia, Kolding, Esbjerg, Herning, Viborg, Silkeborg, Randers, Horsens, og de har alle sammen sygehuse, domstole, politistationer og skoler.
2
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 505
Likede indlæg: 2523

Indlægaf Falstria » 22. maj 2018, 15:54

Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:

Man skal jo starte et sted.

Uddannelserne flyttes nok først ud igen når bygningerne i storbyen ikke længere kan rumme dem. Det punkt nærmer vi os så også, så der går nok ikke længe.

Man kan håbe at der bygges deciderede studie byer, som det kendes fra udlandet. Så slår folk jo ikke rødder der medmindre de skal undervise.
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 22. maj 2018, 15:59

abcd skrev:
Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:

Hvad mener du med større provinsby? I Jylland tænker jeg på byer som Vejle, Fredericia, Kolding, Esbjerg, Herning, Viborg, Silkeborg, Randers, Horsens, og de har alle sammen sygehuse, domstole, politistationer og skoler.

Mindre end dem. Fx en by som Ribe, der nærmest blev tømt for liv i forbindelse med de her reformer, eller Varde.

Kommunalreformen i 2007 fik antallet af kommuner til at gå fra 271 til 98, så der røg i den grad nogle rådhuse. Den samtidige retskredsreform reducerede antallet af byretter fra 82 til 24. Og så videre.

De byer, du nævner forbinder jeg slet ikke med Udkantsdanmark. De har allesammen god vækst og beskæftigelse.
1
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 137
Likede indlæg: 970

Indlægaf Artem » 22. maj 2018, 20:29

Akehurst2 skrev:Det er jo lige præcis det.

På en måde virker det bare umuligt at gå tilbage igen.

For når man ser tilbage har det jo helt klart været en fejl. Selv om det kun er ti år siden kan jeg ikke rigtig huske om der var nogen modstand imod det?

Når jeg selv tænker tilbage var jeg modstander af amterne som jeg så som lidt overflødige den gang, og så nok lidt kommune sammenlægningerne som lidt et nødvendigt onde. Men det var skam ikke fordi jeg synes alle de sammenlægninger der blev lavet var lige fornuftige.
Med politireformen, retskredsreformen, sygehusreformen osv der har jeg været stor modstander hele tiden, og faktisk noget jeg var lidt overrasket over at der også fuldte med.

Men når jeg ser tilbage har det hele været en stor fejl, hvor det virkelig har ødelagt mange byer. Her har vi feks mistet en døgnbemandet politistation, og byret. Vi blev sammenlagt med to mindre kommuner, og hovedbyerne i de to mindre kommuner har lidt helt vildt under det. Hvor de tidligere var vækstlokomotiv i deres egen kommunen, er de nu blevet til store landsbyer hvor det mest af alt gå tilbage for hvert år.

VI kan på den måde sagtens bliver enige om at det var bedre at gå tilbage til før 2007 end at lave alle de her statslige udflytninger. Men er det realistisk? Er der nogle partier der går ind for at rulle de strukturreformer tilbage?
Er derfor jeg går ind for de her udflytninger selv om jeg ikke synes det er ideelt, og hvor der er nogle af dem som virkelig virker ugennemtænkte. Men det er jo åbenbart det der er flertal for at gøre, frem for at rulle de strukturreformer tilbage, og det vil jo heller aldrig ske så længe Lars Løkke er statsminister, da han var arkitekten bag de strukturreformer.
0
Utak er verdens løn
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 22. maj 2018, 20:43

Artem skrev:

For når man ser tilbage har det jo helt klart været en fejl. Selv om det kun er ti år siden kan jeg ikke rigtig huske om der var nogen modstand imod det?

Når jeg selv tænker tilbage var jeg modstander af amterne som jeg så som lidt overflødige den gang, og så nok lidt kommune sammenlægningerne som lidt et nødvendigt onde. Men det var skam ikke fordi jeg synes alle de sammenlægninger der blev lavet var lige fornuftige.
Med politireformen, retskredsreformen, sygehusreformen osv der har jeg været stor modstander hele tiden, og faktisk noget jeg var lidt overrasket over at der også fuldte med.

Men når jeg ser tilbage har det hele været en stor fejl, hvor det virkelig har ødelagt mange byer. Her har vi feks mistet en døgnbemandet politistation, og byret. Vi blev sammenlagt med to mindre kommuner, og hovedbyerne i de to mindre kommuner har lidt helt vildt under det. Hvor de tidligere var vækstlokomotiv i deres egen kommunen, er de nu blevet til store landsbyer hvor det mest af alt gå tilbage for hvert år.

VI kan på den måde sagtens bliver enige om at det var bedre at gå tilbage til før 2007 end at lave alle de her statslige udflytninger. Men er det realistisk? Er der nogle partier der går ind for at rulle de strukturreformer tilbage?
Er derfor jeg går ind for de her udflytninger selv om jeg ikke synes det er ideelt, og hvor der er nogle af dem som virkelig virker ugennemtænkte. Men det er jo åbenbart det der er flertal for at gøre, frem for at rulle de strukturreformer tilbage, og det vil jo heller aldrig ske så længe Lars Løkke er statsminister, da han var arkitekten bag de strukturreformer.

Det er ikke kun 10 år siden Artem, det startede for over 40 år siden.

Udflytning af sikkerhedsstyrelsen er så "kun" 14 år siden, i 2004 flyttede den ud igen, altså man begyndte for 14 år siden at reparere på det som skete for over 40 år siden...

Man er slet ikke færdig endnu, man er kun lige knapt begyndt. Det er slet ikke blevet alvor endnu.

Hvis det endeligt er sådan at en styrelse kan nøjes med 1/8 personale når den er samlet, så er det helt fint med mig, den behøver dog ikke være samlet i lige præcis hovedstaden, den kan godt ligge i Ringkøbing.
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 23. maj 2018, 07:23

Artem skrev:

Jeg tror ikke, det er muligt at gå tilbage. Det er det jo generelt ikke, hvis man først har gennemført omfattende ændringer.

Og jeg er heller ikke sikker på, det er en god ide, eller at nogle af de ændringer, der blev gennemført ikke var fonuftige nok på mange områder. Fx var jeg som dig ikke så imponeret af amterne og det at have tre administrative, skatteudskrivende lag i så lille et land som Danmark, og jeg kan også sagtens se ideen i større kommuner, der kan håndtere den mere komplicerede regulering og lave en mere overodnet planlægning for større områder. Så det er ikke nødvendigvis en god løsning at gå væk fra det. Tilsvarende viste undersøgelser gennemført i forbindelse med retkredsreformen at den gennemsnitlige dansker besøgte en byret omkring en gang i sit liv, og det er derfor mere hensigtsmæssigt med større enheder og et bredere fagligt miljø for rettens ansatte end det er at alle danskere har byretten lige om hjørnet.

Omvendt er manglen på lokalpoliti på mange måder uhensigtsmæssigt fordi det i langt højere grad handler om tryghed og tilstedeværelse.

Så det er ikke et entydigt billede. Men jeg savner, at man ser mere grundlæggende på, hvad det er for problemer, der opstod og hvorfor, før man forsøger med såan en lappeløsning som udflytning af de statslige arbejdspladser.

Og nu fjernede det sig lidt langt fra Skats direktør. Bortset fra, at det i tilfældet Skat jo overhovedet ikke drejer sig om Udkantsdanmark, når nu det handler om, at direktøren ikke vil flytte til Århus. Det handler vist mere om dårlig rekruttering.
3
1234
Kort karma: 30
Likede indlæg: 870

Indlægaf 1234 » 23. maj 2018, 08:18

De små kommuner har svært nok ved at løse de mest komplekse opgaver i dag. Jeg kender en som arbejder i miljøafdelingen i en kommune med omkring 20.000 indbyggere. Han siger at de slet ikke kan følge med og den enkelte medarbejder sidder med meget bredde og komplekse områder.

Men jeg er enig i der også kommet virkelig meget skidt ud af det. På under 10 år er der kun 1/3 del af skolerne tilbage i min gamle kommune og alle kommunale investeringer sker i hovedbyen.
Senest rettet af 1234 3. jun 2018, 18:38, rettet i alt 1 gang.
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 23. maj 2018, 08:24

DetSorteCirkus skrev:Netop fordi det handler om principper og symboler, kunne man også sige, at en leder, der ikke vil flytte med, er uegnet til posten, fordi udflytningen er en topprioritet, og vedkommende derfor er nødt til at stå på mål for virksomhedens værdier af såvel navn som gavn.

Jeg siger ikke, at det er min holdning, da jeg er skeptisk, omend ikke totalt afvisende, overfor hele udflytningsprojektet, men jeg synes i den grad, at det piller ved de indflydelsesrige tilhængeres troværdighed, at de lader det her passere. En topleder har særlige rammer, men en topleder går også forrest og tegner virksomheden på de til enhver tid toneangivende punkter, og det er udflytningen altså pt.

Tråden har flyttet sig lidt vel meget til at handle om udflytninger generelt, men i forhold til det egentlige emne er jeg helt enig med cirkusset her.

Og derfor mener jeg, at den pågældende direktør pr. definition ikke kan være den bedst kvalificerede, da der er så væsenlig en del af strategien og arbejdsopgaven, han ikke ønsker at medvirke til. Det er muligt, at hans viden om skatteret, offentlig administration og ledelse er i topklasse, men det nytter jo ikke, hvis han ikke ønsker at bruge det indenfor de rammer, jobbet kræver.
3
Brugeravatar
A 7
Kort karma: 19
Likede indlæg: 203

Indlægaf A 7 » 3. jun 2018, 08:55

Tråden kommer hurtigt til at handle om udflytninger generelt, fordi trådens emne er et af de klare symptomer på, at de her udflytninger er noget makværk.
4
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 3. jun 2018, 16:48

A 7 skrev:Tråden kommer hurtigt til at handle om udflytninger generelt, fordi trådens emne er et af de klare symptomer på, at de her udflytninger er noget makværk.

Samt at de på trods af alt bøvlet, er nødvendige.
1
ajnaM
Kort karma: 227
Likede indlæg: 4685

Indlægaf ajnaM » 3. jun 2018, 18:37

Falstria skrev:
A 7 skrev:Tråden kommer hurtigt til at handle om udflytninger generelt, fordi trådens emne er et af de klare symptomer på, at de her udflytninger er noget makværk.

Hvis man virkelig mente det, kunne man gøre det på 117 andre og bedre måder.
1
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 3. jun 2018, 19:00

ajnaM skrev:
Falstria skrev:

Hvis man virkelig mente det, kunne man gøre det på 117 andre og bedre måder.

Man mener det virkeligt!
Er det ikke tydeligt nok, så har du ret i at man har valgt en forkert måde.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"