Skats direktør bliver i København.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 246
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4558

Skats direktør bliver i København.

Indlægaf Mistermor » 21. maj 2018, 16:20

Der er åbenbart forskel på fisk, når man forholder sig til, hvem der skal udflyttes, og hvem der kan få lov ikke bare selv at blive i København men også få lov at have sin direktion der. https://www.bt.dk/nyheder/medarbejdere- ... en-slipper

Er det en korrekt beslutning, den øverste direktør for skat har taget?
0
Brugeravatar
englishchannel
Kort karma: 189
Likede indlæg: 2704

Re: Skats direktør bliver i København.

Indlægaf englishchannel » 21. maj 2018, 16:28

Flytningen sker som led i regeringens storstilede plan om udflytning af arbejdspladser, men det lykkedes ikke Skat at finde en kandidat, der både ville arbejde i Aarhus, og som havde de rette kvalifikationer til jobbet som direktør for afdelingen for selskabsskat.

Det afslører en intern mail fra Skat, som BT er kommet i besiddelse af.

Derfor skal den nyansatte direktør og hans 10-personer store ledelsessekretariat arbejde fra København, skriver Skats øverste chef i en mail til medarbejderne.

Selvfølgelig ville det være mest ideelt, at direktøren flyttede med, men hvad er alternativet, når de ikke kunne finde en egnet kandidat på de vilkår?

Jeg synes at det er helt okay, når nu omstændighederne er som de er. Det vigtigste må være at have egnede folk på posten.
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2798
Likede indlæg: 17804

Indlægaf Wizzze » 21. maj 2018, 16:37

englishchannel skrev:
Flytningen sker som led i regeringens storstilede plan om udflytning af arbejdspladser, men det lykkedes ikke Skat at finde en kandidat, der både ville arbejde i Aarhus, og som havde de rette kvalifikationer til jobbet som direktør for afdelingen for selskabsskat.

Derfor skal den nyansatte direktør og hans 10-personer store ledelsessekretariat arbejde fra København, skriver Skats øverste chef i en mail til medarbejderne.

Selvfølgelig ville det være mest ideelt, at direktøren flyttede med, men hvad er alternativet, når de ikke kunne finde en egnet kandidat på de vilkår?

tjaaaa SKAT siger jo reelt at ingen jyder er dygtige nok til at leve op til regeringens politik, og jeg har da ellers hørt at regeringen igen og igen, har udtalt at der ikke er nogen problemer med at finde kvalificeret personale. Enten lyver Skat eller Regeringen, hvem er det så? Skal man udlægge direktøren for Skat, så er det jo regeringen, og så må der vel tages konsekvenser enten for hende og hendes ansættelse eller for regeringen og deres politik :gruble:

Men skal vi fokusere på det praktiske, så må de vel være konsekvente, og gøre som med alle de andre ansatte, leve med at folk ikke er så kvalificerede, og så give det tid, til de får opbygget erfaring, ergo må skal opgive at finde den perfekte kandidat, og finde den der kommer tættest på, som også er villig til at arbejde i Århus.
8
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Kort karma: 332
Likede indlæg: 13404

Indlægaf paint » 21. maj 2018, 17:03

Wizzze skrev:
englishchannel skrev:

tjaaaa SKAT siger jo reelt at ingen jyder er dygtige nok til at leve op til regeringens politik, og jeg har da ellers hørt at regeringen igen og igen, har udtalt at der ikke er nogen problemer med at finde kvalificeret personale. Enten lyver Skat eller Regeringen, hvem er det så? Skal man udlægge direktøren for Skat, så er det jo regeringen, og så må der vel tages konsekvenser enten for hende og hendes ansættelse eller for regeringen og deres politik :gruble:

Men skal vi fokusere på det praktiske, så må de vel være konsekvente, og gøre som med alle de andre ansatte, leve med at folk ikke er så kvalificerede, og så give det tid, til de får opbygget erfaring, ergo må skal opgive at finde den perfekte kandidat, og finde den der kommer tættest på, som også er villig til at arbejde i Århus.

SKATS direktør (for den afdeling) er vist netop jyde. Men vil åbenbart ikke flytte til Jylland. ;)

"»Vi er nu endt med at ansætte en jyde, men han er og forbliver bosat i København"
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 212
Likede indlæg: 3841

Indlægaf Confucius » 21. maj 2018, 17:07

Wizzze skrev:
tjaaaa SKAT siger jo reelt at ingen jyder er dygtige nok til at leve op til regeringens politik.

Nej, de siger at ingen ansøgere har været kvalificerede nok. Det er ikke det samme. I øvrigt er den pågældende direktør jyde.
1
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
ajnaM
Kort karma: 289
Likede indlæg: 6032

Indlægaf ajnaM » 21. maj 2018, 18:46

Jeg synes, det er utroligt arrogant, at man mener, nogle lag i en virksomhed er vigtige nok til, at man går på kompromis med selve pointen - som jo er en geografisk udflytning - mens man i resten af virksomheden må tage til takke med dem, man kan få.

Det vidner i mine øjne om et helt skævt syn på fagligheden i organisationen. Og jeg havde takket pænt nej som medarbejder.
11
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 208
Likede indlæg: 1449

Indlægaf Artem » 21. maj 2018, 18:57

Jeg synes det er fuldstændig gal, og en beslutning der må laves om. Arbejdspladsen er i Århus, så hvis den nye direktør ikke vil arbejde der må han finde noget andet, og så må de ellers finde en anden kandidat. Tror ikke på det med at de ikke kan finde en egnet der vil arbejde i Århus.
2
Utak er verdens løn
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1379
Likede indlæg: 24928

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. maj 2018, 19:16

Jeg har ikke et problem med, at der kan opstå en anderledes situation ved besættelsen af en unik og så højt placeret stilling, men jeg synes generelt, at det er en uorden, når en leder er placeret væk fra alle andre medarbejdere.
2
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 21. maj 2018, 19:16

Artem skrev:Jeg synes det er fuldstændig gal, og en beslutning der må laves om. Arbejdspladsen er i Århus, så hvis den nye direktør ikke vil arbejde der må han finde noget andet, og så må de ellers finde en anden kandidat. Tror ikke på det med at de ikke kan finde en egnet der vil arbejde i Århus.

Der er jo også andre statslige styrelser, hvor man har lavet det samme lille trick. Hele direktionsgangen forbliver København - resten bliver forvist til Jylland (de få der vil med) ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1379
Likede indlæg: 24928

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. maj 2018, 19:21

I øvrigt har Wizzze efter min mening en valid pointe.
Det er irrelevant, at lederen kommer fra Jylland; nu bor han i København og tæller dermed ikke længere med i den jyske arbejdsstyrke. Og set i det lys er beslutningen ikke for fiks, når regeringen har været ude og bedyre, at der skam også fandtes de rigtige ansøgere udenfor København.
Senest rettet af DetSorteCirkus 21. maj 2018, 19:24, rettet i alt 2 gange.
4
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 21. maj 2018, 19:23

Dikus skrev:
ajnaM skrev:Jeg synes, det er utroligt arrogant, at man mener, nogle lag i en virksomhed er vigtige nok til, at man går på kompromis med selve pointen - som jo er en geografisk udflytning - mens man i resten af virksomheden må tage til takke med dem, man kan få.

Det vidner i mine øjne om et helt skævt syn på fagligheden i organisationen. Og jeg havde takket pænt nej som medarbejder.

De skriver jo det samme kunne blive relevant for hypotetiske medarbejdere, der heller ikke kan erstattes?

Det er jo allerede sket. Man har udflyttet arbejdspladser med konsekvens for kvaliteten - og for en masse familier. Jeg kender flere, der har stået i store dilemmaer, både fagligt og familiemæssigt. De har ikke fået noget valg, og selvfølgelig har de ikke det, fristes man til at sige, for det er jo det, der er pointen - at udflytningerne er et princip, og at det ikke handler om hverken faglighed eller mennesker.

Men så kan man alligevel ikke stå distancen, når det kommer til topledelsen.

Det synes jeg personligt er helt skævt. Så må politikerne stå på mål for deres udflytninger. Det er ikke kun i det øverste ledelseslag, det har konsekvenser - det har det i høj grad haft hele vejen ned gennem de organisationer, man har flyttet.
7
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 21. maj 2018, 19:24

Og alle kan erstattes. Det kommer an på, hvor lavt man sætter barren. Man har sat barren lavt i andre funktioner - det kan man også vælge at gøre med ledelsen.
4
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 21. maj 2018, 19:30

Dikus skrev:
ajnaM skrev:
Dikus skrev:
ajnaM skrev:Jeg synes, det er utroligt arrogant, at man mener, nogle lag i en virksomhed er vigtige nok til, at man går på kompromis med selve pointen - som jo er en geografisk udflytning - mens man i resten af virksomheden må tage til takke med dem, man kan få.

De skriver jo det samme kunne blive relevant for hypotetiske medarbejdere, der heller ikke kan erstattes?

Det er jo allerede sket. Man har udflyttet arbejdspladser med konsekvens for kvaliteten - og for en masse familier. Jeg kender flere, der har stået i store dilemmaer, både fagligt og familiemæssigt. De har ikke fået noget valg, og selvfølgelig har de ikke det, fristes man til at sige, for det er jo det, der er pointen - at udflytningerne er et princip, og at det ikke handler om hverken faglighed eller mennesker.

Men så kan man alligevel ikke stå distancen, når det kommer til topledelsen.

Det synes jeg personligt er helt skævt. Så må politikerne stå på mål for deres udflytninger. Det er ikke kun i det øverste ledelseslag, det har konsekvenser - det har det i høj grad haft hele vejen ned gennem de organisationer, man har flyttet.

Men så har de jo kunnet undværes uden at gå mere ned i kvalitet, end man er villig til?

Det er klart, at det kan forklares sådan. Jeg savner lidt, at der er nogle politikere, som siger det så klart - vi er villige til at gå på kompromis med fagligheden i organisationen, men toplederen er vi ikke villige til at gå på kompromis med. Det vil så udmønte sig i nogle nye spørgsmål, hvilket nok er årsagen til, at de ikke siger det så tydeligt...

Udflytningerne har jo aldrig handlet om kvalitet. Det er jo symbolpolitik, der handler om geografi og udkantspolitik. Man har for længst ofret fagligheden i organisationerne. Det synes jeg, man må stå på mål for - og det har man også gjort indtil videre, ud fra princippet i udflytningerne. Men når det princip så ikke holder, så kommer der en helt ny skævhed ind for mig.
8
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 21. maj 2018, 19:35

Dikus skrev:
Men mon ikke også de gik på kompromis med direktøren, hvis en tilstrækkelig ansøger var i spil?

Der er masser af offentlige ledere. Og altså, det er Aarhus. Det burde ikke være umuligt.

Men jo, det tyder på, at det har været svært for dem - det er jo immervæk en helt elendig løsning, de er endt med at komme frem til. En ting er det billede, man giver sine medarbejdere og offentligheden, men det andet er den helt praktiske ledelse, som kompliceres af at have et sekretariat i København og en organisation i Aarhus.
1
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 21. maj 2018, 19:36

DetSorteCirkus skrev:I øvrigt har Wizzze efter min mening en valid pointe.
Det er irrelevant, at lederen kommer fra Jylland; nu bor han i København og tæller dermed ikke længere med i den jyske arbejdsstyrke. Og set i det lys er beslutningen ikke for fiks, når regeringen har været ude og bedyre, at der skam også fandtes de rigtige ansøgere udenfor København.

Jeg tror det er ved at gå op for regeringen, at de har skudt sig selv i foden (for ikke at sige i begge fødder) med deres udflytningsplaner, som hverken økonomisk, fagligt eller på anden måde, er en gevinst for nogen som helst.

Meningsmålingerne tyder ikke på det store stemmeskred pga. de udflyttede arbejdspladser i de områder de flyttes til (skuddet i den éne fod). Til gengæld mister de stemmer i massevis i Hovedstadsområdet (skuddet i den anden fod), så meget og så mange, at de nu har disket op med tanken om en styrkelse af Hovedstaden, med en decideret 'Hovedstadspolitik', hvor dennes rolle som vækstlokomotiv, skal styrkes.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"