Mørk og mistænkt.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 244
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4515

Mørk og mistænkt.

Indlægaf Mistermor » 25. maj 2018, 11:59

Overskriften er titlen på et tvprogram på DR2 https://www.dr.dk/tv/se/moerkt-og-mista ... kt#!/00:09

Jeg blev rystet i min grundvold, da jeg så det!

Essensen er, at politiet stopper folk med anden hudfarve meget tiere end "hvide". Politiets ledelse er slet ikke åben for, at det kan være et problem.
De unge politibetjente under uddannelse siger direkte, at de ikke har mod til at prøve at ændre kulturen, der hvor de er i praktik.

Og vi må erkende, at statistikken omkring kriminalitet er ubrugelig; for hvis man stopper og undersøger folk med brun hudfarve meget oftere end hvide, vil man selvfølgelig også finde mere kriminalitet.

Tv programmer er efterhånden sjældent særlig nuancerede. Så hvis nogen har set programmet eller læst om det, om har nogle vinkler på det, som ikke er bragt, kunne det være spændende at læse.

Der kommer et afsnit mere, som jeg i alt fald også skal se, fordi jeg må have slutningen på en historie om en yngre mørk kvinde, der både bliver truet og behandlet virkelig uprofessionelt - pga et stykke pølsebrød!

To af de medvirkende er pædagoger, og en anden er betjent, og de oplever at blive stoppet ubegrundet - eller kun p.g.a. deres hudfarve. :ad!:
0
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 144
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 2961

Re: Mørk og mistænkt.

Indlægaf landsbytossen » 25. maj 2018, 12:09

En af de medvirkende er blevet stoppet 7 gange på en dag. Det lyder af meget. Men lige den dag var en bil magen til hans, en Porsche, efterlyst.

Når det eksempel medtages som argumentation, så er udsendelsen useriøs.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
ajnaM
Kort karma: 289
Likede indlæg: 6016

Indlægaf ajnaM » 25. maj 2018, 12:19

Jeg er slet, slet ikke i tvivl om, at det er en rigtig konklusion.

Nu har jeg arbejdet som bartender i mange år, og i den forbindelse har jeg haft en del kontakt med politiet - og deres kontakt med folk med anden etnisk baggrund. Det har alle dage været meget tydeligt, at politiet mistænker folk med anden hudfarve. Det samme gør dørmændene, som igen bliver bedt om det af ejere, som er bange for at miste etnisk danske kunder - så i sidste ende handler det om generelle strømninger og fordomme i befolkningen.

Jeg har arbejdet et sted, hvor vi skulle sætte noget andet musik på, når der kom for mange folk med en anden hudfarve. Så skulle vi sætte rock på, for så havde de ikke lyst til at være der. Vores ejere ville gerne have dem ud, fordi det lyshudede publikum gik, når de kom - men vi måtte ikke afvise dem i døren, så det var den bedste måde at gøre det på.

Politiet er efter mine erfaringer ret meget i samme spor. Selvfølgelig ikke alle sammen, men når jeg eksempelvis har haft gæster, der har været oppe at slås, har de klart været mest hårdhændede ved den mørke, selv når begge parter har været lige gode om det. De talte generelt også hårdere til mørklødede.

Jeg tænker, at det hele er med til at sparke til de fordomme, der helt klart er i befolkningen. Det er heller ikke utænkeligt, at retorikken rent faktisk er med til at gøre det værre for unge med anden etnisk baggrund - nogle risikerer simpelthen at leve op til de forventninger, der er til dem, eller have svært ved at se sig ud af stereotypen. Og lige meget hvad, bider det sig selv i halen.

Kæmpe problem, der skal rettes op på. Især i politiet, der som ordensmagt selvfølgelig skal arbejde mod den slags uhensigtsmæssig kultur!
6
Brugeravatar
paint
Kort karma: 332
Likede indlæg: 13377

Indlægaf paint » 25. maj 2018, 12:39

Det er muligt at der er noget om det. Men omvendt, så er der vel også en slags rationale i det som politichefen meldte ud; nemlig at politiet færdes langt mere i belastede områder (hvor den etniske beboersammensætning, er en anden end normalbilledet), hvor kriminalitetsraten er flere gange højere end i mere 'normale' områder.

Fisker man et sted, hvor der er mange fisk, fanger man vel også flere fisk end man gør et sted. hvor der er få?
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Mistermor

Indlægaf Mistermor » 25. maj 2018, 12:44

landsbytossen skrev:En af de medvirkende er blevet stoppet 7 gange på en dag. Det lyder af meget. Men lige den dag var en bil magen til hans, en Porsche, efterlyst.

Men det var jo kun den ene dag. Der sidder flere unge mænd med rene straffeattester, uddannelse, arbejde, perfekt sprog og oplever, at de bliver stoppet rigtig tit. De nævner omkring 20 gange mindst. - Jeg er aldrig blevet stoppet af politiet, og jeg kender heller ikke nogen, der er, medmindre det er trafikkontrol af en slags.

Kvinden blev taget med på stationen pga et halvt pølsebrød, som de beskyldte hende for at have smidt. De forlangte hendes navn uden at identificere sig som politi og trak hende med, så hun var bange for, at hun ville blive voldtaget (de var i civil).
0
Brugeravatar
Mistermor

Indlægaf Mistermor » 25. maj 2018, 12:48

paint skrev:Det er muligt at der er noget om det. Men omvendt, så er der vel også en slags rationale i det som politichefen meldte ud; nemlig at politiet færdes langt mere i belastede områder (hvor den etniske beboersammensætning, er en anden end normalbilledet), hvor kriminalitetsraten er flere gange højere end i mere 'normale' områder.

Fisker man et sted, hvor der er mange fisk, fanger man vel også flere fisk end man gør et sted. hvor der er få?

Men de må jo stadig ikke stoppe folk kun pga hudfarve?? Der skal jo være en mistanke om noget, og det er altså ikke nok, at mørke mennesker er overrepræsenteret i statistikken omkring kriminalitet.

Ellers burde de jo også kunne finde "hvide" mennesker, der er trætte af at blive stoppet hele tiden, fordi de bor i ghettoområderne.
3
Brugeravatar
landsbytossen

Indlægaf landsbytossen » 25. maj 2018, 13:05

Mistermor skrev:
landsbytossen skrev:En af de medvirkende er blevet stoppet 7 gange på en dag. Det lyder af meget. Men lige den dag var en bil magen til hans, en Porsche, efterlyst.

Men det var jo kun den ene dag. Der sidder flere unge mænd med rene straffeattester, uddannelse, arbejde, perfekt sprog og oplever, at de bliver stoppet rigtig tit. De nævner omkring 20 gange mindst. - Jeg er aldrig blevet stoppet af politiet, og jeg kender heller ikke nogen, der er, medmindre det er trafikkontrol af en slags.

Kvinden blev taget med på stationen pga et halvt pølsebrød, som de beskyldte hende for at have smidt. De forlangte hendes navn uden at identificere sig som politi og trak hende med, så hun var bange for, at hun ville blive voldtaget (de var i civil).

Du tolker noget i mit indlæg, som ikke står der.

Når man kører i en efterlyst bilmodel, så er der netop en årsag til, man bliver stoppet. Der kører ikke mange Porscher af hans rundt i Kbh. At man medtager det i udsendelsen er et selvmål.
1

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Brugeravatar
paint
Kort karma: 332
Likede indlæg: 13377

Indlægaf paint » 25. maj 2018, 13:18

Mistermor skrev:
paint skrev:Det er muligt at der er noget om det. Men omvendt, så er der vel også en slags rationale i det som politichefen meldte ud; nemlig at politiet færdes langt mere i belastede områder (hvor den etniske beboersammensætning, er en anden end normalbilledet), hvor kriminalitetsraten er flere gange højere end i mere 'normale' områder.

Men de må jo stadig ikke stoppe folk kun pga hudfarve?? Der skal jo være en mistanke om noget, og det er altså ikke nok, at mørke mennesker er overrepræsenteret i statistikken omkring kriminalitet.

Ellers burde de jo også kunne finde "hvide" mennesker, der er trætte af at blive stoppet hele tiden, fordi de bor i ghettoområderne.

Nej. Det må de naturligvis ikke. Men hvis politiet færdes i et område, hvor 95% af beboerne er af anden etnisk herkomst, OG kriminalitetsraten i området er 6 gange højere end i tilsvarende andre områder, så giver det vel én eller anden form for mening, at de så også standser flere med netop anden etnisk herkomst. Ofte er der også visitationszoner. Jeg ved ikke om de er talt med i statistikken?
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
landsbytossen

Indlægaf landsbytossen » 25. maj 2018, 13:24

paint skrev:
Mistermor skrev:

Nej. Det må de naturligvis ikke. Men hvis politiet færdes i et område, hvor 95% af beboerne er af anden etnisk herkomst, OG kriminalitetsraten i området er 6 gange højere end i tilsvarende andre områder, så giver det vel én eller anden form for mening, at de så også standser flere med netop anden etnisk herkomst. Ofte er der også visitationszoner. Jeg ved ikke om de er talt med i statistikken?

De er vist ikke medtaget. Det blev nævnt i programmet.
0

Akehurst2
Kort karma: 580
Likede indlæg: 12344

Indlægaf Akehurst2 » 25. maj 2018, 14:22

Mistermor skrev:

Jeg er aldrig blevet taget ud til "random security" i lufthavnen. Min mellemøstligt udseende fætter (mor fra de kanter) bliver taget ud stort set hver eneste gang, han rejser. Altid kun ham og ikke hans kridhvide kone og deres fælles børn.

Han tager det pænere end jeg ville gøre.
4
abcd
Kort karma: 136
Likede indlæg: 4554

Indlægaf abcd » 25. maj 2018, 14:39

Akehurst2 skrev:
Mistermor skrev:

Jeg er aldrig blevet taget ud til "random security" i lufthavnen. Min mellemøstligt udseende fætter (mor fra de kanter) bliver taget ud stort set hver eneste gang, han rejser. Altid kun ham og ikke hans kridhvide kone og deres fælles børn.

Er det forbudt hvis lufthavnen diskriminerer på den måde?

Hvis jeg havde en eller andet gesjæft hvor jeg skulle udvælge hvem jeg ville holde ekstra øje med for at undgå ballade, ville jeg da også holde mere øje med indvandrere end med etniske danskere. Mere øje med foldboldfans end andre. Mere øje med mænd end med kvinder. Det er ikke fordi jeg hader nogen, jeg er bare matematisk orienteret, og statistikkerne siger at det giver mening at diskriminere.

Jeg synes egentlig det er noget pjat hvis man ikke må diskriminere i forhold til hvem man stopper. Det er et problem hvis politiet er mere hårdhændede over for nogle grupper end andre, men jeg synes ikke det er et problem at de oftere stopper nogle grupper til tjek end andre. Så længe de behandler alle pænt.
4
Akehurst2
Kort karma: 580
Likede indlæg: 12344

Indlægaf Akehurst2 » 25. maj 2018, 14:44

abcd skrev:
Akehurst2 skrev:
Mistermor skrev:

Er det forbudt hvis lufthavnen diskriminerer på den måde?

Hvis jeg havde en eller andet gesjæft hvor jeg skulle udvælge hvem jeg ville holde ekstra øje med for at undgå ballade, ville jeg da også holde mere øje med indvandrere end med etniske danskere. Mere øje med foldboldfans end andre. Mere øje med mænd end med kvinder. Det er ikke fordi jeg hader nogen, jeg er bare matematisk orienteret, og statistikkerne siger at det giver mening at diskriminere.

Jeg synes egentlig det er noget pjat hvis man ikke må diskriminere i forhold til hvem man stopper. Det er et problem hvis politiet er mere hårdhændede over for nogle grupper end andre, men jeg synes ikke det er et problem at de oftere stopper nogle grupper til tjek end andre. Så længe de behandler alle pænt.

Men så lad dog være med at kalde det "random".

Og det handler ikke om at være indvandrer (det er i alle lufthavne og ikke kun i Danmark). Det handler om hudfarve, og det ville jeg i den grad være træt af at blive mistænkeliggjort på baggrund af.
1
abcd
Kort karma: 136
Likede indlæg: 4554

Indlægaf abcd » 25. maj 2018, 14:50

Akehurst2 skrev:Men så lad dog være med at kalde det "random".

Og det handler ikke om at være indvandrer (det er i alle lufthavne og ikke kun i Danmark). Det handler om hudfarve, og det ville jeg i den grad være træt af at blive mistænkeliggjort på baggrund af.

Men sådan vil det jo være når risikoen for at man er kriminel, er korreleret med hudfarven. Og korrelationen er ret markant, det er ikke sådan at det er marginale forskelle.
1
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 36
Likede indlæg: 1050

Indlægaf FruitFly » 25. maj 2018, 16:47

Det gør de vist heller ikke. Mig bekendt hedder det "spot check" (?).
Senest rettet af FruitFly 25. maj 2018, 16:51, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 36
Likede indlæg: 1050

Indlægaf FruitFly » 25. maj 2018, 16:50

abcd skrev:

Men sådan vil det jo være når risikoen for at man er kriminel, er korreleret med hudfarven. Og korrelationen er ret markant, det er ikke sådan at det er marginale forskelle.

Især risikoen for at man er islamistisk terrorist, der er ude på at springe et fly i luften. Det er sikkerhedskontrollens opgave at minimere risikoen for at sådan en terrorist kommer ombord. Man kan så diskutere om det er besværet værd i og med at risikoen er så lillebitte som den er.

Men det er i lufthavnene - i nattelivet og i det almindelige samfund virker det betænkeligt at screene på den måde. I USA er det i al fald forfatningsstridigt (men det er der mange, der skider på).
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"