Mørk og mistænkt.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Minitrolden
Kort karma: 19
Likede indlæg: 164

Re: Mørk og mistænkt.

Indlægaf Minitrolden » 29. maj 2018, 08:18

FruitFly skrev:
abcd skrev:
Akehurst2 skrev:Men så lad dog være med at kalde det "random".

Og det handler ikke om at være indvandrer (det er i alle lufthavne og ikke kun i Danmark). Det handler om hudfarve, og det ville jeg i den grad være træt af at blive mistænkeliggjort på baggrund af.

Men sådan vil det jo være når risikoen for at man er kriminel, er korreleret med hudfarven. Og korrelationen er ret markant, det er ikke sådan at det er marginale forskelle.

Især risikoen for at man er islamistisk terrorist, der er ude på at springe et fly i luften. Det er sikkerhedskontrollens opgave at minimere risikoen for at sådan en terrorist kommer ombord. Man kan så diskutere om det er besværet værd i og med at risikoen er så lillebitte som den er.

Men det er i lufthavnene - i nattelivet og i det almindelige samfund virker det betænkeligt at screene på den måde. I USA er det i al fald forfatningsstridigt (men det er der mange, der skider på).

Det er bare sjovt man ikke tager alle mænd til side i stedet.
2
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 37
Likede indlæg: 1094

Indlægaf FruitFly » 29. maj 2018, 16:02

Minitrolden skrev:
FruitFly skrev:Men det er i lufthavnene - i nattelivet og i det almindelige samfund virker det betænkeligt at screene på den måde. I USA er det i al fald forfatningsstridigt (men det er der mange, der skider på).

Er mænd mere overpræsenteret i kriminalitet/terror-statistikkerne end "mørke personer" er?
1
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 666
Likede indlæg: 12361

Indlægaf Persnikedy » 29. maj 2018, 16:34

Del 2 kommer forresten på dr2 kl 20
0
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
Brok
Kort karma: 1
Likede indlæg: 85

Indlægaf Brok » 30. maj 2018, 07:09

Efterhånden er det næsten umulig for politiet, at stoppe en bil, hvis der er en med en anden pigment end det hvide,
uden der straks snakkes racisme.
0
Brugeravatar
Iznogood
Kort karma: 9
Likede indlæg: 50

Indlægaf Iznogood » 30. maj 2018, 08:06

Brok skrev:Efterhånden er det næsten umulig for politiet, at stoppe en bil, hvis der er en med en anden pigment end det hvide,
Det er en nem holdning at have, når man ikke har en anden farve end hvid.
2
Brugeravatar
Iznogood

Indlægaf Iznogood » 30. maj 2018, 08:16

molan skrev:Nu har jeg været i kredstjeneste i over ti år, og jeg kan ikke genkende at årsagen er hudfarve. Der er ingen tvivl om, at vi bruger erfaringen til at udpenge dem som vi synes skal ses efter i sømmende. Men det er type/tøjstil, attitude og adfærd, til tider den geografiske placering, kørestil osv., men ikke hudfarve. Bandemedlemmer, rocker , christianitter og deres omgangskreds siger også det samme, selvom flertallet har lys hud.
Varevogne og biler med østeuropæiske plader,, er på nogle lokationer mistænkelige i sig selv.

Det bygger ikke på racisme, men erfaring. Selvfølge er der politier der enkeltstående opfører sig forkert, men det er ikke min erfaring at der generelt eller systematisk foregår diskrimination.
Og nogle gange er det baseret på Stereotyper. Der er et problem med kulturen i Politiet. Den småracisme som kommer frem betjentene imellem når de kommer tilbage i patruljevognen eller i frokoststuen. Der bliver ikke talt pænt om folk af anden etnisk herkomst.
0
Brugeravatar
Iznogood

Indlægaf Iznogood » 30. maj 2018, 08:47

molan skrev:
Iznogood skrev:Og nogle gange er det baseret på Stereotyper. Der er et problem med kulturen i Politiet. Den småracisme som kommer frem betjentene imellem når de kommer tilbage i patruljevognen eller i frokoststuen. Der bliver ikke talt pænt om folk af anden etnisk herkomst.
Altså tone er bramfri, men det er ikke specifik om etniske minoriteter, og så længe det er kolleger imellem og man opføre sig professionelt og retfærdigt, så er den interne tonen ok.

Nu har jeg de sidste mange år været hos Rigspolitiet, men før det var jeg i Københavns politikred (før kredsreformen), dengang var det meget lidt af det du beskriver, og nu har vi fået mange gode kolleger med anden etnisk herkomst, så jeg genkender simpelthen ikke din beskrivelse af kulturen i Politiet.
Som politimand, skal du svare sådan. ;) Jeg arbejder i forbundet og hører det fra dine kollegaer.
Det er ikke så længe siden at ledelsen i Aarhus måtte bede folk om at moderere deres udtryk.
1
Brugeravatar
Stitch
Kort karma: 194
Likede indlæg: 2713

Indlægaf Stitch » 30. maj 2018, 09:02

Jeg er aldrig blevet stoppet. Min bror som er lidt mørkere end mig, men altid klædt i jakkesæt qua hans arbejde i finanssektoren er blevet stoppet utallige gange. Til "rutinetjek". Hvor de lige gennemsøger bilen. Det troede jeg faktisk kun de gjorde, hvis der var begrundet mistanke.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1669

Indlægaf Pax Romana » 30. maj 2018, 09:03

Man skal vist være mere en naiv, hvis man kan proklamere at i så stor en organisation som Politiet, med de jobopgaver de har, ikke har en rå tone ”offline” som er mindre fin i kanten. I forsvaret har vi lidt den samme kultur, og den lille racisme findes også hos os. Specielt når man er udsendt, er tonen rå. Der bliver virkeligt ikke talt pænt om den lokale befolkning.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 278
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4995

Indlægaf Mistermor » 30. maj 2018, 09:08

2. afsnit handlede ikke om hudfarve. Men historien om kvinden med brødet blev gjort færdig. Hvis nogen af dem, der forsvarer politiet, har set udsendelserne, er jeg vældig åben for at høre, hvordan man kan forsvare den historie.
0
Minitrolden
Kort karma: 19
Likede indlæg: 164

Indlægaf Minitrolden » 30. maj 2018, 09:58

FruitFly skrev:
Minitrolden skrev:
FruitFly skrev:Men det er i lufthavnene - i nattelivet og i det almindelige samfund virker det betænkeligt at screene på den måde. I USA er det i al fald forfatningsstridigt (men det er der mange, der skider på).

Er mænd mere overpræsenteret i kriminalitet/terror-statistikkerne end "mørke personer" er?

Ja.
0
Brugeravatar
Iznogood

Indlægaf Iznogood » 30. maj 2018, 10:11

molan skrev:Får forbundet da klager fra kollegaer med ikke Dansk baggrund angående tone, fordi de må om nogen kunne sige hvordan det er i dagligdag, om der er tale racisme eller bare damp der skal ud efter oplevelserne i en skarpe situation?
Husk at når adrenalinen køre og man har været i en presset situation, så har man brug for at lukke lidt tryk ud bagefter - det er jo ikke repræsentativ for ens politiske eller ideologiske holdning. Vi skal kunne stole på hinanden og derfor har vi en bramfri omgangstone, det er en hjørnesten i kulturen at vi giver hinanden plads og er der for hinanden. Det er selvfølgelig noget andet når vi står over for borgende, så skal vi være serviceminded og kunne deeskalere situationer.
Langt de fleste kommer fra etniske danske. Det er helt forståeligt at man har brug for defusing oven på en presset situation. At der ryger en lille (racistisk) finke af panden, kan man måske se gennem fingrene med. Men, at en kollega i bilen kommer med en udtagelse som: Ham perkeren skal vi lige have fat i. Eller at Somaliere omtales som sorte aber er ikke ok. Du ved sikkert også godt, at der i visse afdelinger godt kan være en uheldig tone og opførelse. Du kender sikkert historierne om overarmen og kummefryseren selv om det måske ikke er så relevant her. Men det er rigtigt, at jo flere med anden etnisk baggrund som træder ind i rækkerne også får tonen til at ændre sig.
0
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 811
Likede indlæg: 10846

Indlægaf vibbsen » 30. maj 2018, 10:15

Senest rettet af vibbsen 30. maj 2018, 15:02, rettet i alt 1 gang.
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Brok
Kort karma: 1
Likede indlæg: 85

Indlægaf Brok » 30. maj 2018, 10:27

Iznogood skrev:
Brok skrev:Efterhånden er det næsten umulig for politiet, at stoppe en bil, hvis der er en med en anden pigment end det hvide,
Det er en nem holdning at have, når man ikke har en anden farve end hvid.

Ja måske, men jeg har der tæt inde på livet gennem mange da min bedre halvdel er mørk, og aldrig er blevet dårlig behandlet af politi, men mange hvide udviste meget dårlig øpførsel i tog og bus. Så uvidende er jeg ikke på området.

Og jeg har kørt meget taxa i København, der oplever man godt nok meget dårligt fra begge sider.
0
Brugeravatar
Iznogood

Indlægaf Iznogood » 30. maj 2018, 10:40

Nu er jeg selv af mellemøstlig afstamning, så……….
Jeg hører jo også lidt fra tillidsfolkene i Politiet og fra de kontakter jeg har hos Den uafhængige politiklagemyndighed. Hvis borgerne oplever det som et problem, så må man tage fat i det.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"