Mørk og mistænkt.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
KIM K
Kort karma: 8
Likede indlæg: 464

Re: Mørk og mistænkt.

Indlægaf KIM K » 30. maj 2018, 19:55

Stitch skrev:Jeg er aldrig blevet stoppet. Min bror som er lidt mørkere end mig, men altid klædt i jakkesæt qua hans arbejde i finanssektoren er blevet stoppet utallige gange. Til "rutinetjek". Hvor de lige gennemsøger bilen. Det troede jeg faktisk kun de gjorde, hvis der var begrundet mistanke.

De må ransage alt det de vil, også uden konkret mistankegrundlag at læne sig opad, så længe han giver dem lov. Og det kan jeg næsten læse mellem linjerne han formentlig har givet.

Næste gang han efter egen opfattelse grundløst stoppes vil jeg opfordrer ham til ikke at give tilladelse til ransagning.

Jeg tror de fleste lovlydige borgere vil finde det krænkende i fuld offentlighed at blive bedt om at lægge poterne på kølerhjemlen og underkastes en legemsbesigtigelse/visitation, mens andre gennemroder bilen, måske ovenikøbet foran naboer, kolleger mv. der tænker sit.

Har de sat sig for at ransage vil de sikkert gøre det uanset. Men man står unægtelig noget ringere i en eventuel efterfølgende klagesag hvis man selv har givet tilladelsen.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1667

Indlægaf Pax Romana » 30. maj 2018, 20:13

Iznogood skrev:Nu er jeg selv af mellemøstlig afstamning, så……….
Jeg hører jo også lidt fra tillidsfolkene i Politiet og fra de kontakter jeg har hos Den uafhængige politiklagemyndighed. Hvis borgerne oplever det som et problem, så må man tage fat i det.
Lidt OT

Hvorfra i mellemøsten stammer du fra? Hvis du altså ikke har noget imod jeg spørger?
Jeg syntes jo det er lidt sjovt at din avatar er Iznogood, det er en fed tegneserie. :)
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Pax Romana
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1667

Indlægaf Pax Romana » 30. maj 2018, 20:16

KIM K skrev:
De må ransage alt det de vil, også uden konkret mistankegrundlag at læne sig opad, så længe han giver dem lov. Og det kan jeg næsten læse mellem linjerne han formentlig har givet.

Næste gang han efter egen opfattelse grundløst stoppes vil jeg opfordrer ham til ikke at give tilladelse til ransagning.

Jeg tror de fleste lovlydige borgere vil finde det krænkende i fuld offentlighed at blive bedt om at lægge poterne på kølerhjemlen og underkastes en legemsbesigtigelse/visitation, mens andre gennemroder bilen, måske ovenikøbet foran naboer, kolleger mv. der tænker sit.

Har de sat sig for at ransage vil de sikkert gøre det uanset. Men man står unægtelig noget ringere i en eventuel efterfølgende klagesag hvis man selv har givet tilladelsen.
Jeg tror at der er rigtigt mange som ikke ved hvad Politiet må og (vigtigere) ikke må.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Iznogood
Kort karma: 9
Likede indlæg: 50

Indlægaf Iznogood » 30. maj 2018, 20:42

Pax Romana skrev:
Iznogood skrev:Nu er jeg selv af mellemøstlig afstamning, så……….
Jeg hører jo også lidt fra tillidsfolkene i Politiet og fra de kontakter jeg har hos Den uafhængige politiklagemyndighed. Hvis borgerne oplever det som et problem, så må man tage fat i det.
Lidt OT

Hvorfra i mellemøsten stammer du fra? Hvis du altså ikke har noget imod jeg spørger?
Jeg syntes jo det er lidt sjovt at din avatar er Iznogood, det er en fed tegneserie. :)
Det er helt OK.
Jeg er født her i Danmark, men mine forældre kommer oprindelig fra Egypten.
Og så er jeg bare vild med tegneserier. Iznogood er en af mine favoritter. :)
2
Brugeravatar
KIM K

Indlægaf KIM K » 31. maj 2018, 04:51

Det er jeg klar over de må.
Men jeg taler om grundløse ransagninger, uden rimelig mistanke.
Som jeg læser Stitch indlæg, er det eneste der angiveligt skulle påkalde sig politiets hyppige interesse for broren hans etnicitet/mørke lød. Det er ikke nok til at falde ind under rimelig mistanke og foretage ransagning. Heldigvis, for sådan et samfund ville jeg nødig leve i.
0
Brugeravatar
ExCoastal
Kort karma: 211
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 4255

Indlægaf ExCoastal » 31. maj 2018, 05:16

KIM K skrev:Det er jeg klar over de må.
Som jeg læser Stitch indlæg, er det eneste der angiveligt skulle påkalde sig politiets hyppige interesse for broren hans etnicitet/mørke lød. Det er ikke nok til at falde ind under rimelig mistanke og foretage ransagning. Heldigvis, for sådan et samfund ville jeg nødig leve i.

I USA har politiet samme mulighed for at ransage en bil. Men der skal være en grund til at bilen blev stoppet i det hele taget. Jeg har en bekendt, som blev stoppet, fordi politiet "kendte" bilen, og de fandt en lille mængde meth. Sagen blev afvist i retten, fordi der ikke var en gyldig grund til at stoppe bilen.
0
Brugeravatar
KIM K

Indlægaf KIM K » 31. maj 2018, 05:44

Ja i USA er politiets beføjelser på flere områder mindre, og borgernes rettigheder bedre sikret.
I Danmark har politiet ret vide beføjelser. Der er dog grænser, og dem skal de selvfølgelig holde sig indenfor. Det tror jeg også flertallet gør.
0
Brugeravatar
ExCoastal
Kort karma: 211
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 4255

Indlægaf ExCoastal » 31. maj 2018, 05:59

KIM K skrev:Ja i USA er politiets beføjelser på flere områder mindre, og borgernes rettigheder bedre sikret.
I Danmark har politiet ret vide beføjelser. Der er dog grænser, og dem skal de selvfølgelig holde sig indenfor. Det tror jeg også hovedparten gør.

Men så misbruges beføjelserne i vid udstrækning, så racial profiling er blevet et stort problem.

Jeg blev stoppet med min ekskones fætter (sort mand) i bilen, og jeg fik aldrig en forklaring på, hvorfor vi blev stoppet. Jeg var høflig og bad om et svar på, hvorfor vi blev stoppet. Intet svar. Betjenten kom så tilbage med mit kørekort og andre dokumenter, og jeg spurgte igen. Denne gang mere insisterende. Svaret var bare "ya'll have a great day". Min passager var lamslået, han fattede ikke at jeg turde tale til en betjent på den måde. Jo, der er sandelig forskel på folk!
0
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 88
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1585

Indlægaf thomassneum » 31. maj 2018, 06:28

Det er ret tydeligt at vi har et problem.

Når overvægten hedder 80-90% på anholdelser, visitationer, anklager uden hold osv. - og vi samtidig anvender netop den statistik som belæg for endnu større indsnævringer i folks rettigheder, i nye politiske stramninger som retter sig imod udlændinge osv. - så er vi altså inde på en glidebane, hvor vores negative tiltag bliver selvforstærket.

Stigmatiseringen og hele "dem og os" retorikken skal bekæmpes, ikke forstærkes... dette er problematisk.

Men jeg tror ikke et sek. på at det er "racistiske" toner der maler dette billede. Det er flere forskellige årsager, bla. pressens dækning, og politikers envejsfokusering. Det er de samme årsager til mange mennesker billede af overfyldte fængsler med udlændinge osv. - det viser faktisk hvor vigtigt det er at forstå de kilder man anvender.
3
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Iznogood

Indlægaf Iznogood » 31. maj 2018, 08:05

Spørger man Domstolene får man at vide, at begrundet mistanke ikke er tilstrækkeligt. Det skal være en konkret, begrundet mistanke, førend en ransagning kan finde sted. For ikke jurakyndige kan det godt forekomme som semantik, men i og med det er en skærpelse af en begrundet mistanke så er der en forskel. En begrundet mistanke kan strække sig til blot at være på det forkerte tidspunkt, hvorimod et krav om noget konkret giver anledning til at man på forhånd, inden man foretager indgrebet, skal vide specifikt, hvad man mener kan være strafbart. Det er altså ikke nok at politiet tror man har noget, de skal også vide hvad de tror man har. Rimelig grund til mistanke er opfyldt, såfremt man kører på sene tidspunkter omkring særlige områder, hvor der f.eks. sælges narko mv. (eksempelvis Christiania, hashklubber, teknofester m.v.). Narkolovgivningen er en offentlig påtalt sag, og det er af betydning for efterforskningen, for hvis man ikke ransager og finder evt. stof så er der ingen sag. Derfor kan ransagning af din bil og visitationen af dig være i overensstemmelse med reglerne.
0
Brugeravatar
Iznogood

Indlægaf Iznogood » 31. maj 2018, 08:12

thomassneum skrev:Det er ret tydeligt at vi har et problem.

Når overvægten hedder 80-90% på anholdelser, visitationer, anklager uden hold osv. - og vi samtidig anvender netop den statistik som belæg for endnu større indsnævringer i folks rettigheder, i nye politiske stramninger som retter sig imod udlændinge osv. - så er vi altså inde på en glidebane, hvor vores negative tiltag bliver selvforstærket.

Stigmatiseringen og hele "dem og os" retorikken skal bekæmpes, ikke forstærkes... dette er problematisk.

Men jeg tror ikke et sek. på at det er "racistiske" toner der maler dette billede. Det er flere forskellige årsager, bla. pressens dækning, og politikers envejsfokusering. Det er de samme årsager til mange mennesker billede af overfyldte fængsler med udlændinge osv. - det viser faktisk hvor vigtigt det er at forstå de kilder man anvender.
Det er jeg meget enig med dig i.
Når politikkerne har sådanne holdninger, vil det sive ned gennem befolkningen.
0
Brugeravatar
Stitch
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2692

Indlægaf Stitch » 31. maj 2018, 08:50

Svarer lige samlet:
Min bror er bare mørkere og er blevet stoppet en del gange, hvor han og bilen er blevet gennemsøgt. Han har ikke modsat sig noget, men været samarbejdsvillig. Det har som sådan ikke været ubehageligt, udover på et personligt plan. Der er ikke skide morsomt at stå på åben gade på vej hjem fra arbejde, mens politiet på ubegrundet grundlag ransager bilen.
Tror aldrig han har modsat sig det. Han har bare tænkt, det var nemmere, at de fik lov, for han har jo intet at skjule.

Jeg har aldrig selv været udsat for det, men færdes samme steder som ham og nogle gange i hans bil. Jeg er kvinde og lysere i huden. Det er da lidt pudsigt.
1
Brugeravatar
Stitch
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2692

Indlægaf Stitch » 31. maj 2018, 08:54

Iznogood skrev:Spørger man Domstolene får man at vide, at begrundet mistanke ikke er tilstrækkeligt. Det skal være en konkret, begrundet mistanke, førend en ransagning kan finde sted. For ikke jurakyndige kan det godt forekomme som semantik, men i og med det er en skærpelse af en begrundet mistanke så er der en forskel. En begrundet mistanke kan strække sig til blot at være på det forkerte tidspunkt, hvorimod et krav om noget konkret giver anledning til at man på forhånd, inden man foretager indgrebet, skal vide specifikt, hvad man mener kan være strafbart. Det er altså ikke nok at politiet tror man har noget, de skal også vide hvad de tror man har. Rimelig grund til mistanke er opfyldt, såfremt man kører på sene tidspunkter omkring særlige områder, hvor der f.eks. sælges narko mv. (eksempelvis Christiania, hashklubber, teknofester m.v.). Narkolovgivningen er en offentlig påtalt sag, og det er af betydning for efterforskningen, for hvis man ikke ransager og finder evt. stof så er der ingen sag. Derfor kan ransagning af din bil og visitationen af dig være i overensstemmelse med reglerne.

Kan det at køre i bil i Storkøbenhavn ses som værende begrundet mistanke? Jeg undrer mig bare lidt over hvor tyndt grundlaget må være?

Min bror er en mand i sidst tyverne med et godt job og en pæn bil. Han er lidt latinomørk og færdes i KBH. Han er selvfølgelig blevet stoppet på Nørrebro (her er virkelig meget politi), men også andre steder i Storkøbenhavn.
Er det virkelig nok i jura øjne at være mand i en vis alder?

(jeg spørger fordi du lader til at vide noget om det og jeg er nysgerrig)
0
Brugeravatar
Iznogood

Indlægaf Iznogood » 31. maj 2018, 10:54

Stitch skrev:Kan det at køre i bil i Storkøbenhavn ses som værende begrundet mistanke? Jeg undrer mig bare lidt over hvor tyndt grundlaget må være?

Min bror er en mand i sidst tyverne med et godt job og en pæn bil. Han er lidt latinomørk og færdes i KBH. Han er selvfølgelig blevet stoppet på Nørrebro (her er virkelig meget politi), men også andre steder i Storkøbenhavn.
Er det virkelig nok i jura øjne at være mand i en vis alder?

(jeg spørger fordi du lader til at vide noget om det og jeg er nysgerrig)
Det kan være svært at svare på, da det jo handler om hvilke omstændigheder som har gjort sig gældende på det at han blev stoppet. Som udgangspunkt må Politiet altid stoppe dig for at kontrollere at din bil er i lovlig stand, at du er i besiddelse af gyldigt kørekort og at du ikke er påvirket. Man kan altid bede om grunden til at man er blevet stoppet og ud fra det kan man (nok mest en jurist) så vurdere om der er hold i det. Man har ret til at klage, hvis man ikke mener at grundlaget er i orden. Så svaret må være; det kommer an på hvad Politibetjenten har lagt vægt på.

Om det er nok i Jura øjne at være mand i en vis alder? Sådan lidt omstændighederne igen. Hvis Politiet kan dokumentere at din bror f.eks. havde en profil som var sammenfaldende med en eftersøgt person, så ja.

Det er jo det med Jura, at intet er bare enten-eller.
1
Brugeravatar
Iznogood

Indlægaf Iznogood » 31. maj 2018, 11:21

molan skrev:Du skal skelne mellem ransagning af køretøjet og rutinemæssig standsning. En ransagning kræver altid et mistanke grundlag, det kæves der ikke for en rutinemæssigt undersøger af et køretøj.
Det kræver en konkret begrundet mistanke, som jeg også har svaret før. Ja, jeg ved godt at I ikke er så glade for Jurister. ;)
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"