Mørk og mistænkt.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Iznogood
Kort karma: 9
Likede indlæg: 50

Re: Mørk og mistænkt.

Indlægaf Iznogood » 31. maj 2018, 11:31

molan skrev:
Iznogood skrev:
molan skrev:Du skal skelne mellem ransagning af køretøjet og rutinemæssig standsning. En ransagning kræver altid et mistanke grundlag, det kæves der ikke for en rutinemæssigt undersøger af et køretøj.
Det kræver en konkret begrundet mistanke, som jeg også har svaret før. Ja, jeg ved godt at I ikke er så glade for Jurister. ;)

En §77 kontrol kræve ikke konkret begrundet mistanke, det er kun en ransagning som kræver det.
Det fremgår vel af mine svar?
Hvis ikke, så ja. :)
0
Brugeravatar
Iznogood

Indlægaf Iznogood » 31. maj 2018, 11:41

molan skrev:
Iznogood skrev:Det kræver en konkret begrundet mistanke, som jeg også har svaret før. Ja, jeg ved godt at I ikke er så glade for Jurister. ;)
ok så forstår jeg bare ikke den kommenter.
Det var ment sådan lidt for sjov, fordi du skrev: En ransagning kræver altid et mistanke grundlag. Og så kommer Juristen og siger: En konkret begrundet mistanke.
Du har sikkert masser af gange fremlagt en sag, og så siger Juristen – jamen, det kan du ikke fordi…………. ;)
0
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 244
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4515

Indlægaf Mistermor » 31. maj 2018, 12:48

Problemet er jo, at folk der klager oplever, at der ikke bliver undersøgt noget, og så er det påstand mod påstand, og sagen falder. - Jeg kan anbefale afsnit to af udsendelsen..... Der er også jurister, der udtaler sig. Flere.
1
Brugeravatar
Iznogood

Indlægaf Iznogood » 31. maj 2018, 13:34

Mistermor skrev:Problemet er jo, at folk der klager oplever, at der ikke bliver undersøgt noget, og så er det påstand mod påstand, og sagen falder. - Jeg kan anbefale afsnit to af udsendelsen..... Der er også jurister, der udtaler sig. Flere.
Politiklagemyndighedens kommentarer til DR2 Dokumentar programmet ”I politiets vold: Mørk og mistænkt”

DR2 Dokumentar viste den 22. maj 2018, kl. 20.00 programmet "I politiets vold: Mørk og mistænkt". Det fremgår af programmet, at en kvindelig journalist under et interview af politidirektør Svend Larsen, Rigspolitiet, oplyste, at: "DR2 Dokumentar har spurgt DUP, om de fører statistik på klager over diskrimination eller undersøger problemet. Det gør de ikke" og "Nu har jeg talt med DUP, og de har jo ikke en opgørelse over klager med diskrimination".

Det efterlader et indtryk af, at Den Uafhængige Politiklagemyndighed (Politiklagemyndigheden) ikke undersøger klager og anmeldelser vedrørende diskrimination, og at Politiklagemyndigheden ikke via myndighedens journalsystem kan finde sådanne sager frem.

Dette er forkert, og Politiklagemyndigheden havde forud for programmet ved brev af 17. oktober 2017 oplyst til DR2 Dokumentar, at myndigheden via myndighedens sagsbehandlingssystem havde fremsøgt 39 sager vedrørende diskrimination, ligesom Politiklagemyndigheden gav DR2 Dokumentar aktindsigt i afgørelser i flere af de 39 sager. Se Politiklagemyndighedens brev af 17. oktober 2017 til DR2 Dokumentar her.

Endvidere har Politiklagemyndigheden ved brev af 25. september 2017 oplyst til DR2 Dokumentar, at såfremt en klage indgives med begrundelse i diskrimination, eller det fremgår af klagen, at klager i øvrigt har følt sig diskrimineret, vil Politiklagemyndigheden naturligvis have fokus på dette under klagesagsbehandlingen. Se Politiklagemyndighedens brev af 25. september 2017 til DR2 Dokumentar her.

Det er Politiklagemyndighedens opfattelse, at det er forkert og misvisende, at disse oplysninger ikke er nævnt i programmet, hvilket Politiklagemyndigheden har gjort DR2 Dokumentar opmærksom på.

Hertil kommer, at Politiklagerådet, der er Politiklagemyndighedens øverste ledelse, i 2015 besluttede at gøre politiets diskrimination over for borgere til et fokusområde for Rådets arbejde. Dette fremgår af rådsformand Elisabeth Mejnertz's forord til Politiklagemyndighedens årsberetning for 2015.

http://www.politiklagemyndigheden.dk/ny ... t%E2%80%9D

Evaluering af Den Uafhængige Politiklagemyndighed

http://www.justitsministeriet.dk/nyt-og ... emyndighed

Så hvad er DR2´s dagsorden? Helt objektive syntes jeg ikke de er.
Senest rettet af Iznogood 31. maj 2018, 13:43, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Iznogood

Indlægaf Iznogood » 31. maj 2018, 13:40

molan skrev:Man kan stille spørgsmål ved Den Uafhængige Anklagemyndigheds, uafhængighed eftersom stort set alle har en forstid hos Politiet.

Men det er jo besluttet på Christiansborg.
Faktisk kun efterforskerne.

§ 118. Den Uafhængige Politiklagemyndighed (Politiklagemyndigheden) er en selvstændig myndighed, der ledes af Politiklagerådet og en direktør.

Stk. 2. Politiklagemyndigheden behandler klager over politiet, jf. kapitel 93 b, og efterforsker straffesager mod politipersonale, jf. kapitel 93 c.

Stk. 3. Politiklagemyndigheden udøver sine funktioner i fuld uafhængighed.

https://danskelove.dk/retsplejeloven/118
0
Brugeravatar
Stitch
Kort karma: 128
Likede indlæg: 2198

Indlægaf Stitch » 1. jun 2018, 06:54

molan skrev:Det er jo så din udlægning af, hvad du tror er grundlaget.
Du kan høre om grundlaget i hver konkret hændelse fra politiet, og det er det grundlag som gives en dommer i givet fald skal vurderer.

Det er ganske normalt for kriminel at sige, "hvorfor stopper du mig, jeg har ingenting gjort" og dog har de måske stoffer på sig eller andet. Jeg siger ikke at du eller din bror er kriminelle, det jeg siger er, hvad den visiterede siger, svare ikke nødvendigvis til virkeligheden. Så spørgsmålet er om du overhoved ved, hvad politiet begrundelse er, eller bare gætter.

Man kan også sige det på en anden måde, hvor mange andre latinomørke bliver ikke stoppe og hvor gør de ikke det, kan det tænkes at det ikke var det latinomørke som var årsagen?

Det kan sagtens være, at det ikke er grundlaget og at det bare er tilfældigt. Jeg skal ikke kunne sige det.
Jeg undrer mig bare over, at mænd i en vis aldersgruppe og af vis pigmentering er oftere udsat for at blive stoppet af politiet end visse andre er.

Jeg er som sagt kvinde og lys i huden og har ikke været udsat for andet end venlighed af politet. Og er for den sags skyld aldrig blevet stoppet, endsige ransaget.
0
Brugeravatar
Stitch
Kort karma: 128
Likede indlæg: 2198

Indlægaf Stitch » 1. jun 2018, 06:56

Iznogood skrev:
molan skrev:Du skal skelne mellem ransagning af køretøjet og rutinemæssig standsning. En ransagning kræver altid et mistanke grundlag, det kæves der ikke for en rutinemæssigt undersøger af et køretøj.
Det kræver en konkret begrundet mistanke, som jeg også har svaret før. Ja, jeg ved godt at I ikke er så glade for Jurister. ;)

Jeg synes nu det er rart at høre om det juridiske grundlag. Det er ikke just noget jeg har sat mig ind i. Men jeg er nysgerrig.
Hverken min bror eller jeg har noget at skjule, så det er ikke vigtigt. Han tager som sagt meget let på det og synes det er fint nok. Politiet har ikke været ubehagelige. Det er mere situationen i sig selv, der ikke er så rar igen.
0
Modesty Blame
Kort karma: 203
Likede indlæg: 2618

Indlægaf Modesty Blame » 2. jun 2018, 07:52

En person, som jeg kender godt, sad i fængsel i nogle år for narko. Da han blev løsladt, fik han sit liv på ret køl i løbet af meget kort tid. Han fik hurtigt arbejde, bil og alt det der. Han beklagede sig ofte over, at han tit blev stoppet i de første 5 år efter løsladelsen. Nu er der gået fem år mere, og han er ikke blevet stoppet en eneste gang de sidste 5 år. Og det fortæller mig, at politiet trods alt synes at have en tanke bag det at stoppe ham. I starten kontrollerede de ham. Nu hvor de har set, at han har været lovlydig i en del år, stopper de ham ikke længere. Jeg tror ikke, at de ransagede ham hver gang, men det skete et par gange. Faktisk blev han og jeg også stoppet i Tyskland, hvor vi ikke blev ransaget som sådan. De spurgte, om de måtte kigge, og vi sagde ja, og det er vel egentlig ikke rigtig en ransagning.

Han er udlænding, men nordeuropæer - kan måske godt se en anelse latino ud, når han ikke er barberet.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"