Demonstranter smidt ud af Føtex

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf DenBruneMunk » 30. maj 2018, 06:48

Falstria skrev:
DenBruneMunk skrev:
Falstria skrev:Vil du foretrække at vi selv spiser krondyr og rådyr, eller er det bedre at der kommer et par hundrede ulve hertil som spiser dem istedet?
Begge dele vil holde bestanden af klovdyr på et passende niveau hvor de er sunde og de kan finde føde uden at genere os for meget.

Så når man tænker livscyklus, så vil du hellere slå en hval ihjel, fordi den indtagen af fisk skader vores fangst muligheder.

Spørgsmålet er ikke så simpelt, så man kan selektivt sige A men ikke B, og det er vist hvad du forsøger at bede folk tage stilling til, ved at lade livet for A men ikke B.


Hvis hvalen ikke er truet, så ja naturligvis.

Jo det er så simpelt, eller simpelt er det ikke, men det er således.

Så gør jeg det umulige, og siger jeg ikke er enig, og dermed er det ikke så simpelt som du gør det.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf DenBruneMunk » 30. maj 2018, 16:19

Falstria skrev:
DenBruneMunk skrev:
Falstria skrev:
DenBruneMunk skrev:
Falstria skrev:Vil du foretrække at vi selv spiser krondyr og rådyr, eller er det bedre at der kommer et par hundrede ulve hertil som spiser dem istedet?
Begge dele vil holde bestanden af klovdyr på et passende niveau hvor de er sunde og de kan finde føde uden at genere os for meget.

Så når man tænker livscyklus, så vil du hellere slå en hval ihjel, fordi den indtagen af fisk skader vores fangst muligheder.

Spørgsmålet er ikke så simpelt, så man kan selektivt sige A men ikke B, og det er vist hvad du forsøger at bede folk tage stilling til, ved at lade livet for A men ikke B.


Hvis hvalen ikke er truet, så ja naturligvis.

Jo det er så simpelt, eller simpelt er det ikke, men det er således.

Så gør jeg det umulige, og siger jeg ikke er enig, og dermed er det ikke så simpelt som du gør det.


Jo det er det uanset hvad du så synes.

Så synes jeg du skulle tage ud og slå nogle Ulve ihjel idag, eller hyre en kutter og slå de hvaler ihjel i dansk farvand. For det er jo så simpelt siger du. Jeg mener ikke du fatter ret meget af hvad du taler om, og her i blandt har du vist ikke taget højde for at der er kvoter som styrer ens lyst til at ødelægge en mad cyklus ved at mene , at når ulven dræber, så dræber vi bare den, for at give mere til os selv, det er der andre som altså laver love omkring, måske går din simple tankegang i Afrika eller på en øde ø men ikke i Danmark.

Så simpelt er det ikke uanset hvad du mener, så mener jeg der er masser som begrænser din lyst til at slå Ulve eller andre dyr ihjel for at du kan få mere føde.

Jeg glemte, at hvis du er lovløs , og går imod dansk regering og love, så har du ret men så taler vi ulovlige handlinger, og så tror jeg ikke det forum er stedet vi skal tale kriminelle handlinger, og tråden dør her.
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Tanten » 30. maj 2018, 17:13

Jeg er selv vegetar og min søn og svigerdatter veganere.

Ingen af os har gjort det til en mission at blande os i, hvad andre spiser.

Jeg synes ofte, debatten bliver ekstremt skinger fra begge sider, hvor det handler om at kalde hinanden mordere eller nedgøre, at man fravælger kød i sin diæt.

Personligt sidestiller jeg ikke dyr med mennesker, og i et samfund, hvor dyr kunne have en god opvækst og blive aflivet på en skånsom måde, ville jeg måske spise kød. Sådan er det ikke i dag, og jeg ønsker ikke at indtage kød fra mishandlede dyr. Men det er MIT personlige valg, som jeg ikke har ret til at pådutte andre - min kæreste spiser kød, og jeg tilbereder det også til ham.

Jeg undlod fornylig at deltage i en demo, fordi det var umuligt for mig at få klarlagt, om den handlede om bedre dyrevelfærd - dvs. tog udgangspunkt i at forbedre den aktuelle situation for produktionsdyr i DK - eller om den handlede om at få alle til at undlade at spise kød ved at beskylde dem for div. ting og sager. Jeg tror, det første fokus er mere realistisk end det sidste.
4
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Tanten » 30. maj 2018, 19:20

Falstria skrev:
Tanten skrev:Jeg er selv vegetar og min søn og svigerdatter veganere.

Ingen af os har gjort det til en mission at blande os i, hvad andre spiser.

Jeg synes ofte, debatten bliver ekstremt skinger fra begge sider, hvor det handler om at kalde hinanden mordere eller nedgøre, at man fravælger kød i sin diæt.

Personligt sidestiller jeg ikke dyr med mennesker, og i et samfund, hvor dyr kunne have en god opvækst og blive aflivet på en skånsom måde, ville jeg måske spise kød. Sådan er det ikke i dag, og jeg ønsker ikke at indtage kød fra mishandlede dyr. Men det er MIT personlige valg, som jeg ikke har ret til at pådutte andre - min kæreste spiser kød, og jeg tilbereder det også til ham.

Jeg undlod fornylig at deltage i en demo, fordi det var umuligt for mig at få klarlagt, om den handlede om bedre dyrevelfærd - dvs. tog udgangspunkt i at forbedre den aktuelle situation for produktionsdyr i DK - eller om den handlede om at få alle til at undlade at spise kød ved at beskylde dem for div. ting og sager. Jeg tror, det første fokus er mere realistisk end det sidste.



Hvordan aflives de skånsomt?


F.eks. med en kugle fra et jagtgevær mens de går og hygger sig ude på marken - kort sagt så de ikke aner, hvad der rammer dem, fremfor at de skal fragtes flere hundrede kilometer, sammenstuvet i lastvogne, lugte blod og stresshormoner fra andre dyr, når de ankommer til slagteriet og aflives på samlebånd.
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Tanten » 30. maj 2018, 19:30

For at vende tilbage til emnet, så er der forskel på at demonstrere ude på gaden i en lovligt anmeldt demo og så gå ind i folks private hus/butik i en ikke anmeldt demo - når demonstranter gør det, så må de forvente, at de vil blive bedt om at fjerne sig, og blive fjernet med magt, hvis de ikke følger henstillingen.

Det er dog uklædeligt, at vagterne tager fat i demonstranterne i stedet for at tilkalde politiet, hvis de vurderede, at fysisk magt var nødvendig.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf DenBruneMunk » 30. maj 2018, 19:40

Falstria skrev:Kvoter beskytter truede arter, jeg tog netop forbehold for truede arter.
Det er simpelt.

Der er til gengæld ikke noget der beskytter truede arter imod andre truede arter, derfor er det alligevel ikke så simpelt.
Hvis du slipper ulve eller hvaler løs, så vil de spise af de andre truede arter. For de er rovdyr, de spiser andre dyr.


Så kan du forklare, hvordan du skyder en fasan simpelt, fordi den ødelægger dine have planter i foråret? Nok ikke, uden at gøre noget ulovligt.
Her er sæsonen åben for at skyde dem? Simpelt? Fasanhane 01-10-2017 til 31-01-2018 , jeg glemte jagttegn og tilladelse til at skyde på området, hvis du bevæger dig udenfor din ejendom.
Så skyde ulven, er simpelt? Næe... (den er så fredet)
Så skyder vi fasanerne selv? Næe..... (begrænset af mange parametre)

Intet er simpelt, for at stoppe dyrs fødekæde og cyklus fordi vi hellere vil have fordelen selv.

Når vi dræber et dyr for meget, uden at tænke velfærd, så bliver det ikke simpelt, der er jo en masse at tage højde for, som vejret og når det er fisk, så kommer nye arter til og andre forsvinder, som bare et parameter af mange. Hele spørgsmålet omkring begrænsning af dette, er ikke så simpelt at ændre.

Så igen, jeg kan ikke engang skyde en fasan uden at det bliver besværligt, og man kan ikke bare skyde som man lyster og forhindre dens cyklus eller hvad målet er der. Det er nok lidt af det som demonstranter mente, som du mener er helt iorden selvom der er begrænsninger, så er der ikke nok af dem.

Tanten skrev:F.eks. med en kugle fra et jagtgevær mens de går og hygger sig ude på marken - kort sagt så de ikke aner, hvad der rammer dem, fremfor at de skal fragtes flere hundrede kilometer, sammenstuvet i lastvogne, lugte blod og stresshormoner fra andre dyr, når de ankommer til slagteriet og aflives på samlebånd.

Det er så ikke så simpelt som Falstria mener her. Som jeg også forklarer ovenover, du går ikke lige ud i haven og skyder fasanen, istedet for at købe dem i Brugsen eller hos slagteren. Ikke engang ud på naboens mark, uden du har tilladelse og overholder jagtsæsonen.
Og for at holde emne, så vil en hurtig død, skabe mange andre problemer, hvordan skal de døde dyr holdes friske? Hvad er det som vi bruger der for at sikre holdbarhed, så bliver alt mere kompliceret fordi kød skal fryses ned, og så har vi nogle helt andre aktivister efter os.
Senest rettet af DenBruneMunk 30. maj 2018, 19:44, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf DenBruneMunk » 30. maj 2018, 19:49

Hvis man bruger jagtmetoden, så tror jeg ikke du får en polak eller en Østriger til at købe dit flere dage gamle kød , når det endelig når igennem logistikken bag at få kødet til de lande, hvis vi taler dyr, som de ikke har i eget land eller begrænset af love eller andre restriktioner.

Man kan ikke skyde en ko på gården, og så fragte den til Rumænien eller Spanien uden kosekvenser, hvis det er hvad du mener er bedst? Og helt sikkert der er bare dyr, som vi må eksporterer og andre vi importerer.

Her er en grund til jagtmetoden ikke virker
Råvildt og andet klovbærende vildt, skal opbrækkes (alle indvolde tages ud) så hurtigt som muligt efter dyret er skudt.
Hvorfor skal vildtet opbrækkes umiddelbart efter det er skudt?
Gæringsprocessen fortsætter i vommen selvom om vildtet er dødt, hvilket for vommen til at svulme op jo længere tid der går. Denne gæringsproces vil over tid ødelægge kødet og gøre det uspiseligt.
Senest rettet af DenBruneMunk 30. maj 2018, 19:51, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Tanten » 30. maj 2018, 19:56

Jeg gider ikke gå ind i jeres diskussion omkring jagt, fasaner og ulve.

Jeg mener naturligvis ikke, at alle bare skal gå ud i naturen og plaffe løs, hvis de lige får lyst til en haresteg.

Jeg mener, en økologisk landmand, der har kødkvæg gående på sin mark, skal have et særligt jagttegn, så han kan skyde sine dyr på marken, så de transporteres i død fremfor levende tilstand. I min barndom kom slagteren ud på gårdene, hvor dyret blev dræbt på steder og parteret, hvorefter det kunne fragtes på køl - eller dyrene blev transporteret kort til det nærmeste andelsslagteri.

Ja, det er sikkert ressourcekrævende og dyrere, men vi behøver ikke spise alt det kød - man kan sagtens spise mindre og nyde, at det er produceret på en etisk forsvarlig måde.

Jeg er med på, at al ændring er besværlig, men det handler også om vilje.
Senest rettet af Tanten 30. maj 2018, 19:57, rettet i alt 1 gang.
4
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf DenBruneMunk » 30. maj 2018, 19:57

Falstria skrev:Fasaner er dyr vi selv har sat ud, for at have noget at jage, de har ikke naturligt hjemme i DK.

Selvfølgeligt må du ikke skyde dem på en anden mands jord, de tilhører som udgangspunkt ham der ejer jorden.
Du skal naturligvis også have jagttegn og våbentilladelse.

Det er ikke så besværligt.

Sagde personen som intet aner om det. Du lyder ikke til at vide særligt meget om jagt, eller også er har du glemt det.

Det er ikke simpelt, som du angav, for hvor lang tid kræver et Jagttegn, hvor lang tid skal du vente på sæsonen i efteråret, hvor sikker er du på at få retten til jagt på naboens jord? Intet er simpelt, uden at du planlægger og så gik vi fra at grave et hul til at bygge hus, og så har du brugt mere end 5 minutter på noget ikke særligt simpelt her.

Det er klart, simpelt for dig er måske at slå dyr ihjel, for andre så er det en videnskab, de tør dårligt røre en ko, og når du får et fly som du skal styre så er det simpelt for piloten men du sidder og skider grønne ærter for du har ikke fløjet en jumpjet eller du skal til Irak som special soldat, simpelt valg? Nu skal du ikke kalde noget simpelt når du ikke tager viden , uddannelse og erfaring med i det billede du har i hovedet der. Vi talte oprindeligt om at slå ulve ihjel så du kan tage dit råvildt, det er ikke dækket af noget af det simple du forklarer her.

Hov, du tabte tråden omkring simplificering og simple løsninger, til noget som nu ikke er besværligt :) Gav du op?
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf kidkomb » 30. maj 2018, 20:15

Tanten skrev:Jeg gider ikke gå ind i jeres diskussion omkring jagt, fasaner og ulve.

Jeg mener naturligvis ikke, at alle bare skal gå ud i naturen og plaffe løs, hvis de lige får lyst til en haresteg.

Jeg mener, en økologisk landmand, der har kødkvæg gående på sin mark, skal have et særligt jagttegn, så han kan skyde sine dyr på marken, så de transporteres i død fremfor levende tilstand. I min barndom kom slagteren ud på gårdene, hvor dyret blev dræbt på steder og parteret, hvorefter det kunne fragtes på køl - eller dyrene blev transporteret kort til det nærmeste andelsslagteri.

Ja, det er sikkert ressourcekrævende og dyrere, men vi behøver ikke spise alt det kød - man kan sagtens spise mindre og nyde, at det er produceret på en etisk forsvarlig måde.

Jeg er med på, at al ændring er besværlig, men det handler også om vilje.

Præcis sådan en ko går vi og venter på. Til november tror jeg vi får (køber) den.
De bliver skudt direkte på marken og har haft et dejligt liv. Jeg glæder mig sådan til at få den :love:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf DenBruneMunk » 30. maj 2018, 20:28

Falstria skrev:
DenBruneMunk skrev:
Falstria skrev:Fasaner er dyr vi selv har sat ud, for at have noget at jage, de har ikke naturligt hjemme i DK.

Selvfølgeligt må du ikke skyde dem på en anden mands jord, de tilhører som udgangspunkt ham der ejer jorden.
Du skal naturligvis også have jagttegn og våbentilladelse.

Det er ikke så besværligt.

Sagde personen som intet aner om det. Du lyder ikke til at vide særligt meget om jagt, eller også er har du glemt det.

Det er ikke simpelt, som du angav, for hvor lang tid kræver et Jagttegn, hvor lang tid skal du vente på sæsonen i efteråret, hvor sikker er du på at få retten til jagt på naboens jord? Intet er simpelt, uden at du planlægger og så gik vi fra at grave et hul til at bygge hus, og så har du brugt mere end 5 minutter på noget ikke særligt simpelt her.

Det er klart, simpelt for dig er måske at slå dyr ihjel, for andre så er det en videnskab, de tør dårligt røre en ko, og når du får et fly som du skal styre så er det simpelt for piloten men du sidder og skider grønne ærter for du har ikke fløjet en jumpjet eller du skal til Irak som special soldat, simpelt valg? Nu skal du ikke kalde noget simpelt når du ikke tager viden , uddannelse og erfaring med i det billede du har i hovedet der. Vi talte oprindeligt om at slå ulve ihjel så du kan tage dit råvildt, det er ikke dækket af noget af det simple du forklarer her.

Hov, du tabte tråden omkring simplificering og simple løsninger, til noget som nu ikke er besværligt :) Gav du op?


Sagde personen som måske ejer den jord dyrene lever på.

Det er omdrejningspunktet, uanset om det er vilde dyr eller opdrættede dyr.

Held og lykke med salget til Spanien. Når du nu vil igang med at føre jagt på køerne, istedet for industriel slagtning og håndtering.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf DenBruneMunk » 31. maj 2018, 09:30

Falstria skrev:Altså jagt metoden fremfor industri metoden :)

Kan du selv gøre det bedre? Vrøvler du eller er du bare totalt forvirret og svarer i øst og vest, uden at holde styr på hvem du svarer på , når du skriver.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf HerErJeg » 6. jun 2018, 05:01

Tanten skrev:
Falstria skrev:
Tanten skrev:Jeg er selv vegetar og min søn og svigerdatter veganere.

Ingen af os har gjort det til en mission at blande os i, hvad andre spiser.

Jeg synes ofte, debatten bliver ekstremt skinger fra begge sider, hvor det handler om at kalde hinanden mordere eller nedgøre, at man fravælger kød i sin diæt.

Personligt sidestiller jeg ikke dyr med mennesker, og i et samfund, hvor dyr kunne have en god opvækst og blive aflivet på en skånsom måde, ville jeg måske spise kød. Sådan er det ikke i dag, og jeg ønsker ikke at indtage kød fra mishandlede dyr. Men det er MIT personlige valg, som jeg ikke har ret til at pådutte andre - min kæreste spiser kød, og jeg tilbereder det også til ham.

Jeg undlod fornylig at deltage i en demo, fordi det var umuligt for mig at få klarlagt, om den handlede om bedre dyrevelfærd - dvs. tog udgangspunkt i at forbedre den aktuelle situation for produktionsdyr i DK - eller om den handlede om at få alle til at undlade at spise kød ved at beskylde dem for div. ting og sager. Jeg tror, det første fokus er mere realistisk end det sidste.



Hvordan aflives de skånsomt?


F.eks. med en kugle fra et jagtgevær mens de går og hygger sig ude på marken - kort sagt så de ikke aner, hvad der rammer dem, fremfor at de skal fragtes flere hundrede kilometer, sammenstuvet i lastvogne, lugte blod og stresshormoner fra andre dyr, når de ankommer til slagteriet og aflives på samlebånd.


Den der Morten Korch fremstilling af en romantisk aflivning, den er for langt ude. Dvs. at koen skal skydes som et rådyr og lignende lige bag ved skulderbladet? En lille fejl, en knogle som rammes, og den ko dør en langsom død.
Hvis den alligevel skal skydes med boltpistol og stikkes efterfølgende, jamen så skal den holdes fast for at ramme rigtigt og dybt nok i hjernen, og så er der nok stress på alligevel, fordi det er tvang og føles unaturligt.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf kidkomb » 6. jun 2018, 05:18

HerErJeg skrev:
Tanten skrev:
Falstria skrev:
Tanten skrev:Jeg er selv vegetar og min søn og svigerdatter veganere.

Ingen af os har gjort det til en mission at blande os i, hvad andre spiser.

Jeg synes ofte, debatten bliver ekstremt skinger fra begge sider, hvor det handler om at kalde hinanden mordere eller nedgøre, at man fravælger kød i sin diæt.

Personligt sidestiller jeg ikke dyr med mennesker, og i et samfund, hvor dyr kunne have en god opvækst og blive aflivet på en skånsom måde, ville jeg måske spise kød. Sådan er det ikke i dag, og jeg ønsker ikke at indtage kød fra mishandlede dyr. Men det er MIT personlige valg, som jeg ikke har ret til at pådutte andre - min kæreste spiser kød, og jeg tilbereder det også til ham.

Jeg undlod fornylig at deltage i en demo, fordi det var umuligt for mig at få klarlagt, om den handlede om bedre dyrevelfærd - dvs. tog udgangspunkt i at forbedre den aktuelle situation for produktionsdyr i DK - eller om den handlede om at få alle til at undlade at spise kød ved at beskylde dem for div. ting og sager. Jeg tror, det første fokus er mere realistisk end det sidste.



Hvordan aflives de skånsomt?


F.eks. med en kugle fra et jagtgevær mens de går og hygger sig ude på marken - kort sagt så de ikke aner, hvad der rammer dem, fremfor at de skal fragtes flere hundrede kilometer, sammenstuvet i lastvogne, lugte blod og stresshormoner fra andre dyr, når de ankommer til slagteriet og aflives på samlebånd.


Den der Morten Korch fremstilling af en romantisk aflivning, den er for langt ude. Dvs. at koen skal skydes som et rådyr og lignende lige bag ved skulderbladet? En lille fejl, en knogle som rammes, og den ko dør en langsom død.
Hvis den alligevel skal skydes med boltpistol og stikkes efterfølgende, jamen så skal den holdes fast for at ramme rigtigt og dybt nok i hjernen, og så er der nok stress på alligevel, fordi det er tvang og føles unaturligt.

Nej? Så svært er det godt nok ikke for en trænet jæger at aflive. De har altså øvet sig på forhånd jo.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Modesty Blame » 6. jun 2018, 05:48

kidkomb skrev:
HerErJeg skrev:
Tanten skrev:
Falstria skrev:
Tanten skrev:Jeg er selv vegetar og min søn og svigerdatter veganere.

Ingen af os har gjort det til en mission at blande os i, hvad andre spiser.

Jeg synes ofte, debatten bliver ekstremt skinger fra begge sider, hvor det handler om at kalde hinanden mordere eller nedgøre, at man fravælger kød i sin diæt.

Personligt sidestiller jeg ikke dyr med mennesker, og i et samfund, hvor dyr kunne have en god opvækst og blive aflivet på en skånsom måde, ville jeg måske spise kød. Sådan er det ikke i dag, og jeg ønsker ikke at indtage kød fra mishandlede dyr. Men det er MIT personlige valg, som jeg ikke har ret til at pådutte andre - min kæreste spiser kød, og jeg tilbereder det også til ham.

Jeg undlod fornylig at deltage i en demo, fordi det var umuligt for mig at få klarlagt, om den handlede om bedre dyrevelfærd - dvs. tog udgangspunkt i at forbedre den aktuelle situation for produktionsdyr i DK - eller om den handlede om at få alle til at undlade at spise kød ved at beskylde dem for div. ting og sager. Jeg tror, det første fokus er mere realistisk end det sidste.



Hvordan aflives de skånsomt?


F.eks. med en kugle fra et jagtgevær mens de går og hygger sig ude på marken - kort sagt så de ikke aner, hvad der rammer dem, fremfor at de skal fragtes flere hundrede kilometer, sammenstuvet i lastvogne, lugte blod og stresshormoner fra andre dyr, når de ankommer til slagteriet og aflives på samlebånd.


Den der Morten Korch fremstilling af en romantisk aflivning, den er for langt ude. Dvs. at koen skal skydes som et rådyr og lignende lige bag ved skulderbladet? En lille fejl, en knogle som rammes, og den ko dør en langsom død.
Hvis den alligevel skal skydes med boltpistol og stikkes efterfølgende, jamen så skal den holdes fast for at ramme rigtigt og dybt nok i hjernen, og så er der nok stress på alligevel, fordi det er tvang og føles unaturligt.

Nej? Så svært er det godt nok ikke for en trænet jæger at aflive. De har altså øvet sig på forhånd jo.

Jeg er ikke sikker på, at jeg synes, det er cool, at vi skal have vores kødbehov dækket af jægere. Det vil kræve lidt for mange jægere = lidt for mange mennesker med adgang til skydevåben.

Jeg tror jeg foretrækker det nuværende system.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"