Demonstranter smidt ud af Føtex

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Dmitra
Kort karma: 646
Likede indlæg: 8090

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Dmitra » 26. maj 2018, 13:24

Modesty Blame skrev:
Dmitra skrev:Jeg kan ikke sige mange flere bevingede ord end der er sagt allerede.

Jeg holder mig som regel fra debatter om veganere og veganisme fordi det er så stor en hvepserede og er alt for mange gange endt i diskussioner der kører i hårdknude. Jeg plejer at bruge mig som eksempel, spørge om de synes jeg skulle have lov til at stå i deres lokale supermarked og prædike islam, da det er vigtigt for mig og derfor må være lige så fair, jeg måtte det uden protester. Jeg kunne ikke drømme om det og hypotetisk set ville jeg da også være fjernet inden nogen kunne sige buh eller bøh, og det ville både være fair og forventet. Den logik burde virke på de fleste, den virker også på nogle veganere, bare ikke dem der er så frelste og sikker på de gør det eneste rigtige, de tror det ændrer verden hvis alle spiste vegansk, men det gør det altså ikke. Og de her stunts tror jeg egentligt nærmere graver deres grav end det skaber positiv awareness.

Jeg er uendeligt ligeglad med folks spisevaner, hvis folk har det bedst med at spise vegansk er det fint, andre vegetarisk, er det fint osv. Kort sagt, hvis du passer din tallerken så passer jeg min.

Jeg har i øvrigt både køddage, vegetariske dage og veganske dage, så jeg spiser ret varieret.

Umiddelbart synes jeg, at veganere skal have lov at demonstrere alt det de vil, så længe demonstrationen er lovlig. Det er den ikke i det her tilfælde.

Der findes også regler for, hvordan man må missionere, og så længe du overholder dem, så har jeg ikke et problem med det heller.

I det her tilfælde har man valgt at troppe op i et supermarked - hvilket ikke er offentlig grund, og man har ikke anmeldt demonstrationen (for så havde man fået afslag). Gruppen påstår på deres fb-side, at det er offentlig grund, og så mener de, at man gerne må demonstrere og ytre sig alt det man vil. Det tager de selvfølgelig fejl i.

Det er klart og jeg har heller ikke et problem med lovlige demostrationer, uagtet hvem der holder dem, selvom jeg stadig tror det i mange tilfælde er til mere skade end gavn, men selvfølgelig skal man have lov hvis regler og lovgivning er overholdt. Pegida er lige så velkomne omend jeg personligt synes det nærmest er morsomt når der står 3 demostranter med "ja til frihed" skilte, men de må da stadig være der hvis de har baglandet i orden.

Jeg forholdte mig blot til det eksempel her og andre ulovlige happening i det jeg skrev. For der er selvfølgelig forskel på om man udøver sin lovlige demokratiske ret eller om man ser stort på lovgivning i sin egen overbevisnings "gode" tjeneste.
0
Life is the bitch, and death is her sister.
Sleep is the cousin, we're a fuckin' family picture :deer:
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 126
Likede indlæg: 2377

Indlægaf Tux » 26. maj 2018, 15:39

Demonstranterne slap billigt, de burde i spjældet for at forstyrre den offentlige orden.
1
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 562
Likede indlæg: 2992

Indlægaf Falstria » 26. maj 2018, 16:05

Tux skrev:Demonstranterne slap billigt, de burde i spjældet for at forstyrre den offentlige orden.

Det var det vel også endt med, hvis de havde udvist samme opførsel overfor et par betjente.

Men ikke når de gør det overfor menigmand.

Loven er på deres side i forhold til menigmand, de kunne have slået folk ned og stjålet butikkens pengeskab også uden at man må prikke til dem som menigmand jo.
0
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 49
Likede indlæg: 1049

Indlægaf Tobywan » 26. maj 2018, 18:05

De skulle kastes for løverne. Det vil da være poetisk retfærdighed om noget :D
1
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 152
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 3127

Indlægaf landsbytossen » 26. maj 2018, 18:08

De skulle idømmes samfundstjeneste hos landmænd med husdyrshold.
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 562
Likede indlæg: 2992

Indlægaf Falstria » 26. maj 2018, 18:11

landsbytossen skrev:De skulle idømmes samfundstjeneste hos landmænd med husdyrshold.

Nu skal du ikke finde på flere sjove ting at belemre landmænd med, de har problemer nok i forvejen!
2
Brugeravatar
Alkaia
Kort karma: 104
Geografisk sted: Árós
Likede indlæg: 2294

Indlægaf Alkaia » 26. maj 2018, 19:01

Jeg forstår sagtens deres baggrund, de skal dog gøre tingene på en ordentlig og lovlig måde.

Magtanvendelsen er okay.
Og jeg synes at dræbe andre levende væsener for mad er mord, når det er så systematisk som det er nu tildags.

Jeg har dog ikke i sinde at gå ind i den lokale Føtex, og demonstrere mod folk der køber kød. Jeg finder at der er bedre og mere intelligente måder at udbrede budskabet på.
1
I always dance like no one is watching. :pompom:
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1294
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 21615

Indlægaf LadyFox » 26. maj 2018, 20:58

Alkaia skrev:Jeg forstår sagtens deres baggrund, de skal dog gøre tingene på en ordentlig og lovlig måde.

Magtanvendelsen er okay.
Og jeg synes at dræbe andre levende væsener for mad er mord, når det er så systematisk som det er nu tildags.

Jeg har dog ikke i sinde at gå ind i den lokale Føtex, og demonstrere mod folk der køber kød. Jeg finder at der er bedre og mere intelligente måder at udbrede budskabet på.

Så du synes slagtere er mordere?
1
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 11
Likede indlæg: 781

Indlægaf DenBruneMunk » 26. maj 2018, 21:22

Alkaia skrev:Og jeg synes at dræbe andre levende væsener for mad er mord, når det er så systematisk som det er nu tildags.

Så hvaler er mordere? når de fanger fisk :) Og vores egne fugle som tager andres æg og slår små ikke udklækkede pipper ihjel er mordere? Der er vist intet mere systematisk end at se hvaler som fanger fisk, når de lyster. Eller rovfugle og rovdyr på savannen når de er sultne.

Jeg tror du har glemt fødekæden i det systematiske du ser. Lige meget om tusind mænd står med en økse eller 5 står og styrer en maskine som slår 1000 ihjel, så er det livets cyklus, det er bare gjort lettere for os at få den mad som vi vil. Måske lidt for meget og for billigt men det er hvad der sker når man optimerer konstant men mord? Nahhh, det tror jeg hele fødekæden er belastet af, og nu vil du stoppe livet på jorden fordi livets cyklus ikke må bestå af dyr som slår andre dyr ihjel, og husk nu vi var dyr engang, og vi slår stadig dyr ihjel.

Alt er mord men du må definere meget detaljeret hvad du mener er mord, når en slår en anden ihjel for at spise, eller mord fordi en slår en anden ihjel fordi de kan og lyster uden særlig mad lyst.

Nå, for trådens skyld, de var bare nogle fjolser.
0
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 778
Likede indlæg: 10404

Indlægaf vibbsen » 27. maj 2018, 10:29

For min skyld må man ærlig talt demonstrere ligeså tovligt man vil....Man bør dog nok liiiiiige huske at respekterer den private ejendomsret når man gør det......Ellers så kan det blive en ret kort demonstration.....At går ind i Føtex's slagterafdeling og demonstrere fordi man synes kød er mord....Det er simpelthen for dumt.....

Efter at have set filmen så tænker jeg at det må være nogen rimelig ømskindede demonstranter hvis de påstår at det de blev udsat for var overgreb....Og jeg vil nok anbefale dem IKKE at forsøge sig med politiet....eller folk med en kortere lunte end G4 vagter i Føtex....
5
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Modesty Blame
Kort karma: 206
Likede indlæg: 2675

Indlægaf Modesty Blame » 27. maj 2018, 10:56

vibbsen skrev:For min skyld må man ærlig talt demonstrere ligeså tovligt man vil....Man bør dog nok liiiiiige huske at respekterer den private ejendomsret når man gør det......Ellers så kan det blive en ret kort demonstration.....At går ind i Føtex's slagterafdeling og demonstrere fordi man synes kød er mord....Det er simpelthen for dumt.....

Efter at have set filmen så tænker jeg at det må være nogen rimelig ømskindede demonstranter hvis de påstår at det de blev udsat for var overgreb....Og jeg vil nok anbefale dem IKKE at forsøge sig med politiet....eller folk med en kortere lunte end G4 vagter i Føtex....

Jeg er ret sikker på, de følte, det var et overgreb. Der var i hvert fald én, der råbte overgreb, som om hun øvede sig i udtalen.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1438
Likede indlæg: 25556

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. maj 2018, 11:00

Jamen altså, som jeg skrev andetsteds på Debatten for få dage siden.

Jeg har det efterhånden sådan, at når jeg registrerer ordene "veganer" eller "vegansk", indstiller min hjerne sig automatisk på at skulle læse/se noget dumt og/eller naivt.
Sådan har jeg aldrig haft det før, og jeg sympatiserer fortsat med tanken om ikke at spise animalsk.
6
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 778
Likede indlæg: 10404

Indlægaf vibbsen » 27. maj 2018, 11:31

Modesty Blame skrev:
vibbsen skrev:For min skyld må man ærlig talt demonstrere ligeså tovligt man vil....Man bør dog nok liiiiiige huske at respekterer den private ejendomsret når man gør det......Ellers så kan det blive en ret kort demonstration.....At går ind i Føtex's slagterafdeling og demonstrere fordi man synes kød er mord....Det er simpelthen for dumt.....

Jeg er ret sikker på, de følte, det var et overgreb. Der var i hvert fald én, der råbte overgreb, som om hun øvede sig i udtalen.

Ja, det er selvfølgelig rigtig....Måske var det den samme som inde på deres facebook side hårdnakket påstod at et supermarked IKKE er privatområde...Men derimod en slags offentlig-privat område....Hvorfor de faktisk -udover overgreb - også var blevet forhindret i at udøve deres grundslovsberettigede ytringsfrihed....

Hvis jeg skulle komme med et bud på hvem det var der stod og plæderede for "Kød er Mord" udenfor en af de der gårde som havde åbent til "Koens Dag", jamen så vil jeg da egentlig pege på dem som stod i slagter afdelingen i Føtex med skilte "Kød er mord" den anden dag.
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Konsensa
Kort karma: 8
Likede indlæg: 42

Indlægaf Konsensa » 27. maj 2018, 13:56

:afro: Den lille episode er et eksempel på, at det er dejligt at opleve af man er en del af noget, hvor vi kæmper mod det (de) onde. Så dette er metoden, hvis man hvis man døjer med identitet og selvfølelse, døjer med tilværelsen generelt eller måske blot er meget ung, naiv og idealistisk. Fra mit arbejde ved jeg, at dette ofte er den psykologiske motivation, når man indtager et meget polariseret standpunkt (sort-hvidt). Det handler om, at skabe en rar følelse, bl.a. i kraft af, at man er fælles.

De argumenter man så benytter sig af, og her tænker jeg generelt på de identitetsskabende og -bevarende bevægelser og trends (IDT), går fra det totalt skøre, til det blot forkerte - og - det er det der nogle gange gør det svært, blot at tilbagevise det hele som sludder - til fornuftige og væsentlige argumenter. Fx er det nødvendigt at vi reducerer forbruget af kød ud fra en global økologisk betragtning. Selvfølgelig skal vi behandle dyrene ordentligt, o.s.v. , o.s.v. I dette tilfælde er demonstranternes skingre tone, nok til at man ikke kan tage dem alvorligt nok til at diskutere med dem, ligesom det er tilfældet med mange andre frelste. Det er straks værre, hvis IDT bevægelser ved at koble sig op på iøvrigt vigtige og prisværdige sager, begynder at få så stor magt og indflydelse, at de faktisk bliver destruktive, fx ved i praksis at kunne udøve kulturel og politisk censur (Se tråden om White nigger/Black madonna). Her er racisme- og offerkortet ofte fremme fra starten og er det ikke det på en tydelig måde, så skal det nok komme det, når argumenterne viser sig ikke at slå til.

Men alle har jo ret til at have deres mening uanset hvor skør den er og uanset hvorfor de har den. Man må bare ikke sige er de er skøre eller barnlige selvoptagede egoister, selv om man tænker det, for så krænker man dem og det må man ikke (siger hvem?). Og IDT-personen bliver blot bekræftet i sin frelse (offer-) position. Tænk blot på debatten i USA (gys), konspirationsteoriernes og polariseringens højborg. Hvis vi vil undgå amerikanske tilstande, så gælder de om, at turde tale klart og tydeligt uden at være bange for at træde nogen over tæerne. Men selvfølge skal man ikke fornærme nogen blot for at fornærme.
1
HerErJeg
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1155

Indlægaf HerErJeg » 27. maj 2018, 17:31

Vor herre bevares. Det må være det tætteste man kommer på personer der er hjernevasket. Den der tale for dyrene, det er jo ikke en stemme med entusiasme og engagement, men en manisk monoton messen.
Vagten kan umuligt få nogen form for dom for det der, men alligevel, så skal man aldrig sige aldrig. Det er ikke længe siden en politimand fik en bøde for at køre 56 km/t fordi han skulle indhente en bil med fører uden sikkerhedssele, så det kan da godt være at vagten dømmes for vold.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"