Republikanere overfaldet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Republikanere overfaldet

Indlægaf Wizzze » 30. maj 2018, 16:39

thomassneum skrev:
Akehurst2 skrev:
Men hvorfor? En politisk ytring i en politisk kontekst, det bliver da ikke meget mere velplaceret.

De kom jo fx ikke rendende til prins Henriks begravelse, hvor kongefamilien trods den offentlige interesse jo netop blev behandlet som familie, der siger farvel og ikke som monarkiets repræsentanter, hvilket jeg synes var rigtig fint, men her er der jo netop tale om at Frederik agerer monarkiets repræsentant og lader sig hylde af sine undersåtter. Det er jo meget politisk iscenesættelse og derfor et godt forum til at ytre sin mening om monarkiet som styreform.


Det er du velkommen til at mene. Jeg sidesætter det mere med Henriks begravelse, end en "politisk begivenhed".
Og så kan jeg nu ikke rigtig se at det er en politisk begivenhed. Det kan være at det er en politisk/demokratisk beslutning, om vi vil beholde monakiet, men mere politiske er de så heller ikke.

Monakiet er en gammel tradition som mange i befolkningen ynder og identifiserer sig igennem - og helt traditionelt hylder man Frederik på hans fødselsdag. Ikke bare en hvilken som helst, men hans 50 års...
Det er fint du har en anden opfattelse, jeg mener man kunne have fundet en anden dag som havde passet bedre. Fødselsdage, begravelser, barnedåb osv. mener jeg ikke er oplagte mål.

(Og jeg er ikke royalist.. by the way)


Panem et circenses, jo jo de gamle romere vidste godt hvad folket ville have, brød og skuespil.
Og det er reelt monarkiets funktion i dag, altså skuespillet. Vi får slotte, lidt pompt og pragt, og nogle fælles oplevelser/erindringer, eller 70-80% af os gør :D Og så får vi nogle gode reklamesøjler. Her på det seneste er der også kommet nogle interessant artikler om hvordan monarki ser ud til at beskytte mod ekstrem polarisering og nationalisme i politik. Man undgår "diktatorer" der erobrer den politiske dagsorden, som f.eks. Trump eller Putin, og man undgår politiske præsidenter den kommer i problemer som vi lige nu ser i Italien, eller har set i Tyskland tidligere.

Selvfølgelig skal man ikke gennembankes, trues, eller noget andet bare fordi man mener noget andet end flertallet. Men de var der jo for at provokere, ellers kunne de fint have stået i fred bagerst på slotspladsen, fremfor mit i menneskeflokken. Eller de kunne have anmeldt en demonstration i Amaliehaven eller lign. for alle de republikanere som gerne ville markere deres modstand.
1
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40578

Re: Republikanere overfaldet

Indlægaf Akehurst2 » 30. maj 2018, 16:44

Pax Romana skrev:Hvis nu alle ”royalisterne” havde givet dem den kolde skulder, så var noget af gassen gået af republikanernes ballon. I stedet ”spillede” de med og dermed kom budskabet så i medierne. Jeg vil ikke gå så langt som at kalde dem ”nyttige idioter”, men mon ikke der var lidt taktik med i spillet. ;)


Lige til den her: Jeg er sikker på, de havde ønsket sig, at der kom opmærksomhed på deres demonstration - det er jo pointen med at demonstrere.

Men jeg tror ikke, de havde regnet med at pensionister, der var inde for at vinke til Frederik ville gå til angreb. Jeg er i hvert fald meget overrasket over, at de gjorde det.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Republikanere overfaldet

Indlægaf Raenil » 30. maj 2018, 16:49

Akehurst2 skrev:
Raenil skrev:
Akehurst2 skrev:For nu at komme væk fra verdenskrigene, så vil jeg bare erklære mig enig med ham her: https://politiken.dk/debat/debatindlaeg ... otspladsen

Så tynd er altså den demokratiske fernis. Respekten for ytringsfriheden kan ligge på et meget lille sted, når det gælder mindretal, som benytter sig af deres grundlovssikrede rettigheder til at fremføre legitime politiske budskaber.

Én ting er selve begivenheden på slotspladsen, noget helt andet er den larmende tavshed fra det politiske niveau. Hvorfor var partilederne ikke ude med kraftige fordømmelser af en folkemængde, som optrådte helt og aldeles uacceptabelt?


Ytringsfrihed er ikke retten til at blive hørt på en placering efter eget valg.


Du har forsamlingsfriheden i grundloven og ytringsfriheden til ikke at have dine ytringer forhåndscensureret, så hvis dit ønske er at komme med lovlige budskaber på offentlig vej, så er det helt bestemt beskyttet.


Grundlovens § 79 garanterer forsamlingsfriheden i Danmark med ordlyden: "Borgerne har ret til uden forudgående tilladelse at samle sig ubevæbnede. Offentlige forsamlinger har politiet ret til at overvære. Forsamlinger under åben himmel kan forbydes, når der af dem kan befrygtes fare for den offentlige fred."

Forsamlingsfriheden er altså ikke total.

Og så bliver jeg bare så træt hver gang nogen råber "MIN YTRINGSFRIHED ER KNÆGTET" hvis de ikke får lov at bruge den på lige præcis den måde de vil.
Der er masser af ytringsfrihed i Danmark. De kan lave en blog, skrive et indlæg på Facebook, lave løbesedler og putte dem i postkasser. Der er også masser af ledige parker at tale i.

Men der er ikke nogen grundlovssikret ret til at få lov at tale og demonstrere midt i en forsamling af mennesker med modsatrettede synspunkter.
Og godt det samme!
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"