Republikanere overfaldet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Republikanere overfaldet

Indlægaf Myresluger » 26. maj 2018, 13:56

Hold da op hvor er folk latterlige. Jeg er fuldstændig måbende over at fok gider begive sig til Amalienborg for at råbe hurra for kronprinsen - men dem om det. Men ligefrem at begynde at slå på nogle fredelige unge mænd med skilte - det er godtnok vanvittigt. Der må sidde nogle børn og krumme tæer over deres utilpassede forældre!

https://ekstrabladet.dk/flash/kongelige ... rg/7173532

Hvad synes i? Er det OK at gå til angreb på nogen der mener noget andet end en selv? Må man godt når det er kongehuset man forsvarer? Eller noget helt andet?
2
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Republikanere overfaldet

Indlægaf Santa » 26. maj 2018, 14:04

Selvfølgelig gik folk over stregen ved at slå på dem og tage deres skilte.

Men at de føler sig chikaneret, fordi folk kommer med kommentarer og tilråb, det er sq for latterligt! Det er hvad de kunne forvente, og hvad enhver må forvente, når man stiller sig op i en flok med et budskab som kraftigt går imod flokken.
Og jeg hælder egentlig til den republikanske side selv.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Republikanere overfaldet

Indlægaf icelady » 26. maj 2018, 14:05

Nej, jeg synes ikke det er ok.

Jeg er helt med på, det kan virke provokerende, men som de siger, så er der jo ytringsfrihed i DK. Og at hylde Frederik kan jo godt lade sig gøre, uden at man dermed hylder kongehuset, skulle jeg mene.



Edit: Er faktisk overrasket over at hver tredje på Nationen mener det er ok. :gruble:
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Republikanere overfaldet

Indlægaf Myresluger » 26. maj 2018, 14:13

Confucius skrev:Jeg tror jeg synes det samme om unge republikanere på Amalienborg, som jeg synes om veganere ved Føtex-slagteren og fulde gymnasieelever på skolen i skoletiden...

Nu var der vel ingen der slog på hverken veganerne eller de fulde gymnasieelever? Jeg er egentlig enig i at det nok ikke var det bedste tidspunkt til den meningstilkendegivelse. Men du mener altså at det var OK at slå?

Jeg er nemlig også forbløffet over at så mange mennesker synes det er i orden at slå på nogen der mener noget andet.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Republikanere overfaldet

Indlægaf Modesty Blame » 26. maj 2018, 14:17

Hvis republikanerne havde anmeldt deres demonstration, havde de måske fået beskyttelse.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Republikanere overfaldet

Indlægaf Rapfisk » 26. maj 2018, 14:36

Det er ikke okay. Overhovedet.

Sagde monarkisten.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Republikanere overfaldet

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. maj 2018, 15:29

Nej, det er det selvfølgelig ikke.
Det tror jeg egentlig heller ikke dem, der gjorde det, mener. De er åbenbart bare i så dårlig balance, at de ikke kan kontrollere sig selv. Sørgeligt og pinligt.

To skilte kan ikke hidse mig op, men happeningen er uklar for mig. Frederik kan hverken gøre fra eller til. Ret jeres protest mod de politikere og borgere, der mener, at nedarvede embeder hører til i et demokrati. De kongelige kan højst abdicere, ikke nedlægge monarkiet.
Det er muligt, at budskabet var rettet mod de andre på pladsen, men i og med Frederik er i centrum i dag, synes jeg, det kommer til at virke som en protest mod ham, og den agenda forstår jeg ikke.
2
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Republikanere overfaldet

Indlægaf LadyFox » 26. maj 2018, 16:20

Nej, selvfølgelig er det ikke i orden at slå dem. Men jeg synes at det er dårlig dømmekraft lige at vælge det tidspunkt hvor Kronprinsen fejres til at stå med sine bannere. Jeg synes godt man give plads til at andre fejre noget, man selv gerne så ændret uden at man behøver at skulle være til stede og gøre opmærksom på at man synes det er dumt.
1
...
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Republikanere overfaldet

Indlægaf Myresluger » 26. maj 2018, 19:55

Nu taler vi jo ikke om at stille sig i en flok rockere og provokere dem.. det er primært ældre mennesker man ser gå til angreb. Den ville jeg nok ikke have set komme.. Og dvs. Du synes det er OK at slå på nogen der mener noget andet? Hvordan kommer curlingen ind i billedet? Jeg ville jo mene at det er dem der ikke kan holde ud at der er nogen der mener noget andet uden at gribe til håndgribeligheder der er curlet - det er da en ret forkælet holdning.

Og efter min mening er det aldrig OK at blive voldelig - at man så heller ikke behøver at provokere er noget andet.
0
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Republikanere overfaldet

Indlægaf Seladon » 27. maj 2018, 06:57

jeg bifalder ikke overfald, men set fra mit vindue var det en grov provokation, oven i købet ulovlig demnstation.

Og ja , jeg kan ikke lade være med at tænke på nogen ønskede at høste sympati ved at fremstå som ofre. Lidt usmageligt!
ellers har jeg ikke noget imod republikanere, bare de kommer med gode argumenter, ikke provokationer.
1
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Republikanere overfaldet

Indlægaf paint » 27. maj 2018, 07:29

Situationen, minder lidt om ham TV-kendissen (hvis navn jeg har glemt) som gik til en fodboldkamp i Parken i København, hvor FCK og spillede mod Brøndby. Han satte sig lige midt i det afsnit, hvor alle FCK-fans sad - iført en Brøndby-trøje.

Efter en del tumult, blev han smidt ud af vagterne. Det var han meget utilfreds med. :stoned:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Republikanere overfaldet

Indlægaf D.itsen » 27. maj 2018, 08:56

Altså ud fra de film har jeg svært ved at se overfaldet og at de fik slag.
Jeg synes de er nogle idioter, og jeg synes dem der gad lade sig provokere også er det. Og selvfølgelig skal man ikke slå, hvis det er det der er sket
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Republikanere overfaldet

Indlægaf Akehurst2 » 28. maj 2018, 08:15

Selvfølgelig skal de have lov til at komme med deres tilkendegivelser i den kontekst.

Det er ikke privatpersonen Frederiks fødselsdag, der fejres. Så ville befolkningen ikke stimle sammen på slotspladsen på den måde. Det er kronprinsen i et monarki, der hyldes i det offentlige rum, og selvfølgelig må de, der har et ønske om en anden styreform ytre sig i den forbindelse.

Det giver ikke mening at sige, at de skulle vælge en anden dag eller et andet sted. Det svarer til at sige, at man da gerne må vifte med Tibetflag, bare ikke når Kinas præsident ser det. Nå man ønsker at ytre sig politisk skal det jo netop være muligt at gøre i den rette politiske kontekst.

Og så var deres happenning pæn og ordentlig efter min mening. De skriver jo netop 'Frede for prez' - altså en tilkendegivelse af, at det ikke er ham som person, men monarkiet som styreform, de ønsker ændret. Tilsvarende dem, der demonstrede mod Margrethe for nogen år siden med ordene 'tillykke - men vi ville hellere have stemt på dig'.
3
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Republikanere overfaldet

Indlægaf Akehurst2 » 28. maj 2018, 08:23

Modesty Blame skrev:Hvis republikanerne havde anmeldt deres demonstration, havde de måske fået beskyttelse.


Nej, overfor rasende royalister må selv politiet give fortabt.

Kunne man jo i hvert fald se, da Den Republikanske GRundlovsbevægelse fik afslag på at udføre en tilsvarende demonstration for nogle år siden: https://www.dr.dk/nyheder/indland/demo- ... inistersag

Man kunne jo mene, at det netop er politiets opgave at beskytte ytringsfriheden, men det kan de åbenbart ikke finde ud af.

Dengang undrede det mig at politiet brugte den begrundelse, fordi jeg ikke kunne forestille mig, at børnehavebørn og pensionister ville kunne finde på at angribe nogen som helst, der bare stod med et skilt, men vi kan nu så konstatere at politiet havde ret. De her ældre royalister er tydeligvis ret angrebslystne.
2
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Republikanere overfaldet

Indlægaf Juki » 28. maj 2018, 08:29

Hold nu op med at tude og tag ansvar.. Ja, vi har ytringsfrihed, men det fritager ikke folk fra at tænke selv og acceptere de konsekvenser der nu engang kan være ved at sige/gøre ting "fordi det har man lov til".

Nej, selvfølgelig skulle de ikke slås med pinde osv. Vold vil aldrig være en okay måde at udtrykke sin utilfredshed på i den situation. Men de kunne da have sagt sig selv at det vil kunne være stødende.

Og er der nogen man ikke skal fucke med så er det royalister!
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"