Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf fisken80 » 28. maj 2018, 09:38

Filipai skrev:
annellaII skrev:
Filipai skrev:Hm, jeg er egentligt ikke for at man skal tvinge forældre til noget, hvis de ellers selv kan varetage deres børn. Jeg har dog et par veninder som blev holdt hjemme fra vuggestue, og som de selv siger, var de faktisk ret trætte af at være lidt bagefter de første mange år. Min ene veninde havde aldrig rigtigt prøvet at snakke dansk før hun blev 6, selvom hun er født her.

Jeg forstår det i øvrigt også som at børnene bare skal indgå i en helt normal dagligdag, hvor man jo naturligt kommer til at lære lidt om påskepynt, slå katten af tønden, og julemanden.


Nu tror jeg bare ikke, at vuggestuebørn er i stand til og har forstand på at lære disse ting.


Det kommer vel an på hvad man forventer af børnene? Min niece går i vuggestue, og kunne pege på billede af julemand og sige hvem han var, til hendes anden jul. Ligesom hun kunne sige nisse. Ikke at jeg tror hun forstår konceptet juleaften, men hun er da et skridt tættere på.


Men hvorfor er det så vigtigt, at de kan det? Man må altså godt synes at jul er noget skrammel her i landet. Man må gerne synes at nisser er djævle, der skal hænges på en mur. Man må gerne mene, at demokrati er en forkert styreform. Vi har tankefrihed og ytringsfrihed og frihedsrettigheder, men den her aftale betyder, at det har vi så ikke alligevel.
I øvrigt er der mig bekendt ingen lov om, at en daginsitution SKAL have omtalte ting på programmet. Eller en dagplejemor for den sags skyld. Men nu er der altså en gruppe af børn, der skal tvinges til at lære om de her ting. Det er udemokratisk ad helvede til. Og det er tankekontrol.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf Filipai » 28. maj 2018, 09:44

fisken80 skrev:
Filipai skrev:
annellaII skrev:
Filipai skrev:Hm, jeg er egentligt ikke for at man skal tvinge forældre til noget, hvis de ellers selv kan varetage deres børn. Jeg har dog et par veninder som blev holdt hjemme fra vuggestue, og som de selv siger, var de faktisk ret trætte af at være lidt bagefter de første mange år. Min ene veninde havde aldrig rigtigt prøvet at snakke dansk før hun blev 6, selvom hun er født her.

Jeg forstår det i øvrigt også som at børnene bare skal indgå i en helt normal dagligdag, hvor man jo naturligt kommer til at lære lidt om påskepynt, slå katten af tønden, og julemanden.


Nu tror jeg bare ikke, at vuggestuebørn er i stand til og har forstand på at lære disse ting.


Det kommer vel an på hvad man forventer af børnene? Min niece går i vuggestue, og kunne pege på billede af julemand og sige hvem han var, til hendes anden jul. Ligesom hun kunne sige nisse. Ikke at jeg tror hun forstår konceptet juleaften, men hun er da et skridt tættere på.


Men hvorfor er det så vigtigt, at de kan det? Man må altså godt synes at jul er noget skrammel her i landet. Man må gerne synes at nisser er djævle, der skal hænges på en mur. Man må gerne mene, at demokrati er en forkert styreform. Vi har tankefrihed og ytringsfrihed og frihedsrettigheder, men den her aftale betyder, at det har vi så ikke alligevel.
I øvrigt er der mig bekendt ingen lov om, at en daginsitution SKAL have omtalte ting på programmet. Eller en dagplejemor for den sags skyld. Men nu er der altså en gruppe af børn, der skal tvinges til at lære om de her ting. Det er udemokratisk ad helvede til. Og det er tankekontrol.


Jamen jeg har ingen steder skrevet at det er vigtigt at de kan det? Jeg har skrevet at de jo bare lærer det samme som de børn der går i vuggestuen. For mig handler det om, som jeg skrev, det med at kunne snakke dansk, og ikke være bagefter. Og det er udfra hvad jeg har hørt af frustration fra mine veninder. Jeg er ikke for at man skal tvinge nogen til at lære om principielt ligegyldige højtider, men jeg er for at man lærer at begå sig, og det er altså nemmere hvis man kan sproget, og kender til de normer der er i landet :)
5
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf fisken80 » 28. maj 2018, 09:47

JoyNips skrev:
fisken80 skrev:
Filipai skrev:Hm, jeg er egentligt ikke for at man skal tvinge forældre til noget, hvis de ellers selv kan varetage deres børn. Jeg har dog et par veninder som blev holdt hjemme fra vuggestue, og som de selv siger, var de faktisk ret trætte af at være lidt bagefter de første mange år. Min ene veninde havde aldrig rigtigt prøvet at snakke dansk før hun blev 6, selvom hun er født her.

Jeg forstår det i øvrigt også som at børnene bare skal indgå i en helt normal dagligdag, hvor man jo naturligt kommer til at lære lidt om påskepynt, slå katten af tønden, og julemanden.


Og så skal de også lige: Og så skal de lære demokratiske normer og værdier, som at drenge og piger er lige meget værd, at man skal respektere forskellige synspunkter på tværs af køn og baggrund, og at børnene har indflydelse på aktiviteter i dagligdagen. (kilde: Børne- og socialministeriet)


Altså... ligesom danske børn?


Det er STADIG tankekontrol i et land, der ellers påberåber sig at være den fremmeste vogter af frihedsrettigheder og ytringsfrihed. Men ikke længere. Fra og med i dag er det ikke længere tilladt at mene, at mænd og kvinder ikke er lige, at demokrati ikke er den rigtige styreform, at homoseksualitet er forbudt, at jul er noget lort. Eller - det er forbudt at mene, hvis man bor i et ghetto-område. Så skal ens børn tvinges i et tilbud, hvor de indoktrineres med, at demokrati, jul osv. er det eneste korrekte.

Hvornår har man tænkt sig at gå videre og tvinge børn fra f.eks. Jehovas Vidner til det samme? Eller børn der vokser op i Indre Mission. Eller i Evangelist. Eller i en pinsekirke? Eller hos katolikker. Eller hinduister (hvor kastesystemet stadig spiller en stor rolle, også i Danmark).

Uanset hvad, så ER det her tankekontrol. Nogle har besluttet, at det her er DEN rigtige måde at tænke på. Og det er den slags, der kendetegner totalitære stater - og taleban...
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf Bimmerdyret » 28. maj 2018, 10:29

Filipai skrev:
Jeg forstår det i øvrigt også som at børnene bare skal indgå i en helt normal dagligdag, hvor man jo naturligt kommer til at lære lidt om påskepynt, slå katten af tønden, og julemanden.


Som 1 årig... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf Bimmerdyret » 28. maj 2018, 10:34

Jeg synes så det er ret interessant at vide om det så betyder at disse tvangsvuggestuer så får øget normering og dermed pædagoger der udelukkende tager sig af disse børn, eller om det er institutionernes almindelige personale der skal løbe hurtigere.

Altså fordi børn i ghettoområder både går i vuggestue og børnehave er det altså ikke en garanti for at de opnår det som man vil med tvangsvuggestuer.
Så egentlig så skulle man nok sørge for at forbedre forholdene generelt.
3
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf LadyFox » 28. maj 2018, 10:53

Jeg synes 25 timer i vuggestue er mange timer at tvinge alle børn i et område i vuggestue.
Jeg er med på at rigtig mange bliver nødt til at have deres børn i pasning i både 25 timer og mere for at deres liv hænger sammen, og jeg synes ikke det er børneplageri eller jeg på nogen måde ser ned på forældre der bruger vuggestuen på en hel almindelig måde.
Men jeg tror antallet af timer for en 1 årig er mere for forældrenes gavn end barnets behov, hvis man kan sige det sådan. Jeg tænker en del børn ville have det strålene med færre timer, hvis forældrene af den ene eller anden grund har den mulighed.

Jeg har ikke selv gået i vuggestue, jeg begyndte i børnehave som 2 årig, og indtil da var jeg hjemme med min mor, og lavede aktiviter med hende - også ude af huset med andre børn, at man bliver "passet" hjemme er jo ikke ensbetydende med at man er isoleret. Det fungerede rigtig godt i min familie, og var muligt, da min lillesøster kom til verden var det ikke muligt, så hun var i vuggestue, og det fungerede også rigtig fint.

Jeg synes bare det er en god ting at tingene er fleksible og man kan indrette sig efter hvilke muligheder man har, og hvilke muligheder der passer bedst til ens familie, forældre, børn og familier er jo forskellige, og det mest optimale kan jo være meget varierende, og i langt de fleste tilfælde tror jeg faktisk at den enkelte familie er bedst til selv at vurdere hvad der passer bedst til lige præcis deres situation, frem for nogle regler der smider alle i hele områder i en og samme kasse.
0
...
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf JoyNips » 28. maj 2018, 10:59

Bimmerdyret skrev:
Filipai skrev:
Jeg forstår det i øvrigt også som at børnene bare skal indgå i en helt normal dagligdag, hvor man jo naturligt kommer til at lære lidt om påskepynt, slå katten af tønden, og julemanden.


Som 1 årig... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Det gør de i vores vuggestue. :)
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf JoyNips » 28. maj 2018, 11:03

Ifølge Mai Mercado vil en konkret dag i læringstilbuddet kunne bestå af, at børnene møder klokken ni og begynder dagen med højtlæsning og sanglege.

Derefter kan børnene komme ud på legepladsen og begynde lege, som stimulerer sprog.


Stakkels børn! Højtlæsning, sanglege og en tur på legepladsen?!? :shock:
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf fisken80 » 28. maj 2018, 11:08

JoyNips skrev:
Ifølge Mai Mercado vil en konkret dag i læringstilbuddet kunne bestå af, at børnene møder klokken ni og begynder dagen med højtlæsning og sanglege.

Derefter kan børnene komme ud på legepladsen og begynde lege, som stimulerer sprog.


Stakkels børn! Højtlæsning, sanglege og en tur på legepladsen?!? :shock:


Men læg mærke til, at der ikke er tale om fri leg.
Uanset dit forsvar, så ER det her totalitært. Det kan ikke diskuteres.

Så ja, stakkels stakkels børn, og stakkels stakkels Danmark, hvor basale frihedsrettigheder nu knægtes.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf Filipai » 28. maj 2018, 11:10

JoyNips skrev:
Bimmerdyret skrev:
Filipai skrev:
Jeg forstår det i øvrigt også som at børnene bare skal indgå i en helt normal dagligdag, hvor man jo naturligt kommer til at lære lidt om påskepynt, slå katten af tønden, og julemanden.


Som 1 årig... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Det gør de i vores vuggestue. :)


Altså jeg erkender da blankt at jeg ikke er mor, til gengæld ser jeg min lille 1 årige niece flere gange ugentligt, og henter også fra vuggestue. Jeg har da fået "hjemmelavet" julepynt og påskepynt. Jeg kan simpelthen ikke se problemet? Er det så skidt at de aktiviteter de laver involverer sig om en højtid? Jeg mener også at pædagogerne skar græskar og lavede græskarsuppe tilbage i oktober.
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf avdotja » 28. maj 2018, 11:20

Jeg synes det er fint nok at promovere ligestilling af kønnene, demokratiet som styreform og accept af homoseksualitet som det eneste rigtige - for det er det sgu! At børn skal lære om det samfund de vokser op, herunder dets højtider, har jeg heller ingen bøf med. Der hvor kæden hopper af for mig, er når kun dele af befolkningen bliver underlagt det her regelsæt. Jeg er så træt af at man laver al mulig og umulig lovgivning, hvis eneste formål synes at være at genere muslimer.

For hvad med Jehovas Vidner. På trods af at de vist sjældent bor i ghettoer, må de da om nogen leve op til profilen på dem man prøver at ramme med forslaget. Ligesom der vist også et par indremissionske samfund som ville kunne få glæde af initiativet, hvis vi skal se helt nøgtern på behovet.

EDIT: Nå ja - og så synes jeg 25 timers tvungen pasning for 1-årige er et temmeligt voldsomt i indgreb i den enkeltes families selvbestemmelse.
Senest rettet af avdotja 28. maj 2018, 18:31, rettet i alt 1 gang.
3
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf JoyNips » 28. maj 2018, 11:33

fisken80 skrev:
JoyNips skrev:
Ifølge Mai Mercado vil en konkret dag i læringstilbuddet kunne bestå af, at børnene møder klokken ni og begynder dagen med højtlæsning og sanglege.

Derefter kan børnene komme ud på legepladsen og begynde lege, som stimulerer sprog.


Stakkels børn! Højtlæsning, sanglege og en tur på legepladsen?!? :shock:


Men læg mærke til, at der ikke er tale om fri leg.
Uanset dit forsvar, så ER det her totalitært. Det kan ikke diskuteres.

Så ja, stakkels stakkels børn, og stakkels stakkels Danmark, hvor basale frihedsrettigheder nu knægtes.


Men har du barn i vuggestue selv? For det dér, det adskiller sig altså ikke fra hvad man udsætter børn for på mondæne indre Østerbro, skal jeg sige dig. Børn på 1 år kan ikke selv finde på lege, de skal hjælpes. Min dreng bliver fx udsat for højtlæsning, sanglege, motoriske lege og alle mulige andre pædagogiske tiltag, igangsat af vuggestuens personale.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf fisken80 » 28. maj 2018, 11:45

avdotja skrev:Jeg synes det er fint nok at promovere ligestilling af kønnene, demokratiet som styreform og accept af homoseksualitet som det eneste rigtige - for det er det sgu! At børn skal lære om det samfund de vokser op, herunder dets højtider, har jeg heller ingen bøf med. Der hvor kæden hopper af for mig, er når kun dele af befolkningen bliver underlagt det her regelsæt. Jeg er så træt af at man laver al mulig og umulig lovgivning, hvis eneste formål synes at være at genere muslimer.

For hvad med Jehovas Vidner. På trods af at de vist sjældent bor i ghettoer, må de da om nogen leve op til profilen på dem man prøver at ramme med forslaget. Ligesom der vist også et par indremissionske samfund som ville kunne få glæde af initiativet, hvis vi skal se helt nøgtern på behovet.


Det er det jo kun, fordi vi har bestemt, at det er det. Og man må stadig godt være uenig. Og holde sine børn væk fra tilbud, der promovere det. Jeg synes bestemt det skal være en del af pensum i folkeskolen. Men det skal bare ikke være tvang, men selvstændig stillingtagen ud fra information om forskellige styreformer og ud fra historien. Og det skal da slet ikke være tvang for 1-årige.

Demokratisk dannelse er udmærket, men indoktrinering er ikke udmærket og det mener jeg i dén grad der er tale om, når man tvinger 1-årige i dagtilbud, man ikke kan takke nej til.

Jeg synes man skal vente med den slags til børnene har en alder, hvor de mere selvstændigt kan diskutere demokrati som styreform. Homoseksualitet. Lighed blandt kønnene.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf fisken80 » 28. maj 2018, 11:48

JoyNips skrev:
fisken80 skrev:
JoyNips skrev:
Ifølge Mai Mercado vil en konkret dag i læringstilbuddet kunne bestå af, at børnene møder klokken ni og begynder dagen med højtlæsning og sanglege.

Derefter kan børnene komme ud på legepladsen og begynde lege, som stimulerer sprog.


Stakkels børn! Højtlæsning, sanglege og en tur på legepladsen?!? :shock:


Men læg mærke til, at der ikke er tale om fri leg.
Uanset dit forsvar, så ER det her totalitært. Det kan ikke diskuteres.

Så ja, stakkels stakkels børn, og stakkels stakkels Danmark, hvor basale frihedsrettigheder nu knægtes.


Men har du barn i vuggestue selv? For det dér, det adskiller sig altså ikke fra hvad man udsætter børn for på mondæne indre Østerbro, skal jeg sige dig. Børn på 1 år kan ikke selv finde på lege, de skal hjælpes. Min dreng bliver fx udsat for højtlæsning, sanglege, motoriske lege og alle mulige andre pædagogiske tiltag, igangsat af vuggestuens personale.


Men problemet her er, at det handler om tvang.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf Stars » 28. maj 2018, 11:51

JoyNips skrev:
fisken80 skrev:
JoyNips skrev:
Ifølge Mai Mercado vil en konkret dag i læringstilbuddet kunne bestå af, at børnene møder klokken ni og begynder dagen med højtlæsning og sanglege.

Derefter kan børnene komme ud på legepladsen og begynde lege, som stimulerer sprog.


Stakkels børn! Højtlæsning, sanglege og en tur på legepladsen?!? :shock:


Men læg mærke til, at der ikke er tale om fri leg.
Uanset dit forsvar, så ER det her totalitært. Det kan ikke diskuteres.

Så ja, stakkels stakkels børn, og stakkels stakkels Danmark, hvor basale frihedsrettigheder nu knægtes.


Men har du barn i vuggestue selv? For det dér, det adskiller sig altså ikke fra hvad man udsætter børn for på mondæne indre Østerbro, skal jeg sige dig. Børn på 1 år kan ikke selv finde på lege, de skal hjælpes. Min dreng bliver fx udsat for højtlæsning, sanglege, motoriske lege og alle mulige andre pædagogiske tiltag, igangsat af vuggestuens personale.

Men du har selv valgt vuggestue til dit barn.
Du har formodentligt også forinden starten besøgt vuggestuen og vurderet, at deres værdier er i tråd med dine.
Og du har selv valgt, at du er ok med at dit barn bliver passet sammen med 11 andre små børn af 2-3 voksne.
Andre familier mener, at barnet har bedre af at blive passet i familien de første 2 år ... den valgmulighed bliver man frataget, hvis ikke begge forældre kan bestå Danskprøve 3.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"