Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf annellaII » 28. maj 2018, 08:20

https://politiken.dk/indland/politik/art6540179/B%C3%B8rn-skal-i-vuggestue-25-timer-om-ugen

Børn i ghettoområder skal i vuggestue, fra de er ét år. Ellers kan forældrene miste børnechecken.
Børn i ghettoområder skal lære dansk og danske værdier og traditioner, fra de er ét år.

Det skal ske gennem tvungen vuggestue, er regeringen, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti enige om.

Hvis børnene ikke møder op, mister forældrene børnechecken, fremgår det af aftalen, som blev indgået mandag i Børne- og Socialministeriet.

Konkret skal børnene i et såkaldt læringstilbud på 25 timer, som skal fordeles hen over ugens fem dage og så vidt muligt i børnenes vågne timer, siger børne- og socialminister Mai Mercado (K):

»Hvis man vokser op i et parallelsamfund og ikke har kendskab til danske værdier, så skal man lære dem. De første 1000 dage er de vigtigste i et barns liv«, siger Mai Mercado.

Hun lægger op til, at børnene skal styrkes sprogligt og blandt andet lære om danske højtider som jul.

Det skal på sigt være med til at vende udviklingen i de udsatte boligområder og give børnene en bedre mulighed for at starte i skolen på lige vilkår med andre børn, håber ministeren.



Hvad mener du om denne aftale fra regeringens side?


Jeg bryder mig slet ikke om den, da der er tale om tvang over for forældrene og samtidig en trussel med at forældre mister børnechecken, hvis forældrene ikke opfylder kravet. Jeg mener, at forældre selv skal beholde deres ret til at bestemme om de vil sende deres børn i vuggestuer eller ej, og da aftalen kun gælder for udsatte boligområder/ghettoer er det for mig tillige diskrimination af beboere i visse områder. Er det demokrati?
4
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf fisken80 » 28. maj 2018, 08:31

Det er så langt ude, at jeg jeg næsten ikke kan finde ord for det. Børn i den alder sover på alle mulige tidspunkter og det skal de fanme have lov til. Det er SMÅ børn for helvede da. Og undskyld mig, men 1-årige skal da ikke lære om noget som helst. De skal passe deres døgnrytme, begynde at tale, gå, opdage verden.

Jeg synes simpelthen det er så gennemført absurd og totalitært, og jeg FATTER ikke, at nogen politiker går med på den vogn.
7
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf Stars » 28. maj 2018, 08:35

1) Det strider i den grad imod ALT i mig, at disse love kun skal gælde i visse boligområder.

2) Jeg kan sagtens se fornuften i, at børnene kommer ud, men der bør være flere forskellige tilbud, forældrene kan vælge imellem ... og et af dem bør være, at en voksen valgt af familien (typisk barnets mor) er med. Sådan noget legestue, der styres af en pædagog. (Sådan ud fra, at der skal være et tilbud til familier, der vægter, at barnet er sammen med mor de første år OG ud fra erfaringer fra min ældste nieces vuggestue, hvor børnene ofte fik lov at sidde apatisk for sig selv)
3
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf JoyNips » 28. maj 2018, 08:58

Jeg er lidt splittet. For jeg er enig i betragtningen om, at det kan være svært at føle sig som en del af et samfund, hvis man opvokser man i parallelsamfund. Men jeg er ikke sikker på, at det her er den rigtige måde at gøre det på.

Jeg opfatter dog ikke "læringstilbud" som at børnene ikke får lov at sove lur, som fisken80 skriver - nu har jeg ikke lige researchet nærmere, men er der belæg for at påstå dét??

I vores vuggestue er der altså også alle mulige pædagogiske læringstiltag. Jeg forstår umiddelbart den her aftale som at børn i ghettoområder skal gå i en helt almindelig vuggestue og deltage i de helt almindelige aktiviteter, der foregår...
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf Filipai » 28. maj 2018, 09:06

Hm, jeg er egentligt ikke for at man skal tvinge forældre til noget, hvis de ellers selv kan varetage deres børn. Jeg har dog et par veninder som blev holdt hjemme fra vuggestue, og som de selv siger, var de faktisk ret trætte af at være lidt bagefter de første mange år. Min ene veninde havde aldrig rigtigt prøvet at snakke dansk før hun blev 6, selvom hun er født her.

Jeg forstår det i øvrigt også som at børnene bare skal indgå i en helt normal dagligdag, hvor man jo naturligt kommer til at lære lidt om påskepynt, slå katten af tønden, og julemanden.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf fisken80 » 28. maj 2018, 09:09

JoyNips skrev:Jeg er lidt splittet. For jeg er enig i betragtningen om, at det kan være svært at føle sig som en del af et samfund, hvis man opvokser man i parallelsamfund. Men jeg er ikke sikker på, at det her er den rigtige måde at gøre det på.

Jeg opfatter dog ikke "læringstilbud" som at børnene ikke får lov at sove lur, som fisken80 skriver - nu har jeg ikke lige researchet nærmere, men er der belæg for at påstå dét??

I vores vuggestue er der altså også alle mulige pædagogiske læringstiltag. Jeg forstår umiddelbart den her aftale som at børn i ghettoområder skal gå i en helt almindelig vuggestue og deltage i de helt almindelige aktiviteter, der foregår...


Ja, det er der: Det særlige tilbud kan foregå i regi af en almindelig vuggestue. Men kommunerne kan planlægge en åbningstid på 25 timer om ugen, der for så vidt muligt skal finde sted mens børnene er vågne. De skal altså ikke sove til middag, når de er der. (Kilde: Børne- og socialministeriet)
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf fisken80 » 28. maj 2018, 09:11

Filipai skrev:Hm, jeg er egentligt ikke for at man skal tvinge forældre til noget, hvis de ellers selv kan varetage deres børn. Jeg har dog et par veninder som blev holdt hjemme fra vuggestue, og som de selv siger, var de faktisk ret trætte af at være lidt bagefter de første mange år. Min ene veninde havde aldrig rigtigt prøvet at snakke dansk før hun blev 6, selvom hun er født her.

Jeg forstår det i øvrigt også som at børnene bare skal indgå i en helt normal dagligdag, hvor man jo naturligt kommer til at lære lidt om påskepynt, slå katten af tønden, og julemanden.


Og så skal de også lige: Og så skal de lære demokratiske normer og værdier, som at drenge og piger er lige meget værd, at man skal respektere forskellige synspunkter på tværs af køn og baggrund, og at børnene har indflydelse på aktiviteter i dagligdagen. (kilde: Børne- og socialministeriet)
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf Filipai » 28. maj 2018, 09:14

fisken80 skrev:
Filipai skrev:Hm, jeg er egentligt ikke for at man skal tvinge forældre til noget, hvis de ellers selv kan varetage deres børn. Jeg har dog et par veninder som blev holdt hjemme fra vuggestue, og som de selv siger, var de faktisk ret trætte af at være lidt bagefter de første mange år. Min ene veninde havde aldrig rigtigt prøvet at snakke dansk før hun blev 6, selvom hun er født her.

Jeg forstår det i øvrigt også som at børnene bare skal indgå i en helt normal dagligdag, hvor man jo naturligt kommer til at lære lidt om påskepynt, slå katten af tønden, og julemanden.


Og så skal de også lige: Og så skal de lære demokratiske normer og værdier, som at drenge og piger er lige meget værd, at man skal respektere forskellige synspunkter på tværs af køn og baggrund, og at børnene har indflydelse på aktiviteter i dagligdagen. (kilde: Børne- og socialministeriet)


Men det er vel ikke noget de sådan specifikt lægger vægt på hos et "tvunget barn" fremfor dem hvis forældre selv har valgt det. Jeg tænker da næppe at pædagogerne bliver specifikt bedt om at holde foredrag om at piger er lige så meget værd som drenge. Jeg tænker at børn lærer det ved at se at begge køn bliver behandlet ens, og at drenge ikke må bestemme over piger eller omvendt?
3
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf billiebean » 28. maj 2018, 09:15

Stars skrev:
2) Jeg kan sagtens se fornuften i, at børnene kommer ud, men der bør være flere forskellige tilbud, forældrene kan vælge imellem ... og et af dem bør være, at en voksen valgt af familien (typisk barnets mor) er med. Sådan noget legestue, der styres af en pædagog. (Sådan ud fra, at der skal være et tilbud til familier, der vægter, at barnet er sammen med mor de første år OG ud fra erfaringer fra min ældste nieces vuggestue, hvor børnene ofte fik lov at sidde apatisk for sig selv)


This. Man skal ikke ved tvang splitte mor/far og baby ad. Skrækkelig tanke. Jeg kan godt se, at det er en fin idé at sørge for, at små børn ikke vokser op isoleret fra resten af samfundet. Men det burde være nok at samle en række (måske endda eksisiterende) aktiviteter i et tilbud og så lade forældrene vælge, hvilke de vil deltage i med barnet og på hvilke præmisser. Det andet er noget fascistoidt pis. Og som ikke-liberal bliver jeg næsten fortørnet på de liberales vegne over denne slags forslag..
3
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf annellaII » 28. maj 2018, 09:18

Filipai skrev:Hm, jeg er egentligt ikke for at man skal tvinge forældre til noget, hvis de ellers selv kan varetage deres børn. Jeg har dog et par veninder som blev holdt hjemme fra vuggestue, og som de selv siger, var de faktisk ret trætte af at være lidt bagefter de første mange år. Min ene veninde havde aldrig rigtigt prøvet at snakke dansk før hun blev 6, selvom hun er født her.

Jeg forstår det i øvrigt også som at børnene bare skal indgå i en helt normal dagligdag, hvor man jo naturligt kommer til at lære lidt om påskepynt, slå katten af tønden, og julemanden.


Nu tror jeg bare ikke, at vuggestuebørn er i stand til og har forstand på at lære disse ting.
3
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf fisken80 » 28. maj 2018, 09:19

Og det er altså børn på 1 år vi snakker om her. 1! år... der skal lære om ligestilling og demokratiske normer.

Altså børn som kan:
Dit barn kan højest sandsynligt selv:
• gå
• spise med ske
• bygge med klodser
• lave små krusedulle-tegninger
• sparke til en bold
• kravle på trapper i slutningen af perioden
• sige flere ord i sammenhæng og begynde at stille spørgsmål som "hvad er det?"

Som skal tvinges i pasning, som ikke skal sove tiden væk(!), som skal lære om demokrati og ligestilling...

Hvordan kan man overhovedet synes, at det på nogen som helst måde er i orden?

og i virkeligheden synes jeg det her lugter meget meget fælt af tankekontrol. Det er altså ikke forbudt at mene, at kønnene ikke er lige. Og at homoseksualitet er en synd. Det må man faktisk godt synes. Prøv at spørge Indre Mission om deres holdning til kvindelige præster... og homoseksualitet... jeg ser ingen, der tvinger deres børn i bestemte pasningstilbud, hvor de skal lære noget andet. Endnu da.
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf fisken80 » 28. maj 2018, 09:21

billiebean skrev:
Stars skrev:
2) Jeg kan sagtens se fornuften i, at børnene kommer ud, men der bør være flere forskellige tilbud, forældrene kan vælge imellem ... og et af dem bør være, at en voksen valgt af familien (typisk barnets mor) er med. Sådan noget legestue, der styres af en pædagog. (Sådan ud fra, at der skal være et tilbud til familier, der vægter, at barnet er sammen med mor de første år OG ud fra erfaringer fra min ældste nieces vuggestue, hvor børnene ofte fik lov at sidde apatisk for sig selv)


This. Man skal ikke ved tvang splitte mor/far og baby ad. Skrækkelig tanke. Jeg kan godt se, at det er en fin idé at sørge for, at små børn ikke vokser op isoleret fra resten af samfundet. Men det burde være nok at samle en række (måske endda eksisiterende) aktiviteter i et tilbud og så lade forældrene vælge, hvilke de vil deltage i med barnet og på hvilke præmisser. Det andet er noget fascistoidt pis. Og som ikke-liberal bliver jeg næsten fortørnet på de liberales vegne over denne slags forslag..


Ja, det er det.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf JoyNips » 28. maj 2018, 09:26

fisken80 skrev:
Filipai skrev:Hm, jeg er egentligt ikke for at man skal tvinge forældre til noget, hvis de ellers selv kan varetage deres børn. Jeg har dog et par veninder som blev holdt hjemme fra vuggestue, og som de selv siger, var de faktisk ret trætte af at være lidt bagefter de første mange år. Min ene veninde havde aldrig rigtigt prøvet at snakke dansk før hun blev 6, selvom hun er født her.

Jeg forstår det i øvrigt også som at børnene bare skal indgå i en helt normal dagligdag, hvor man jo naturligt kommer til at lære lidt om påskepynt, slå katten af tønden, og julemanden.


Og så skal de også lige: Og så skal de lære demokratiske normer og værdier, som at drenge og piger er lige meget værd, at man skal respektere forskellige synspunkter på tværs af køn og baggrund, og at børnene har indflydelse på aktiviteter i dagligdagen. (kilde: Børne- og socialministeriet)


Altså... ligesom danske børn?
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf billiebean » 28. maj 2018, 09:27

Man kunne også kalde det ideologisk genopdragelseslejr for 1-årige..
5
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Ny ghettoaftale: Børn skal i vuggestue 25 timer om ugen

Indlægaf Filipai » 28. maj 2018, 09:33

annellaII skrev:
Filipai skrev:Hm, jeg er egentligt ikke for at man skal tvinge forældre til noget, hvis de ellers selv kan varetage deres børn. Jeg har dog et par veninder som blev holdt hjemme fra vuggestue, og som de selv siger, var de faktisk ret trætte af at være lidt bagefter de første mange år. Min ene veninde havde aldrig rigtigt prøvet at snakke dansk før hun blev 6, selvom hun er født her.

Jeg forstår det i øvrigt også som at børnene bare skal indgå i en helt normal dagligdag, hvor man jo naturligt kommer til at lære lidt om påskepynt, slå katten af tønden, og julemanden.


Nu tror jeg bare ikke, at vuggestuebørn er i stand til og har forstand på at lære disse ting.


Det kommer vel an på hvad man forventer af børnene? Min niece går i vuggestue, og kunne pege på billede af julemand og sige hvem han var, til hendes anden jul. Ligesom hun kunne sige nisse. Ikke at jeg tror hun forstår konceptet juleaften, men hun er da et skridt tættere på.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"