Burka forbuddet er vedtaget

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf BlueBunny » 6. jun 2018, 18:26

molan skrev:
BlueBunny skrev:
molan skrev:
BlueBunny skrev:Jeg er blot indepå at burkaen har en signalværdi og ikke en tilfældig klædedragt. Hvorvidt den bør have sin berettigelse er derfor også en dialog om at de værdier den signaleres accepteres.
Egentlig ikke, accepteres defineres som Grundlovens §67 "ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning, kun begrænset af hensynet til sædeligheden og den offentlige orden."

Burkaen bryder ikke den offentlig orden og der er ingen hensyn at tage til sædeligheden, derimod sikre grundloven retten til at gå klædt i burka, hvis det er en del af deres Guds dyrkelse efter deres overbevisning.

Jeg gentager derfor hvad jeg tidligere har sagt, politikerne er gået for vidt med det forbud - og så endda en liberal regering!!!


Seriøst! Citerede du grundlovens definition af accept som et modargument? Den var ny.

Læs nu hvad jeg skriver uden at kløve ord.

At nogen ønsker en lov mod en særlig form for beklædning, er i høj grad fordi der er et signal i beklædningen som nogen opfatter som et faresignal.

Kun at diskutere den overordnede ret til beklædning, berører derfor ikke kernen i hvorfor loven er lavet.

Omvendt viser dit indlæg min pointe, nemlig at mange fjerner fokus fra signalværdien. Og dette vil efter min opfattelse kun distancere parterne istedet for at forene dem.
Jeg unders bare over at loven er gået igennem og er den ikke er blevet underkendt for at være grundlovs stridig.

Man kan og bør ikke forbyde signalværdier, når der er basale rettigheder på spil. På samme måde som vi ikke forbyder pædofilforeningen og de forskellige naziske bevægelser, med minder du vil argumenter for at pædofilforeningen og DNSB mm. ikke sender signalværdier?


Og så har det alligevel rumsteret i mit hovede at ordet “accept” ligefrem skulle være defineret i grundloven.

Og det er det jo heller ikke.
........
Paragraf 67 lyder:
§ 67
Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning, dog at intet læres eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige orden.
..........

Så det var jo noget være vås det andet du skrev :)
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf Conway » 6. jun 2018, 18:50

molan skrev:
BlueBunny skrev:Jeg er blot indepå at burkaen har en signalværdi og ikke en tilfældig klædedragt. Hvorvidt den bør have sin berettigelse er derfor også en dialog om at de værdier den signaleres accepteres.
Egentlig ikke, accepteres defineres som Grundlovens §67 "ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning, kun begrænset af hensynet til sædeligheden og den offentlige orden."

Burkaen bryder ikke den offentlig orden og der er ingen hensyn at tage til sædeligheden, derimod sikre grundloven retten til at gå klædt i burka, hvis det er en del af deres Guds dyrkelse efter deres overbevisning.

Jeg gentager derfor hvad jeg tidligere har sagt, politikerne er gået for vidt med det forbud - og så endda en liberal regering!!!


"Burkaen bryder ikke den offentlig orden"

Jeg mener der var mindst en episode i en bus hvor en burkaklædt kvinde ikke ville vise chaufføren sit ansigt så han kunne sammenligne med hendes buskort.
Chaufføren ville ikke have kvinden med og politiet blev tilkaldt
Efterfølgende beklagede busselskabet episoden, men påpegede dog at chaufføren handlede korrekt.

Ansigtsgenkendelse kræves jo mange steder og jeg forstår ikke folks modvilje mod burka forbudet.
Hvis man bosætter sig i andre lande respekterer man naturligvis dette lands love og regler som en selvfølgelighed, men af en eller anden mærkelig grund skal dette åbenbart ikke gælde for muslimer i Danmark.
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf BlueBunny » 7. jun 2018, 06:29

molan skrev:
BlueBunny skrev:Og så har det alligevel rumsteret i mit hovede at ordet “accept” ligefrem skulle være defineret i grundloven.
...Så det var jo noget være vås det andet du skrev :)
Det burde ikke rumsteret i dit hoved, fordi det at acceptere noget, betyder at det ikke forbydes ved lov, og det at det ikke kan/bør forbydes ved lov er stadfæstet i grundloven §67, så den udtalelse du kom med er vås :)




Du citerer en paragraf der ikke relaterer sig til det af mine indlæg du henviser til. Det relaterer sig højst perifert og fjerner fokus fra min pointe.

Hvis to parter er uenige, så kræver det optimalt enighed, eller i det mindste accept af hvad uenigheden er, for at kunne opnå forståelse.

For at nå dette kræves det at parterne har en forståelse for hvad konflikten drejer sig om. At omtale en burka for “bare en klædedragt”, er at distancere sig fra kernen.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Iznogood
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2018, 07:43
Kort karma: 9
Likede indlæg: 51

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf Iznogood » 7. jun 2018, 08:14

BlueBunny skrev:Enhver kan altid vælge at ignorere andres signaler. Det optimale ville nok være hvis folk ikke generelt var så berøringsangste når det drejer sig om religion. Hvis det var muligt at tale åbent om værdier, og ønsket om at der er er plads til forskellige, så ville det nok være mere muligt at finde løsninger.

Jeg synes ikke det er et mål at ignorere hinandens signaler. En forståelse og accept ville for mig være et mål. Og hvis ikke dette kan nås, så vil jeg håbe at det er muligt med kompromis. Jeg er dog meget fortaler for "lorten på bordet". At tale om hvad det reelt er der trykker, istedet for en masse udenomssnak. Og i mine øjne ignorerer man den faktiske uenighed ved at omtale en burka som "bare et stykke klæde-stof".

BlueBunny skrev:Jeg er blot indepå at burkaen har en signalværdi og ikke en tilfældig klædedragt. Hvorvidt den bør have sin berettigelse er derfor også en dialog om at de værdier den signaleres accepteres. Jeg synes det er et meget stort emne med mange nuancer. Behovet for at indse at det også er en værdidebat bør bare erkendes. Mere åbenhed om det. At tale udenom, gælder både nogle af dem som er for og imod, kan jeg ikke se er smart. Og jeg kan ikke se hvorfor.
Jeg er sådan set ikke uenig med dig.
Danskheden og Danmark er truede, er et af argumenterne. Vi taler om en forfejlet integration, for mange er på kontanthjælp og den økonomiske byrde. Og det skal vi da også blive ved med at diskutere, men er danske værdier virkelig i fare? Er ikke den eneste værdi som er truet, frihed?

Når man ser en kvinde i burka, tænker man så at hun truer de danske værdier? Eller tænker man at hun omfavner dem fordi hun gør brug af den danske kærneværdi – frihed. Hvis vi skal skabe håb for den fremtidige integration og sameksistens og et frit land, som favner enhver, hvad kan vi så forlange af hinanden?

BlueBunny har faktisk fat i noget her.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf BlueBunny » 7. jun 2018, 09:15

molan skrev:
Iznogood skrev:...Jeg er sådan set ikke uenig med dig.
Danskheden og Danmark er truede, er et af argumenterne. Vi taler om en forfejlet integration, for mange er på kontanthjælp og den økonomiske byrde. Og det skal vi da også blive ved med at diskutere, men er danske værdier virkelig i fare? Er ikke den eneste værdi som er truet, frihed?

Når man ser en kvinde i burka, tænker man så at hun truer de danske værdier? Eller tænker man at hun omfavner dem fordi hun gør brug af den danske kærneværdi – frihed. Hvis vi skal skabe håb for den fremtidige integration og sameksistens og et frit land, som favner enhver, hvad kan vi så forlange af hinanden?

BlueBunny har faktisk fat i noget her.
Danske værdier, må være en generalisering af hvad gennemsnittets værdier er, og de trues pr. definition ved at der kommer flere til landen med andre værdier. Det gælder både religiøse baseret værdier, kulturelle værdier og andet.
Burka er en af dem, og der bestemt ikke en dansk værdi, men derfra og til at forbyder det ved lov (grundlovens religionsfrihed til trods) der er en bid vej.
Men dansker værdier, inkl. kødspisning, gris, dannebrogs flag, øl til sociale sammenkomster mm., det betyder ikke at mange danske ikke afviser fra de danske værdier af forskellige årsager. Sådan er det, værdier er individuelle og bør ikke indgå i lovgivningen så længer det ikke krænker andre.


Selve grundloven er funderet på et værdifællesskab.
Når noget betragtes som rigtigt og forkert, så er det på baggrund af værdier.
For at der ikke skal herske kaos og anarki, så er der besluttet og nedfældet fællesskablinjer. Uagtet den enkeltes værdisæt, så er det det fællesværdisæt som er gældende.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Iznogood
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2018, 07:43
Kort karma: 9
Likede indlæg: 51

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf Iznogood » 7. jun 2018, 10:04

Evangelisk-luthersk kristendom er jo defineret som statsreligion i Grundloven. Så derfor kan man vel også hævde at danskerne er et kristent folk? Religionen er jo indskrevet i Grundloven, så kristendommen må så være en del af vores værdigrundlag? Skal man så være kristen for at være dansk? Eller taler vi bare om noget beskrivende?

Demokrati, ytringsfrihed, ligeret og ligeværdighed for alle mennesker uanset religiøst tilhørsforhold. Det må være vores fælles værdigrundlag.
1
Konsensa
Indlæg: 56
Tilmeldt: 27. maj 2018, 11:45
Kort karma: 8
Likede indlæg: 42

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf Konsensa » 7. jun 2018, 12:12

Danskheden og Danmark er truede, er et af argumenterne. Vi taler om en forfejlet integration, for mange er på kontanthjælp og den økonomiske byrde. Og det skal vi da også blive ved med at diskutere, men er danske værdier virkelig i fare? Er ikke den eneste værdi som er truet, frihed?

Når man ser en kvinde i burka, tænker man så at hun truer de danske værdier? Eller tænker man at hun omfavner dem fordi hun gør brug af den danske kærneværdi – frihed. Hvis vi skal skabe håb for den fremtidige integration og sameksistens og et frit land, som favner enhver, hvad kan vi så forlange af hinanden?

BlueBunny har faktisk fat i noget her.[/quote]


Al denne snak om værdier forplumrer debatten. "Værdier" bruges efterhånden om alt, der tidligere (for blot 20 år siden) blev omtalt som holdninger, præferencer, moral, m.m., indenfor mange områder, opførsel privat og offentlig, politik, kultur og meget mere. "Værdier" som begreb bruges i et forsøg på at løfte betydningen, af det man prøver at sige. Man siger ikke blot; "Det er min holdning/mening/præference, at dette er forkert/grimt ect.", men fx; "Det strider mod mine værdier". Så er ens meninger tilsyneladende ophøjede fra blotte meninger til "værdier", der ikke må krænkes. Hvis jeg anfører, at mine "værdier" er eller læner sig op ad specielt nationale (danske) "værdier" eller ligefrem er universelle "værdier", så kan ingen vel anfægte mine "værdier". M.a.o., så må du enten være enig med mig eller holde mund. Dette bruges meget i krænkelses- og identitetskulturen og dens pseudoetik, der straks bliver undertrykkende, når den får magt. Klidstrer vi sprogligt "værdier" udenpå de oprindelige begreber, så er det bare som at tilføje ekstra cellofan med sløjfer (dansk eller universel) om pakken, der skulle være budskabet.

NB Hvis man nu mener "Skik følge eller land fly", er dette så en dansk "værdi"? :rulle:
0
Brugeravatar
Iznogood
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2018, 07:43
Kort karma: 9
Likede indlæg: 51

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf Iznogood » 8. jun 2018, 11:19

molan skrev:
Iznogood skrev:Evangelisk-luthersk kristendom er jo defineret som statsreligion i Grundloven. Så derfor kan man vel også hævde at danskerne er et kristent folk? Religionen er jo indskrevet i Grundloven, så kristendommen må så være en del af vores værdigrundlag? Skal man så være kristen for at være dansk? Eller taler vi bare om noget beskrivende?

Demokrati, ytringsfrihed, ligeret og ligeværdighed for alle mennesker uanset religiøst tilhørsforhold. Det må være vores fælles værdigrundlag.
Så kommer det store spørgsmål så op, bør vi overhoved have statsreligion, burde statsreligioner ikke afskaffes globalt netop af hensynet til mangfoldigheden?
Jeg mener at religion skal skrives ud af Grundloven.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf DenBruneMunk » 8. jun 2018, 11:24

molan skrev:
Iznogood skrev:Evangelisk-luthersk kristendom er jo defineret som statsreligion i Grundloven. Så derfor kan man vel også hævde at danskerne er et kristent folk? Religionen er jo indskrevet i Grundloven, så kristendommen må så være en del af vores værdigrundlag? Skal man så være kristen for at være dansk? Eller taler vi bare om noget beskrivende?

Demokrati, ytringsfrihed, ligeret og ligeværdighed for alle mennesker uanset religiøst tilhørsforhold. Det må være vores fælles værdigrundlag.
Så kommer det store spørgsmål så op, bør vi overhoved have statsreligion, burde statsreligioner ikke afskaffes globalt netop af hensynet til mangfoldigheden?

Mon ikke det emne er for stort for en lille m/k på et forum i danmark, som ikke rykker på ret meget :)

Vi kan dårligt rykke på forholdene i østen uden at militæret skal ind og ændre det, så hvordan skulle det så foregå globalt?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf DenBruneMunk » 8. jun 2018, 11:34

molan skrev:
DenBruneMunk skrev:
molan skrev:
Iznogood skrev:Evangelisk-luthersk kristendom er jo defineret som statsreligion i Grundloven. Så derfor kan man vel også hævde at danskerne er et kristent folk? Religionen er jo indskrevet i Grundloven, så kristendommen må så være en del af vores værdigrundlag? Skal man så være kristen for at være dansk? Eller taler vi bare om noget beskrivende?

Demokrati, ytringsfrihed, ligeret og ligeværdighed for alle mennesker uanset religiøst tilhørsforhold. Det må være vores fælles værdigrundlag.
Så kommer det store spørgsmål så op, bør vi overhoved have statsreligion, burde statsreligioner ikke afskaffes globalt netop af hensynet til mangfoldigheden?

Mon ikke det emne er for stort for en lille m/k på et forum i danmark, som ikke rykker på ret meget :)

Vi kan dårligt rykke på forholdene i østen uden at militæret skal ind og ændre det, så hvordan skulle det så foregå globalt?

Hej, jeg har lov at ønske selvom det ikke er realistisk :D

Ja, selvf. har du da det.

Jeg tror bare det er lettere at lave om nationalt, end globalt, så kan man påvirke de andre, bare se burka debatten, som har afsæt i andre lande som gjorde det. Det kan man så ende med bliver globalt, selvom nogle er imod, er der mange som er for også i andre lande.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf DenBruneMunk » 8. jun 2018, 11:42

molan skrev:At udfase folkekirken af grundloven og i øvrigt fjerne religionernes privileger (eks. skattemæssigt), vil være en god begyndelser. Desværre tro jeg at selv det er urealistisk pt., religion er for grundfæstet i folk opfattelser og traditioner til at man vil opgive det selvom man reelt ikke tror på det længere.

Ville nok være spændende , dog er kristendommen en del af grundloven, og den laver man ikke bare om, fordi man vil have religion ud af den. Og tænk bare, når du smider en religion ud, så kommer det frygtelige billede af en anden som kommer ind, det er da ekstremister som har truet med, hvis de kom i regering ;( Så hellere bevare lidt af kristendommen selvom mange måske begynder at miste tillid og troen på denne.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf Pax Romana » 8. jun 2018, 15:09

molan skrev:Islam er farligere end kristendommen i dag
Hvordan? For jeg syntes da kristne abortmodstandere i USA er ret farlige. :gruble:
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Iznogood
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2018, 07:43
Kort karma: 9
Likede indlæg: 51

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf Iznogood » 9. jun 2018, 07:50

molan skrev:Jeg ønsker al religion ud, og ingen ind, så jeg taler ikke for en udskifting af eks. kristendom til islam - hvilket i øvrigt vil være et tilbageskridt.

Islam er farligere end kristendommen i dag (ikke for 200 år siden, men i dag), bla. fordi islam er politisk, det er kristendommen mere eller minder reelt holdt op med at være.
Jeg mener ikke man kan ikke adskille religion fra politik, fordi man ikke kan adskille sit hjertes loyaliteter fra sit offentlige liv. På en eller anden måde vil vores religion udstråle ud i vores offentlige ord og handlinger. Præcis hvordan vores religiøse forpligtelser udstråler udad og oversættes til det offentlige liv er væsentlig, fordi religion og politik kan blandes på gode eller dårlige måder, men at de udstråler udad, det gør de.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf Stars » 1. aug 2018, 09:37

Jeg må indrømme, at jeg er forundret:

Jeg ved godt, at INTENTIONERNE ved loven kun er at forbyde burka og niqab.
Men jeg vil da mene at japanernes ansigtsmasker falder ind under lovens bogstav, når falsk skæg gør (undtagen i december)?
Hvad synes I?

ansigtsmasker-i-japan.jpg


Formand for Politiforbundet, Claus Oxfeldt, er åbenbart ikke enig med mig:

Politiformanden efterlyser blandt andet konkrete eksempler i vejledningen.

- Det bedste eksempel, jeg har, er japanske turister, der kommer til Danmark, og som har et mundbind på, der dækker mund og næse. Der har jeg ingen fantasi til at forestille mig, at det kan være en overtrædelse af tildækningsforbuddet. Men det fremgår ikke af vejledningen, siger han.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/vejle ... er-ydmyges
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf BlueBunny » 1. aug 2018, 09:41

Stars skrev:Jeg må indrømme, at jeg er forundret:

Jeg ved godt, at INTENTIONERNE ved loven kun er at forbyde burka og niqab.
Men jeg vil da mene at japanernes ansigtsmasker falder ind under lovens bogstav, når falsk skæg gør (undtagen i december)?
Hvad synes I?

ansigtsmasker-i-japan.jpg


Formand for Politiforbundet, Claus Oxfeldt, er åbenbart ikke enig med mig:

Politiformanden efterlyser blandt andet konkrete eksempler i vejledningen.

- Det bedste eksempel, jeg har, er japanske turister, der kommer til Danmark, og som har et mundbind på, der dækker mund og næse. Der har jeg ingen fantasi til at forestille mig, at det kan være en overtrædelse af tildækningsforbuddet. Men det fremgår ikke af vejledningen, siger han.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/vejle ... er-ydmyges

Er mundbindet præventivt, eller afhjælper det en lidelse?
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"