Burka forbuddet er vedtaget

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf BlueBunny » 31. maj 2018, 08:31

:ninja:

https://www.bt.dk/politik/burka-forbudd ... t-vedtaget

Hvad tænker I?

Jeg kender ikke detaljerne. Men det kendskab jeg har, så er jeg for vedtagelsen. Det er jo “kun” nijab og burka. Og de to finder jeg ekstreme i et almindeligt bybillede.

Debat-Disclaimer: Selvfølgelig er en skimaske i ekstremt skivejr usammenligneligt. Og en beskyttelsesmaske hvor dette er påkrævet er også noget andet. Og der skal stadig være plads til undtagelsesvis udklædning til halloween og fastelavn.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf Pax Romana » 31. maj 2018, 08:49

Jeg tænker at demokratiet har sejret ad helvede til.
3
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf avdotja » 31. maj 2018, 09:20

Der er mange ting jeg finder udseendemæssigt ekstreme, men at lovgive baseret på smag hører ingen steder hjemme i et demokrati. Derudover rammer det, så vidt jeg kan se, også almindelige huer og tørklæder der dækker “for meget” af ansigter; hvor “for meget” defineredes af den enkelte betjent.

Der ligner en gummiparagraf, som jeg frygter (og antager) bliver misbrugt af politiet. Den vil feks kunne bruges mod flertallet af demonstranter i vinterhalvåret, uanset hvor lovlig og fredelig en demonstration er.

Og hvorfor skal udklædning være forbeholdt fastelavn? Hvorfor skal det problematiseres at man går klædt på en bestemt måde, fordi man er på vej til en vens 30-årige fødselsdag, der fejres med en udklædningsfest? Som jeg forstå det, er det muligt at slippe for bøden hvis man kan overbevise betjenten om at festen er “anerkendelsesværdigt”; men er det rimeligt at man som almindelig borger - uden at være til fare eller gene for nogen - overhovedet bliver stoppet til at starte med?
12
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf DenBruneMunk » 31. maj 2018, 09:33

avdotja skrev:Der ligner en gummiparagraf, som jeg frygter (og antager) bliver misbrugt af politiet. Den vil feks kunne bruges mod flertallet af demonstranter i vinterhalvåret, uanset hvor lovlig og fredelig en demonstration er.

Der er intet at frygte der.

Demonstranter som tager fuld hovedbeklædning på, og har en plan om vold og hærværk, skal da bare ned med nakken, og hovedet i jorden, de skal ikke have lov at demonstrere, så tak for den gummiparagraf, hvis den kan forebygge, mere end de gældende regler.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf Sangius » 31. maj 2018, 09:34

Jeg synes folk må gå i præcis det tøj de vil. Men man må acceptere at man er voldsomt begrænset, hvis man insisterer på at påklæde sig således, at det at få feks et job, kørekort, pas eller blot besøge en butik kan være besværligt eller umuligt.

Men at gå ind og lovgive om hvad folk har på, det er et sidespor.
5
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf Sangius » 31. maj 2018, 09:36

DenBruneMunk skrev:
avdotja skrev:Der ligner en gummiparagraf, som jeg frygter (og antager) bliver misbrugt af politiet. Den vil feks kunne bruges mod flertallet af demonstranter i vinterhalvåret, uanset hvor lovlig og fredelig en demonstration er.

Der er intet at frygte der.

Demonstranter som tager fuld hovedbeklædning på, og har en plan om vold og hærværk, skal da bare ned med nakken, og hovedet i jorden, de skal ikke have lov at demonstrere, så tak for den gummiparagraf, hvis den kan forebygge, mere end de gældende regler.


Der var i forvejen maskeringsforbud ved demonstrationer, så synes ikke denne nye lov ændrernoget væsentligt der.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf thomassneum » 31. maj 2018, 09:41

Hurra for friheden.
Nu skal jeg altså have en årsag til at gå udklædt.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf thomassneum » 31. maj 2018, 09:44

Det er det største amatørarbejde jeg længe har set.

Man ønsker i virkeligheden, hvilket også er imdrømmet, at begrænse dine rettigheder sikret igennem grundloven. Men man har vurderet at man ikke får noget igennem ved at kaste sig ud imod grundloven - så har man istedet bikset dette brakværk sammen. Sørgeligt fra ende til anden.
4
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Iznogood
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2018, 07:43
Kort karma: 9
Likede indlæg: 51

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf Iznogood » 31. maj 2018, 09:51

Det er symptombehandling på et dybereliggende problem.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf LaScrooge » 31. maj 2018, 09:53

Det er fascistoidt og man skal være idiot for at mene at det er uskadeligt eller endog en god idé.
4
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf LaScrooge » 31. maj 2018, 09:54

Iznogood skrev:Det er symptombehandling på et dybereliggende problem.


Og det problem er, at flertallet er idioter.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf DenBruneMunk » 31. maj 2018, 09:55

Sangius skrev:
DenBruneMunk skrev:
avdotja skrev:Der ligner en gummiparagraf, som jeg frygter (og antager) bliver misbrugt af politiet. Den vil feks kunne bruges mod flertallet af demonstranter i vinterhalvåret, uanset hvor lovlig og fredelig en demonstration er.

Der er intet at frygte der.

Demonstranter som tager fuld hovedbeklædning på, og har en plan om vold og hærværk, skal da bare ned med nakken, og hovedet i jorden, de skal ikke have lov at demonstrere, så tak for den gummiparagraf, hvis den kan forebygge, mere end de gældende regler.


Der var i forvejen maskeringsforbud ved demonstrationer, så synes ikke denne nye lov ændrernoget væsentligt der.

Det var også min første tanke men der er dem frygter denne paragraf ændrer det væsentligt, og gør de det, så må man kun give dem ret, de skal da ikke beroliges på det grundlag.
Den du henviser til at omtalt her : http://video.dfi.dk/undervisningsmaterialer/bz/46.htm
Synes dog medier henviser til samme navn og så tildækningsforbud, sådan en sammenligning kan godt gøre det svært.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5656

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf landsbytossen » 31. maj 2018, 10:00

Det rammer også Ku Klux Klan, ifølge vores nuværende miljøminister Jakob Ellemann Jensen
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4846
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6406

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf Stars » 31. maj 2018, 10:03

landsbytossen skrev:Det rammer også Ku Klux Klan, ifølge vores nuværende miljøminister Jakob Ellemann Jensen


:banan: :banan: :banan:

Men så igen ... KKK er jo et KÆMPE problem her i Danmark :cool:
- ironi KAN være anvendt.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf vibbsen » 31. maj 2018, 10:04

Åhhh.....Jeg synes sgu det er svært. For på den ene side så mener jeg at det må være op til den enkelte at vælge hvilket tøj man vil gå i. Uanset om valget begrundes af religion, personlige præferencer eller noget helt tredje....Så jeg har det lidt svært med at man nu har forbudt Burka og Nijab..
Jeg bliver på ingen måde stødt af disse 2 beklædningsdele. For igen....Det må man altså selvom....

Men når det er sagt så synes jeg at de begge udtrykker at man ihvertfald ikke er til rådighed for arbejdsmarkedet. Beklager, men jeg kender ikke en eneste arbejdsplads hvor man ville ansætte nogen hvor man enten slet ikke kunne ses personen eller kun kunne se personens øjne. Ikke en.
Og dermed mener jeg faktisk ikke at man kan modtage nogen form for offentlige overførselsindkomster hvis man insisterer på at være iklædt disse 2 beklædningsgenstande når man færdes ude blandt andre.....For jeg mener at offentlig forsørgelse forudsætter at man er til rådighed for arbejdsmarkedet. Eller ihvertfald har været igennem et afklaringsforløb hvor det er blevet konstateret at der er noget andet til hinder for at man kan bidrage på arbejdsmarkedet. Og det er man altså ikke hvis man vælger at gå klædt i en beklædningsdragt som gør en fuldstændig uinteressant på arbejdsmarkedet....
8
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"