Burka forbuddet er vedtaget

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf Pax Romana » 8. aug 2018, 08:57

Sjovt som de selv samme mennesker, som ellers ikke undlader at hylde frihed, ikke kan udstrække denne frihed til andre som ikke er som dem selv.
3
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf BlueBunny » 8. aug 2018, 09:16

Pax Romana skrev:Sjovt som de selv samme mennesker, som ellers ikke undlader at hylde frihed, ikke kan udstrække denne frihed til andre som ikke er som dem selv.

Sjovt som se selv samme mennesker, som kæmper for andres værdier, ikke forstår at egne værdier forsvinder, hvis værdierne er modstridende.
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf Pax Romana » 8. aug 2018, 10:17

BlueBunny skrev:
Pax Romana skrev:Sjovt som de selv samme mennesker, som ellers ikke undlader at hylde frihed, ikke kan udstrække denne frihed til andre som ikke er som dem selv.

Sjovt som se selv samme mennesker, som kæmper for andres værdier, ikke forstår at egne værdier forsvinder, hvis værdierne er modstridende.

ÅH! Den gamle traver om de tabte værdier.

Tolerance er noget vi afkræves, når vi møder det, vi IKKE bryder os om. Det vanskelige tolerancespørgsmål kan næppe løses med skrivebordsmoralisme, abstrakt idealisme og forarget spontanreaktion.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf BlueBunny » 8. aug 2018, 10:30

Pax Romana skrev:
BlueBunny skrev:
Pax Romana skrev:Sjovt som de selv samme mennesker, som ellers ikke undlader at hylde frihed, ikke kan udstrække denne frihed til andre som ikke er som dem selv.

Sjovt som se selv samme mennesker, som kæmper for andres værdier, ikke forstår at egne værdier forsvinder, hvis værdierne er modstridende.

ÅH! Den gamle traver om de tabte værdier.

Tolerance er noget vi afkræves, når vi møder det, vi IKKE bryder os om. Det vanskelige tolerancespørgsmål kan næppe løses med skrivebordsmoralisme, abstrakt idealisme og forarget spontanreaktion.

Der forventer åbenbart meget af nogen og mindre af andre. Hvis tolerance afkræves, er religion så en undtagelse for hvor tolerant en person behøver at være?
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf Pax Romana » 8. aug 2018, 11:05

BlueBunny skrev:Der forventer åbenbart meget af nogen og mindre af andre. Hvis tolerance afkræves, er religion så en undtagelse for hvor tolerant en person behøver at være?
Når nogen beder dig om at tolerere noget, er det ikke det samme som at bede dig om at være tilhænger af det. Nej, religion er ikke undtaget. Men jeg syntes at det er dybt problematisk at man vil rede kvinder fra social kontrol fra familiernes side ved at indføre social kontrol fra statens side.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4843
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6406

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf Stars » 8. aug 2018, 11:19

Pax Romana skrev:
BlueBunny skrev:Der forventer åbenbart meget af nogen og mindre af andre. Hvis tolerance afkræves, er religion så en undtagelse for hvor tolerant en person behøver at være?
Når nogen beder dig om at tolerere noget, er det ikke det samme som at bede dig om at være tilhænger af det. Nej, religion er ikke undtaget. Men jeg syntes at det er dybt problematisk at man vil rede kvinder fra social kontrol fra familiernes side ved at indføre social kontrol fra statens side.


Ham den algeirske rigmand, som betaler bøderne, mener jo heller ikke, at kvinderne bør bære burka/ niqab.
Man han forsvarer deres ret til at gøre det, ligesom kan kæmper for kvinders ret til at gå uden tørklæde i Iran.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf Conway » 8. aug 2018, 19:49

Pax Romana skrev:
BlueBunny skrev:Der forventer åbenbart meget af nogen og mindre af andre. Hvis tolerance afkræves, er religion så en undtagelse for hvor tolerant en person behøver at være?
Når nogen beder dig om at tolerere noget, er det ikke det samme som at bede dig om at være tilhænger af det. Nej, religion er ikke undtaget. Men jeg syntes at det er dybt problematisk at man vil rede kvinder fra social kontrol fra familiernes side ved at indføre social kontrol fra statens side.


Man kan jo også vende den om og sige “beklager at du skal belemres med et burkaforbud, men sådan er loven og du behøver selvfølgelig ikke være tilhænger af den”.
Når dem som udsætter kvinderne for social kontrol bliver konfronteret med det første bødeforlæg opgiver de nok hurtigt kontrollen og dermed har loven virket.
Social kontrol fra statens side sker dagligt når du skal blæse i en sprit ballon, købe sprut og smøger hvis du ligner en mindreårig eller får besøg fordi du bor fast hos din fraskilte der modtager forhøjet tilskud som enlig m.m..
Altsammen kontrol der sikrer os alle på den ene eller anden måde og jeg er overbevist om at mange muslimske kvinder jubler over burka/niqab forbudet, måske med undtagelse af en del danske konvertitter der bruger tildækningen som flashobjekt ;)
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf Pax Romana » 9. aug 2018, 08:33

Conway skrev:Man kan jo også vende den om og sige “beklager at du skal belemres med et burkaforbud, men sådan er loven og du behøver selvfølgelig ikke være tilhænger af den”.
Ja man kan altid vende ting om. Men hvad om loven var omvendt? Ville du så sige: “beklager at du skal belemres med et krav om burka, men sådan er loven og du behøver selvfølgelig ikke være tilhænger af den”?

Conway skrev:Når dem som udsætter kvinderne for social kontrol bliver konfronteret med det første bødeforlæg opgiver de nok hurtigt kontrollen og dermed har loven virket.
Så ud fra den logik, kan vi sige at når dem som kører for stærkt i sin bil bliver konfronteret med det første bødeforlæg opgiver de nok hurtigt at køre for stærkt og dermed har loven virket.

Der findes allerede love som tager højde for uønsket adfærd over for kvinder så som, burkatvang, tvangsægteskaber o.l. Det gælder bl.a. straffeloven, udlændingeloven, lov om social service, cpr-loven og ægteskabsloven. Denne her lov er negativ symbolpolitik. Vi er de gode, i er de onde – så forstå det dog.

Skal vi hjælpe de kvinder som bliver tvunget af deres familie, så skal man ændre mænd, kvinder og børns bevidsthed om kønsroller, samfundsindretning osv. Det koster rigtig mange penge at påvirke familierne, noget jeg ikke nogensinde tror kommer til at ske, da den politiske holdning mere eller mindre er at vi ønsker disse mennesker hen hvor peberet gror.

Conway skrev:Social kontrol fra statens side sker dagligt når du skal blæse i en sprit ballon, købe sprut og smøger hvis du ligner en mindreårig eller får besøg fordi du bor fast hos din fraskilte der modtager forhøjet tilskud som enlig m.m..
Altsammen kontrol der sikrer os alle på den ene eller anden måde………..
Når man har en lov på et område, har man jo også en hensigt. Når du skal blæse i en sprit ballon, så er det for at stoppe berusede bilister som er til fare for andre og sig selv. Når du skal vise id for at købe sprut og smøger så taler vi folkesundhed. Socialt bedrageri koster samfundet (skatteyderne) penge. Det erklærede mål for burkaforbud, er åbenbart at frigøre kvinder og afradikalisere indvandrermiljøer. Kommer det til at ske? Nej, nok nærmere det modsatte. Det eneste vi får ud af det, er at Politiet nu får en ny konfronterende front med disse miljøer. Det kan så være et formål i sig selv. Så kan vi jo altid indføre yderlige stramninger.

Conway skrev:og jeg er overbevist om at mange muslimske kvinder jubler over burka/niqab forbudet, måske med undtagelse af en del danske konvertitter der bruger tildækningen som flashobjekt
Vi ved ikke hvor mange der rent faktisk går i disse klædedragter og vi kender heller ikke deres bevæggrunde. Det syntes jeg er ret vigtigt at belyse før man indfører noget så drastisk som en lov. Og så skal man være varsom med at lovgive sig ud af det man ikke forstår eller ikke bryder sig om. Det er ikke alle adfærdsregulerende tiltag som bliver fremmet via lovgivning i den virkelige verden.

På mig virker det meget besynderligt, at man i kampen for den personlige frihed, indfører tiltag, som ligner det man erklærer at bekæmpe. Jeg kan kun se der her som et opgør fra politisk side om at kunne overgå hinanden i en såkaldt ”værdikamp”. En debat som er ødelagt af meningsløs larm i form at tale uden tanker og en bevist afsporing over i ”Kulturelle” og ”værdimæssige” baner. Totalt konturløst og kun rettet mod følelser frem for forstanden.

Politikere som under Muhammed krisen, havde et urokkeligt og fundamentalistisk krav om ytringsfrihed, har åbenbart ikke demokratisk sindelag når det gælder beklædningsfrihed. Dette er detailstyring af folk. Noget vi ellers foragter i andre regimer. Guderne skal vide at jeg også kan føle mig beklemt når jeg ser at kvinder, hvad enten de selv har vagt det eller ikke, gå totalt tildækket. Der kan være megen fornuft i at gøre op med tingenes tilstand, men ikke gennem forbud, foragt, fornærmelser og forhånelse.

Just my two cents ;)
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Konsensa
Indlæg: 56
Tilmeldt: 27. maj 2018, 11:45
Kort karma: 8
Likede indlæg: 42

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf Konsensa » 9. aug 2018, 16:52

Pax Romana skrev:
Conway skrev:Man kan jo også vende den om og sige “beklager at du skal belemres med et burkaforbud, men sådan er loven og du behøver selvfølgelig ikke være tilhænger af den”.
Ja man kan altid vende ting om. Men hvad om loven var omvendt? Ville du så sige: “beklager at du skal belemres med et krav om burka, men sådan er loven og du behøver selvfølgelig ikke være tilhænger af den”?

Conway skrev:Når dem som udsætter kvinderne for social kontrol bliver konfronteret med det første bødeforlæg opgiver de nok hurtigt kontrollen og dermed har loven virket.
Så ud fra den logik, kan vi sige at når dem som kører for stærkt i sin bil bliver konfronteret med det første bødeforlæg opgiver de nok hurtigt at køre for stærkt og dermed har loven virket.

Der findes allerede love som tager højde for uønsket adfærd over for kvinder så som, burkatvang, tvangsægteskaber o.l. Det gælder bl.a. straffeloven, udlændingeloven, lov om social service, cpr-loven og ægteskabsloven. Denne her lov er negativ symbolpolitik. Vi er de gode, i er de onde – så forstå det dog.

Skal vi hjælpe de kvinder som bliver tvunget af deres familie, så skal man ændre mænd, kvinder og børns bevidsthed om kønsroller, samfundsindretning osv. Det koster rigtig mange penge at påvirke familierne, noget jeg ikke nogensinde tror kommer til at ske, da den politiske holdning mere eller mindre er at vi ønsker disse mennesker hen hvor peberet gror.

Conway skrev:Social kontrol fra statens side sker dagligt når du skal blæse i en sprit ballon, købe sprut og smøger hvis du ligner en mindreårig eller får besøg fordi du bor fast hos din fraskilte der modtager forhøjet tilskud som enlig m.m..
Altsammen kontrol der sikrer os alle på den ene eller anden måde………..
Når man har en lov på et område, har man jo også en hensigt. Når du skal blæse i en sprit ballon, så er det for at stoppe berusede bilister som er til fare for andre og sig selv. Når du skal vise id for at købe sprut og smøger så taler vi folkesundhed. Socialt bedrageri koster samfundet (skatteyderne) penge. Det erklærede mål for burkaforbud, er åbenbart at frigøre kvinder og afradikalisere indvandrermiljøer. Kommer det til at ske? Nej, nok nærmere det modsatte. Det eneste vi får ud af det, er at Politiet nu får en ny konfronterende front med disse miljøer. Det kan så være et formål i sig selv. Så kan vi jo altid indføre yderlige stramninger.

Conway skrev:og jeg er overbevist om at mange muslimske kvinder jubler over burka/niqab forbudet, måske med undtagelse af en del danske konvertitter der bruger tildækningen som flashobjekt
Vi ved ikke hvor mange der rent faktisk går i disse klædedragter og vi kender heller ikke deres bevæggrunde. Det syntes jeg er ret vigtigt at belyse før man indfører noget så drastisk som en lov. Og så skal man være varsom med at lovgive sig ud af det man ikke forstår eller ikke bryder sig om. Det er ikke alle adfærdsregulerende tiltag som bliver fremmet via lovgivning i den virkelige verden.

På mig virker det meget besynderligt, at man i kampen for den personlige frihed, indfører tiltag, som ligner det man erklærer at bekæmpe. Jeg kan kun se der her som et opgør fra politisk side om at kunne overgå hinanden i en såkaldt ”værdikamp”. En debat som er ødelagt af meningsløs larm i form at tale uden tanker og en bevist afsporing over i ”Kulturelle” og ”værdimæssige” baner. Totalt konturløst og kun rettet mod følelser frem for forstanden.

Politikere som under Muhammed krisen, havde et urokkeligt og fundamentalistisk krav om ytringsfrihed, har åbenbart ikke demokratisk sindelag når det gælder beklædningsfrihed. Dette er detailstyring af folk. Noget vi ellers foragter i andre regimer. Guderne skal vide at jeg også kan føle mig beklemt når jeg ser at kvinder, hvad enten de selv har vagt det eller ikke, gå totalt tildækket. Der kan være megen fornuft i at gøre op med tingenes tilstand, men ikke gennem forbud, foragt, fornærmelser og forhånelse.

Just my two cents ;)


Ja, politikere og andre burde have nøjedes med at udtrykke deres holdninger, frem for at udtrykke dette gennem lovgivning. Enig med Conway om at især konvertitter (men også enkelte veluddannede efterkommere af indvandrere) bruger klædedragter som politisk-kulturel ytring. For nogle som en paradoksal feministisk erklæring. "Hvis jeg vil være undertrykt, så er det mit valg. Og nu er jeg undertrykt af JER!". Derfor bl.a. er loven et selvmål.
0
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Burka forbuddet er vedtaget

Indlægaf Conway » 10. aug 2018, 22:10

Pax Romana skrev:
Conway skrev:Man kan jo også vende den om og sige “beklager at du skal belemres med et burkaforbud, men sådan er loven og du behøver selvfølgelig ikke være tilhænger af den”.
Ja man kan altid vende ting om. Men hvad om loven var omvendt? Ville du så sige: “beklager at du skal belemres med et krav om burka, men sådan er loven og du behøver selvfølgelig ikke være tilhænger af den”?

Conway skrev:Når dem som udsætter kvinderne for social kontrol bliver konfronteret med det første bødeforlæg opgiver de nok hurtigt kontrollen og dermed har loven virket.
Så ud fra den logik, kan vi sige at når dem som kører for stærkt i sin bil bliver konfronteret med det første bødeforlæg opgiver de nok hurtigt at køre for stærkt og dermed har loven virket.

Der findes allerede love som tager højde for uønsket adfærd over for kvinder så som, burkatvang, tvangsægteskaber o.l. Det gælder bl.a. straffeloven, udlændingeloven, lov om social service, cpr-loven og ægteskabsloven. Denne her lov er negativ symbolpolitik. Vi er de gode, i er de onde – så forstå det dog.

Skal vi hjælpe de kvinder som bliver tvunget af deres familie, så skal man ændre mænd, kvinder og børns bevidsthed om kønsroller, samfundsindretning osv. Det koster rigtig mange penge at påvirke familierne, noget jeg ikke nogensinde tror kommer til at ske, da den politiske holdning mere eller mindre er at vi ønsker disse mennesker hen hvor peberet gror.

Conway skrev:Social kontrol fra statens side sker dagligt når du skal blæse i en sprit ballon, købe sprut og smøger hvis du ligner en mindreårig eller får besøg fordi du bor fast hos din fraskilte der modtager forhøjet tilskud som enlig m.m..
Altsammen kontrol der sikrer os alle på den ene eller anden måde………..
Når man har en lov på et område, har man jo også en hensigt. Når du skal blæse i en sprit ballon, så er det for at stoppe berusede bilister som er til fare for andre og sig selv. Når du skal vise id for at købe sprut og smøger så taler vi folkesundhed. Socialt bedrageri koster samfundet (skatteyderne) penge. Det erklærede mål for burkaforbud, er åbenbart at frigøre kvinder og afradikalisere indvandrermiljøer. Kommer det til at ske? Nej, nok nærmere det modsatte. Det eneste vi får ud af det, er at Politiet nu får en ny konfronterende front med disse miljøer. Det kan så være et formål i sig selv. Så kan vi jo altid indføre yderlige stramninger.

Conway skrev:og jeg er overbevist om at mange muslimske kvinder jubler over burka/niqab forbudet, måske med undtagelse af en del danske konvertitter der bruger tildækningen som flashobjekt
Vi ved ikke hvor mange der rent faktisk går i disse klædedragter og vi kender heller ikke deres bevæggrunde. Det syntes jeg er ret vigtigt at belyse før man indfører noget så drastisk som en lov. Og så skal man være varsom med at lovgive sig ud af det man ikke forstår eller ikke bryder sig om. Det er ikke alle adfærdsregulerende tiltag som bliver fremmet via lovgivning i den virkelige verden.

På mig virker det meget besynderligt, at man i kampen for den personlige frihed, indfører tiltag, som ligner det man erklærer at bekæmpe. Jeg kan kun se der her som et opgør fra politisk side om at kunne overgå hinanden i en såkaldt ”værdikamp”. En debat som er ødelagt af meningsløs larm i form at tale uden tanker og en bevist afsporing over i ”Kulturelle” og ”værdimæssige” baner. Totalt konturløst og kun rettet mod følelser frem for forstanden.

Politikere som under Muhammed krisen, havde et urokkeligt og fundamentalistisk krav om ytringsfrihed, har åbenbart ikke demokratisk sindelag når det gælder beklædningsfrihed. Dette er detailstyring af folk. Noget vi ellers foragter i andre regimer. Guderne skal vide at jeg også kan føle mig beklemt når jeg ser at kvinder, hvad enten de selv har vagt det eller ikke, gå totalt tildækket. Der kan være megen fornuft i at gøre op med tingenes tilstand, men ikke gennem forbud, foragt, fornærmelser og forhånelse.

Just my two cents ;)


Sikken en smøre Pax, men lad os komme igang.

1: Naturligvis kan man vende det rundt, men i og med vi befinder os i Danmark vil en lov desangående selvfølgelig afspejle dansk kultur og levevis og ikke en ditto mellemøstlig !

2: Forkert sammenligning idet du selv bestemmer om du vil køre for stærkt hvilket jo ikke er tilfældet med burkaen og vores eksisterende love om tvang hjælper jo som bekendt ikke en bønne i muslimske miljøer.
At ændre denne religions syn på kønsroller er et luftkastel du nok ikke selv tror på, men hvis du gør så forklar venligst hvor meget tre årtiers integration har ændret på lige netop synet på kønsrollerne !

3: Jeg tror du bliver overrasket over virkningen. Det er et signal med en vognstang til de familiemedlemmer der nu ikke mere kan tvinge en burka over hovedet på kvinden når hun skal ud og søge arbejde, handle eller på familiebesøg. En kæmpesejr og hjælp til de kvinder der IKKE ønsker denne tildækning !

4: Jeg tror du undervurderer betydningen af den magt som den sociale kontrol indebærer. Du vil som mange andre fortsætte de evindelige analyser og undersøgelser der iårevis ikke har ført til noget som helst.
Hvis du vil ændre uhensigtsmæssig adfærd som social kontrol indenfor islam hjælper dialog og integration ikke en døjt hvorimod en lovgivning fratager dem magten i det offentlige rum hvilket åbner op for det lukkede islamiske miljø der på mange områder lever efter islamiske regler og imamers indflydelse udenfor myndighedernes kontrol.

5: Jeg kan slet ikke forstå du bliver ved med at kalde det beklædningsforbud og ikke maskeringsforbud og det har jo intet med holdningen til ytringsfrihed at gøre og endnu mindre med detailstyring.
Det handler om noget så enkelt som at vise sit ansigt i det offentlige rum som vi har gjort siden ruder konge var knægt og rigtig mange ser ingen grund til at denne naturlige ting skal ændres fordi et mindretal tilfældigvis kræver det udfra et udokumenteret religiøst grundlag der i virkeligheden dækker over social kontrol...
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"