Så er valgkampen vel i gang...

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Så er valgkampen vel i gang...

Indlægaf Akehurst2 » 6. jun 2018, 10:06

Ja, nu er valgkampen vel så mere eller mindre offcielt skudt i gang, selvom valget ikke er udskrevet endnu.

Partilederne positionerede sig i hvert fald grundigt i grundlovstalerne og debatten, der fulgte:

En et-parti S-regering: https://jyllands-posten.dk/debat/kronik ... e-et-land/

Venstre er åben for det hele: https://www.b.dk/politiko/efter-thulese ... ns-fremtid og https://www.dr.dk/nyheder/politik/loekk ... aeste-valg

DF vil i regering, men kun med Venstre: https://www.b.dk/politiko/dansk-folkepa ... ter-valget

De Radikale vil ikke uden videre støtte en et-parti S-regering, men fortæller ikke meget om hvad de så vil: https://politiken.dk/indland/politik/ar ... ater%C2%AB

Det kan godt gå hen og blive et langt år frem til næste valg, hvis det skal være valgkamp allerede.
3
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Så er valgkampen vel i gang...

Indlægaf Akehurst2 » 6. jun 2018, 16:47

Falstria skrev:Det Mette F kommer med er bare varm luft, der jo ingen der kan sige noget om en regeringsdannelse før stemmerne er talt op.
Jeg ved ikke hvad hun skulle kunne opnå ved at gøre sig uvenner med alle sine støttepartier, hende om det.


Nej, der er jo ingen, der kan sige noget om hverken regeringsdannelse eller regeringsgrundlag for alle stemmer er talt op.

Men hun kan da sende signaler til potentielle vælgere om, at hun ikke vil ahve de radikale med i regering og give dem indflydelse på udlændingepolitikken, hvilket jeg går ud fra er formålet med territorieafpisningen.
1
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Så er valgkampen vel i gang...

Indlægaf landsbytossen » 6. jun 2018, 17:00

Akehurst2 skrev:
Falstria skrev:Det Mette F kommer med er bare varm luft, der jo ingen der kan sige noget om en regeringsdannelse før stemmerne er talt op.
Jeg ved ikke hvad hun skulle kunne opnå ved at gøre sig uvenner med alle sine støttepartier, hende om det.


Nej, der er jo ingen, der kan sige noget om hverken regeringsdannelse eller regeringsgrundlag for alle stemmer er talt op.

Men hun kan da sende signaler til potentielle vælgere om, at hun ikke vil ahve de radikale med i regering og give dem indflydelse på udlændingepolitikken, hvilket jeg går ud fra er formålet med territorieafpisningen.

Gjorde hun ikke allerede det, da hun gav et fællesinterview med Tulle. Et samarbejde mellem Østergaard og Tulle er utænkeligt.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Så er valgkampen vel i gang...

Indlægaf Akehurst2 » 6. jun 2018, 17:04

landsbytossen skrev:
Akehurst2 skrev:
Falstria skrev:Det Mette F kommer med er bare varm luft, der jo ingen der kan sige noget om en regeringsdannelse før stemmerne er talt op.
Jeg ved ikke hvad hun skulle kunne opnå ved at gøre sig uvenner med alle sine støttepartier, hende om det.


Nej, der er jo ingen, der kan sige noget om hverken regeringsdannelse eller regeringsgrundlag for alle stemmer er talt op.

Men hun kan da sende signaler til potentielle vælgere om, at hun ikke vil ahve de radikale med i regering og give dem indflydelse på udlændingepolitikken, hvilket jeg går ud fra er formålet med territorieafpisningen.

Gjorde hun ikke allerede det, da hun gav et fællesinterview med Tulle. Et samarbejde mellem Østergaard og Tulle er utænkeligt.


Jo. Men nu er det virkelig, virkelig skåret ud i pap :-D
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Så er valgkampen vel i gang...

Indlægaf fisken80 » 6. jun 2018, 17:53

Falstria skrev:
Akehurst2 skrev:
landsbytossen skrev:
Akehurst2 skrev:
Falstria skrev:Det Mette F kommer med er bare varm luft, der jo ingen der kan sige noget om en regeringsdannelse før stemmerne er talt op.
Jeg ved ikke hvad hun skulle kunne opnå ved at gøre sig uvenner med alle sine støttepartier, hende om det.


Nej, der er jo ingen, der kan sige noget om hverken regeringsdannelse eller regeringsgrundlag for alle stemmer er talt op.

Men hun kan da sende signaler til potentielle vælgere om, at hun ikke vil ahve de radikale med i regering og give dem indflydelse på udlændingepolitikken, hvilket jeg går ud fra er formålet med territorieafpisningen.

Gjorde hun ikke allerede det, da hun gav et fællesinterview med Tulle. Et samarbejde mellem Østergaard og Tulle er utænkeligt.


Jo. Men nu er det virkelig, virkelig skåret ud i pap :-D


Men mon ikke DF'erne ved at de får mest af deres igennem ved at være DF'ere fremfor at stemme på Mette?


Mnjoh. Måske. Men jeg kan nu godt forestille mig nogle ældre tidligere socialdemokrater, der egentlig føler en hvis sentimental tilknytning til S. Men som har stemt på DF på grund af udlændingepolitikken. Dem kan hun måske godt lokke tilbage. Især hvis hun spiller ud med velfærdsforbedringer og fremhæver nogle af de nedskæringer som DF har lagt stemmer til. Det KAN virke for hende.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Så er valgkampen vel i gang...

Indlægaf Artem » 6. jun 2018, 18:54

fisken80 skrev:Mnjoh. Måske. Men jeg kan nu godt forestille mig nogle ældre tidligere socialdemokrater, der egentlig føler en hvis sentimental tilknytning til S. Men som har stemt på DF på grund af udlændingepolitikken. Dem kan hun måske godt lokke tilbage. Især hvis hun spiller ud med velfærdsforbedringer og fremhæver nogle af de nedskæringer som DF har lagt stemmer til. Det KAN virke for hende.

Det er jeg enig i, men hun risikerer også at frastøde en del Soc vælgere som søger til Alternativet og Enhedslisten. Eller er den vælgerflugt allerede sket?
Men det har dog stadig den fordel for hende, hvis hun kan flytte vælgere fra blå til rød blok.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Så er valgkampen vel i gang...

Indlægaf paint » 6. jun 2018, 20:20

Akehurst2 skrev:
Falstria skrev:Det Mette F kommer med er bare varm luft, der jo ingen der kan sige noget om en regeringsdannelse før stemmerne er talt op.
Jeg ved ikke hvad hun skulle kunne opnå ved at gøre sig uvenner med alle sine støttepartier, hende om det.


Nej, der er jo ingen, der kan sige noget om hverken regeringsdannelse eller regeringsgrundlag for alle stemmer er talt op.

Men hun kan da sende signaler til potentielle vælgere om, at hun ikke vil ahve de radikale med i regering og give dem indflydelse på udlændingepolitikken, hvilket jeg går ud fra er formålet med territorieafpisningen.


Det tror jeg roligt man kan regne med, at det er. Mette F, lukker en flanke, som hun ved at 'blå blok' vil angribe hende på; nemlig at hun nok alligevel vil tage de Radikale med, når det kommer til stykket. Dén flanke har hun nu lukket.

Hun er jo også, som alle andre politikere, nødt til at melde ud, hvad S vil stå for, efter et valg. Hun har også hver gang hun har åbnet munden, næsten, sagt ;HVIS vi får vælgernes opbakning, vil vi gøre dette og hint.

Risikoen for hende er, at hun kan komme til at give DF den traditionelle radikale rolle, som dem der afgør om en bestemt politik skal stemmes igennem eller ej. Derved kan de presse S til diverse indrømmelser, f.eks på udlændingeområdet. Derved kan hun, i værste fald, havne i samme position som Løkke sidder i lige nu, nemlig at man ikke kan få noget igennem, hvis ikke DF vil det. Det er så hér Mette F, satser på skiftende flertal af blå og røde partier. Men det ser risikabelt ud, synes jeg. :gruble:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Så er valgkampen vel i gang...

Indlægaf Akehurst2 » 7. jun 2018, 08:48

Artem skrev:
fisken80 skrev:Mnjoh. Måske. Men jeg kan nu godt forestille mig nogle ældre tidligere socialdemokrater, der egentlig føler en hvis sentimental tilknytning til S. Men som har stemt på DF på grund af udlændingepolitikken. Dem kan hun måske godt lokke tilbage. Især hvis hun spiller ud med velfærdsforbedringer og fremhæver nogle af de nedskæringer som DF har lagt stemmer til. Det KAN virke for hende.

Det er jeg enig i, men hun risikerer også at frastøde en del Soc vælgere som søger til Alternativet og Enhedslisten. Eller er den vælgerflugt allerede sket?
Men det har dog stadig den fordel for hende, hvis hun kan flytte vælgere fra blå til rød blok.


Men sådan er det jo. Man kan ikke gøre alle vælgere tilfredse på en gang. Og hvis hun vurderer, at der er flere stemmer at hente ved at være hård udlændingepolitisk, så er det den taktisk rigtige metode, hun har valgt.

At det så efterhånden er vanskeligt at se, hvad Venstre, Socialdemokratiet og DF egentlig vil politisk andet end at bestemme, er så en anden sag.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"