Ingen spiderman i børnehaven

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4646
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8391

Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf Tibbler » 7. jun 2018, 18:36

En børnehave i Hjørring har indført forbud for tøj med print på - så ingen spiderman, frost, ninjago m.m. på tøjet. Grunden er, at det skaber konkurrence blandt børnene, og at nogle børn ikke har mulighed for at leve op til "kravene" blandt børn og blive accepteret m.m.

https://www.bt.dk/danmark/boernehave-in ... ler-frozen

Hvad tænker du om det? Har du selv oplevet noget i forhold til tøj, enten selv eller i forhold til dine børn?

Jeg har altid undgået tøj med alle de prints på - Så det er begrænset hvor meget af det, mine drenge har haft. Jeg synes ikke det er pænt :genert:
Men de har altså ikke været holdt udenfor af den grund - Det har ingen indflydelse haft for deres trivel eller sociale relationer.

Arbejder selv med børn, og kan ikke genkende billedet af, at tøj med print skaber ulighed eller konkurrence. At tøjet kan være uvasket, for småt/stort eller lignende; det kan skabe udelukkelse, men det har intet at gøre med, om tøjet er med Anna og Elsa, eller ensfarvet grå.
0
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf Pyjamas » 7. jun 2018, 18:43

Jeg tror, det er godt for børn at opleve, at de nogen gange har noget, som andre synes, er sejt, og sommetider er det de selvsamme, der oplever, at en anden har noget, de ønsker sig.
Min dreng går i børnehave, og jeg har aldrig oplevet, at der er så meget fokus på tøj, som artiklen lægger op til. Faktisk har jeg oftest oplevet, at det er personalet, der kommenterer min søns tøj positivt.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf Mani » 7. jun 2018, 18:43

Jeg tænker, at det så vel bare er noget andet ved tøjet man går op i?
Så er vi over i noget om skoleuniform ville være smartest og så er det skoene/hårbånd/tasker/penalhus/what ever der bliver status symbol i stedet.

Det har aldrig været et problem i mine børns institutioner, men de er teenagere nu. De har haft noget med superhelte fordi de selv synes det var fedt - og det var dem der skulke gå i det. Men det har været fra Kvickly/H&M/lignende
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf Sangius » 7. jun 2018, 18:44

Jeg synes de går for langt. Vi kan des værre ikke ensrette os ud af disse problemer.

Jeg havde samme holdning til de børnehaver der droppede fastelavn, fordi nogle børn ikke mødte op i udklædning, og derfor var udenfor.

Det kan ikke passe at vi alle skal reduceres til laveste fællesnævner, så ingen stikker ud.

Jeg køber heller aldrig tøjet med print, synes ikke det er pænt.
10
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf HappyPaww » 7. jun 2018, 18:44

Hvor latterligt :rulle: Men de må vel have haft konkrete eksempler i pågældende børnehave...
0
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf Olaf » 7. jun 2018, 18:47

Synes det er tosset. Der var en overgang lidt fnidder i ungernes børnehave blandt de store piger men det ville ikke være undgået med et forbud mod print. Der handlede det om f.eks. at have kjole på eller en bestemt farve. Personalet håndterede det ved at fjerne fokus på tøj bl.a. ved ikke at kommentere på børnenes tøj (tidligere kunne de godt kommentere hvis nogen havde noget tøj de fandt fint/sejt). Det gik stille i sig selv.

Herhjemme har ungerne haft meget med print af en art (f.eks. fodbolde eller tekst, ikke kun tegneserieprint). Det har ikke alt været lige kønt men de har fået lov selv at vælge så længe det passer til årstiden. Det er trods alt dem der skal gå i det.

Nu er det vel et forbud mod alt print og også f.eks. fodboldtøj, ikke kun tegneserieprint. Tænker nogen risikere at skulle skifte en stor det af garderoben ud.
4
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf Madam Pomfrey » 7. jun 2018, 18:50

hold nu k... det er eddermanme latterligt.
Jeg har aldrig i min 14 års karriere som mor, oplevet at egne eller andre børn har udtrykt misundelse over andre børns tøj.
Jo de har de beundret, og synes nogen har haft noget sejt tøj, men aldrig noget der har haft betydning i deres relationer.

Mine drenge har lidt af hvert, og massere af arve-tøj, yngstemand drøner ofte rundt i storebrors tyrkiet-fodboldtøj fra 2008.
De har altid været ret ligeglade, og de store er det også stadig, det skal bare være noget de selv synes er pænt og behageligt.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf Aragorn » 7. jun 2018, 19:11

Formålet er, at forhindre børn i at danne kliker. Det er ren utopi. Og forøvrigt tåbeligt. Nogle gange er der en grund til, at ingen børn vil lege med et bestemt barn. Eksempelvis bliver et barn afvist af gruppen, hvis det er tilbagestående i forhold til det gennemsnitlige udviklingstrin.

Ligeså, hvis det er forud.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf Studsgaard » 7. jun 2018, 19:25

Det vil jeg virkelig blive irriteret over.
Mine børn har gået i meget forskelligt tøj, også noglegange noget med skrækkeligt print. Men det har da ikke været pga andre men pga de selv ville have det/syntes det er fedt - også noget andre ikke får i.

Desuden vælger min datter ofte stof til kjoler selv, skulle jeg så også stoppe med at sy ting til hende med de ting på.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf Studsgaard » 7. jun 2018, 19:28

Hvad så med ensfarvede eksempelvis Adidas trøjer. Der er ingen print på, men koster langt mere end Bilkas eller hogm’s med print.
Jeg forstår slet ikke det der
3
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf landsbytossen » 7. jun 2018, 20:07

Jeg synes, pædagogerne skal gå i en kedelig uniform, så ingen børn føler sig fattig og udenfor, fordi børnenes forældre går i gammelt og slidt tøj.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2612
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3908

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf Anlewi » 7. jun 2018, 20:15

Det er en privat børnehave http://mikaelbettemikael.dk/boernehave/ ... lysninger/

Så man vælger den jo kun hvis man er indforstået med ideologien
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf Sof » 7. jun 2018, 20:24

Anlewi skrev:Det er en privat børnehave http://mikaelbettemikael.dk/boernehave/ ... lysninger/

Så man vælger den jo kun hvis man er indforstået med ideologien

Det er nummer 2 private institution jeg ser inden for den sidstw uge, hvor der er lukkedage mere end 6 uger om året. Det synes jeg er mere vildt, end at der ikke må være print på tøjet. Alt afhængigt af hvor grænsen for print går.
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4646
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8391

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf Tibbler » 7. jun 2018, 20:55

Mistermor skrev:Det er jo yderst relevant, at det er en Rudolf Steiner institution. Jeg tænker, at forældrene generelt har en lidt anden holdning til mange ting end den gennemsnitlige forælder.

Jeg kan godt se, at det forhindrer konkurrence blandt børnene, jeg synes bare ikke, det er den rigtige løsning. For der ER konkurrence blandt børn, - men hvis ikke det er print på tøjet, så er det noget andet. Har man været i vandland? På ferie i udlandet? I Djurs sommerland? Går man til fodbold? Osv.

Den snak foregår f.eks. til samling/ i rundkreds, eller hvad man nu kalder det. Og i stedet for at fjerne "tingene" handler det i mine øjne om at guide børnene i samtalen. Ikke at lade vandlandssnak fylde det hele. At fokusere lige så meget på, hvad det barn, der aldrig kommer nogen steder, kan fortælle. At vise de andre, at alle oplever noget, og at der er noget interessant i det. F.eks. kan man selv fortælle om noget dagligdags fra sit eget liv.

På samme måde kan man komplimentere et barn, der ikke har en Disneyagtig bluse på. Være opmærksom på, at de yndige, smarte og rengjorte børn ikke får mere opmærksomhed og tid på skødet (hvis det findes mere) end de børn, der har forvasket tøj og måske ikke er helt så velduftende.

Det handler jo om kulturen blandt mennesker langt mere end selve påklædningen. Så jeg synes, det er en "billig" alt for nem og skuffende løsning for en institution, der burde være meget sikkert funderet i en pædagogik.

Jeg er dog vældig nysgerrig efter at vide, hvor stort et problem, det har været. Umiddelbart med de fordomme jeg har :blush: ville jeg tro, at den slags bluser slet ikke var så udbredt i en forældregruppe, der vælger steinerpædagogik.


Måske netop derfor de har været i høj kurs :D
5
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Ingen spiderman i børnehaven

Indlægaf HappyHippo » 7. jun 2018, 21:53

Det tøj med print af fx frost er da billigt tøj fra h&m, supermarkeder osv
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"