Når Amazon kommer til Danmark

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Når Amazon kommer til Danmark

Indlægaf Kattefjæs » 8. jun 2018, 09:16

annellaII skrev:Jeg er kunde hos Amazon/Tyskland alene af den grund som Kattefjæse ganske rigtigt skriver:

"Men Amazon har lige praecis det man mangler, selv de underligste smaa dimsedutter til en eller anden absurd hobby man har anskaffet sig, og de kan levere det naeste dag. Jamen saa er det vel heller ikke noget under at folk vaelger Amazon...? Det er der de kan faa baade varen og den kundeservice de har brug for. Det er nemt og hurtigt.


Amazon leverer til tiden og er væsentlig billegere end både de små forretninger og de store indkøbscentre, tillige bliver jeg fri for at rende rundt og lede efter de ting, jeg har brug for.

Det eneste jeg ikke bestiller hos Amazon er fødevarer, selvom de har et stort udvalg af de fødevarer, jeg har behov for at købe.


Jeg har brugt Amazon til toerre foedevarer, altsaa saadan nogle ting som noedder, ris, bulgur el. lign. hvis det er paa tilbud, men ikke noget som skal holdes paa koel. Jeg har faaet virkelig gode deals paa det. Saadan nogle ting man alligevel gerne vil have bagerst i skabet til en regnvejrsdag - det er altsaa dejligt at kunne faa den vej. Der er reelle maengerabatter at faa som man ikke bare lige faar i supermarkederne.

Jeg koeber ogsaa fx haandsaebe, shampoo og deodorant i sixpacks via Amazon. Dem kan man kun koebe stykvis i butikkerne, og saa koster hver enkelt gerne naesten et helt pund mere end hvis man koebte i maengder via Amazon. Men ofte gaar jeg bare forgaeves i butikkerne fordi jeg skal have parfumefri deodorant og saebe, og der er ofte udsolgt, hvis de overhovedet foerer det.

Saa vil jeg altsaa hellere koebe en sixpack fra Amazon en gang hvert halve aar, og med garanti faa den rigtige i foerste forsoeg, uden at risikere at gaa forgaeves! :dance:
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Når Amazon kommer til Danmark

Indlægaf Juki » 8. jun 2018, 10:39

Jeg køber alt hvad jeg kan på nettet og det er helt bevidst.

For det første er udvalget større og bedre og man undgår dårlig betjening fra lade ansatte, der ikke aner noget om det de sælger.

Der er enkelte fysiske butikker jeg gerne støtter og ikke erstatter fordi de yder en god service, ved hvad de sælger og har en faglig stolthed jeg sætter pris på, uden at de er snobbede. Det er fx "min" slagter, cykelsmed, Rema supermarked, planteskole, Perchs Thehandel og lign.

Hvis jeg skal begynde at handle mere i lokale butikker vil det kræve at de strammer gevaldigt op for at kunne hamle op med netbutikkerne, og det tvivler jeg ærlig talt på kan lade sig gøre, så jeg har ikke planer om at ændre eller føler skyld over det overhovedet.
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Når Amazon kommer til Danmark

Indlægaf Juki » 8. jun 2018, 10:42

Men hvornår kommer Amazon til Danmark? :D

Jeg benytter mig tit af den engelske udgave, men anede ikke at der ville komme en dansk udgave. Forhåbentlig bliver den bedre end den danske udgave af ebay :wacko:
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Når Amazon kommer til Danmark

Indlægaf DenBruneMunk » 8. jun 2018, 11:39

Juki skrev:Men hvornår kommer Amazon til Danmark? :D

Jeg benytter mig tit af den engelske udgave, men anede ikke at der ville komme en dansk udgave. Forhåbentlig bliver den bedre end den danske udgave af ebay :wacko:

Forhåbentlig før UK går alene, for så skal vi måske til at betale told&moms af køb der, og så er den engelske site, ikke sjov mere, og f.eks køb af film i amazon.de er ikke så smart, for de er ofte med tysk cover. Så man rykker ikke bare sin UK handel til DE, så her kan en dansk side, være rigtig god.

Dansk ebay? dba? :) der er vist ikke noget dansk ebay, bare en link til engelsk side.
Dansk amazon, vil betyde vi i danmark ser priserne som de er, og ikke finder ud af der lægges yderligere et par procent oveni når vi vil købe, eller at veksekursen er enorm høj fordi de foreslår at købe i DK valuta.
Og ja, gratis forsendelse
0
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Når Amazon kommer til Danmark

Indlægaf Conway » 8. jun 2018, 11:56

vulpesVelox skrev:Det er vel ikke meget anderledes end da de lokale købmænd drejede nøglen om fordi deres beskedne sortiment og prisniveau ikke kunne hamle op med supermarkedernes udbud.

Det var en varm kartoffel dengang i 80'erne, kan jeg huske; man synes da at det var synd og skam, men...

...Hvor ofte tænker menigmand egentlig på "den forsvundne købmand" ny om stunder? Går vi og savner hans varer, der hyppigt var for gamle og for dyre? Jeg selv skænker ham ikke mange tanker i dagligdagen, må jeg indrømme.

Jeg forestiller mig, at det bliver det samme ift nethandelens fremskridt: Vi kan mene, at det er synd for "den lille", men jeg spår, at "den lille" hurtigt vil blive glemt.



" Hvor ofte tænker menigmand egentlig på "den forsvundne købmand" ny om stunder? Går vi og savner hans varer, der hyppigt var for gamle og for dyre? Jeg selv skænker ham ikke mange tanker i dagligdagen, må jeg indrømme. "

Jeg tror det kommer an på menigmands alder og mobilitet.
Mange ældre uden kørekort savner i høj grad den lokale købmand og jeg kender flere som må opsøge naboer fordi den lokale busrute lukkede samtidig med købmanden.
Nethandel er for mange ældre en by i Rusland...
1
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Når Amazon kommer til Danmark

Indlægaf Conway » 8. jun 2018, 12:07

annellaII skrev:
Conway skrev:Butiksdøden fortsætter uanset hvor gode intentioner man end har.
Udvalget af forbrugsgoder er 100 gange større på nettet end nogen by kan præstere og på dette område tror jeg ikke det er prisen der er den afgørende.
På dagligvarer derimod tror jeg at både prisen og udvalget spiller ind, men hvis jeg boede i en lille by med kun en enkelt dagligvarebutik ville jeg stensikkert kun handle der og kæmpe for at alle i byen gjorde det samme.
Jeg tror ikke at Amazon's ankomst kommer til at ændre væsentligt på noget :-)



Det tror jeg, du tager fejl i, Amazon har ændret meget for både store og små forretninger og ligeledes for de store indkøbscentre, mange har lukket og stadig flere lukker på stribe, og det har nu stået på i flere år.


Du bor i udlandet kan jeg regne ud :D
Er der lukket nogle købmandskæder efter Amazon's ankomst ?
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Når Amazon kommer til Danmark

Indlægaf DenBruneMunk » 8. jun 2018, 12:11

@molan
Amazon Tyskland lægger så også 6% oveni i kassen når du afslutter købet, da de skal gøre det til danske adresser. Så de kan ikke konkurrere med sig selv der, for de bliver som regel lidt dyre når det ikke er deres Amazon market sælgere som ikke skal leve op til dette men desværre ofte har forsendelse som er dyr, ikke altid men det sker.

Jeg bruger altid market sælgere hvor muligt, så spares momsen, og det er prisen man ser, som betales. Det handler så ikke om produkter som er tekstet, video eller musik som ikke er tysk :)

Hvis danske sælgere kommer på Amazon DK, kan det være til fordel for alle danskere, og måske en salgsboost for dette marked? Har vi sådan sider hvor danskere finder mange små sælgere som præsenterer produkterne? Måske kender jeg ikke siden?
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Når Amazon kommer til Danmark

Indlægaf annellaII » 8. jun 2018, 12:59

Conway skrev:
annellaII skrev:
Conway skrev:Butiksdøden fortsætter uanset hvor gode intentioner man end har.
Udvalget af forbrugsgoder er 100 gange større på nettet end nogen by kan præstere og på dette område tror jeg ikke det er prisen der er den afgørende.
På dagligvarer derimod tror jeg at både prisen og udvalget spiller ind, men hvis jeg boede i en lille by med kun en enkelt dagligvarebutik ville jeg stensikkert kun handle der og kæmpe for at alle i byen gjorde det samme.
Jeg tror ikke at Amazon's ankomst kommer til at ændre væsentligt på noget :-)



Det tror jeg, du tager fejl i, Amazon har ændret meget for både store og små forretninger og ligeledes for de store indkøbscentre, mange har lukket og stadig flere lukker på stribe, og det har nu stået på i flere år.


Du bor i udlandet kan jeg regne ud :D
Er der lukket nogle købmandskæder efter Amazon's ankomst ?


Masser men jeg kan ikke tælle dem alle op, og mange har sikkert ikke kun lukket pga Amazon men også pga af de mange varehuse, vi har, mange kæder fusionerer med hinanden for at overleve. Og ja jeg bor i Tyskland.
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Når Amazon kommer til Danmark

Indlægaf Juki » 8. jun 2018, 14:59

DenBruneMunk skrev:
Juki skrev:Men hvornår kommer Amazon til Danmark? :D

Jeg benytter mig tit af den engelske udgave, men anede ikke at der ville komme en dansk udgave. Forhåbentlig bliver den bedre end den danske udgave af ebay :wacko:

Forhåbentlig før UK går alene, for så skal vi måske til at betale told&moms af køb der, og så er den engelske site, ikke sjov mere, og f.eks køb af film i amazon.de er ikke så smart, for de er ofte med tysk cover. Så man rykker ikke bare sin UK handel til DE, så her kan en dansk side, være rigtig god.

Dansk ebay? dba? :) der er vist ikke noget dansk ebay, bare en link til engelsk side.
Dansk amazon, vil betyde vi i danmark ser priserne som de er, og ikke finder ud af der lægges yderligere et par procent oveni når vi vil købe, eller at veksekursen er enorm høj fordi de foreslår at købe i DK valuta.
Og ja, gratis forsendelse

Det er mig der er håbløst bagud. Der var engang en dansk udgave af ebay, med det er åbenbart blevet en del af dba.

Der står noget om det her https://m.amino.dk/forums/t/212605.aspx Et opslag fra 2013 :lol:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Når Amazon kommer til Danmark

Indlægaf ExCoastal » 8. jun 2018, 16:43

Conway skrev:
annellaII skrev:
Conway skrev:Butiksdøden fortsætter uanset hvor gode intentioner man end har.
Udvalget af forbrugsgoder er 100 gange større på nettet end nogen by kan præstere og på dette område tror jeg ikke det er prisen der er den afgørende.
På dagligvarer derimod tror jeg at både prisen og udvalget spiller ind, men hvis jeg boede i en lille by med kun en enkelt dagligvarebutik ville jeg stensikkert kun handle der og kæmpe for at alle i byen gjorde det samme.
Jeg tror ikke at Amazon's ankomst kommer til at ændre væsentligt på noget :-)



Det tror jeg, du tager fejl i, Amazon har ændret meget for både store og små forretninger og ligeledes for de store indkøbscentre, mange har lukket og stadig flere lukker på stribe, og det har nu stået på i flere år.


Du bor i udlandet kan jeg regne ud :D
Er der lukket nogle købmandskæder efter Amazon's ankomst ?


Hos os er der ikke lukket nogle supermarkeder endnu, men konkurrencen er benhård. Vi køber 99% af vores mad hos Walmart online, men det kommer jo stadig fra en fysisk butik. Vi overvejer at prøve Amazon Fresh, fordi vi har Amazon Prime, så er leveringen jo gratis.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Når Amazon kommer til Danmark

Indlægaf FruitFly » 8. jun 2018, 16:54

Lad falde hvad ikke kan stå.

Selv elsker jeg nethandel og burde virkelig også begynde at købe mine dagligvarer på nettet. Jeg er bare ikke sååå god til at planlægge mad ud i fremtiden...
0
#Klimatosse
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Når Amazon kommer til Danmark

Indlægaf Conway » 8. jun 2018, 17:03

ExCoastal skrev:
Conway skrev:
annellaII skrev:
Conway skrev:Butiksdøden fortsætter uanset hvor gode intentioner man end har.
Udvalget af forbrugsgoder er 100 gange større på nettet end nogen by kan præstere og på dette område tror jeg ikke det er prisen der er den afgørende.
På dagligvarer derimod tror jeg at både prisen og udvalget spiller ind, men hvis jeg boede i en lille by med kun en enkelt dagligvarebutik ville jeg stensikkert kun handle der og kæmpe for at alle i byen gjorde det samme.
Jeg tror ikke at Amazon's ankomst kommer til at ændre væsentligt på noget :-)



Det tror jeg, du tager fejl i, Amazon har ændret meget for både store og små forretninger og ligeledes for de store indkøbscentre, mange har lukket og stadig flere lukker på stribe, og det har nu stået på i flere år.


Du bor i udlandet kan jeg regne ud :D
Er der lukket nogle købmandskæder efter Amazon's ankomst ?


Hos os er der ikke lukket nogle supermarkeder endnu, men konkurrencen er benhård. Vi køber 99% af vores mad hos Walmart online, men det kommer jo stadig fra en fysisk butik. Vi overvejer at prøve Amazon Fresh, fordi vi har Amazon Prime, så er leveringen jo gratis.



Hvilken stat bor du i ExCoastal ?
Jeg har turet en del rundt i staterne da jeg var yngre og aldrig stødt på Amazon af nogen art, men det er måske kun en net baseret virksomhed.
Til gengæld fandt jeg altid en K-mart el. Wal-Mart selv i de små byer.
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Når Amazon kommer til Danmark

Indlægaf ExCoastal » 8. jun 2018, 17:29

Conway skrev:
ExCoastal skrev:
Conway skrev:
annellaII skrev:
Conway skrev:Butiksdøden fortsætter uanset hvor gode intentioner man end har.
Udvalget af forbrugsgoder er 100 gange større på nettet end nogen by kan præstere og på dette område tror jeg ikke det er prisen der er den afgørende.
På dagligvarer derimod tror jeg at både prisen og udvalget spiller ind, men hvis jeg boede i en lille by med kun en enkelt dagligvarebutik ville jeg stensikkert kun handle der og kæmpe for at alle i byen gjorde det samme.
Jeg tror ikke at Amazon's ankomst kommer til at ændre væsentligt på noget :-)



Det tror jeg, du tager fejl i, Amazon har ændret meget for både store og små forretninger og ligeledes for de store indkøbscentre, mange har lukket og stadig flere lukker på stribe, og det har nu stået på i flere år.


Du bor i udlandet kan jeg regne ud :D
Er der lukket nogle købmandskæder efter Amazon's ankomst ?


Hos os er der ikke lukket nogle supermarkeder endnu, men konkurrencen er benhård. Vi køber 99% af vores mad hos Walmart online, men det kommer jo stadig fra en fysisk butik. Vi overvejer at prøve Amazon Fresh, fordi vi har Amazon Prime, så er leveringen jo gratis.



Hvilken stat bor du i ExCoastal ?
Jeg har turet en del rundt i staterne da jeg var yngre og aldrig stødt på Amazon af nogen art, men det er måske kun en net baseret virksomhed.
Til gengæld fandt jeg altid en K-mart el. Wal-Mart selv i de små byer.


Californien. Amazon er først nu ved at etablere fysiske butikker, de startede med at købe supermarkedskæden Whole Foods (som ligger i den pænt dyre ende), og de åbner også fødevareforretninger (Amazon Go), hvor man scanner en app, når man går ind, så kan man ellers bare hive ned fra hylderne. Man skal ikke til en kasse for at betale, det trækkes automatisk fra ens konto, når man forlader forretningen.

Walmart har forlængst overtaget markedet for discount, både Sears og Kmart er døende kæmper, men det var helt sikkert også sket uden Amazon. Der bliver nok kun Walmart og Target tilbage på det marked.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Når Amazon kommer til Danmark

Indlægaf Artem » 8. jun 2018, 21:20

Jeg vil gerne støtte de lokale forretninger, og vil gerne se, prøve og røre ved ting for at vurdere kvalitet osv inden jeg køber.
Men ofte er det ikke en gang muligt i dag.

Som et eksempel ville jeg for noget tid siden købe en ny vandrerygsæk, og kunne forstå på andre og test at Osprey er noget af det bedste. Besøgte så 3 lokale butikker der sælger rygsække, men ingen af dem har Osprey, så har ikke mulighed for at prøve og købe en der. Så ender med at gå på nettet og finde det bedste tilbud som bliver fra tyskland.

Et andet eksempel var da jeg for et halvt år siden ville købe en lille båndsliber ved XL-byg som de havde på deres hjemmeside, som jeg så ville se og købe i butikken. Hvor jeg regnede med at jeg kunne forhandle den de 20% ned som de lagde over andre byggemakreder. Men de havde den slet ikke hjemme. Så endnu en gang gik jeg hjem og bestilte den på nettet.

Det er noget der gentager sig alt for tit. Så om jeg vil det eller ej, køber jeg mere og mere over nettet. Da de lokale forretninger ganske simpelt ikke har det jeg står og mangler.

Med hensyn til Amazon har jeg haft købt nogle få ting der, men ofte sælger de netop ikke til danmark i dag, så vil helt klart komme til at bruge dem meget mere hvis de også sælger her til.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Når Amazon kommer til Danmark

Indlægaf fisken80 » 9. jun 2018, 05:52

Confucius skrev:
Tamara skrev::worship:
Confucius skrev:
Tamara skrev:Tomme butikker her burde let kunne laves om til boliger.


Det er ikke bare et spørgsmål om fysisk at omdanne nogle lokaler. Det vil normalt også kræve tilladelser og ændringer i lokalplanerne.


Det kommer man sgu nok over når det har stået tomt længe nok.


Det er jeg ikke sikker på. Slet ikke når man ser på hvor meget der skal til og hvor lang tid det tager i dag, hvis man så meget som ønsker at få en byggetilladelse til en carport på sin egen grund. Det her er væsentligt tungere. Og rent praktisk er heller ikke ligetil at omdanne nogle virksomheders VVS til lige pludselig at skulle kunne fungere som en bolig(blok)s VVS, uden at rive det eksisterende ned først, og bygge nyt. Selv hvis det går igennem til sidst, er det på ingen måde "let".


Der er nu flere mindre butikslokaler her i byen, der er blevet lavet om til boliger, så helt umuligt er det bestemt ikke. Og det har ikke taget ret lang tid efter en lukning før der har været gang i byggeriet af lejligheder i bygningen.
Så det kommer ret meget an på kommune. Vi fik også lynhurtigt byggetilladelse til et skur og overdækning i vores have.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"