Igen et offer for Merkels åbne grænser og velkommen politik

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Igen et offer for Merkels åbne grænser og velkommen politik

Indlægaf annellaII » 10. jun 2018, 09:25

FruitFly skrev:
DetSorteCirkus skrev:Tillad mig først at dvæle lidt ved den sarkastiske brug af ordet "kulturberigere", som jo er et yndet retorisk greb blandt islamofobiske nationalkonservative.
Jeg finder det interessant, fordi artiklen ikke kun handler om en formodet voldtægtsmand og morder, som er muslim, men også om politifolk, der efter al sandsynlighed tilhører samme religion og som har anholdt vedkommende. Det sidste må siges at udfordre den underliggende skæren-alle-muslimer-over-en-negativ-kam, som er en vigtig præmis for hele kulturberiger-begrebet.
Og så synes jeg også bare i denne sammenhæng, at der er genuint morsomt, at det yderste højre har hentet ordet fra kulturminister Jytte Hilden, som netop på dette tidspunkt i 1996 sad i regering med Den Korte Avis ene stifter.

Tak!

Denne sarkatiske brug er virkelig sigende om afsenders ... politiske ståsted

Som du ikke aner det mindste om

og er ikke blevet brugt i en positiv betydning i tyve år,

Nej det er det helt sikkert ikke, ordet 'Kulturbereicherer/kulturberigere' blev brugt første gang i 2009.

så nu ved vi godt hvad folk egentlig prøver at sige når de siger "kulturberigere", og så er grøfterne gravet. Akkeja.

Akkaja - hvor må det være rart at være så 'vidende'.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Igen et offer for Merkels åbne grænser og velkommen politik

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. jun 2018, 09:30

annellaII skrev:Denne sarkatiske brug er virkelig sigende om afsenders ... politiske ståsted

Som du ikke aner det mindste om

og er ikke blevet brugt i en positiv betydning i tyve år,

Nej det er det helt sikkert ikke, ordet 'Kulturbereicherer/kulturberigere' blev brugt første gang i 2009.

så nu ved vi godt hvad folk egentlig prøver at sige når de siger "kulturberigere", og så er grøfterne gravet. Akkeja.

Akkaja - hvor må det være rart at være så 'vidende'.
[/quote]

Der er, åbenbart, forskel på dansk og tysk brug af ordet, og DKA er nu engang et dansk medie, hvis politiske ståsted i øvrigt er så velkendt, at bl.a. Nordea har valgt ikke at annoncere hos dem.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Igen et offer for Merkels åbne grænser og velkommen politik

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. jun 2018, 09:42

dgd2007 skrev:Jeg er enig i at vinklen i oplægget lyder noget hetzagtig (jeg gider ikke læse den refererede artikel :genert:), men jeg må til gengæld dvæle ved ordet "islamofobisk"! At være modstander af islam er en holdning/mening/tro, eller hvad har vi - det er ikke en sygdom. :naughty:


Jeg kan principielt godt se din pointe, og jeg bruger af samme grund meget sjældent ordet, men nej, jeg har ikke et etisk problem med at betegne folkene bag DKA som islamofober, da jeg mener, at de med deres take på islam passer fint ind i ordbogens definition*, som netop ikke handler om at være modstander af islam, men om frygt. Min anvendelse af ordet er, synes jeg, også noget andet end at bruge "kulturberigere" om muslimer generelt, da jeg er meget mere målrettet. Jeg kunne fx. ikke drømme om at kalde politikere fra DF eller partiets vælgere for islamofober over en bred kam.

* "person der nærer en afsky eller frygt for islam og muslimer"
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=islamofob&tab=ny
0
Brugeravatar
Iznogood
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2018, 07:43
Kort karma: 9
Likede indlæg: 51

Re: Igen et offer for Merkels åbne grænser og velkommen politik

Indlægaf Iznogood » 10. jun 2018, 10:14

annellaII skrev:
Iznogood skrev:
annellaII skrev:Kulturberigere er i Tyskland et yndet begreb om udlændinge, der i Tyskland begår kriminalitet.

Mordet på Maroa Landenburger blev hverken fortiet af 'talrige tyske medier' eller af politiet.

Rigtigt er at politiets efterforskning af voldtægten på den 11-årige pige måtte indstilles, da pigen ikke kunne give et signalement af gerningsmanden.

Det giver ikke ordet Legitimitet.


Den mening har du da lov til at have, men ordet er fuldt ud legitimt at bruge.
Det neo-tyske, kyniske betegnede udtryk "Kulturbereicherer" har en forløber: den fra 1940 ligeledes kynisk anvendte betegnelse "Kulturträger". Vilkårene er meget ens i indhold, næsten identiske. I begge termer er der forslaget om, at de er "ringere" på grund af deres tilknytning til en anden "race", og at de repræsenterer det modsatte af kultur.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Igen et offer for Merkels åbne grænser og velkommen politik

Indlægaf dgd2007 » 10. jun 2018, 10:24

DetSorteCirkus skrev:Jeg kan principielt godt se din pointe, og jeg bruger af samme grund meget sjældent ordet, men nej, jeg har ikke et etisk problem med at betegne folkene bag DKA som islamofober, da jeg mener, at de med deres take på islam passer fint ind i ordbogens definition*, som netop ikke handler om at være modstander af islam, men om frygt. Min anvendelse af ordet er, synes jeg, også noget andet end at bruge "kulturberigere" om muslimer generelt, da jeg er meget mere målrettet. Jeg kunne fx. ikke drømme om at kalde politikere fra DF eller partiets vælgere for islamofober over en bred kam.

* "person der nærer en afsky eller frygt for islam og muslimer"
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=islamofob&tab=ny

Jo jo ... men Den Danske Ordbog giver jo bare en beskrivelse af, hvordan et givet ord bliver brugt, så man forstår hvad der menes med det, hvis man ikke kender det i forvejen.

Hvis man slår op under "fobi" alene, siger de jo: "sygelig angst eller afsky for noget bestemt".
Og det er netop det rødt fremhævede aspekt jeg er kritisk over for.

Jeg tager selvfølgelig med et vist forbehold enhver af de typer, der var rabiat venstreorienterede som unge, og nu er rabiat højreorienterede - og mistænker dem for bare generelt at kunne lide at være rabiate. :lol:

Jeg synes bare principielt ikke man bør bruge udtryk fra diagnose-verdenen om politiske modstandere. Men det er du jo delvist enig i :)

Jeg er enig i Mistermors citater om oprindelsen til og brugen af det andet udtryk. Det var nemlig noget som radikale og deslignende brugte i 80'erne og 90'erne - og som nu bruges som "hævn" af deres modstandere: "ja, det var sandelig en køn berigelse"-agtigt. Det er selvfølgelig også lidt primitivt, når de radikale nu ikke har brugt det i årevis.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Igen et offer for Merkels åbne grænser og velkommen politik

Indlægaf dgd2007 » 10. jun 2018, 10:29

Iznogood skrev:Det neo-tyske, kyniske betegnede udtryk "Kulturbereicherer" har en forløber: den fra 1940 ligeledes kynisk anvendte betegnelse "Kulturträger". Vilkårene er meget ens i indhold, næsten identiske. I begge termer er der forslaget om, at de er "ringere" på grund af deres tilknytning til en anden "race", og at de repræsenterer det modsatte af kultur.

Nej, jeg tror som sagt du skal kigge mere direkte tilbage til starten af den nuværende indvandring. Der blev udtrykket brugt positivt af fortalere for indvandring: "Nej, nej, I primitive indfødte - det er ikke en trussel, men en kulturel berigelse. Kan I slet ikke se det?"

Så det er en slags hævn, at visse på den anden fløj bliver ved med at stikke dem det i næsen, hver gang der er et problem.

Men jeg er enig i at det er primitivt, og når jeg støder på den slags udtryk, tænker jeg straks at det er propaganda snarere end en seriøs behandling af et emne.
1
Brugeravatar
Iznogood
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2018, 07:43
Kort karma: 9
Likede indlæg: 51

Re: Igen et offer for Merkels åbne grænser og velkommen politik

Indlægaf Iznogood » 10. jun 2018, 10:42

dgd2007 skrev:
Iznogood skrev:Det neo-tyske, kyniske betegnede udtryk "Kulturbereicherer" har en forløber: den fra 1940 ligeledes kynisk anvendte betegnelse "Kulturträger". Vilkårene er meget ens i indhold, næsten identiske. I begge termer er der forslaget om, at de er "ringere" på grund af deres tilknytning til en anden "race", og at de repræsenterer det modsatte af kultur.

Nej, jeg tror som sagt du skal kigge mere direkte tilbage til starten af den nuværende indvandring. Der blev udtrykket brugt positivt af fortalere for indvandring: "Nej, nej, I primitive indfødte - det er ikke en trussel, men en kulturel berigelse. Kan I slet ikke se det?"

Så det er en slags hævn, at visse på den anden fløj bliver ved med at stikke dem det i næsen, hver gang der er et problem.

Men jeg er enig i at det er primitivt, og når jeg støder på den slags udtryk, tænker jeg straks at det er propaganda snarere end en seriøs behandling af et emne.
Der ligger betydeligt mere bag ordet end uskyldige drillerier. Hvad vi siger om andre afspejler vores egen karakter.
3
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Igen et offer for Merkels åbne grænser og velkommen politik

Indlægaf FruitFly » 10. jun 2018, 10:51

annellaII skrev:
FruitFly skrev:
DetSorteCirkus skrev:Tillad mig først at dvæle lidt ved den sarkastiske brug af ordet "kulturberigere", som jo er et yndet retorisk greb blandt islamofobiske nationalkonservative.
Jeg finder det interessant, fordi artiklen ikke kun handler om en formodet voldtægtsmand og morder, som er muslim, men også om politifolk, der efter al sandsynlighed tilhører samme religion og som har anholdt vedkommende. Det sidste må siges at udfordre den underliggende skæren-alle-muslimer-over-en-negativ-kam, som er en vigtig præmis for hele kulturberiger-begrebet.
Og så synes jeg også bare i denne sammenhæng, at der er genuint morsomt, at det yderste højre har hentet ordet fra kulturminister Jytte Hilden, som netop på dette tidspunkt i 1996 sad i regering med Den Korte Avis ene stifter.

Tak!

Denne sarkatiske brug er virkelig sigende om afsenders ... politiske ståsted


Som du ikke aner det mindste om

Formelt set korrekt, men når du bruger ordet "kulturberigere", så ryger du direkte i dén bås. Det kan du så forholde dig til på den ene eller den anden måde, det er op til dig.

annellaII skrev:
FruitFly skrev:og er ikke blevet brugt i en positiv betydning i tyve år,

Nej det er det helt sikkert ikke, ordet 'Kulturbereicherer/kulturberigere' blev brugt første gang i 2009.

Jeg følger ikke de tyske medier, men skulle selvfølgelig have skrevet dette i stedet:

"Denne sarkastiske brug er virkelig sigende om afsenders ... politiske ståsted og er ikke blevet brugt i en positiv betydning i den danske offentlighed i tyve år"
2
#Klimatosse
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Igen et offer for Merkels åbne grænser og velkommen politik

Indlægaf dgd2007 » 10. jun 2018, 10:57

FruitFly skrev:Formelt set korrekt, men når du bruger ordet "kulturberigere", så ryger du direkte i dén bås. [...]

Hæ hæ, ja sådan noget er der meget af.
Fx under kampen mod IS, hvis en person en eller flere gange i en kort samtale fik sagt: "Kurderne er demokratiske" - så vidste man med det samme, at vedkommende var medlem af Enhedslisten :)

Kan også huske i gamle dage, hvor man bl.a. kunne kende "rigtige" kommunister på at de insisterede på at kalde Hitler for "fascist" snarere end nazist.
0
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Igen et offer for Merkels åbne grænser og velkommen politik

Indlægaf Seladon » 10. jun 2018, 11:01

En lille bemærkning. måske lidt off topic.
At sætte folk i bås siger meget om en persons mentale strategier. Og jeg er stærkt i tvivl om,at det gavner en debat, politisk eller ej.
Senest rettet af Seladon 10. jun 2018, 11:20, rettet i alt 1 gang.
2
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Igen et offer for Merkels åbne grænser og velkommen politik

Indlægaf annellaII » 10. jun 2018, 11:17

DetSorteCirkus skrev:
annellaII skrev:Denne sarkatiske brug er virkelig sigende om afsenders ... politiske ståsted

Som du ikke aner det mindste om

og er ikke blevet brugt i en positiv betydning i tyve år,

Nej det er det helt sikkert ikke, ordet 'Kulturbereicherer/kulturberigere' blev brugt første gang i 2009.

så nu ved vi godt hvad folk egentlig prøver at sige når de siger "kulturberigere", og så er grøfterne gravet. Akkeja.

Akkaja - hvor må det være rart at være så 'vidende'.


Der er, åbenbart, forskel på dansk og tysk brug af ordet, og DKA er nu engang et dansk medie, hvis politiske ståsted i øvrigt er så velkendt, at bl.a. Nordea har valgt ikke at annoncere hos dem.[/quote]

DKA har oversat det indsatt link fra tysk med kildeangivelser til flere tyske medier.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Igen et offer for Merkels åbne grænser og velkommen politik

Indlægaf FruitFly » 10. jun 2018, 11:27

Seladon skrev:En lille bemærkning. måske lidt off topic.
At sætte folk i bås siger meget om en persons mentale strategier. Og jeg er stærkt i tvivl over at det gavner en debat, politisk eller ej.

Præcis min pointe: Hvis du virkelig ønsker en åben og fordomsfri debat, så lad være med at bruge vendinger, der får de fordomsfulde (mindre-bemidlede?) "andre" til at sætte dig i bås.

Og jeg kan love dig for at jeg bruger "fordomme" som mental strategi - du kan kalde det intuition, hvis det lyder bedre. "If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck" - hvis en person bruger argumenter og rationaler som typisk bruges af folk med en bestemt overbevisning, så kan jeg love dig for at jeg konkluderer at den person nok er "en af dem". Det sparer mig mental energi, så det er bestemt en strategi jeg benytter mig af. Jeg antager også at de fleste andre har det på samme måde, så derfor gør jeg mig selv umage med IKKE at give andre grund til at putte MIG i bås, når jeg altså ønsker en reel og fordomsfri diskussion.

Læs evt. mere i forside-artiklen på Weekendavisens Idéer sektion i denne weekend (jeg prøvede at google mere præcise artikler om vores brug af mentale skabeloner baseret på tidligere erkendelser til hurtigt at danne os en mening om en given situation for netop at spare på mental energi, men fandt ikke noget let-tilgængeligt)
2
#Klimatosse
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Igen et offer for Merkels åbne grænser og velkommen politik

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. jun 2018, 11:28

annellaII skrev:DKA har oversat det indsatt link fra tysk med kildeangivelser til flere tyske medier.


Det er muligt, men derfor har de stadig som dansk medie begået en semantisk fejl, såfremt de ikke har haft til hensigt at blive slået i hartkorn med den danske betydning. Du kan heller ikke skrive "ung professionel" og forvente, at danske læsere vil forstå, at du mener "young professional", som er et fast engelsk udtryk, blot fordi du bruger engelske kilder. Det gjorde Børsen for noget tid siden.
2
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Igen et offer for Merkels åbne grænser og velkommen politik

Indlægaf Seladon » 10. jun 2018, 11:45

FruitFly skrev:
Seladon skrev:En lille bemærkning. måske lidt off topic.
At sætte folk i bås siger meget om en persons mentale strategier. Og jeg er stærkt i tvivl over at det gavner en debat, politisk eller ej.

Præcis min pointe: Hvis du virkelig ønsker en åben og fordomsfri debat, så lad være med at bruge vendinger, der får de fordomsfulde (mindre-bemidlede?) "andre" til at sætte dig i bås.

Og jeg kan love dig for at jeg bruger "fordomme" som mental strategi - du kan kalde det intuition, hvis det lyder bedre. "If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck" - hvis en person bruger argumenter og rationaler som typisk bruges af folk med en bestemt overbevisning, så kan jeg love dig for at jeg konkluderer at den person nok er "en af dem". Det sparer mig mental energi, så det er bestemt en strategi jeg benytter mig af. Jeg antager også at de fleste andre har det på samme måde, så derfor gør jeg mig selv umage med IKKE at give andre grund til at putte MIG i bås, når jeg altså ønsker en reel og fordomsfri diskussion.

Læs evt. mere i forside-artiklen på Weekendavisens Idéer sektion i denne weekend (jeg prøvede at google mere præcise artikler om vores brug af mentale skabeloner baseret på tidligere erkendelser til hurtigt at danne os en mening om en given situation for netop at spare på mental energi, men fandt ikke noget let-tilgængeligt)


Undskyld mere off topic.

Fruitfly, brugen af intuition har uomtvisteligt visse fordele, men...

jeg anbefaler varmt metoden " jeg er ok, du er ok".
Det prøver jeg også at have det i mente, da jeg kommenterer . :D

Og i stedet for at vurdere personen, skal man bedre vurdere dens argumenter. Imo vil det gavne debatten.
Vi er ikke her for at stemple hinanden, det er sgu enorm kontraproduktivt.

Er det ikke Danmarks hyggeligste debat? Det troede jeg, for det står et eller andet sted.
2
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Igen et offer for Merkels åbne grænser og velkommen politik

Indlægaf FruitFly » 10. jun 2018, 11:53

Seladon skrev:
FruitFly skrev:
Seladon skrev:En lille bemærkning. måske lidt off topic.
At sætte folk i bås siger meget om en persons mentale strategier. Og jeg er stærkt i tvivl over at det gavner en debat, politisk eller ej.

Præcis min pointe: Hvis du virkelig ønsker en åben og fordomsfri debat, så lad være med at bruge vendinger, der får de fordomsfulde (mindre-bemidlede?) "andre" til at sætte dig i bås.

Og jeg kan love dig for at jeg bruger "fordomme" som mental strategi - du kan kalde det intuition, hvis det lyder bedre. "If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck" - hvis en person bruger argumenter og rationaler som typisk bruges af folk med en bestemt overbevisning, så kan jeg love dig for at jeg konkluderer at den person nok er "en af dem". Det sparer mig mental energi, så det er bestemt en strategi jeg benytter mig af. Jeg antager også at de fleste andre har det på samme måde, så derfor gør jeg mig selv umage med IKKE at give andre grund til at putte MIG i bås, når jeg altså ønsker en reel og fordomsfri diskussion.

Læs evt. mere i forside-artiklen på Weekendavisens Idéer sektion i denne weekend (jeg prøvede at google mere præcise artikler om vores brug af mentale skabeloner baseret på tidligere erkendelser til hurtigt at danne os en mening om en given situation for netop at spare på mental energi, men fandt ikke noget let-tilgængeligt)


Undskyld mere off topic.

Fruitfly, brugen af intuition har uomtvisteligt visse fordele, men...

jeg anbefaler varmt metoden " jeg er ok, du er ok".
Det prøver jeg også at have det i mente, da jeg kommenterer . :D

Som udgangspunkt ja, absolut! Men hvis jeg så baseret på samtalen kan konkludere, at den anden ikke er "ok", så ser jeg typisk ikke nogen grund til at forsøge at have en ordentlig diskussion.

Seladon skrev:Og i stedet for at vurdere personen, skal man bedre vurdere dens argumenter. Imo vil det gavne debatten.

Her på debatten skelner jeg ikke mellem personen og argumenterne. Alt hvad jeg har er argumenterne, så det er dem, jeg forholder mig til og dømmer personen ud fra.

Seladon skrev:Vi er ikke her for at stemple hinanden, det er sgu enorm kontraproduktivt.

Igen, præcis min pointe. Hvis man altså ønsker en konstruktiv debat. Det er ikke altid tilfældet.
2
#Klimatosse

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"