Ny minister

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20379
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43770

Re: Ny minister

Indlægaf paint » 20. jun 2018, 17:25

ajnaM skrev:
paint skrev:
Confucius skrev:
paint skrev:I øvrigt, ser det ikke specielt 'godt' ud, at en Erhvervsminister tiltræder et job i Dansk Erhverv i morgen.


Hvorfor gør det ikke det? Det er ret naturligt, at han har fået udbygget sit CV på den front, og dermed bliver interessant for branchen.


Fordi en ehvervsminister, om nogen, ved hvad der ligger af planer i regeringens skuffer. Han ved hvilke personer og embedsmænd, der skal kontaktes hvis man vil 'trykke på nogle knapper'. Han har en bredt og udbygget netværk, både blandt andre ministre og i embedsapparatet.
Der er også derfor at man i nogle lande (vist bl.a i Sverige) har en karénsperiode på f.eks to år, fra man går af som minister, til man kan bestride private jobs, hvor der kan være en interessesammenfald.


Det giver også en fin armslængde i forhold til siddende ministre, der kunne blive fristet af at køre sig selv i stilling til et godt job i det private.


Der er heller ikke mere end en armslængde fra Christiansborg og til hans nye arbejde. ;)

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Ny minister

Indlægaf Mirabella » 20. jun 2018, 17:26

Med 24års arbejde i folketinget har han da vidst han brændte for det, han har om noget holdt ud i med- og medgang ikke ligesom f.eks Jonas Dahl fra SF
0
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Ny minister

Indlægaf ajnaM » 20. jun 2018, 17:29

paint skrev:
ajnaM skrev:
paint skrev:
Confucius skrev:
paint skrev:I øvrigt, ser det ikke specielt 'godt' ud, at en Erhvervsminister tiltræder et job i Dansk Erhverv i morgen.


Hvorfor gør det ikke det? Det er ret naturligt, at han har fået udbygget sit CV på den front, og dermed bliver interessant for branchen.


Fordi en ehvervsminister, om nogen, ved hvad der ligger af planer i regeringens skuffer. Han ved hvilke personer og embedsmænd, der skal kontaktes hvis man vil 'trykke på nogle knapper'. Han har en bredt og udbygget netværk, både blandt andre ministre og i embedsapparatet.
Der er også derfor at man i nogle lande (vist bl.a i Sverige) har en karénsperiode på f.eks to år, fra man går af som minister, til man kan bestride private jobs, hvor der kan være en interessesammenfald.


Det giver også en fin armslængde i forhold til siddende ministre, der kunne blive fristet af at køre sig selv i stilling til et godt job i det private.


Der er heller ikke mere end en armslængde fra Christiansborg og til hans nye arbejde. ;)

Billede


Jeg synes næsten, det mest skræmmende er, at jeg kender mange, der overhovedet ikke synes, det er forkert. Som bruger det repræsentative demokrati som en slags skjold og argumenterer for, at "det er jo folk selv, der har valgt dem. Hvis man har noget imod deres måde at gøre tingene på, kunne man jo have ladet være med at vælge dem." I dag har jeg talt med en kollega, der mente, at "Brian Mikkelsen jo hele tiden har været meget åben om, at han støtter Dansk Erhverv, så hans vælgere har vel ikke noget imod, at han tilgodeser dem."

:stoned:
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40535

Re: Ny minister

Indlægaf Akehurst2 » 20. jun 2018, 17:35

ajnaM skrev:Jeg synes næsten, det mest skræmmende er, at jeg kender mange, der overhovedet ikke synes, det er forkert. Som bruger det repræsentative demokrati som en slags skjold og argumenterer for, at "det er jo folk selv, der har valgt dem. Hvis man har noget imod deres måde at gøre tingene på, kunne man jo have ladet være med at vælge dem." I dag har jeg talt med en kollega, der mente, at "Brian Mikkelsen jo hele tiden har været meget åben om, at han støtter Dansk Erhverv, så hans vælgere har vel ikke noget imod, at han tilgodeser dem."

:stoned:


Han har jo tidligere været rimelig åben om at han gerne ville være direktør 'et sted': https://www.dr.dk/nyheder/politik/brian ... in-fremtid

Men om det ligefrem skulle være nok til at så skulle man som konservativ vælger da være helt a-oaky med det skifte er nok at strække den lidt langt, synes jeg.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20379
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43770

Re: Ny minister

Indlægaf paint » 20. jun 2018, 17:39

ajnaM skrev:
paint skrev:
ajnaM skrev:
paint skrev:
Confucius skrev:
paint skrev:I øvrigt, ser det ikke specielt 'godt' ud, at en Erhvervsminister tiltræder et job i Dansk Erhverv i morgen.


Hvorfor gør det ikke det? Det er ret naturligt, at han har fået udbygget sit CV på den front, og dermed bliver interessant for branchen.


Fordi en ehvervsminister, om nogen, ved hvad der ligger af planer i regeringens skuffer. Han ved hvilke personer og embedsmænd, der skal kontaktes hvis man vil 'trykke på nogle knapper'. Han har en bredt og udbygget netværk, både blandt andre ministre og i embedsapparatet.
Der er også derfor at man i nogle lande (vist bl.a i Sverige) har en karénsperiode på f.eks to år, fra man går af som minister, til man kan bestride private jobs, hvor der kan være en interessesammenfald.


Det giver også en fin armslængde i forhold til siddende ministre, der kunne blive fristet af at køre sig selv i stilling til et godt job i det private.


Der er heller ikke mere end en armslængde fra Christiansborg og til hans nye arbejde. ;)

Billede


Jeg synes næsten, det mest skræmmende er, at jeg kender mange, der overhovedet ikke synes, det er forkert. Som bruger det repræsentative demokrati som en slags skjold og argumenterer for, at "det er jo folk selv, der har valgt dem. Hvis man har noget imod deres måde at gøre tingene på, kunne man jo have ladet være med at vælge dem." I dag har jeg talt med en kollega, der mente, at "Brian Mikkelsen jo hele tiden har været meget åben om, at han støtter Dansk Erhverv, så hans vælgere har vel ikke noget imod, at han tilgodeser dem."

:stoned:


Man burde virkelig begynde at overveje en karénsperiode for ministre. Det ser ikke godt ud, dén slags 'kontorflytninger'
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Ny minister

Indlægaf ajnaM » 20. jun 2018, 17:40

Akehurst2 skrev:
ajnaM skrev:Jeg synes næsten, det mest skræmmende er, at jeg kender mange, der overhovedet ikke synes, det er forkert. Som bruger det repræsentative demokrati som en slags skjold og argumenterer for, at "det er jo folk selv, der har valgt dem. Hvis man har noget imod deres måde at gøre tingene på, kunne man jo have ladet være med at vælge dem." I dag har jeg talt med en kollega, der mente, at "Brian Mikkelsen jo hele tiden har været meget åben om, at han støtter Dansk Erhverv, så hans vælgere har vel ikke noget imod, at han tilgodeser dem."

:stoned:


Han har jo tidligere været rimelig åben om at han gerne ville være direktør 'et sted': https://www.dr.dk/nyheder/politik/brian ... in-fremtid

Men om det ligefrem skulle være nok til at så skulle man som konservativ vælger da være helt a-oaky med det skifte er nok at strække den lidt langt, synes jeg.


Jeg ved godt, korruption er et hårdt ord - men jeg synes virkelig, der er mange politikere, der skulle overveje deres karrieretrin lidt nærmere, hvis de ikke ønsker at bidrage til politikerleden.

Og så kunne vi med fordel begynde at kigge på nogle ændringer i systemet, så vi kan forebygge den slags. Eksempelvis noget af det, Paint nævner - og meget gerne samtidig fjerne eftervederlag osv. Det at være minister er tydeligvis ikke nogen stopklods for at få et arbejde, det er helt absurd at de får tillæg ud fra det.

Desværre er der jo ikke den helt store vilje blandt politikerne til at ændre på det. :rulle:
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20379
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43770

Re: Ny minister

Indlægaf paint » 20. jun 2018, 17:49

Gad vide om konservative overhovedet, kan lykkes med at finde en egnet kandidat. Folketingsgruppen er ikke ligefrem overbefolket med lysende talenter, til dén slags poster. Og uden for borgen, kunne der måske også være en vis lunkenhed at spore. jeg nævnte selv tidligere Micheal Ziegler (Borgmester i Høje Tåstrup)
Spørgsmålet er bare om han gider at smide borgmesterkæden, og et sikkert borgmesterjob i mange år fremover for at indtræde i regeringen, i et valgår? Måske endda med nogle vanskelige finanslovsforhandlinger i horisonten. Nogle kommentatorer, spår endda at disse forhandlinger kan ende med et valg.

Anders Samuelsen, kunne jo blive grebet af en uimodståelig trang til at kravle i træer igen (DF, ville elske at skyde ham ned igen). Måske især, fordi de ligger elendigt i meningsmålingerne og partiet er nødt til at markere sig. Man kunne måske endda få den tanke, at LA, kunne finde på at kortslutte forhandlingerne for at fremprovokere et valg, så de kan gå til valg som benhårde liberale, der ikke viger tilbage for noget for at få deres 'historiske skattelettelser igennem (koste hvad det vil)

Der er ikke engang en ministerpension, der ligger og frister (under et år til valget)

:gruble:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40535

Re: Ny minister

Indlægaf Akehurst2 » 20. jun 2018, 17:56

paint skrev:Gad vide om konservative overhovedet, kan lykkes med at finde en egnet kandidat. Folketingsgruppen er ikke ligefrem overbefolket med lysende talenter, til dén slags poster. Og uden for borgen, kunne der måske også være en vis lunkenhed at spore. jeg nævnte selv tidligere Micheal Ziegler (Borgmester i Høje Tåstrup)
Spørgsmålet er bare om han gider at smide borgmesterkæden, og et sikkert borgmesterjob i mange år fremover for at indtræde i regeringen, i et valgår? Måske endda med nogle vanskelige finanslovsforhandlinger i horisonten. Nogle kommentatorer, spår endda at disse forhandlinger kan ende med et valg.

Anders Samuelsen, kunne jo blive grebet af en uimodståelig trang til at kravle i træer igen (DF, ville elske at skyde ham ned igen). Måske især, fordi de ligger elendigt i meningsmålingerne og partiet er nødt til at markere sig. Man kunne måske endda få den tanke, at LA, kunne finde på at kortslutte forhandlingerne for at fremprovokere et valg, så de kan gå til valg som benhårde liberale, der ikke viger tilbage for noget for at få deres 'historiske skattelettelser igennem (koste hvad det vil)

Der er ikke engang en ministerpension, der ligger og frister (under et år til valget)

:gruble:


Nej, at lokke nogen til med så kort en ministerperiode og udsigten til et regeringskifte ser jeg heller ikke som nemt. I hvert fald ikke, hvis det er en person med et godt job i forvejen, for hvorfor give det op for så lidt?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Ny minister

Indlægaf Wizzze » 20. jun 2018, 18:06

Akehurst2 skrev:
paint skrev:Gad vide om konservative overhovedet, kan lykkes med at finde en egnet kandidat. Folketingsgruppen er ikke ligefrem overbefolket med lysende talenter, til dén slags poster. Og uden for borgen, kunne der måske også være en vis lunkenhed at spore. jeg nævnte selv tidligere Micheal Ziegler (Borgmester i Høje Tåstrup)
Spørgsmålet er bare om han gider at smide borgmesterkæden, og et sikkert borgmesterjob i mange år fremover for at indtræde i regeringen, i et valgår? Måske endda med nogle vanskelige finanslovsforhandlinger i horisonten. Nogle kommentatorer, spår endda at disse forhandlinger kan ende med et valg.

Anders Samuelsen, kunne jo blive grebet af en uimodståelig trang til at kravle i træer igen (DF, ville elske at skyde ham ned igen). Måske især, fordi de ligger elendigt i meningsmålingerne og partiet er nødt til at markere sig. Man kunne måske endda få den tanke, at LA, kunne finde på at kortslutte forhandlingerne for at fremprovokere et valg, så de kan gå til valg som benhårde liberale, der ikke viger tilbage for noget for at få deres 'historiske skattelettelser igennem (koste hvad det vil)

Der er ikke engang en ministerpension, der ligger og frister (under et år til valget)

:gruble:


Nej, at lokke nogen til med så kort en ministerperiode og udsigten til et regeringskifte ser jeg heller ikke som nemt. I hvert fald ikke, hvis det er en person med et godt job i forvejen, for hvorfor give det op for så lidt?


Hvad laver Connie Hedegaard lige nu? :gruble:
Hun ville kunne gå direkte ind, og overtage, hun har ingen ambitioner efter et valg, får allerede ministerpension osv.
Ikke at jeg tror hun ville gide, men det er teoretisk muligt :gruble:

De kunne jo også prøve at bytte Erhvervsministeriet med Venstre for et par af de mindre ministerier og så dele lidt ud i folketingsgruppen. Men jeg tror nu mest det bare bliver en til en ombytning med en fra folketingsgruppen.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20379
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43770

Re: Ny minister

Indlægaf paint » 20. jun 2018, 18:20

Wizzze skrev:
Akehurst2 skrev:
paint skrev:Gad vide om konservative overhovedet, kan lykkes med at finde en egnet kandidat. Folketingsgruppen er ikke ligefrem overbefolket med lysende talenter, til dén slags poster. Og uden for borgen, kunne der måske også være en vis lunkenhed at spore. jeg nævnte selv tidligere Micheal Ziegler (Borgmester i Høje Tåstrup)
Spørgsmålet er bare om han gider at smide borgmesterkæden, og et sikkert borgmesterjob i mange år fremover for at indtræde i regeringen, i et valgår? Måske endda med nogle vanskelige finanslovsforhandlinger i horisonten. Nogle kommentatorer, spår endda at disse forhandlinger kan ende med et valg.

Anders Samuelsen, kunne jo blive grebet af en uimodståelig trang til at kravle i træer igen (DF, ville elske at skyde ham ned igen). Måske især, fordi de ligger elendigt i meningsmålingerne og partiet er nødt til at markere sig. Man kunne måske endda få den tanke, at LA, kunne finde på at kortslutte forhandlingerne for at fremprovokere et valg, så de kan gå til valg som benhårde liberale, der ikke viger tilbage for noget for at få deres 'historiske skattelettelser igennem (koste hvad det vil)

Der er ikke engang en ministerpension, der ligger og frister (under et år til valget)

:gruble:


Nej, at lokke nogen til med så kort en ministerperiode og udsigten til et regeringskifte ser jeg heller ikke som nemt. I hvert fald ikke, hvis det er en person med et godt job i forvejen, for hvorfor give det op for så lidt?


Hvad laver Connie Hedegaard lige nu? :gruble:
Hun ville kunne gå direkte ind, og overtage, hun har ingen ambitioner efter et valg, får allerede ministerpension osv.
Ikke at jeg tror hun ville gide, men det er teoretisk muligt :gruble:

De kunne jo også prøve at bytte Erhvervsministeriet med Venstre for et par af de mindre ministerier og så dele lidt ud i folketingsgruppen. Men jeg tror nu mest det bare bliver en til en ombytning med en fra folketingsgruppen.


De har jo Jarlov. Men spørgsmålet er om han, uden ministererfaring og forhandlingserfaring, og med en vane til af og til at komme med solomeldinger, der ikke altid passer med partiets linje, kan komme i betragtning :gruble:

Hedegaard, er kvinde og det ville pynte med en kvinde i koordinations og økonomiudvalget, hvor der kun sidder mænd. Men spørgsmålet er om hun har 'musklerne' til det, på netop dét område. Og om hun overhovedet gider at komme tilbage til borgen. Desuden er hun jo formand for den grønne organisation 'Concito' og klimaforkæmper. Hun er i øvrigt humanist af uddannelse, ikke ligefrem det oplagte valg til en erhvervsminister
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Ny minister

Indlægaf dgd2007 » 20. jun 2018, 18:48

Kan ministrene ikke sidde i Folketinget? :gruble:
Det troede jeg da som regel de gjorde.
0
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40535

Re: Ny minister

Indlægaf Akehurst2 » 20. jun 2018, 18:53

dgd2007 skrev:Kan ministrene ikke sidde i Folketinget? :gruble:
Det troede jeg da som regel de gjorde.


Det kan de sagtens og gør som oftest, men med så lille en folketingsgruppe, så får de meget travlt, hvis de også skal være ministre.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Ny minister

Indlægaf Artem » 20. jun 2018, 19:06

ajnaM skrev:Jeg ved godt, korruption er et hårdt ord - men jeg synes virkelig, der er mange politikere, der skulle overveje deres karrieretrin lidt nærmere, hvis de ikke ønsker at bidrage til politikerleden.

Og så kunne vi med fordel begynde at kigge på nogle ændringer i systemet, så vi kan forebygge den slags. Eksempelvis noget af det, Paint nævner - og meget gerne samtidig fjerne eftervederlag osv. Det at være minister er tydeligvis ikke nogen stopklods for at få et arbejde, det er helt absurd at de får tillæg ud fra det.

Desværre er der jo ikke den helt store vilje blandt politikerne til at ændre på det. :rulle:

Man kan da ikke både lave en karénsperiode på 2 år og fjerne eftervederlag.
Det er jo nærmest lige modsat. Med at man er nødt til at give dem eftervederlag i 2 år hvis man giver dem sådan en karénsperiode.

Men med hensyn til sådan en karénsperiode. Hvad må man så reelt lave i den periode? Kan forstå at flere af jer ikke mener at det er ok at blive direktør for en stor erhvers organisation. Men hvilket job er ubetydeligt nok? Hvad med direktør i et privat firma? som feks Grundfoss?
En af vores nyeste ministre er feks. Tommy Alders. Når han stopper som minister, vil han naturligvis forsætte som direktør i sit eget firma. Hvordan skal man kunne forhindre det?
Eller skal det være helt udelukket af folk fra erhvervslivet skal kunne blive ministre?

Personligt er jeg faktisk af den modsatte holdning, hvor jeg gerne så at det var mere attraktiv for erhvervsfolk at gå ind i politik, da jeg tror de kan bidrage med rigtigt meget.
Senest rettet af Artem 20. jun 2018, 20:27, rettet i alt 1 gang.
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Ny minister

Indlægaf Artem » 20. jun 2018, 19:18

Jeg satser mine penge på Rasmus Jarlov. Ikke fordi han er den bedste, men tror ikke på at de få nogen ude fra så kort tid før et valg som de nok taber.
Hvorfor det skal være en fra gruppen, og der er Rasmus Jarlov den bedste mand efter min mening. Det overrasker mig faktisk lidt at der er nogle der ser ham som kontroversiel. For mig at se er han en rigtig konservativ.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: Ny minister

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. jun 2018, 19:21

Jarlov har bare vanvittig mange ordførerskaber og det er begrænset hvor mange der er at overdrage dem til.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"