Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Slettet bruger » 23. jun 2018, 05:09

Artiklen kræver abonnement, så hurtig opsummering:
Eksemplet er en 27-årig kvinde som valgte at blive enlig mor med donorsæd, og som nu har to børn. Den generelle tendens er at gennemsnitsalderen for hvornår kvinder vælger at blive befrugtet med donorsæd, falder hurtigt. For 10 år siden var den 40 år, det var noget kvinder gjorde som allersidste udvej når de lige var blevet skilt uden at have fået børn. I dag er den 33 år, og der er en nærmest eksplosiv vækst i antallet af kvinder der vælger det. 1% af børn født i dag er blevet til på den måde, og en sociolog og fremtidsforsker gisner om at det kan være op til 5% i 2030 (det er selvfølgelig gætværk). Dvs. tiden hvor kvinder kun valgte kunstig befrugtning som sidste udvej, er forbi.

Jeg er som udgangspunkt ikke tosset med tendensen, men jeg kan se både fordele og ulemper:

Set fra mændenes synspunkt synes jeg det er en ret entydigt dårlig tendens. Mænds chance for at få børn forringes.

Set fra børnenes synspunkt ville det have været bedre også at have en far, men på den anden side har de som regel en temmelig dedikeret mor, så de klarer sig nok.

Set fra samfundets synspunkt er jeg bange for at man leger med ild når udvælgelsen af mænd fravælges, og man bare får sæd fra en mere eller mindre tilfældig mand. Han kunne være stjernepsykopat, det ved man ikke. På den anden side ved man at sæden kun kommer fra mænd med god sædkvalitet, det modvirker tendensen til faldende sædkvalitet hos mænd. Derudover vil kvinderne formentlig være tilbøjelige til at vælge sæd fra højtuddannede mænd, og det kan måske modvirke manglen på højtuddannede mænd i byerne.

Set fra kvindernes synspunkt... Det ved jeg ikke rigtigt, de får det som de vil have det, men jeg ved ikke om de bliver lykkeligere af det i det lange løb.

Link: https://jyllands-posten.dk/protected/pr ... olomor-til
2
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Bergen » 23. jun 2018, 05:40

Masser børn er lavet gennem årene med tilfældige mænd og en dåbsattest uden en far eller med en far på attesten, som ikke var det i praksis. Fænomenet er ikke nyt.

At få børn er ikke en menneskeret, men det er i dag en mulighed for flere via fertilitetsbehandling og nogle børn fødes jo også som donorbarn fordi kvinden ikke kan skubbe beslutningen af medicinske årsager. Min kollega fik et donorbarn i 2012, da lægerne sagde, at det var last call på grund af diagnoser med indflydelse på fertiliteten trods hun ikke var mere end 30. Hun lever i et almindeligt parforhold nu, men der kommer ikke flere børn.

På det tidspunt kunne man ikke selv vælge donor, hvis en læge stod for behandlingen - kun højde/øjenfarve/hårfarve, men det er min kollega ikke så optaget af. Er der i øvrigt statestik på uddannelsesniveau for donorer, som kvinder selv kan vælge i dag? Uddannelse er jo mange ting - det ville være spændende at se en konkret statestik.

For mig må kvinder gøre, som de vil. Jeg tror ikke, at børnenes trivsel er i fare, når de er planlagte og ønskebørn og donormødre virker overordnet på mig som veluddannede og med mulighed for at skabe gode rammer om børnene.
Danmarks Statestik lister 37 familietyper i 2018 - der er masser velfungerende familier, der ikke er far/mor/barn, så børnene har da nok alternativer at spejle sig i.

Samfundet mangler ressurcestærke børn og det er mit klare indtryk, at donorbørn generelt er det. Og min tanke er også, at der er færre problemer med donorbørn end adoptivbørn med alle mulige problemstillinger i bagagen og måske nok en stor udfordring, hvis man har held med at få et.
3
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Juki » 23. jun 2018, 05:47

Jeg har ikke nogen holdning til at få børn med donorsæd fremfor med en "rigtig" person. Jeg synes der er overordnede fordele og ulemper ved begge dele.

Mit store problem med kvinder der med overlæg får børn uden et kendskab til faderen er at jeg synes det er egoistisk at bestemme at barnet ikke må kende til sin far, fordi det er lettere for moderen at der ikke er en far at forholde sig til, uden at tage højde for at det kan være vigtigt for barnet.

Men det kan man jo undgå med donorsæd ved at man ikke bruger sæd fra anonyme donorer. Mændene kan jo også lade være med at være anonyme hvis det er vigtigt for dem ikke at være det. Det er jo heller ikke kun mænd der har problemet. Det ville jo også være et problem for kvinder ikke at kunne få et barn, hvis muligheden ikke var der.

Overordnet set synes jeg det fint at muligheden med donorsæd er der for dem der ikke har lyst til en mandlig partner eller er i tidsnød pga. alder eller sygdom.


abcd skrev:Set fra samfundets synspunkt er jeg bange for at man leger med ild når udvælgelsen af mænd fravælges, og man bare får sæd fra en mere eller mindre tilfældig mand. Han kunne være stjernepsykopat, det ved man ikke. På den anden side ved man at sæden kun kommer fra mænd med god sædkvalitet, det modvirker tendensen til faldende sædkvalitet hos mænd. Derudover vil kvinderne formentlig være tilbøjelige til at vælge sæd fra højtuddannede mænd, og det kan måske modvirke manglen på højtuddannede mænd i byerne.

Vil du uddybe hvad du mener med ovenstående? Med at det kan modvirke højtuddannede mænd i byerne.

At være stjernepsykopat eller højtuddannet er jo heller ikke arveligt.
5
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Slettet bruger » 23. jun 2018, 05:51

Juki skrev:
abcd skrev:Set fra samfundets synspunkt er jeg bange for at man leger med ild når udvælgelsen af mænd fravælges, og man bare får sæd fra en mere eller mindre tilfældig mand. Han kunne være stjernepsykopat, det ved man ikke. På den anden side ved man at sæden kun kommer fra mænd med god sædkvalitet, det modvirker tendensen til faldende sædkvalitet hos mænd. Derudover vil kvinderne formentlig være tilbøjelige til at vælge sæd fra højtuddannede mænd, og det kan måske modvirke manglen på højtuddannede mænd i byerne.

Vil du uddybe hvad du mener med ovenstående? Med at det kan modvirke højtuddannede mænd i byerne.

At være stjernepsykopat eller højtuddannet er jo heller ikke arveligt.


IQ er arveligt, og der er en klar sammenhæng imellem IQ og sandsynligheden for at man bliver højtuddannet. Så på den måde mener jeg at det er arveligt om man bliver højtuddannet.

Jeg forestiller mig at psykopati også er arveligt lige som alle andre personlighedstræk.
0
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Bergen » 23. jun 2018, 05:52

Hvad blev der født i runde tal sidste år?
60.000 børn og 600 var donorbørn af enlige?
Det skræmmer egentlig ikke mig på mændenes vegne .
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Slettet bruger » 23. jun 2018, 05:54

Bergen skrev:Hvad blev der født i runde tal sidste år?
60.000 børn og 600 var donorbørn af enlige?
Det skræmmer egentlig ikke mig på mændenes vegne .


Ja, tallet fra artiklen var ca. 650 om året. Og hvis det så er 5% i 2030, er det godt 3.000. Jeg gætter på at det er en større andel på Østerbro og en mindre andel i Ringkøbing.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Tux » 23. jun 2018, 05:55

abcd skrev:
Bergen skrev:Hvad blev der født i runde tal sidste år?
60.000 børn og 600 var donorbørn af enlige?
Det skræmmer egentlig ikke mig på mændenes vegne .


Ja, tallet fra artiklen var ca. 650 om året. Og hvis det så er 5% i 2030, er det godt 3.000. Jeg gætter på at det er en større andel på Østerbro og en mindre andel i Ringkøbing.

Men det er jo grebet ud af den blå luft..

Jeg er ikke bekymret for noget af det du opremser..
0
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Bergen » 23. jun 2018, 05:59

abcd skrev:
Bergen skrev:Hvad blev der født i runde tal sidste år?
60.000 børn og 600 var donorbørn af enlige?
Det skræmmer egentlig ikke mig på mændenes vegne .


Ja, tallet fra artiklen var ca. 650 om året. Og hvis det så er 5% i 2030, er det godt 3.000. Jeg gætter på at det er en større andel på Østerbro og en mindre andel i Ringkøbing.


Hvor ved du det fra?

Om det så er 3000 ud af 60.000 i 2030 ser jeg ikke, hvorfor mænd skulle være truet eller donorbørnenes trivsel. Man kan sikkert fint finde et år, hvor der er født 3000 børn uden kontakt til deres biologiske far. Enlig mor konceptet er jo ikke nyt. Rammerne ændres bare.

Og hvorfor betydet bopæl noget?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Slettet bruger » 23. jun 2018, 06:01

Bergen skrev:
abcd skrev:
Bergen skrev:Hvad blev der født i runde tal sidste år?
60.000 børn og 600 var donorbørn af enlige?
Det skræmmer egentlig ikke mig på mændenes vegne .


Ja, tallet fra artiklen var ca. 650 om året. Og hvis det så er 5% i 2030, er det godt 3.000. Jeg gætter på at det er en større andel på Østerbro og en mindre andel i Ringkøbing.


Hvor ved du det fra?

Om det så er 3000 ud af 60.000 i 2030 ser jeg ikke, hvorfor mænd skulle være truet eller donorbørnenes trivsel. Man kan sikkert fint finde et år, hvor der er født 3000 børn uden kontakt til deres biologiske far. Enkig mor konceptet er jo ikke nyt.

Og hvorfor betydet bopæl noget?


Det er bare et gæt at der er flere i København fordi det er i København de mangler højtuddannede mænd. Jeg ved ikke om det betyder noget.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Juki » 23. jun 2018, 06:14

abcd skrev:
Juki skrev:
abcd skrev:Set fra samfundets synspunkt er jeg bange for at man leger med ild når udvælgelsen af mænd fravælges, og man bare får sæd fra en mere eller mindre tilfældig mand. Han kunne være stjernepsykopat, det ved man ikke. På den anden side ved man at sæden kun kommer fra mænd med god sædkvalitet, det modvirker tendensen til faldende sædkvalitet hos mænd. Derudover vil kvinderne formentlig være tilbøjelige til at vælge sæd fra højtuddannede mænd, og det kan måske modvirke manglen på højtuddannede mænd i byerne.

Vil du uddybe hvad du mener med ovenstående? Med at det kan modvirke højtuddannede mænd i byerne.

At være stjernepsykopat eller højtuddannet er jo heller ikke arveligt.


IQ er arveligt, og der er en klar sammenhæng imellem IQ og sandsynligheden for at man bliver højtuddannet. Så på den måde mener jeg at det er arveligt om man bliver højtuddannet.

Jeg forestiller mig at psykopati også er arveligt lige som alle andre personlighedstræk.

Der er jo stadig en masse faktorer der skal være i orden for at det evt. bliver en realitet. Du kan jo sagtens have en høj intelligens på et eller flere områder, samtidig med at andet kan være en forhindring for at du får en længerevarende uddannelse. Fx hvis du er stærkt ordblind eller har andre mål og interesser i livet end hvilke jobmuligheder der er som højtuddannet.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Bergen » 23. jun 2018, 06:17

abcd skrev:
Bergen skrev:
abcd skrev:
Bergen skrev:Hvad blev der født i runde tal sidste år?
60.000 børn og 600 var donorbørn af enlige?
Det skræmmer egentlig ikke mig på mændenes vegne .


Ja, tallet fra artiklen var ca. 650 om året. Og hvis det så er 5% i 2030, er det godt 3.000. Jeg gætter på at det er en større andel på Østerbro og en mindre andel i Ringkøbing.


Hvor ved du det fra?

Om det så er 3000 ud af 60.000 i 2030 ser jeg ikke, hvorfor mænd skulle være truet eller donorbørnenes trivsel. Man kan sikkert fint finde et år, hvor der er født 3000 børn uden kontakt til deres biologiske far. Enkig mor konceptet er jo ikke nyt.

Og hvorfor betydet bopæl noget?


Det er bare et gæt at der er flere i København fordi det er i København de mangler højtuddannede mænd. Jeg ved ikke om det betyder noget.


Det er jo ikke unormalt at nye måder at gøre ting på starter i storbyer og breder sig. For mig at se betyder det næppe alverden.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Juki » 23. jun 2018, 06:23

Jeg er blevet inspireret til at dele det her svar fra en brevkasse. Det er jo helt gak gak. Især med tanke på at Maria blev gravid udenfor ægteskab.. :stoned:

HVAD ER BEDST FOR ET BARN?

For det første er jeg overbevist om, at det er bedst for et barn at vokse op sammen med sin mor og sin far. Der skal fra naturens side en kvinde og en mand til at få et barn, hvilket viser os, at det er det naturlige. Sådan er det villet fra Skaberens hånd. Det, at få børn, hører til i et ægteskab mellem mand og kvinde.

...

I Guds Ord hører sex hjemme i ægteskabet mellem mand og kvinde, og også det at få børn som følge af at have haft sex sammen.

https://adamogeva.dk
Senest rettet af Juki 23. jun 2018, 06:25, rettet i alt 1 gang.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Thomas31 » 23. jun 2018, 06:24

Det er kun fint. Der er brug for børn, og det bidrager de kvinder til. De tager ansvar, løser deres problem på en måde, der bidrager positivt.

Og der er ingen grund til forsmåede mænd. Mænd bliver også friere af det her. De skal bare indse det, fremfor at dyrke tidligere tiders begrænsninger som noget positivt.
1
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Allmost_Famous » 23. jun 2018, 06:28

Tendensen betyder vel egentlig bare, at der er en flok mænd, der skal tage sig sammen hvis de gerne vil have børn, fordi kvinder ikke er afhængige af dem.
14
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Thomas31 » 23. jun 2018, 06:32

Allmost_Famous skrev:Tendensen betyder vel egentlig bare, at der er en flok mænd, der skal tage sig sammen hvis de gerne vil have børn, fordi kvinder ikke er afhængige af dem.


Nej. Mænd skal være gøre som de vil. Det her er fint for kvinder, men det har intet at gøre med at mænd skal rette ind. Yaiks
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"