Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 783
Likede indlæg: 14749

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Juki » 23. jun 2018, 13:55

abcd skrev:
Confucius skrev:
abcd skrev:
Det betyder at der er større chance for at man får et højtuddannet barn hvis man vælger en højtuddannet mand - også selv om manden aldrig ser barnet. Det er definitionen på arvelighed.

Haha… Nej! Det er ikke definitionen på arvelighed. Jeg tror ikke du har slået ordet op. Hvis du har, har du ikke forstået det. Arveanlæg og gener er ikke direkte arv. Vi arver ikke høj IQ fra vores forfædre. Vi arver anlægget for høj IQ - dvs. muligheden for selv at få høj IQ.

Arvelighed og gener medfødt. Uddannelse er tillært efter man er født. Fordelingen af højt og lavt intelligente er nogenlunde ens fordelt procentvist fra land til land, men der er stor forskel fra land til land, på hvor mange højtuddannede der er procentvist. Der er mange andre faktorer, bl.a. økonomi, incitament, struktur, om landet ligger i borgerkrig, osv..

Jeg prøver med en simpel udgave af spørgsmålet i stedet så jeg kan undgå at komme ud i en ordkløverdiskussion om hvad arvelighed betyder:

Kvinde ønsker at få kunstig befrugtning, og hun ønsker at maksimere chancen for at hendes barn ender med en længere videregående uddannelse. Hun kan vælge imellem to sæddonorer. Den ene er buschauffør, den anden har en kandidatgrad i jura. Hvilken sæddonor bør hun vælge?

a) Buschaufføren
b) Jura-kandidaten
c) Det er ligegyldigt

Mit bud er b). Er du uenig? Og ændrer svaret sig hvis hun i stedet kan vælge imellem en mand med en IQ på 100 og en mand med en IQ på 130, men hun ikke får noget at vide om uddannelsesniveau? Hvad hvis hun får begge dele at vide?

Hun bør da i hvert fald overhovedet ikke vælge udfra hvad andre synes er det oplagte valg. Det vinder hverken hun eller barnet da på i længden. Og slet ikke hvis ikke moderen har eller giver barnet mulighederne for at det kan udvikle de egenskaber.

Derudover er det at være højtuddannet slet ikke lig med at man har andre gode kvaliteter eller er dygtig til sit job og en god kollega. Du kan sagtens være bogligt dygtig og blive læge, men det gør dig ikke til en god læge i sig selv hvis ikke du fungerer i kontakten med patienterne.

Det kan også bare være at du ikke kan få et job, trods kvalifikationer, så du ikke har mulighed for at vise at du ikke kun er bogligt stærk.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 196
Likede indlæg: 3510

Indlægaf Confucius » 23. jun 2018, 14:01

abcd skrev:
Jeg prøver med en simpel udgave af spørgsmålet i stedet så jeg kan undgå at komme ud i en ordkløverdiskussion om hvad arvelighed betyder:

Kvinde ønsker at få kunstig befrugtning, og hun ønsker at maksimere chancen for at hendes barn ender med en længere videregående uddannelse. Hun kan vælge imellem to sæddonorer. Den ene er buschauffør, den anden har en kandidatgrad i jura. Hvilken sæddonor bør hun vælge?

a) Buschaufføren
b) Jura-kandidaten
c) Det er ligegyldigt

Mit bud er b). Er du uenig? Og ændrer svaret sig hvis hun i stedet kan vælge imellem en mand med en IQ på 100 og en mand med en IQ på 130, men hun ikke får noget at vide om uddannelsesniveau? Hvad hvis hun får begge dele at vide?

Jeg er i den grad uenig. Svaret er C. Det er fuldkommen irrelevant for arveanlæg, hvilken uddannelse en donor har.
2
Der findes to slags mennesker:
1) Dem der kan ekstrapolere fra ufuldstændige data.

Kun en tåbe frygter ikke badevægten.
abcd
Kort karma: 136
Likede indlæg: 4473

Indlægaf abcd » 23. jun 2018, 14:11

Juki skrev:Hun bør da i hvert fald overhovedet ikke vælge udfra hvad andre synes er det oplagte valg. Det vinder hverken hun eller barnet da på i længden. Og slet ikke hvis ikke moderen har eller giver barnet mulighederne for at det kan udvikle de egenskaber.

Derudover er det at være højtuddannet slet ikke lig med at man har andre gode kvaliteter eller er dygtig til sit job og en god kollega. Du kan sagtens være bogligt dygtig og blive læge, men det gør dig ikke til en god læge i sig selv hvis ikke du fungerer i kontakten med patienterne.

Det kan også bare være at du ikke kan få et job, trods kvalifikationer, så du ikke har mulighed for at vise at du ikke kun er bogligt stærk.

Jeg vil ikke bestemme hvad kvinderne skal gøre, eller hvad der er det rigtige at gøre, men jeg gætter på at der vil være en tendens til at hvis kvinder får lov at vælge frit på sæd-hylden, vil de foretrække højtuddannede kandidater over f.eks. buschauffører. Og hvis man accepterer præmissen om at det også øger chancen for at afkommet får en længerevarende uddannelse, vil det betyde flere højtuddannede med tiden. Hvis man ikke accepterer præmissen, falder konklusionen selvfølgelig også til jorden.
0
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 783
Likede indlæg: 14749

Indlægaf Juki » 23. jun 2018, 14:23

abcd skrev:
Juki skrev:Hun bør da i hvert fald overhovedet ikke vælge udfra hvad andre synes er det oplagte valg. Det vinder hverken hun eller barnet da på i længden. Og slet ikke hvis ikke moderen har eller giver barnet mulighederne for at det kan udvikle de egenskaber.

Jeg vil ikke bestemme hvad kvinderne skal gøre, eller hvad der er det rigtige at gøre, men jeg gætter på at der vil være en tendens til at hvis kvinder får lov at vælge frit på sæd-hylden, vil de foretrække højtuddannede kandidater over f.eks. buschauffører. Og hvis man accepterer præmissen om at det også øger chancen for at afkommet får en længerevarende uddannelse, vil det betyde flere højtuddannede med tiden. Hvis man ikke accepterer præmissen, falder konklusionen selvfølgelig også til jorden.

Det er ærgerligt at negligere buschaufførers job og kvalifikationer på den måde.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
abcd

Indlægaf abcd » 23. jun 2018, 14:30

Juki skrev:
abcd skrev:

Det er ærgerligt at negligere buschaufførers job og kvalifikationer på den måde.

Jeg prøver ikke at negligere nogens job, jeg gætter bare på hvordan kvinder vælger sæddonor til deres barn. Er du uenig i at solomødre vil være tilbøjelige til at foretrække højtuddannede mænd hvis de kan vælge frit?
0
Allmost_Famous
Kort karma: 369
Likede indlæg: 7243

Indlægaf Allmost_Famous » 23. jun 2018, 15:35

Pølsemix skrev:Men burde de kvinder så ikke også tage sig sammen og handle i stedet for at sidde på deres flade og blive bitre?
Eller går det kun den ene vej?
IMO bør ethvert menneske uanset køn selv gøre en indsats for at forme det liv de ønsker, og hvis nogle kvinder lader sig holde hen, så må de da selv på tilsvarende vis gøre noget ved det.

Det er jo så også lige præcis det, de gør.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 482
Likede indlæg: 10406

Indlægaf Sangius » 23. jun 2018, 16:04

Zinde skrev:
Sangius skrev:
Zinde skrev:Hvorfor overhovedet stræbe efter at få højtuddannede børn? :gruble:

Statistisk set er dit liv sundere, nemmere og længere jo højere uddannet du er.

Det er vel ikke en dårlig ting at ønske for sine børn. Jeg så da også gerne at min datter uddannede sig, omend jeg sevfølgelig synes hun skal gå præcis sine egne veje.

Det kan sagtens være, at man statistisk set lever et bedre liv som højtuddannet. Jeg er ikke overbevist. Hvis man trives med at være tømrer eller sygeplejerske, har jeg svært ved at se, at man så alligevel ville få et bedre liv, hvis man blev akademiker.

Og så har jeg det generelt anstrengt med det der med at stræbe efter ting på sine børns vegne.

Hvad end du har af personlige erfaringer og holdninger, så taler statistikken fint alene. Den er jo hvad den er.

Hvis du kunne vælge to muligheder, hvor den ene havde større chance for at ende ud i et barn med en høj uddannelse, så synes jeg det er tåbeligt at tage den anden, nu man ved hvor vigtig uddannelse kan være for et menneskes trivsel.
Det handler ikke om at stræbe på sin børns vegne, ikke i min optik.
2
1234
Kort karma: 60
Likede indlæg: 1555

Indlægaf 1234 » 23. jun 2018, 16:36

Jeg kan ikke se der noget i vejen med ønske sit barn en god uddannelse og et godt job. Jeg ville ikke ønske mit barn blev buschauffør simpelthen, fordi jeg synes arbejdsvilkårene er for dårlige og lønnen for lav.
1
Brugeravatar
catnip
Kort karma: 57
Likede indlæg: 1547

Indlægaf catnip » 23. jun 2018, 16:41

1234 skrev:Jeg kan ikke se der noget i vejen med ønske sit barn en god uddannelse og et godt job. Jeg ville ikke ønske mit barn blev buschauffør simpelthen, fordi jeg synes arbejdsvilkårene er for dårlige og lønnen for lav.

Men det er en højt uddannet far jo ikke nogen som helst garanti for.
0
1234
Kort karma: 60
Likede indlæg: 1555

Indlægaf 1234 » 23. jun 2018, 16:58

catnip skrev:
1234 skrev:Jeg kan ikke se der noget i vejen med ønske sit barn en god uddannelse og et godt job. Jeg ville ikke ønske mit barn blev buschauffør simpelthen, fordi jeg synes arbejdsvilkårene er for dårlige og lønnen for lav.

Næ overhovedet ikke. Den enkeltstående faktor der har størst betydning for unges uddannelsesvalg er moren og som solomor er den faktors nok bare blevet større.

Jeg skriver det mest, fordi det i tråden bare virker som om den holdning ikke er i orden at have.

Hvis jeg hypotetisk skulle vælge en sæddonor ville jeg da også lade erhverv være et faktor og hvis det ikke var muligt uddannelsesniveau.
0
abcd

Indlægaf abcd » 23. jun 2018, 17:02

catnip skrev:

Der er heller ingen garanti for at man får et højt barn hvis man vælger en far på 2 meter. Men de fleste kan vel enes om at det er væsentligt mere sandsynligt end hvis man vælger en mand på 1,6 meter.
4
Brugeravatar
catnip

Indlægaf catnip » 23. jun 2018, 17:14

abcd skrev:
catnip skrev:

Der er heller ingen garanti for at man får et højt barn hvis man vælger en far på 2 meter. Men de fleste kan vel enes om at det er væsentligt mere sandsynligt end hvis man vælger en mand på 1,6 meter.

Jeg synes det er væsentligt at skille arv og miljø ad. Den mentale udvikling er langt mere plastisk og meget mere influeret af miljø, end en parameter som højde.
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2763
Likede indlæg: 17399

Indlægaf Wizzze » 23. jun 2018, 17:17

abcd skrev:
Confucius skrev:
abcd skrev:
Det betyder at der er større chance for at man får et højtuddannet barn hvis man vælger en højtuddannet mand - også selv om manden aldrig ser barnet. Det er definitionen på arvelighed.

Haha… Nej! Det er ikke definitionen på arvelighed. Jeg tror ikke du har slået ordet op. Hvis du har, har du ikke forstået det. Arveanlæg og gener er ikke direkte arv. Vi arver ikke høj IQ fra vores forfædre. Vi arver anlægget for høj IQ - dvs. muligheden for selv at få høj IQ.

Arvelighed og gener medfødt. Uddannelse er tillært efter man er født. Fordelingen af højt og lavt intelligente er nogenlunde ens fordelt procentvist fra land til land, men der er stor forskel fra land til land, på hvor mange højtuddannede der er procentvist. Der er mange andre faktorer, bl.a. økonomi, incitament, struktur, om landet ligger i borgerkrig, osv..

a) Buschaufføren
b) Jura-kandidaten
c) Det er ligegyldigt

Hvordan er moderen uddannet og hvad laver hun selv? og hvordan er hendes netværk sammensat?
Det er i den grad social arv og miljø, som afgør hvad børn vokser op til, og vælger af uddannelse og job/karriere.

Skulle jeg vælge donorsæd, ville jeg i den grad fokusere på donor og donors families sygdomshistorik, ikke IQ eller uddannelse.
2
Do as I say! :whip:
abcd

Indlægaf abcd » 23. jun 2018, 17:22

catnip skrev:
abcd skrev:
catnip skrev:

Jeg synes det er væsentligt at skille arv og miljø ad. Den mentale udvikling er langt mere plastisk og meget mere influeret af miljø, end en parameter som højde.

Det er den sikkert, men jeg synes ikke det virker plausibelt at alle kan blive Phd i matematik f.eks., det kræver et medfødt potentiale. Når man har taget en lang uddannelse, har man vist at man har potentiale som man har udnyttet. Det har buschaufføren ikke vist i samme grad, og derfor mener jeg det er mindre sandsynligt at hans afkom har potentiale til at tage lange uddannelser.
1
Brugeravatar
catnip

Indlægaf catnip » 23. jun 2018, 17:33

abcd skrev:
catnip skrev:
abcd skrev:
catnip skrev:

Det er den sikkert, men jeg synes ikke det virker plausibelt at alle kan blive Phd i matematik f.eks., det kræver et medfødt potentiale. Når man har taget en lang uddannelse, har man vist at man har potentiale som man har udnyttet. Det har buschaufføren ikke vist i samme grad, og derfor mener jeg det er mindre sandsynligt at hans afkom har potentiale til at tage lange uddannelser.

Naturligvis kan alle ikke få en PhD. Det ville også være virkelig skidt for samfundet hvis alle gjorde det.

Jeg har en naturvidenskabelig PhD og ingen af mine forældre har en længere videregående uddannelse. Faktisk har de ikke en gang gået i gymnasiet. Og jeg er langt fra et unikt tilfælde. Har de så haft et potentiale de ikke har vist, men som de har videregivet til mig, eller hvordan hænger det sammen?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"